Permalänk
Medlem

Fler apparater kräver fler urtag

Min router har fyra urtag för datorer och annat. Dessa är numera upptagna. Trådlöst finns också, vilket somligt fungerar med, men inte allt. Nu har jag köpt en Squeezebox som jag vill koppla trådat, men urtagen är slut. Vad göra? Vad för apparat ska kopplas på ett av urtagen för att ge mig flera?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en switch

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur är en switch att använda då? In med en kabel från routern, och sedan bara att ansluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Hur är en switch att använda då? In med en kabel från routern, och sedan bara att ansluta?

Japp, en kabel från routern till switchen, sen är det bara att ansluta mer enheter till switchen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tackar för snabb hjälp. Är D-link fortfarande no-no om det ska fungera bra?

Permalänk
Rekordmedlem

Den här är billig, stabil, bra och bara att koppla in kablar i så får du 8 portar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
Har du en router som inte har Gbit kablat så kopplar du in alla datorer i switchen så har du samtidigt uppgraderat kabeldeln av nätet till Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Tackar för snabb hjälp. Är D-link fortfarande no-no om det ska fungera bra?

Nej då, D-Link sköter sig bra nu för tiden. När det gäller "dumma" switchar, dvs. switchar som man inte behöver konfigurera, spelar det dock i princip ingen roll vilken tillverkare du väljer.
Jag skulle kört på den mrqaffe länkade, Netgears blåa lådor känns väldigt gedigna och jag har själv bra erfarenhet av dem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den här är billig, stabil, bra och bara att koppla in kablar i så får du 8 portar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
Har du en router som inte har Gbit kablat så kopplar du in alla datorer i switchen så har du samtidigt uppgraderat kabeldeln av nätet till Gbit.

Routern är Telias så hatade Thomson TG789vn. Jag har ingen aning om hastigheten på den. Snabbare kan ju aldrig vara fel

Permalänk
Rekordmedlem

789an har 100Mbit på kabel, så att ha en gbit switch efter den kan vara bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sista fråga bara, vad är skillnaderna mellan 108 och 108E egentligen? E har Layer 1 och 2 enligt prisjakt, medan den stöder färre standarder. E är en hundralapp dyrare. Kommer jag att märka nån skillnad mellan dem?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte så att e modellerna har stöd för vlan? jag har aldrig kört vlan med en sån här liten switch och för de flesta hemma applikationer så är det helt onödigt med vlan.
http://www.netgear.com/business/products/switches/prosafe-plu...
http://www.netgear.com/business/products/switches/unmanaged-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som talar för E är ju i så fall möjligheten att reglera bandbredd. Hugget som stucket, känns det som.
Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

En 108 beställd från InwareHouse.

Permalänk
Rekordmedlem

Du blir nog nöjd, de är mycket bra småswitchar som bara fungerar och en låda som tål det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den verkar enkel nog, och samtidigt bra nog, för mina behov. Tack igen.

Permalänk
Medlem

Switch har anlänt, men vilken/vilka av de tre kablarna (grön, grå och svart) ska in i den? Räcker det med en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Switch har anlänt, men vilken/vilka av de tre kablarna (grön, grå och svart) ska in i den? Räcker det med en?

Du ska ha en kabel från routern och sedan ska du koppla in datorer i resten av uttagen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hjärnsläpp här. Det är bara att koppla kabel från vilken port som helst i routern till switchen, och sen allt annat till switchen?

Permalänk
Medlem

Det verkar ju fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Hjärnsläpp här. Det är bara att koppla kabel från vilken port som helst i routern till switchen, och sen allt annat till switchen?

Från valfritt gult uttag på routern kopplar du en kort TP-kabel till switchen.
Och eftersom du köpte en 108 som har 8 portar föreslår jag att du flyttar all din utrustning till din switch för att på så sätt få 1G mellan dina enheter.

Permalänk
Medlem

Skumt, jag upplever lag på stora filer när jag kör mediaspelaren och datorn genom switchen, men inte när de går genom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Skumt, jag upplever lag på stora filer när jag kör mediaspelaren och datorn genom switchen, men inte när de går genom routern.

Det låter som om du antingen har problem med autoneg och/eller att dina kablar inte håller måttet.
För Gig bör du ha minst cat5e och av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Samma kablar laggar via switch, och inte via routern. Vad är autoneg?

Permalänk
Rekordmedlem

En tänkbar orsak är att du tidigare haft 100Mbit kablat, då används bara de innersta paren i kabeln, går man över till Gbit så används alla 4, om det finns nån kabelskada på ytterparen så skull det kunna ge fel/omsändningar i så fall och de kanske märks om man ska köra en film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Samma kablar laggar via switch, och inte via routern. Vad är autoneg?

När kopplar mot routern så får du endast 100M.
När du kopplar mot switchen får du troligtvis 1000M.
Och ju högre hastighet desto högre krav på kablarna.

Autoneg är slang för "auto negotiation", sorry för det.
Din dator och din switch försöker komma överens om hur de ska skicka data. Och har man otur så kommer de inte riktigt överens utan det blir "fel".
http://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation

Permalänk
Medlem

I min okunnighet tycker jag att det ändå borde gå minst lika bra genom switchen som direkt genom routern. Kablarna är "de där vanliga" som följer med olika apparater. Säkerligen inte snabbaste sorten.

Permalänk

Fick samma problem när ja hade kopplat som du.. Koppla media spelaren direkt till routern ej till switchen och de borde funka som förut.. resten kan du ha kopplat till switchen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av penke62:

I min okunnighet tycker jag att det ändå borde gå minst lika bra genom switchen som direkt genom routern. Kablarna är "de där vanliga" som följer med olika apparater. Säkerligen inte snabbaste sorten.

Det handlar om skadad kabel mot hel, att "sorten" skulle göra skillnad är inte troligt, även om du mot förmodan "bara" har cat 5 och inte 5e så borde den fungera på de korta avständen det troligen är, medan en skarpt böjd cat 6 inte lär fungera ens om den är 30cm lång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.