Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2004-04-15, 18:26   #1

M33P

Medlem

M33Ps avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2002

Nu har det hänt! Bostream cappar DC!

Portarna för DC har blivit cappade och nedladdningarna går därför segt på dessa. Detta berör ALLA bostreamkunder av vad jag har förstått. Det rekommenderas nu att man byter port till 23 på både chatten och själva DC. Jag har själv bytt och märkte stor skillnad. Usch, trodde inte detta om Bostream Bolaget började bra. Sen införde dem half duplex på ADSL-uppkopplingarna (innan tankade jag i 2,5/0,76 mbit samtidigt utan problem) och nu detta. Svagt!
M33P är inte uppkopplad
2004-04-15, 18:29   #2

thak

Medlem

thaks avatar

Plats: Götebörg

Registrerad: mar 2002

tråkigt å höra
2004-04-15, 18:32   #3

Potatisen

Avstängd

Potatisens avatar

Plats: Örebro

Registrerad: dec 2001

Sker inte överföringarna på slumpade portar? Isåfall borde ingen beröras. Om inte, fan vad skönt att det blir lite motgångar för P2P-nätverken. Hejja Bostream!
Potatisen är inte uppkopplad
2004-04-15, 18:34   #4

aptass

Medlem

aptasss avatar

Registrerad: nov 2003

Vad jag vet så har ADSL alltid varit halv duplex

(dock så var det bra drag för telias 0.5 ibörjan att det inte märktes om nån tankade max,
berode iofs på att det var samma fart in som ut)

Jag har haft 2.5mbit sen Bonettiden och det har alltid varit halv duplex,
har att göra med tekniken ADSL.

Sen hade du gott kunnat fortsätta i tråden
http://forum.sweclockers.com/showthr...hreadid=262842
aptass är inte uppkopplad
2004-04-15, 18:39   #5

adameri

Medlem

adameris avatar

Plats: Förpiken

Registrerad: dec 2003

Hmm man brukar prata om ”killer applications” jag tror att P2P är orsaken till varför Bostream har sådan kundtillströmning på Scream.
Jag tror få kunder är som jag och använder bandbredden för att sitta köra tunnlar till servrar. 512 kbit/s räcker för vanlig surfning, kanske till och med modem om man sluppit minutkostnaden.

Om det är sant att de stryper trafiken för P2P undrar jag vilka kunder Bostream tänker rikta sig till i framtiden? Är det så många onlinespelare? Kolla på usla filmer via deras avtal med SF tror jag inte lockar många kunder..
2004-04-15, 19:23   #6

nismo

Medlem

Registrerad: jan 2004

ja men kan ingen skriva en guide hur man gör med istream och ett speedtouch modem för att bli active då så man kan använda port 23 på odc tex...
nismo är inte uppkopplad
2004-04-15, 19:38   #7

Rauter

Medlem

Rauters avatar

Plats: Haninge

Registrerad: jan 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aptass
ADSL supportrar full dublex. Det är internetleverantören som bestämmer om det är full eller halv duplex.
Rauter är inte uppkopplad
2004-04-15, 19:53   #8

aptass

Medlem

aptasss avatar

jo men jag har för mig det förutsätter samma fart upp som ner i alla fall,
därför har det aldrig fungerat med 2.5 / 0.7
2004-04-15, 20:17   #9

M33P

Medlem

M33Ps avatar

Registrerad: jan 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aptass
Vad jag vet så har ADSL alltid varit halv duplex http://www.aptass.com/img/smilies/elefant.gif

(dock så var det bra drag för telias 0.5 ibörjan att det inte märktes om nån tankade max,
berode iofs på att det var samma fart in som ut)

Sen hade du gott kunnat fortsätta i tråden
http://forum.sweclockers.com/showthr...hreadid=262842
Jag är medveten om detta, men detta pågick under ett år (det var under det första året då Bonet lanserades) mina kompisar hade samma hastighet. Men så en dag så sa de poff och jag undrade vafan som hände då mina nedladdningar gick riktigt segt. Efter ett tag började jag förstå att det var mina uppladdningar som förstörde. Jag tror inte att jag och mina kompisar inbillade oss direkt...
M33P är inte uppkopplad
2004-04-15, 20:21   #10

