Permalänk

Tele2 har problem att dela ut IP

Hej!

Just nu har Tele2's stadsnät (fiber) för HNAB-kunder i Norrköping ett stort driftfel som hållt igång sen 10:00 den 16e. Beräknad klartid är 20:00 den 21e. Det är ju naturligtvis förjävligt för en riktig Internet-torsk som jag. Hur som haver, trots problemen så kan jag vara inloggad in Skype och ta emot filer i hög hastighet. Det är dock det enda jag kan göra. Ingenting annat fungerar. Tydligen rör det sig om att Tele2 just nu har problem att dela ut IP-adresser och sådär. Det är lite luddigt då dom inte riktigt gått ut med ordentlig information.

Först och främst undrar jag hur det är möjligt att jag kan chatta på Skype och ta emot filer?

Min andra fråga är; eftersom linan uppenbarligen fungerar i någon mån, kan man köra någon gratis VPN/Proxy-historia för att komma runt ens egna IP/DNS-grejer och ändå surfa osv? Och kanske rent av spela online-spel?

Just nu sitter jag på min laptop med min iphone som Internetdelare, men det är ju som det är.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Testpilot

Du kan ju testa att använda dig av "hotspotshield" bara för att testa, bör duga som test-verktyg

http://www.hotspotshield.com/

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Det sjuka är att det fungerar. Jag stängde av "Personal Hotspot" på mobilen och drog ur USB:n och kan fortfarande surfa. Vad är det för något du lurat in mig på nu?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Testpilot
Skrivet av okejbananen:

Det sjuka är att det fungerar. Jag stängde av "Personal Hotspot" på mobilen och drog ur USB:n och kan fortfarande surfa. Vad är det för något du lurat in mig på nu?

Brukade använda HSS i gymnasiet för att kringå skolfiltret för att kunna spela WoW, dock fick vi alla typ 3-600ms så var ju inte direkt värt det egentligen haha ^^

Neh men HSS är en VPN tjänst som ger dig en annan IP osv. Så är det IP problem hos Tele2 så kanske det kan vara en bra tillfällig lösning. Men kom ihåg att det är en amerikansk tjänst huvudsakligen med amerikansk IPS, så allt du gör loggas förmodligen till viss mån

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det är dns-fel? Prova att konfigurera googles dns:er i datorn. dvs. 8.8.8. 8.8.4.4
(dvs deras. dhcp delar ut fel/inga dns:er)

Permalänk

Nej har inte kollat, men jag vet att det är en stor driftstörning i hela Norrköping för alla HNAB-kunder, så det är nog inget jag kan göra direkt på egen hand. Vill heller inte krångla för mycket. Förhoppningsvis hoppar det väl igång. Den här VPN-prylen var bara en idé jag fick eftersom linan i sig verkar fungera, bara att Tele2 inte kan dela ut IP:n till folk/har DNS-problem (är inte så haj på det här tekniska).

Nåväl. Finns det någon vettig VPN-tjänst man kan prova? HSS var ju rätt drygt med all reklam osv, och så pingen blir ju ett problem. Men jag antar att alla bra VPN-tjänster kostar en slant. Det är ju föga troligt, men Tele2 skulle ju i teorin kunna lösa sitt problem tidigare än måndag. Just nu har jag dock inga förhoppningar alls, det lär säkert dröja ännu längre.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Avstängd
Skrivet av okejbananen:

Hej!

Just nu har Tele2's stadsnät (fiber) för HNAB-kunder i Norrköping ett stort driftfel som hållt igång sen 10:00 den 16e. Beräknad klartid är 20:00 den 21e. Det är ju naturligtvis förjävligt för en riktig Internet-torsk som jag. Hur som haver, trots problemen så kan jag vara inloggad in Skype och ta emot filer i hög hastighet. Det är dock det enda jag kan göra. Ingenting annat fungerar. Tydligen rör det sig om att Tele2 just nu har problem att dela ut IP-adresser och sådär. Det är lite luddigt då dom inte riktigt gått ut med ordentlig information.

Först och främst undrar jag hur det är möjligt att jag kan chatta på Skype och ta emot filer?

Min andra fråga är; eftersom linan uppenbarligen fungerar i någon mån, kan man köra någon gratis VPN/Proxy-historia för att komma runt ens egna IP/DNS-grejer och ändå surfa osv? Och kanske rent av spela online-spel?

Just nu sitter jag på min laptop med min iphone som Internetdelare, men det är ju som det är.

Tacksam för svar!

Tele2 har ju gått ut med det?

