Labs2 erbjuder 1 Gigabit per sekund till privatpersoner

Permalänk
Medlem

Labs2 erbjuder 1 Gigabit per sekund till privatpersoner

Labs2 erbjuder 1 Gigabit per sekund till privatpersoner för 600 SEK extra per månad via dotterbolaget Bredband2 AB. Lund blir första orten med säljstart 041201.
Erbjudandet innebär att Labs2 via bredbandsoperatören Bredband2 som första aktör i världen erbjuder 1 Gigabit bredband till privatmarknaden.

”Naturligtvis är vi glada över att kunna presentera denna milstolpe, Sverige var först med både 10/100 Mbps och nu bryter vi igenom Gigabitgränsen före våra asiatiska kollegor. Dock skall man ha klart för sig att avståndet har minskat betydligt och under våren kommer Yahoo BB att lansera en motsvarande tjänst i Japan. Det gäller för olika beslutsfattare i Sverige att fortsätt samverka och satsa på en långsiktig infrastruktur. Det är en kombinationen av fiber och ethernet som ger oss möjligheten att ge våra kunder detta kraftfulla erbjudande.

Priset kommer att bli ett påslag på 600 SEK per månad för uppgraderingen till 1 Gbps. Det nät som är först ut är HSB Skåne. Det innebär att priset för en slutanvändare blir 850 SEK i Skåne för 1 Gbps, till detta kommer en startavgift på 1495 samt en bindningstid på 6 månader” säger Jonas Birgersson, VD på Labs2.

”Personligen tycker jag att denna utveckling är logisk med tanke på den snabba tekniska utveckling som driver ner priserna på utrustningen. I en fungerande konkurrens- situation så gör detta att slutanvändarna får ett bättre och billigare bredband. För oss på Labs2 är det naturligt att erbjuda högre bandbred i takt med att vi uppgraderar vår infrastruktur för att kunna bära TV och andra kapacitetskrävande tjänster.”, säger Jonas Birgersson.

För mera information, ring Jonas Birgersson på 070 515 27 62.

texten tagen från http://www.labs2.se/pr/press2004113001.html

Visa signatur

Även en vis man kan lära något av en dåres ord.

Permalänk
Medlem

hmm

Soft! ...man skulle bott i Lund bara.
Men, seriöst, 1 gb/s, personligen tycker jag att det låter väldigt överdrivet. Vad skulle det vara bra för. Jag har 8mbit o tycker att det räcker, oftast. Men mer än 100mb kan väl bara vara överflödigt...

Visa signatur

Värför kunde inte Gud ha skapat datorerna lite snabbara, tystare och mycket billigare?!

Permalänk
Medlem

att folk inte lär sig bandbredd är nått man inte ka få för mycket av enligt mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
att folk inte lär sig bandbredd är nått man inte ka få för mycket av enligt mig

Helt rätt :D, men det beror på ska det vara 1gbit för tex föräldrarna som skickar bara mail då och då.. så är det väldigt onödigt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Helt rätt :D, men det beror på ska det vara 1gbit för tex föräldrarna som skickar bara mail då och då.. så är det väldigt onödigt

Man kan dra lockbetet att de nu kan skicka 5 miljoner mail samtidigt utan att de märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem

en med 1gbps drar en dvdr (4.7gb) från en annan med samma hastighet på under en minut, snacka om att hårddisken blir en begränsande faktor

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

hahaha.. shit hade inte vatt dumt me 1gbit alltså

Permalänk
Medlem

Över en natt blev nu dagens datorer omoderna.

Visa signatur

Orättvist behandlad.

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer nog inte gå så bra.

Hos NetNod har dom 1Gbits
Och SolIX 1Gbits

Sen vet jag inte om dom direkt Peerar med någon leverantör. Men det verkar inte vara så bra kapacitet hos dom.

Men mellan Lab2 kunder i Lund kommer det troligen gå utav bara h*lv*t*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ja, det kommer nog inte gå så bra.

Hos NetNod har dom 1Gbits
Och SolIX 1Gbits

Sen vet jag inte om dom direkt Peerar med någon leverantör. Men det verkar inte vara så bra kapacitet hos dom.

Men mellan Lab2 kunder i Lund kommer det troligen gå utav bara h*lv*t*.

Det lär sälja extremt j**la bra för folk som inte är insatta i dom mer tekniska sakerna dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ja, det kommer nog inte gå så bra.

