Citat:
Ursprungligen inskrivet av
viRioL
Bredbandskollen säger bra hastighet; 93 Mbit/s och 5 ms i svarstid. Testar jag att tanka t.ex. Ubuntu via torrent får jag väldigt varierande hastigheter, ligger mest runt 100-200 kB/s, maxar runt 700 kB/s ibland. Samma fil via vanlig HTTP går i utmärkt fart. Har inte ändrat på något.
Alltså, i vilken hastighet du laddar ned en fil beror helt och håller på servern du laddar ned från. Klarar servern du laddar ifrån max 1Mbit/s så spelar det ingen roll om du sitter på en 10Mbit eller 1Gbit lina, du kommer ändå aldrig komma över 1Mbit.
Hastigheten när man laddar ned torrents beror på hur många seeders du har (personer som du laddar ned ifrån) och deras uppladdningshastighet samt hur många andra filer de simultant laddar upp.
Vill du testa lite vad din lina går för kan du försöka ladda ned något random shareware från Sunets servers då de brukar ha riktigt vass uppladdningshastighet, dock vet jag inte om du kommer upp i 93Mbit/s därifrån.