" Hemtelefoni via bredband, Bredband via stadsnät, IP-TV : Norrköping

Just nu kan kunder som ansluter till internet via HNAB stadsnät i Norrköping uppleva avbrott på IP-TV, bredbandstelefoni och internettjänsten. Tekniker jobbar på att åtgärda problemet.

Starttid: 2014-04-16 10:00:00 - Beräknad klartid: 2014-04-21 20:00:00 "

Så står det på deras hemsida, vad mer kan du begära att dem ska göra? ringa upp varje kund personligen och säga "vi har en driftstörning" eller vad?

Kolla om du får någon ip när du är inkopplad i uttaget, och om du får dns servrar. Om du får IP men inga dns servrar så byt till 8.8.8. / 8.8.4.4 som tidigare sagts.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Nej har inte kollat, men jag vet att det är en stor driftstörning i hela Norrköping för alla HNAB-kunder, så det är nog inget jag kan göra direkt på egen hand. Vill heller inte krångla för mycket. Förhoppningsvis hoppar det väl igång. Den här VPN-prylen var bara en idé jag fick eftersom linan i sig verkar fungera, bara att Tele2 inte kan dela ut IP:n till folk/har DNS-problem (är inte så haj på det här tekniska).

Nåväl. Finns det någon vettig VPN-tjänst man kan prova? HSS var ju rätt drygt med all reklam osv, och så pingen blir ju ett problem. Men jag antar att alla bra VPN-tjänster kostar en slant. Det är ju föga troligt, men Tele2 skulle ju i teorin kunna lösa sitt problem tidigare än måndag. Just nu har jag dock inga förhoppningar alls, det lär säkert dröja ännu längre.

VPN är ju betydligt krångligare än att testa ändra DNS i din uppkoppling som jocke92 nämnde
Du behöver inte ens ta bort din primära DNS utan endast ändra den sekundära till 8.8.8.8 eller 8.8.4.4
Har du automatisk tilldelning som de flest har så bara ändra till manuell och lägg in dessa, vill du gå tillbaka sedan är det bara att kryssa i automatisk tilldelning igen.

Eftersom du kommer åt vissa tjänster är det stor sannolikhet att det bara är DNS som är felet.

Permalänk

Vart ändrar man sånt här då? Jag är värdelös när det gäller detta. Har inte behövt pilla med den här typen av grejer på flera år. Men såhär står det iaf om jag drar en ipconfig:

Anslutningsspecifika DNS-suffix: tele2.se
Länklokal: fe80::blablablabbla (lång historia)
Ipv4-adress: 192.168.1.100
Nätmask: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.1

Tunnelansluting: isatap.tele.se:
Tillstånd: Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix: tele2.se

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk

Okej, så jävla skevt. Hittade vart man ändrar DNS för IPv4 och nu kan jag helt plötsligt surfa lite, sitta på Teamspeak och prata med en polare och pinka DayZ-servrar. Jag är helt förbluffad över detta!

Dock så dog det när jag försökte gå in på bredbandskollen och kolla vad för slags speed jag får ut.

Vad är den här 8.8.8.8 DNS-grejen för någonting? Vad har det för för- och nackdelar osv?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Okej, så jävla skevt. Hittade vart man ändrar DNS för IPv4 och nu kan jag helt plötsligt surfa lite, sitta på Teamspeak och prata med en polare och pinka DayZ-servrar. Jag är helt förbluffad över detta!

Dock så dog det när jag försökte gå in på bredbandskollen och kolla vad för slags speed jag får ut.

Vad är den här 8.8.8.8 DNS-grejen för någonting? Vad har det för för- och nackdelar osv?

Det innebär som sagt att du använder Googles DNS servrar istället för din internetleverantörs sådana.
Mer om DNS: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamnssystemet

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

DNS fungerar ungefär som telefonkatalogen. När Du skriver en adress i webbläsaren så fattar inte routern ett smack. Därför frågar Din dator DNS servern vad adressen till ex. DN.se är och får då till svar en IP adress= 212.28.194.152. Och IP adresser är det enda som routern begriper. Prova att pinga på en webbadress så ser Du i svaret IP adressen. Jag är inte så kunnig jag heller så någon annan kan nog ge en riktigare förklaring

Permalänk

Detta är ju helt fantastiskt! Och kanske detta är anledningen till att Tele2 ska försöka ge lite mer detaljerad information vid den här typen av driftstörningar. När man inte är expert på området själv så kanske man, med hjälp av just sin ISP, få nödvändig information så man själv kan komma fram till en lösning. Nu tog det mig ju över två dygn att till sist, med hjälp av er på Sweclockers, få min lina att fungera tills Tele2 själva får upp sina egna DNS:ser och skit igen.