Mod_Mannen

Avstängd

Mod_Mannens avatar

Plats: Mölnlycke (GBG)

Usch, jag har också upptäckt att DC++ blivit enormt segt... Ni beskriver en lösning där man skall ändra portar eller något. Någon som har lust att förklara grundligt hur man gör? Jag har Bostream 2,5 Mbit och en D-link router/brandvägg.
Mod_Mannen är inte uppkopplad
2004-04-15, 20:37   #11

aptass

Medlem

aptasss avatar

tror tyvärr fortfarande att tröghet hos P2P gäller alla ISP nu för tiden

och det beror på att folk har upptäckt och missbrukar program så som netlimiter.
(står mycket om det i den andra tråden jag tipsa om)

Byta port i DC är enkelt, bara ställa en annan under settings
(glöm inte öppna både för TCP och UDP om ni har brandvägg/router)
2004-04-15, 21:02   #12

Mod_Mannen

Avstängd

Mod_Mannens avatar

Jag valde active i DC++ settings, fyllde i ip-adressen jag fått av Bostream och fyllde i port 23. Har jag gjort rätt där? Har jag gjort rätt med routerinställningarna?:
2004-04-15, 21:26   #13

Radict

Medlem

Plats: Stockholm

Går det bra med port 418 typ?

Radict är inte uppkopplad
2004-04-15, 21:31   #14

Mod_Mannen

Avstängd

Mod_Mannens avatar

Jag testade nu som jag visade på samma sätt som på min bild fast med port 1412. I dc++ fyllde jag i ip-adress och port 1412. Nu fungerar active men jag tankar inte i mer än 3kb/s

Vad är fel? Någon som kan ämnet kanske skulle kunna knåpa ihop en liten guide? Verkar vara några som har bostream inkl. dess problem.
2004-04-15, 21:50   #15

paje

Medlem

pajes avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: aug 2002

Märkligt, jag har iaf inga problem med dc-
Tankar ner i ~60 kB/s från en användare.
Har Istream.
paje är inte uppkopplad
2004-04-15, 21:56   #16

Lord Kermit

Medlem

Lord Kermits avatar

Registrerad: feb 2004

M33P, Skulle vilja veta var du fått denna info ifrån. Är det något du läst på nätet (isåfall var?) eller är det något du hört? Senaste jag läste var att Bostream hade testat paketlogic men inte skulle andvända det då det fungerade dåligt. Och om dom nu bestämmt sig för att köra med det så skulle det knappast fungera bättre genom att byta till port 23.....
Lord Kermit är inte uppkopplad
2004-04-15, 22:29   #17

Cr0wN

Medlem

Cr0wNs avatar

För mig går det som alltid.. dvs snabbt, ca 650-700kB/s
2004-04-15, 22:37   #18

Diskdiaper

Medlem

Registrerad: apr 2004

Dagarna före Påsk märkte jag att jag inte kom in på vissa hubbar. Dock då på dom hubbar som inte använde standardportar för DC++ gick bra att komma in på. Trodde då att min router hade blivit knas och att jag inte längre var i aktive mode. Kopplade då min bärbara dator rakt i modem och fick samma problem. och ibland kunde jag komma in men det gick fruktansvärt segt. 1-2Kbit.

Ringde 2004-04-10 för att höra att dom gjort någon strypning av portarna. Jag fick till beskead av supporten att Bostream hade inga trafikbegränsningar på några portar.

Blev lite vres så jag tänkte att jag måste överbevisa dom så jag körde Remote programmet Radmin 2.1 mot mitt jobb för att kolla hastigheten. Standard är port 4899. Jag ändade på olika portar och kollade resultatet. Skickade en 1,75Mb stor fil mellan mig och jobbet på följande portar.