Hos NetNod har dom 1Gbits
Och SolIX 1Gbits

Sen vet jag inte om dom direkt Peerar med någon leverantör. Men det verkar inte vara så bra kapacitet hos dom.

Men mellan Lab2 kunder i Lund kommer det troligen gå utav bara h*lv*t*.

jag hade köpt det ändå man lär nog få helt okej hastighet ändå!

Permalänk
Medlem

Rättar mig själv.
Dom hade visst bara 125Mbits hos SolIX enligt länken nedan!
http://www.sol-ix.net/mrtg/195.54.158.92_1005.html

Men, men.. det kommer nog gå bra! ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Rättar mig själv.
Dom hade visst bara 125Mbits hos SolIX enligt länken nedan!
http://www.sol-ix.net/mrtg/195.54.158.92_1005.html

Men, men.. det kommer nog gå bra! ...

125MBytes/s står det på sidan dvs ca 1Gbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
125MBytes/s står det på sidan dvs ca 1Gbit/s

Tack för att du rättade min rättning!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är haken?
Kommer det vara någon trafikbegränsning?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Detta bredbandskrig... jag vill se tjänster inte massa bandbredd!

Permalänk
Medlem

Spännande, så fort Jonas Birgersson "tar" ett bolag blir det diskussion om han och hans ideér. Han är en bra människa som sätter fart på Sverige.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket roligt att se hur länge det roliga varar.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Fatta vad bandbredd 10 personer med detta abonnemang + dc++ igång kommer att sluka. Stackars ISP'er

Permalänk
Medlem

Snälla HDD-Tillverkare, vi väntar på er nu

Permalänk
Medlem

hörde detta förut idag, vilka tankar som far runt i huvvet på en!! fatta vad FTP:er, webbservrar, DC-hubbar o vad faan som helst man kan lägga upp utan o märka nån skillnad!! VILL HA!! kom till Linköping, snälla!!
P.S. är inte IDE HDD:er högsta överföringshastighet 200 Mbps!? eller är det kanske 200 Megabyte, för då är det ju lugnt..

Permalänk
Avstängd

men det är väl bra med 1GB, då får man så mycket kapacitet som finns tillgängligt hos sin operatör

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
P.S. är inte IDE HDD:er högsta överföringshastighet 200 Mbps!? eller är det kanske 200 Megabyte, för då är det ju lugnt..

ATA: 100 (eller 133)MB/s
SATA: 150MB/s

DEtta gäller dock bara interfacet. dagens diskar klarar inte mer än kanske 60-70MB/s som absolut bäst.

Permalänk
Avstängd

och det är str! vilket inte säger så mycket om io prestanda i en modern burk det är fler faktorer som spelarroll.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Bor i lund... dock inte i HSB lägenhet... men den rakt över gatan är... Borde dra en lång tpkabel kanske=)

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Medlem

heh, flytten til Lund om en vecka lyser helt plötligt som en nytt ljus. tror till och med att jag kommer att kuna få tag på det direkt... få ta och kolla upp exakt hur nåra vi ligger, det är inte alltid det stämmer >_<

Woooohooo!! swedish asskicking on a lvl higher then heaven

Visa signatur

att onanera är som att kitla sig själv, det funkar. Men det går så fan mycket enklare när nån annan gör det

Permalänk

kan juh hoppas att bbb inser att deras 100mbit tjänst kanske kostar lite väl mycket i jämförelse, helst som dom har trafikgräns, så att dom på sikt tar bort gränserna och sänker kostnaden.

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga mig vad man skall me 1 Gigabit bredband till......

Jag tror inte att något företag kommer ha en hemsida som är mer än 1 GB stor.....

Permalänk
Avstängd

hm, fast bredband används ju till liiite mer än www ....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDElta
Någon som kan säga mig vad man skall me 1 Gigabit bredband till......

Jag tror inte att något företag kommer ha en hemsida som är mer än 1 GB stor.....

Va? En gig stor? Det beror ju helt på hur många besökare man har och hur stor sidan är. Sen beror det ju på om man har en ftp, mailserver osv. Självklart vill man ha det snabbaste om man kör en massa servrar. Dock så kostar 1 gbit för företag otroligt mycket. Det här är för privatpersoner. 1 gigabyte är inte samma som 1 gigabit dessutom.