Hur som helst, har någon varit med om detta tidigare? Alltså att en ISP av typen Tele2 eller Telia, har stora DNS-problem (tydligen lokalt också eftersom det bara drabbat stadsnätetskunder hos HNAB) som gör att ni måste köra via en alternativ DNS (typ Google)?

Jag är fortfarande helt ställt över att det här fungerade. Insåg ju att något var skevt när Skype fungerade och hade fin hastighet vid filöverföringar, men trodde ändå inte att det skulle finnas en såhär smidig lösning.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om detta när en fiberkabel blev avgrävd någonstans på väg till Umeå. Jag pingade på olika IP nr. och såg att jag hade kontakt. Provade då med annan DNS server och då fungerade det. Det finns DNS servrar som hindrar en från att hamna på skumma adresser. Jag använder Open DNS som första alternativ och Googel som nr 2. Här kan Du läsa mer: http://compnetworking.about.com/od/dns_domainnamesystem/tp/to...
Just nu får jag ingen kontakt med Norton. Annars har dom olika att välja på beroende av vilket skydd man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Detta är ju helt fantastiskt! Och kanske detta är anledningen till att Tele2 ska försöka ge lite mer detaljerad information vid den här typen av driftstörningar. När man inte är expert på området själv så kanske man, med hjälp av just sin ISP, få nödvändig information så man själv kan komma fram till en lösning. Nu tog det mig ju över två dygn att till sist, med hjälp av er på Sweclockers, få min lina att fungera tills Tele2 själva får upp sina egna DNS:ser och skit igen.

Hur som helst, har någon varit med om detta tidigare? Alltså att en ISP av typen Tele2 eller Telia, har stora DNS-problem (tydligen lokalt också eftersom det bara drabbat stadsnätetskunder hos HNAB) som gör att ni måste köra via en alternativ DNS (typ Google)?

Jag är fortfarande helt ställt över att det här fungerade. Insåg ju att något var skevt när Skype fungerade och hade fin hastighet vid filöverföringar, men trodde ändå inte att det skulle finnas en såhär smidig lösning.

Detta är inget ovanligt problem.
Har själv haft samma hos Bredband2 där jag inte kom ut alls på nätet fören jag ändrade DNS i routern.

Jag vet att många kör med Google eller OpenDNS som standard i sina inställningar för att slippa leverantörens.

Permalänk
Rekordmedlem

Det förekommer problem med dns servrar men det är därför man har dubbla plus att routern och win lägger upp lokala cacheer så de inte behöver göra uppslag för allt vilket sparar tid.
Så här ser min statistik ut i år men här har det skett lite arbeten på nätet eftersom vi har kopplat in fiber och det har gett de större avbrotten

De som vill kan gissa när fibern blev inkopplad, så här ser dns svarstiden ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske men för att komma med lite tankar så:
Att Tele2s DNS-servrar skulle ha haft problem ser jag som mindre realistiskt då kunderna i HNAB inte skulle vara dom enda som skulle vara drabbade, utan snarare Tele2s alla privatkunder. Står HNAB/Viaeuropa själva för DHCP-servern så kan de säkerligen dela ut sin egen DNS till kunderna. En tanke är väl att man kollar upp vilken DNS-server man blir tilldelad och kör en whois på det prefixet. Att Tele2 skulle ha haft problem med att dela ut IP ser jag också som ganska konstigt eftersom att du kunde etablera en VPN-anslutning över internet.

Permalänk
Medlem

En udda samling hemsidor man inte kommer åt nu efter att ha ändrat DNS (utan att ändra funkar inget alls, inte ens spel) typ tele2, reddit, nvidia osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Lite sent kanske men för att komma med lite tankar så:
Att Tele2s DNS-servrar skulle ha haft problem ser jag som mindre realistiskt då kunderna i HNAB inte skulle vara dom enda som skulle vara drabbade, utan snarare Tele2s alla privatkunder. Står HNAB/Viaeuropa själva för DHCP-servern så kan de säkerligen dela ut sin egen DNS till kunderna. En tanke är väl att man kollar upp vilken DNS-server man blir tilldelad och kör en whois på det prefixet. Att Tele2 skulle ha haft problem med att dela ut IP ser jag också som ganska konstigt eftersom att du kunde etablera en VPN-anslutning över internet.

Och problemet är som han sa, Tele2 har problem att dela ut adressern, i detta fall fungerar det inte att dela ut DNS:erna och sätter man de manuellt själv så fungerar det.

Permalänk
Medlem

Om Tele2 har problem med att dela ut adresser till kunderna så handlar det inte om DNS utan om Tele2's DHCP-servrar som strular. Det är inget man kan fixa själv om de inte råkar tillåta att du sätter fast ip. Har man bara problem med att dela ut DNS:erna via DHCP-servern så är det ju bara att byta servrar till Google eller opendns.

