Permalänk
Medlem

Telia Fiber 100/100 Mbit/s

Hejsan! Idag så har jag Telia 100/10 Mbit/s fiber uppkoppling och tycker att det kan gå lite segare ibland. Och nu har jag fått erbjudande om att få 100/100 Mbit/s, jag är inte så haj på detta med nätverk, men kommer det gå snabbare med 100/100 när jag surfar? är inte bara 100/=nedladdning och /100=uppladdning? Alltså att det inte gå snabbar att surfa, utan bara om jag skall ladda upp något.
Hoppas ni kan förstå vad jag menar, tack på förhand!

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Medlem

Du tänker rätt, 100 är 100, står det före / blir det ingen skillnad i hastighet ner för din del.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det är nedladdning och uppladdning.. så skapar du t.ex en ftp för att komma åt dina filer på hemdatorn på jobbet.. så går det snabbare att ladda dom till jobbdatorn med 100 i upload.

Permalänk
Sötast

Hej!

Nej, det kommer mest troligt inte göra någon skillnad överhuvudtaget.
Endast vid uppladdning av filer och om man hostar en server eller något liknande.

Om det går långsamt så är det mest troligt servern du ansluter till som är långsam.

Hur artar sig ditt problem, tar det lång tid från att du klickar på en länk tills något händer eller är det ett par bilder som inte hänger med eller hur ser det ut?

Permalänk
Rekordmedlem

Såvida du inte laddar upp en massa samtidigt som du surfar så lär du inte märka skillnad på 10 eller 100 upplänk, är du ensam eller delas nätverket mellan flera enheter ? har du mätt ditt verkliga bandbreddsbehov ?

Om man inte laddar upp nått speciellt utan surfar och "konsumerar" så är det rätt svårt att mäta upp ett behov av en upplänk med mer än max 1/20 av nerlänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej!

Nej, det kommer mest troligt inte göra någon skillnad överhuvudtaget.
Endast vid uppladdning av filer och om man hostar en server eller något liknande.

Om det går långsamt så är det mest troligt servern du ansluter till som är långsam.

Hur artar sig ditt problem, tar det lång tid från att du klickar på en länk tills något händer eller är det ett par bilder som inte hänger med eller hur ser det ut?

Det är att när jag skriver in "www.sweclocker.se" så kan det ibland ta en tid innan man kommer in och så är det på flera sidor ibland. Jag anser att med 100Mbit/s så skall det gå snabbare att surfa runt mellan olika webbplatser.

Skrivet av mrqaffe:

Såvida du inte laddar upp en massa samtidigt som du surfar så lär du inte märka skillnad på 10 eller 100 upplänk, är du ensam eller delas nätverket mellan flera enheter ? har du mätt ditt verkliga bandbreddsbehov ?

Om man inte laddar upp nått speciellt utan surfar och "konsumerar" så är det rätt svårt att mäta upp ett behov av en upplänk med mer än max 1/20 av nerlänken.

Det är flera på nätverket, men det kan vara segt även när bara jag använder det. Hur mäter man det verkliga bandbreddsbehovet?

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av starcrew:

Det är att när jag skriver in "www.sweclocker.se" så kan det ibland ta en tid innan man kommer in och så är det på flera sidor ibland. Jag anser att med 100Mbit/s så skall det gå snabbare att surfa runt mellan olika webbplatser.

Det är flera på nätverket, men det kan vara segt även när bara jag använder det. Hur mäter man det verkliga bandbreddsbehovet?

Prova om det går fortare genom att byta googles DNS. Följ instruktionerna till höger.

http://www.mjukvara.se/Google-dns

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det här fick jag som resultat!

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av starcrew:

Hur mäter man det verkliga bandbreddsbehovet?

http://seriousbit.com/netbalancer/
http://www.softperfect.com/products/networx/

Men som du beskriver det kan det nog bero på dnser, men Telias dns servrar brukar vara snabbare än Google och Opendns så om du har angett dem så skulle jag föreslå att du tar bort dem i stället och provar med det du får via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av starcrew:

Att du får sega laddningar utav sidor på en 100mbit uppkoppling, som du defakto har enligt speedtest - så skulle jag mer tro att det är något tokigt med en DNS eller annan trafikupplösning än ditt internet.

Att surfa till en webbplats, såsom sweclockers skall bokstavligen FLYGA FRAM på 100mbit..
Hell, på mitt 8mbit flyger sidan fram på någon sekund under förutsättning att jag inte tankar eller streamar något stort.

Kolla vilken DNS du har inställt i din router, troligtvis står den på dynamisk, och detta kan du isåfall byta.
Har dock inte några tips på öppna DNS'er - men det finns massor, kanske nån annan kan bidra?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Att du får sega laddningar utav sidor på en 100mbit uppkoppling, som du defakto har enligt speedtest - så skulle jag mer tro att det är något tokigt med en DNS eller annan trafikupplösning än ditt internet.

Att surfa till en webbplats, såsom sweclockers skall bokstavligen FLYGA FRAM på 100mbit..
Hell, på mitt 8mbit flyger sidan fram på någon sekund under förutsättning att jag inte tankar eller streamar något stort.

Kolla vilken DNS du har inställt i din router, troligtvis står den på dynamisk, och detta kan du isåfall byta.
Har dock inte några tips på öppna DNS'er - men det finns massor, kanske nån annan kan bidra?

När jag går in på min Technicolor gateway och kollar på Dynamisk DNS-tjänst så är den inaktiverad?

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av starcrew:

När jag går in på min Technicolor gateway och kollar på Dynamisk DNS-tjänst så är den inaktiverad?

Det är nått helt annat som inte har med hur din dator får dns info att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nått helt annat som inte har med hur din dator får dns info att göra.

okej, ja jag är inte så bra på det här. försöker hitta något mera när jag surfar in på routern men kan inte hitta något mera med dns?

