Comhem + router = långsamt internet.

Permalänk
Medlem

Comhem + router = långsamt internet.

Ok, kom precis hem med en DI-524 för min Comhem uppkoppling och allt funkar förrutom att när jag ska koppla upp mot en sid så går det fruktansvärt segt.

Och 90% av gångerna så blir det som att ja inte har uppkoppling alls "Fel vid sidhämtning" på firefox.
Jag har rensat cache och cookies men det löser inget.
Jag kör med Wlan och tjejen med vanlig TPkabel.

Jag har startat om allt flera gånger med 5/10 och 15 minuter mellanrum samt dragit ut hennes kabel för att endast testa Wlan, hennes samt mitt internet är jättetrögt.
Låt mig också säga att när man väl kommer in på en sida så funkar det snabbt som tusan, inga problem alls.

Det är bara att koppla upp mot just servern första gången som tar 5-6 minuter med ett antal klick på 'F5' (uppdatera) knappen.

Permalänk
Medlem

Samma här, verkar vara något fel på comhem för det funkade bra förra veckan!

Permalänk

Jo,,,igår kväll sög com-hem ganska rejält,,,har nyligen bytt till dom från Bredbandsbolaget (adsl2). Det har faktist hänt ett antal gånger att under den månad jag haft comhem.

Är det ofta sunking web-åtkomst så att säga? Jag kunde fortfarande köra torrents i bra hastighet så lokalt hos mig kan väl inte problemen vara?

Skumt. Nån som vet varför det blir så?

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Dlink di-524 trådlösa router håller inte uppkopplingen speciellt stabil. Det är en dålig trådlös router. Speciellt när den skall hantera mycket trafik tex torrent då har den en tendens att låsa sig eller göra så man inte kan surfa alls.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Kollar man comhems driftinfosida så ser man att de har driftsproblem över hela sverige just med bredband och dess hastighet. Samma problem för mig. IP test går kalasbra men ladda internetsidor kan ta 20 sekunder för tex aftonbladet osv. Imorse gick det som blixten dock. Hoppas de löser det snart..

Permalänk
Medlem

Samma problem här, har försökt växla mellan lite olika DNS-servrar för att lösa problemet men det verkade inte ha någon effekt :/

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Se den andra tråden, 100mbit comhem tror jag den heter. Där nämns DNS-problemen de har och det skall senast inatt vara löst.

Löser inte en annan DNS problemet så har man annat fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nu verkar det funka bättre.
Jasså ni tycker 524 är en kass router. Va ju inge bra.
Köpte den för att det va bra pris plus att man fick med en USB grej med.

Kanske va därför den va så billig då.
Synd.
Skulle ni rekomendera att jag lämnar tillbaka den och sattsar på något mer prisvärt?

Och ja, jag använder Dc++ och Torrent ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeridox
Nu verkar det funka bättre.
Jasså ni tycker 524 är en kass router. Va ju inge bra.
Köpte den för att det va bra pris plus att man fick med en USB grej med.

Kanske va därför den va så billig då.
Synd.
Skulle ni rekomendera att jag lämnar tillbaka den och sattsar på något mer prisvärt?

Och ja, jag använder Dc++ och Torrent ofta.

Fungerar den för dig så finns ingen anledning att byta.
Har själv haft en di-524 ett tag men den funkade inget bra för mig varpå jag lämnade tillbaka den. Men å andra sidan funkar inte Belkin N1 router för mellan 1000-1500:- inte heller hos mig.
däremot funka en 3com officeconnect 54Mbit trådlös router för 299:- dock så gick den sönder och fanns inga nya att få så fick pengarna tillbaka så sitter med min trådbundna netgear rp614 v3 och den har funkat bra sedan uppdatering av firmwaren.

En trådlös router kan va svår och bedöm då den har olika räckvidd beroende på hur man bor, tex mycket betong signalen måste gå igenom.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har Di-524. Jag köpte en DI-524 i vintras och har haft någorlunda stabil uppkoppling. Men nu har det spårat ur. Ligger på Comhem 24 Mbit, och har med TPTEST ca 20 Mbit/s då jag direktkopplar på modemet. Med router trådat eller trådlöst går det i 8-9 Mbit/s. Den stjäl alltså 11-12 Mbit/s vilket är sinnessjukt. Har tills för några dagar sedan haft åtminstone 16 Mbit/s med rotern. Är den trasig eller på gång att lägga av? Den har stått på i stort sett dygnet runt i ett halvår.