Permalänk
Avstängd

Från NT.se

Norrköpingsbor utan internet efter nätfel

Norrköping

- Sex dagar - det får inte ta så lång tid, säger Atila Krakowski som varit utan internet sedan i onsdags morse.

Flera av Tele 2:s kunder i Norrköping har varit utan internet sedan i onsdags. Vad felet beror på är oklart.

Flera läsare har hört av sig till NT under helgen. I irriterade mail har de krävt svar på varför deras internet plötsligt slutat att fungera – och varför de inte fått några svar på när de kan få igång det.

Flera som hört av sig är kunder hos Tele 2 och har varit utan internet, telefon och bredbands-tv sedan i onsdags.

Atila Krakowski är en av dem.

– Det är så dåligt. Sex dagar – det får inte ta så lång tid. Jag kan köpa att det uppstår fel, men då måste operatören fixa det och ge oss bra information. Så har det inte varit, säger AtilaKrakowski.

Klockan 10 på onsdagsförmiddagen ringde han till Tele 2. Då hade han redan suttit en stund framför datorn och letat efter lösningar sedan hans internet plötsligt slagit av.

– Men de hade inga svar, det var först när jag ringde som de förstod att något var fel. Sedan dess har jag följt läget på Facebook. Och på deras hemsida, säger han.

Där har ett par textrader sedan i onsdags informerat om att det är ett problem med stadsnätet i Norrköping. Med jämna mellanrum har den beräknade tidpunkten för när felet ska vara åtgärdat flyttats fram.

Det vittnar både AtilaKrakowski och flera irriterade kommentarer på Tele 2:s Facebooksida om.

– Vi får inga riktiga svar. De ger bara standardsvar och det känns inte som att de bryr sig, säger han.

NT tog en första kontakt med Tele 2 under lördagen. Då visste inte presschefen Malin Livhage vad som orsakat driftstörningarna, men hon förklarade att störningen låg i stadsnätet som driftas av företaget Viaeuropa.

– Det är Viaeuropa som ansvarar för stadsnätet som felet ligger i. Det är de som arbetar med driftstörningen och ger oss information löpande.

NT sökte representanter från Viaeuropa under helgen, men utan resultat. Malin Livhage sökte också kontakter inom företaget, men utan att lyckas.

Däremot hade hon på måndagskvällen fått följande information från Tele 2:s driftcentral:

– Det kan röra sig om ett fel på mjukvara, några exakta tekniska detaljer har jag tyvärr inte, säger Malin Livhage.

När felet är åtgärdat är därmed fortfarande oklart.

Vad råder du kunder som vill kräva kompensation av Tele 2 att göra?

– Om det är så att någon inte är nöjd ska de ta kontakt med vår kundservice, så får vi tala med kunden direkt. Vi får sedan försöka komma överens om en lösning som passar kunden, exakt hur en sådan lösning kan se ut vet jag inte just nu.

– Vi vill naturligtvis att våra kunder ska vara nöjda, så fort vi har ytterligare information uppdaterar vi vår hemsida.

AtilaKrakowski är tydlig med hur han kommer att agera.

– Jag ska ha full kompensation. Vem som betalar – Tele 2 eller någon annan – spelar ingen roll, säger han.

NT har inte kunnat reda ut hur många som drabbats av störningarna."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Och problemet är som han sa, Tele2 har problem att dela ut adressern, i detta fall fungerar det inte att dela ut DNS:erna och sätter man de manuellt själv så fungerar det.

Fast du vet inte om det är Tele2 eller Viaeuropa som håller på DHCP-servern.
Förövrigt kommer ju DNSerna i samma DHCP-offer som IP-adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Fast du vet inte om det är Tele2 eller Viaeuropa som håller på DHCP-servern.
Förövrigt kommer ju DNSerna i samma DHCP-offer som IP-adressen.

Exakt och det är det som felar, DNS:erna delas inte ut eller är felaktiga med dhcpleasen.

Permalänk
Medlem

Nu har dom skjutit upp det en dag, igen. Yay.

Permalänk

Sen jag bytte till Google's DNS-server har jag inte haft ett enda problem i princip. Visst, någon enstaka hemsida här och där som inte fungerat av någon anledning men utöver det så har jag kunnat fortsätta precis som vanligt. Är otroligt tacksam för detta! Tele2 fortsätter som sagt skjuta upp klardatum och det känns inte hoppfullt alls. Man undrar ju lite såhär i efterhand varför dom inte har en backup?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio