Verktyg Visningsval
Gammal 2005-05-20, 08:26   #1 (länk)

perund

Medlem

Registrerad: feb 2003

Peka om domän till web10

Jag har en domän som jag vill få pekad till min sida på web10.se
men det gick inte via nic.se då jag inte får använda mig av web10s namnservrar!?
Så hur gör jag då?
Det svar jag får från deras support är:
"Ret din DNS til at pege på x.x.x.x"

Domänen har jag skaffat från loopia och där så kan jag iof redirecta till min sida på web10 men...
perund är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2005-05-20, 09:13   #2 (länk)

erikcn

Medlem

Plats: Kristianstad

Registrerad: okt 2004

web10 måste ha konfat sina DNSer till att acceptera din domän. Omdirigering gör du lämpligen via loopia, genom menydelen "Delegera"

/erik
erikcn är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2005-05-20, 10:08   #3 (länk)

perund

Medlem

Så det är smidigas att göra ompekningen via loopia?
Gammal 2005-05-20, 10:10   #4 (länk)

Bark

Medlem

Barks avatar

Plats: 90210

Registrerad: okt 2001

Peka bara domänen till det IP du fått av web10. Mha Loopia, ja.
Gammal 2005-05-20, 10:59   #5 (länk)

perund

Medlem

Ok, ska testa
Gammal 2005-05-20, 14:15   #6 (länk)

superjoppe

Medlem

superjoppes avatar

Plats: n

Registrerad: maj 2004

Tänkte koppla en domän till min apacheserver.

"Observera: De DNS-servrar som domänen ska delegeras om till behöver ha korrekt DNS-information om domänen inlagd innan delegeringen kan påbörjas."

Räcker det med att skriva ___.mine.nu eller ___.no-ip.org där?

edit: den ligger hos Loopia

Senast redigerad av superjoppe 2005-05-20 klockan 15:07.
superjoppe är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2005-05-20, 15:05   #7 (länk)

ruttnutt

Medlem

Registrerad: mar 2002

superjoppe:
Jag tror inte det räcker, du måste ha någon DNS server, oftast så erbjuder företaget som du registrerade domänen några DNS servrar. Annars finns det gratisställen där man kan få använda deras DNS servrar.

Du måste skriva in är IP:t någonstans också, tror inte mine.nu fungerar. Någon annan kanske vet bättre?
Gammal 2005-05-20, 15:16   #8 (länk)

ziggytoxic

Medlem

ziggytoxics avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Tänkte koppla en domän till min apacheserver.

"Observera: De DNS-servrar som domänen ska delegeras om till behöver ha korrekt DNS-information om domänen inlagd innan delegeringen kan påbörjas."

Räcker det med att skriva ___.mine.nu eller ___.no-ip.org där?

edit: den ligger hos Loopia
Regga ett dnskonto hos http://www.zoneedit.com/ (gratis), efter att du har gjort det se till att ladda ner http://www.directupdate.net/ och installera det programmet på någon av dina servar/datorer som kör apache.
Observera att du inte behöver ladda ner directupdate om du har ett fast ip från din isp, men jag förutstätter att du inte har det pga av du nämnde no-ip.org.

Efter att du har gjort det så logga in i kontrollpanelen hos loopia och gå in på dina domäninställningar, och peka om den till zoneedit.
KLART!

Mvh
Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2005-05-20, 20:52   #9 (länk)

superjoppe

Medlem

superjoppes avatar

Plats: n

Registrerad: maj 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Regga ett dnskonto hos http://www.zoneedit.com/ (gratis), efter att du har gjort det se till att ladda ner http://www.directupdate.net/ och installera det programmet på någon av dina servar/datorer som kör apache.
Observera att du inte behöver ladda ner directupdate om du har ett fast ip från din isp, men jag förutstätter att du inte har det pga av du nämnde no-ip.org.

Efter att du har gjort det så logga in i kontrollpanelen hos loopia och gå in på dina domäninställningar, och peka om den till zoneedit.
KLART!

Mvh
Ziggy
Ska man göra ngn inställning eller aktivera konto i directupdate, eller klarar den sig själv?

Iaf, gjorde ett konto på zoneedit.com och gjorde "add zone" där jag fyllde i mitt domännamn. Sen kollade jag egenskaperna för zonen och såg 2 nameservers.

Dessa 2 adresser och ipnummer använder jag vid Loopias kundzon, den ena som "Primär DNS-server" och den andra som "Sekundär DNS-server".

Dock fick jag då felmeddelandet:

"-Namnservern 216.xxx.x.xxx är inte konfigurerad för _____.se
-Namnservern ns13.zoneedit.com är inte konfigurerad som NS för zonen _____.se on ns17.zoneedit.com (209.xxx.xxx.xxx)
-Namnservern ns17.zoneedit.com är inte konfigurerad som NS för zonen _____.se on ns13.zoneedit.com (216.xxx.x.xxx)
-Namnservern 209.xxx.xxx.xxx är inte konfigurerad för _____.se

Vänligen korrigera felet och försök igen. "

Nåson som vet vad jag har gjort för fel? :/ Skulle gärna vilja få igång detta
superjoppe är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2005-05-20, 21:49   #10 (länk)

AggeMan

Avstängd

AggeMans avatar

Plats: Baskethallen\datorn\skola

Registrerad: jul 2004

en OT fråga.
funkar web10 bra? har funderat på att skaffa en sån, de kostar ju bara typ 450/år inkl. .org-domännamn, men är det bra?
AggeMan är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2005-05-25, 17:35   #11 (länk)

ziggytoxic

Medlem

ziggytoxics avatar

Registrerad: aug 2002

Hej Superjoppe,

Du måste installera konto i directupdate och ge den ditt användarnamn samt lösen till zoneedit. Detta för att den ska kunna uppdatera din ipadress till zoneedit eftersom du har en dynamisk sådan.

Angående felet du får av loopia så ta och ring dom istället, jag är inte bevandrad i deras kontrollpanel så jag kan inte riktigt svara på varför det inte fungerar. Hur som helst så är dom trevliga och har en otrolig bra support så var inte rädd för att ringa.

Förresten; det gäller ingen subdomän? Alltså subdomän.dindomän.se ? i såna fall så får du be dom peka om subdomänen till zoneedit så detta inte är standard antar jag.

Mvh
Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad Anmäl Citera