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Att du får sega laddningar utav sidor på en 100mbit uppkoppling, som du defakto har enligt speedtest - så skulle jag mer tro att det är något tokigt med en DNS eller annan trafikupplösning än ditt internet.

Att surfa till en webbplats, såsom sweclockers skall bokstavligen FLYGA FRAM på 100mbit..
Hell, på mitt 8mbit flyger sidan fram på någon sekund under förutsättning att jag inte tankar eller streamar något stort.

Kolla vilken DNS du har inställt i din router, troligtvis står den på dynamisk, och detta kan du isåfall byta.
Har dock inte några tips på öppna DNS'er - men det finns massor, kanske nån annan kan bidra?

Det hänger ju i ärlighetens namn på att din dator klarar av att "flyga fram".
Att sätta upp en massa tcp-sessioner, ladda och exekvera javascript, vänta på banners från reklamföretag, ladda bilder mm tar sin tid.
Och det hänger minst lika mycket på servrarnas last och hur snabba de är att svara.

Jag tror inte det är ett DNS-problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda du kan göra i smarten är att läsa av vilken dns server du fått tilldelad under
Start > Bredbandsanslutning > Internettjänster > Internet där ser du infon, du kan sedan pinga servrarna och se hur snabbt de svarar, så här blir det för mig
Telia:

Skickar ping-signal till 195.67.199.27 med 32 byte data:
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=7ms TTL=248
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=5ms TTL=248
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=5ms TTL=248
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=5ms TTL=248

Ping-statistik för 195.67.199.27:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 5 ms, Högsta = 7 ms, Medel = 5 ms

Google:

Skickar ping-signal till 8.8.8.8 med 32 byte data:
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=29ms TTL=44
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=29ms TTL=44
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=29ms TTL=44
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=30ms TTL=44

Ping-statistik för 8.8.8.8:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 29 ms, Högsta = 30 ms, Medel = 29 ms

Där är Telia betydligt rappare att svara än Googledns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Telia är leksaker jämfört med Google DNS. Telia håller f.t. på och meckar med sin DNS och har varit skakig sedan månader tillbaks. Vi har ett par kunder som senaste veckorna blivit påhoppade "er epost-adress funger inte" när det är Telias DNS som inte är tillgänglig dvs går upp/ner som en hoppjerka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda du kan göra i smarten är att läsa av vilken dns server du fått tilldelad under
Start > Bredbandsanslutning > Internettjänster > Internet där ser du infon, du kan sedan pinga servrarna och se hur snabbt de svarar, så här blir det för mig
Telia:

Skickar ping-signal till 195.67.199.27 med 32 byte data:
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=7ms TTL=248
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=5ms TTL=248
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=5ms TTL=248
Svar från 195.67.199.27: byte=32 tid=5ms TTL=248

Ping-statistik för 195.67.199.27:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 5 ms, Högsta = 7 ms, Medel = 5 ms

Google:

Skickar ping-signal till 8.8.8.8 med 32 byte data:
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=29ms TTL=44
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=29ms TTL=44
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=29ms TTL=44
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=30ms TTL=44

Ping-statistik för 8.8.8.8:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 29 ms, Högsta = 30 ms, Medel = 29 ms

Där är Telia betydligt rappare att svara än Googledns.

Så här ser det ut där

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det hänger ju i ärlighetens namn på att din dator klarar av att "flyga fram".
Att sätta upp en massa tcp-sessioner, ladda och exekvera javascript, vänta på banners från reklamföretag, ladda bilder mm tar sin tid.
Och det hänger minst lika mycket på servrarnas last och hur snabba de är att svara.

Jag tror inte det är ett DNS-problem.

jag har en ny dator, med bra datorkomponenter samt en ssd i den, så borde inte vara datorn. Jag använder firefox, kanske att google chrome är snabbare?

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk

Om vi backar till TS fråga om det kommer gå fortare med 100/100 istället för 100/10 har vi enats om att det inte kommer bli någon märkbar skillnad.

Att det "går segare ibland" tyder väl ändå på att problemet ligger på serversidan snarare än att DNS-uppslagningarna ställer till det? Jo, jag vet att man kan få 100 jämrans uppkopplingar mot olika adresser bara genom titta på en sida, men att hämta innehållet från dessa 100 servrar tar sannolikt mycket mer tid än att slå upp dem i DNS.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du ser där är vilka dns servrar du blir tilldelad av Telia, du kan pinga dem eller köra nått annat test mot dem om du vill kolla funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En låg ping-tid betyder inte att uppslagningen går snabbt, bara att det går fort att studsa ett paket mot den datorn.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla som svarat! jag har fått svar på min fråga och anser att vi inte behöver diskutera detta mera. Jag kommer inte att ta emot erbjudandet på 100/100 då jag tycker det är onödigt.

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

En låg ping-tid betyder inte att uppslagningen går snabbt, bara att det går fort att studsa ett paket mot den datorn.

Nej men det ger en indikation om servern är ok elerl inte, däremot så kan man ju mäta själva dnsuppslagets tid med Bind > Dig, det funkade ok på win också märkte jag.
http://www.isc.org/downloads/bind/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men det ger en indikation om servern är ok elerl inte, däremot så kan man ju mäta själva dnsuppslagets tid med Bind > Dig, det funkade ok på win också märkte jag.
http://www.isc.org/downloads/bind/

Roade mig med att köra namebench mot den DNS TS använder (195.67.199.21)

Är som synes inga större skillnader men TS DNS var klart snabbast vid drygt 55% av alla frågor och 70% av frågorna var besvarade inom 100ms.
Så det är direkt inga långa tider som krävs för ett uppslag.