Port Medelhstighet TopHastighet

410 25Kb 65Kb
411 1,5Kb 4Kb
412 1,5Kb 4Kb
413 1,5Kb 4Kb
414 17Kb 50Kb
400 20Kb 60Kb
444 20Kb 60Kb
666 30Kb 70Kb
4899 30Kb 70Kb
4999 30Kb 70Kb

Som ni ser så är portarna 411-413 strypta. Ringer upp Bostream igen och påpekar igen att vissa portar är strypta. Supporten kollar då upp mitt abonemang och jag har inte fått någon strypning. Inga arbeten har gjort på nätet i mitt område som skulle kunna påverkat. Hon ber mig återkomma till supporten efter påsk.

Ringer upp supporten igen tisdag morgon. Först går det inte komma fram och sen blir jag sittandes ca 40min i telefonkö. Kommer äntligen fram och talar att jag varit i kontakt med supporten under påsk och dom visste inget. Dom sa igen att inge portbegränsning gjordes av Bostream. Så han var tvungen att be någon chef (tekniker) att återkomma under dagen.

Tror ni att någon ringde? Nej! Väntade en dag till. Inget samtal. Skickade då en detaljerad redovisning av problemet hur verkade, när det uppstog mm.

Har ännu inte fått någon svar på detta heller. Inte ens att dom har fått mitt mail.

Det konstiga med det hela är att kör direkt på modemet så kommer jag med nöd och näpe in på hubbarna men det går bara i 1-2Kb.

Diskdiaper
Diskdiaper är inte uppkopplad
2004-04-15, 22:38   #19

Lord Kermit

Medlem

Lord Kermits avatar

Registrerad: feb 2004

CrOwN...you lucky bastard =)
Lord Kermit är inte uppkopplad
2004-04-15, 22:53   #20

rdj

Medlem

rdjs avatar

Registrerad: maj 2002

Snackade med en anställd på Bostream som driftar Xstream-nätet och han sa att det var ren bullshit att dom har någon begränsning.
rdj är inte uppkopplad
2004-04-16, 00:11   #21

Xaanin

Medlem

Xaanins avatar

Plats: Täby

Registrerad: aug 2001

Jag hade då inga problem igår, iofs så har jag inte hört att 1412 skulle cappats men det borde de väl göra ifall de cappar de andra standard-portarna hos DC?
2004-04-16, 02:51   #22

neoNmaZteR

Avstängd

neoNmaZteRs avatar

Plats: Sweden

Registrerad: okt 2003

hmm bara telia kvar nu då??
Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri
neoNmaZteR är inte uppkopplad
2004-04-16, 03:13   #23

mrc

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2002

Re: Nu har det hänt! Bostream cappar DC!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av M33P
Portarna för DC har blivit cappade och nedladdningarna går därför segt på dessa. Detta berör ALLA bostreamkunder av vad jag har förstått. Det rekommenderas nu att man byter port till 23 på både chatten och själva DC. Jag har själv bytt och märkte stor skillnad. Usch, trodde inte detta om Bostream Bolaget började bra. Sen införde dem half duplex på ADSL-uppkopplingarna (innan tankade jag i 2,5/0,76 mbit samtidigt utan problem) och nu detta. Svagt!
Det tror jag inte, för mig funkar det fin fint.
Och sen så har det inte med duplexen att göra utan snarare tekniken eller vad man nu ska kalla det, att din download sjunker.

Din upload begränsar helt enkelt framkomligheten för dina hämtade paket. Sök runt lite här så får du svar på det. Handlade om TCP och ACK (?) tror jag.
mrc är inte uppkopplad
2004-04-16, 04:36   #24

ZaInT

Medlem

ZaInTs avatar

Plats: På snedden i Dirty South

Bostream har haft problem de senaste dagarna med överföringar på port 412.

EDIT: Förlänger min text:

Jag ringde till Bostream innan idag, och killen sa att han hade fått en mindre storm med folk som frågade om trafficshaping. Han hade pratat med sina överordnande och de sa att de inte hade utrustning för att använda trafficshaping inom det egna DMZet.
Ändå går DC slött för mig på portarna 412 och 413, men inte 414.
Han började prata om att det var nån nod på antingen Skanova eller SUnet som körde QoS och därför begränsade hastigheten på DCs portar.

