Ska skaffa mobilt bredband. Hur många gb behöver jag?

Permalänk

Ska skaffa mobilt bredband. Hur många gb behöver jag?

Jag ska skaffa mobilt bredband 4g och funderar på hur många gb surf jag behöver?

Kommer att spela en hel del. Lär bli mest Bf4 och Arma3.
Sitter och funderar på Tre maxfart 50Gb och 100Gb. Hur långt räcker 100Gb
Funderar även på vilken router jag ska ha, antingen Huawei E5372 som är pocket wifi eller Huawei E5172A som är en stationär 4g router.
Pocket routerna är ju lite smidigare. Men jag antar att jag får bättre hastighet i den stationära routern, och den går ju faktiskt att plocka med sig bara det finns eluttag.

Brukar man kunna koppla in en wifi-router via USB för dataöverföring?

Permalänk
Medlem

Hej,

spelande drar inte speciellt mycket data faktiskt - men så fort du börjar streama, kolla på YT-videos eller ladda ner någon fil så stiger dataanvändningen ganska snabbt.

En Huawei E5172A kan du ansluta till via en ethernetkabel, den har 1 LAN-port. Huawei E5372 kan du ansluta till via USB (som den även laddas via). Båda har stöd för samma hastigheter.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Jag skulle säga att 100GB är på gränsen om man spelar samtidigt som man kanske pratar i skype, laddar ner lite uppdateringar, kollar på youtube, streamar netflix etc..
Så gör du mycket annat än att spela också så tycker jag du ska välja 100GB om du känner att du vill betala för det.
Annars får du köra på 50GB och tänka lite extra på vad du gör så att det räcker månaden ut.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag precis varit på landet och hela familjen använt min 3g-router kan jag ju ge dig en uppskattning. Fem pers som spelat lite ipad-spel, surfat på Aftonbladet/Facebook och kollat lite Youtube / SVTplay gjorde av med 6,5 Gb på tre dagar.

Permalänk

Verkar som att det blir 50gb.
Det blir till att köpa ett en egen 4g router.
Är inne på att köpa en Huawei 5372. Eller är det någon som har något annat tips på router.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, hur hög ping du får 4G-nät?

Visa signatur

Intel 5820k @ 4,7 Ghz| Asus X99-s | GTX 1080TI | 16 GB G.skills Ripjaws DDR4-2400 | WD Black M.2 512GB OS drive | Samsung 860 EVO 1TB Game drive | NZXT H440 | Watercooled, 2 x Alphacool ST30 360mm radiator, 7 x Nb E-loop B12-PS | EK - Supremacy EVO - Acetal + Nickel (Original CSQ) | Dell S2716DG

Permalänk
Medlem

Eftersom du är inne på Tre.
Jag byte häromveckan från Comviq med Huawei E398 Tele2-modem pga av prishöjning till Tre.
Mobilt bredband kontant 99:- i butik (Kjell tar 80:-). Köpte till en 4g router på Blocket låst till Tre, Huawei E5776, och är helnöjd.
Laddar med Tre Total värdebevis 100gb 299:-/30 dagar och slipper vara inlåst i ett abonnemang.
Skillnaden mellan Tre och Comviq är hastigheten. Tre har ca 25mbts med enstaka toppar på upp emot 35mbts medan Comviq till en början låg på 75-80mbts men numera bara 30-40mbts där jag bor.
Däremot är verkar svarstiderna vara snabbare med Tre om det nu beror på nätet eller routern.

Permalänk
Skrivet av pjb:

Eftersom du är inne på Tre.
Jag byte häromveckan från Comviq med Huawei E398 Tele2-modem pga av prishöjning till Tre.
Mobilt bredband kontant 99:- i butik (Kjell tar 80:-). Köpte till en 4g router på Blocket låst till Tre, Huawei E5776, och är helnöjd.
Laddar med Tre Total värdebevis 100gb 299:-/30 dagar och slipper vara inlåst i ett abonnemang.
Skillnaden mellan Tre och Comviq är hastigheten. Tre har ca 25mbts med enstaka toppar på upp emot 35mbts medan Comviq till en början låg på 75-80mbts men numera bara 30-40mbts där jag bor.
Däremot är verkar svarstiderna vara snabbare med Tre om det nu beror på nätet eller routern.

Är det det här paketet du köpte?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

I så fall, är det ett 4G-abonnemang? Alltså bara modemet som begränsar till 16 mbps?

Permalänk
Medlem

Ja eller rättare sagt ett simkort som funkar även med 4G. Inget abonnemang.

Och ja routern har jag nu ställt in på 4G only istället för auto eftersom jag använder den till 99% hemma. Ska jag ut och resa ändrar jag till auto igen.
Men den har hittills endast visat på nätanslutning i 4G.
Det i startpaketet medföljande 3G-modemet Huawei E3131 har jag aldrig använt utan det får ligga kvar i förpackningen

Permalänk

Det låter bra!

Då jag ska flytta och bara har en andrahandslägenhet i tre månader tänkte jag satsa på något liknande. Jag kommer nog köra på en Huawei B593s då jag vill kunna koppla in trådade enheter.

Jag funderar lite på Universal Telecom som har abonnemang utan uppsägningstid. <42 Mbps/40 GB för 199:- eller <100 Mbps/60 GB för 299:-. Dessutom gratis första 6/3 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shengli:

Av nyfikenhet, hur hög ping du får 4G-nät?

Man kan inte spela online med mobilt bredband. Vet inte vad TS inbillar sig. Det är inte så mycket hög ping, utan packet loss samt fluktuerande pingtider.

Permalänk

Det du får vara vaksam på är installationer av steamspel osv, dom kan vara enorma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shengli:

Av nyfikenhet, hur hög ping du får 4G-nät?

Skrivet av shauni:

Man kan inte spela online med mobilt bredband. Vet inte vad TS inbillar sig. Det är inte så mycket hög ping, utan packet loss samt fluktuerande pingtider.

Jag har då inte upplevt någon packet loss. Nu för tiden fungerear 4G riktigt stabilt. Pingar ungefär 18-25 i speedtest mot Stockholm.

Permalänk
Medlem

Om du är en person bör 50gb räcka, förut hade jag o fyra andra 80gb och det räckte så länge ingen streama film 24/7 eller ladda ner massa spel. Spela drar dock ingenting. Inte världens bästa ping heller, men tror jag låg på runt 30 med sladd Men nu har man 100/10 (FiberKoax)

Visa signatur

<3

Permalänk

Köper du spel på skiva så är det nog ganska lugnt, så länge du inte tittar på mycket HD-streams.

Köper du spel via stream/origin/etc och kollar på mycket HD-streams med duglig bitrate så kan du glömma att ens 100GB räcker långt.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Jag beställde en Huawei B593s från Net2World, den kom på två dagar.

Och så beställde jag ett <42 Mbps/40 GB abonnemang för 199:- från Universal Telecom. I måndags eftermiddag la jag beställningen, idag fredag eftermiddag, hade SIM-kortet ännu inte kommit. Så jag kontaktade deras kundtjänst på chat för att höra hur länge det brukar ta.

- 1-10 dagar, svarade de.
- Oj, det var stort intervall. Det är ganska stor skillnad på 1 dag och två veckor, svarade jag.
- Jo, men det beror på hur mycket vi har att göra, sa de.

Att skicka ut ett SIM-kort borde gå rätt fort, kan jag tycka. Inte ta två veckor.

Jaja, jag ville bara gnälla av mig lite i vänta på "riktigt" internet.