Om det nu är så (med QoS), TA DÅ FÖR SJUTTON INTE SAMMA PORT ALLIHOPA. Ta en helt slumpmässig port istället så att vi får en jämn spridning på alla portar.

Chatten går fortfarande väldigt långsamt för mig, och det vet jag inte varför.

Senast redigerad av ZaInT 2004-04-16 klockan 04:41.
Sweclockers är inte en spelchatt eller en sökhjälp, det är ett diskussionsforum. Vi använder fullständiga meningar, vi tänker på stavning och interpunktion. Läs igenom ditt inlägg innan du postar det. Använd Google & Prisjakt innan du skapar en tråd.
Om du inte lägger mer än en minut på din fråga, förvänta dig inte att någon ska lägga mer än 30 sekunder på ett svar.
ZaInT är inte uppkopplad
2004-04-16, 08:11   #25

alive

Medlem

Registrerad: dec 2003

BBB still going strong, 1500Kb/s nedladdning och 1050Kb/s upp samtidigt
alive är inte uppkopplad
2004-04-16, 08:19   #26

Diskdiaper

Medlem

Registrerad: apr 2004

Vad är QoS för något?

Rätta mig om jag har fel. Jag ändrade direkt till en annan port istället för 412 när jag fick problemet. Men det går lika segt för det. Är det inte så att all trafik går till hubben på port 411. Så även om du ändrar port så är bara din nedladdningar som påverkas?

Däremot om jag går in på hubbar med andra portnummer än 411-413 så är det inga problem att med hastigheten.
Diskdiaper är inte uppkopplad
2004-04-16, 08:52   #27

torden

Medlem

tordens avatar

Plats: Vasastan

Registrerad: okt 2001

QoS = Quality of Service
torden är inte uppkopplad
2004-04-16, 09:06   #28

aptass

Medlem

aptasss avatar

fyller på med en lite mer utförligare länk

http://www.susning.nu/QoS
2004-04-16, 09:52   #29

pjens

Medlem

Plats: Malmö

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Bostream har haft problem de senaste dagarna med överföringar på port 412.

EDIT: Förlänger min text:

Jag ringde till Bostream innan idag, och killen sa att han hade fått en mindre storm med folk som frågade om trafficshaping. Han hade pratat med sina överordnande och de sa att de inte hade utrustning för att använda trafficshaping inom det egna DMZet......
Vad menar dom med att dom inte skulle ha någon utrustning och vad menas med DMZ? norrnod? Eller min burk i sovrummet? Det är väl annars ingen nyhet att Bostream har ett samarbete med netintact.

"- PacketLogic möjliggör en korrekt sammanställning och redovisning av trafikflöden i nätet på såväl övergripande som detaljerad nivå, säger Yvonne Borg, marknadschef på Bostream. Baserat på informationen vi får fram med hjälp av PacketLogic kan vi ta nästa steg i processen och styra trafikflöden så att kvaliteten höjs och kunderna får en ännu bättre internettjänst. Detta bidrar till att vi kan fortsätta att ha mycket nöjda kunder på en konkurrensutsatt marknad och till att vi kan rulla ut nya tjänster som är affärs- och driftkritiska samt bandbreddskrävande.

Bostream har valt PacketLogic modulerna Surveillance, Traffic Shaping och Statistics."

Vad det gäller att byta port lär det inte hjälpa något nämvärt:

"För närvarande finns bland annat stöd för detaljerad presentation av bl.a HTTP, GNUTELLA, DIRECT CONNECT, KAZAA, FTP, POP3, IRC, SMTP, SSH, SSL och ICQ."

http://www.packetlogic.se/
2004-04-16, 10:47   #30

bstark

Medlem

bstarks avatar

Plats: Gôteborg

Registrerad: maj 2003

Bull, ingen shaping här inte.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb