Preliminärt sökresultat
|
|
#1 (länk) |
sl2wm-rocksMedlem Plats: Härnösand Registrerad: dec 2006 |
Vilka ISP loggar inte IP-tilldelningen
Ja, som vi alla nog sett så har Bahnhof gått ut öppet med att de inte kommer logga uppgifter om vilken kund har vilken IP. Men, kan Bahnhof, så kan man väl tycka att andra kan också !?
Tänkte att vi i denna tråd skulle mejla lite olika leverantörer och sammanställa svaren här. Tänkte hålla det här första inlägget uppdaterat med en lista om de olika leverantörers policy. Jag själv har Riksnet och kommer nu mejla dem, så fort jag får svar delar jag med mig av den. Sammanställning: Bolag som INTE kommer att logga IP-uppgifter: Tele2 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2804863.svd Bredband2 http://bredband2.com/2008/02/integri...rsonuppgifter/ Är väl inte helt tydlig loggningspolicy, men verkar som att de inte loggar. Har någon nåt mer info ? Tyfon Citat:
Allmänt känt, någon källa behövs väl knappast... Alltele http://www.alltele.se/Privat/Om-AllT...lagstiftningen Netatonce Citat:
T3 Citat:
KramNet http://www.kramnet.se/index.asp?p=722 Perspektiv Bredband http://www.perspektivbredband.se/Web...er/recent.aspx Citat:
Ownit http://www.ownit.se/ipredinfo.html C-SAM Citat:
Är med i http://www.integrity.st/ Bolag som kommer fortsätta att logga: Riksnet: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Com Hem Citat:
Citat:
Senast redigerad av sl2wm-rocks 2009-04-28 klockan 14:37.
Anmäl Citera |
|
|
#2 (länk) |
Denna mejl är nu skickad till Riksnet:
Citat:
Senast redigerad av sl2wm-rocks 2009-04-16 klockan 01:22.
Anmäl Citera |
|
|
#3 (länk) |
joarMedlem Plats: Umeå Registrerad: jun 2002 |
Hade väl förmodligen varit en bra idé att standardisera på något sätt, men jag hann slänga iväg ett mail till Telia redan imorse:
Citat:
Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger! ||Win7 x64 Pro -- AMD PhenomII x4 955BE @3,2GHz -- Gigabyte MA770-UD3 -- 4GB OCZ Reaper DDR2 @800MHz -- Radeon HD4850 1GB @640MHz -- Intel X25-M G2 80GB -- 700W OCZ ModXStream Pro|| |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#4 (länk) |
NukeHenkMedlem Plats: Karlstad Registrerad: dec 2004 |
Mailar BBB och hör vad dom har. Kör copy-paste på det du skrev. Funkar ju bra som mall liksom.
Återkommer när jag får svar.
Dator 1: Intel Core i5 750 @ 3.8ghz TRUE / XFX ATI HD5870 1GB / Corsair 8GB 1600MHz DDR3 / Windows 7 Pro x64 / Asus Maximus III Gene / Intel 80GB SSD + 1TB + 640GB + 500GB + 400GB / Antec P183 Dator 2: Acer eMachine EM250 / Windows 7 Pro x86 |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#7 (länk) |
JoppesMedlem Plats: Stockholm Registrerad: aug 2008 |
Då har jag dragit mitt drå till stacken, eller mitt mail till BBB som det heter i nutid :-)
[Min Dator|ASUS Crosshair lll formula DDR3|AMD Phenom II X4 955 3.2Ghz|PowerColor HD 4890|Corsair 8gig ddr3 1333mhz|80GB SSD Intel X25-M G2|2x1TB Seagate 7200rpm|Antec 1200|Corsair TX 650W|24''|win7 x64] [Laptop ASPIRE 6935G] |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#8 (länk) |
fidde66Medlem Plats: Halmstad Registrerad: feb 2005 |
Ska också skicka till Telia... posta gärna era svar oxå om det skiljer från andra !
Anmäl Citera |
|
|
#11 (länk) |
RainesXMedlem Plats: Karlshamn Registrerad: sep 2008 |
Hade mer än gärna haft bahnhof fortfarande men kan tyvärr inte längre
![]() Fick byta till Tele2 efter Bahnhof drog in mitt abonemang för att dom skulle sluta erbjuda i Karlshamn :'( Bara för att alla satt med BBB i min region så lönade det sig inte D:
MediaCen= Playstation 3 80gb, Proj= Epson TW700, Projduk= Euroscreen Diplomat 77", Receiver= Onkyo TX-SR505, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8DD, Surr= Jamo D8DD, Surr bak= Jamo D8DD, Sub= REL T3, Köpta filmer= 360+ och stiger stadigt |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#12 (länk) |
Och jag har bara fått svar från Bredband2 hittils:
Citat:
Senast redigerad av sl2wm-rocks 2009-04-16 klockan 15:49.
Anmäl Citera |
|
|
#13 (länk) |
Nu har jag fått ett riktigt roligt svar från Alltele:
Citat:
Senast redigerad av sl2wm-rocks 2009-04-16 klockan 16:06.
Anmäl Citera |
|
|
#14 (länk) |
"Something"Medlem Plats: H Registrerad: sep 2003 |
Jag skrev ett mail igår till telias support och frågade hur dom skulle göra nu efter Bahnhofs uttalande, jag berättade också att vi var ett par personer som ställde den här frågan och att vi skulle säga upp våra abonnemang om dom inte följde Bahnhofs linje.
Föjande blev svaret. Hej! Tack för din förfrågan. Bara en domstol kan kontakta operatören och begära att få ut uppgifter. Det vill säga domstolen fattar ett beslut att till exempel en operatör ska lämna ut uppgifter och till vem. Det går till på så sätt att upphovsrättsinnehavaren, säg Antipiratbyrån, samlar först in bevis för att fildelning sker, det vill säga att någon sprider eller laddar ner upphovsrättsskyddat material, genom att titta på vilka ip-nummer som fildelar. De kan sen gå till domstol med bevisningen. Domstolen bedömer om bevisen är tillräckliga. Om så är fallet, fattar domstolen ett beslut som tvingar operatören att lämna ut uppgifter om den som står skriven på internetabonnemanget. Det är bara domstol som kan bedöma om operatören ska tvingas lämna ut uppgifterna. I praktiken kommer det mest vara organisationer som företräder upphovsrättsinnehavare som kommer att utnyttja ipred-lagen. Till exempel Antipiratbyrån och Ifpi, som är skivbolagens intresseorganisation, eller mediejättar som Universal och Warner Bros och deras organisationer. Uppgifter som lämnas ut kan till exempel vara namn och adressuppgifter på en person som står skriven på ett visst internetabonnemang. Vad rättighetshavaren sedan gör med denna information är ett beslut för rättighetshavaren. Upphovsrättsinnehavare och polis eller annan som kontaktar Telia vid misstanke om illegal fildelning och vid tillämpning av Ipred, ska hänvisas till avdelningen för Speciella utredningar, som är TeliaSoneras kontakt med polis och domstol. Enskilda medarbetare lämnar inte ut kunduppgifter. Enheten för Speciella utredningar nås via kundtjänst 90 200. På telia.se hänvisar vi till IT&Telekombranschens frågor och svar kring Ipred-lagen. Med vänlig hälsning Therese Lindberg Telia Kundservice Massa information som jag inte frågade efter men inget direkt svar på vad jag frågade efter, dom verkar inte heller vilja ha mig kvar som kund eftersom dom inte ens nämnde uppsägningen av abbonemanget öht. Jag får väl testa ringa Enheten för speciella utredningar och se vad dom har att säga. Mailade nu igen med en lite kortare fråga som kräver ett rakt svar. "Ni svarade inte riktigt på min fråga, men ska jag tolka det ni skrev att ni kommer fortsätta spara alla loggar och då bli tvungna att lämna ut dessa om en domstol så kräver? " |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#15 (länk) |
"Something": Puckat svar av dem, men fortsätt att fråga och ge inte upp! Jag väntar med att redigera det första inlägget tills det att du har fått ett vettigt svar av dem.
Anmäl Citera |
|
|
#17 (länk) |
Jag är riktigt glad att vi redan dagen efter ser en leverantör som följer Bahnhofs exempel. Har fortfarande inte fått svar från många andra operatörer, bl.a. Riksnet som jag använder själv idag. Antar att det tar tid för att de just nu håller på att diskutera frågan inom sina ledningsgrupper.
Anmäl Citera |
|
|
#18 (länk) |
JagHeterFelixMedlem Plats: Östersund Registrerad: dec 2008 |
Citat:
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD4870 1GB@Accelero Twin Turbo Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred Citera mig om du vill vara säker på att få svar. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#20 (länk) |
Jag vill uppmana alla att först o främst mejla leverantörer och fråga/pressa om deras IP-tilldelningspolicy, men också vill jag uppmana er att mejla och tacka de leverantörer som redan beslutat om att inte logga. Dvs. Alltele och Bahnhof hittils.
Anmäl Citera |
|
|
#21 (länk) |
EriklLarss0nMedlem Plats: Götet Registrerad: jan 2009 |
Citat:
![]() Fan va bra! |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#23 (länk) |
Tony CliftonMedlem Plats: Göteborg Registrerad: mar 2004 |
Slängde iväg ett mail till Glocalnet:
"Hej, Som kund hos er undrar jag hur ni kommer agera i frågan om datalagring som kan komma att begäras ut av upphovsrättshavare? Bahnhof har tydligt deklarerat att de inte sparar sådana uppgifter. Med vänliga hälsningar" Skickade det mest för att de ska förstå att de kan förlora kunder till konkurrenter. Svaret har ju egentligen redan redovisats längre upp i tråden, men jag kommer ändå posta ett eventuellt svar. Senast redigerad av Tony Clifton 2009-04-16 klockan 17:04.
Anmäl Citera |
|
|
#24 (länk) |
Svar från Telia nu:
Citat:
Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger! ||Win7 x64 Pro -- AMD PhenomII x4 955BE @3,2GHz -- Gigabyte MA770-UD3 -- 4GB OCZ Reaper DDR2 @800MHz -- Radeon HD4850 1GB @640MHz -- Intel X25-M G2 80GB -- 700W OCZ ModXStream Pro|| |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#25 (länk) |
JarlMedlem Plats: Västerås Registrerad: apr 2002 |
Citat:
Spel; NZXT LEXA CorsairHX-750W ASUS M4A78-E med VISTA-64 Deneb965 2x2Gb MushkinXP SapphireHD4890VX 27"SyncMaster Media; SunbeamTech Zalman600-HP SAPPHIRE PURE 890G med W7-64 Heka720 2x2Gb OCZ Platinum DDR3 IGP4290 46"PanasonicPlasma Bärbar; Xperia10mini med Android |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#26 (länk) |
"Something"Medlem Plats: H Registrerad: sep 2003 |
Joar: Du fick i alla fall ett litet bättre svar, detta fick jag tbax.
Hej! Det finns i dagsläget inga planer på att följa i Bahnofs fotspår så jag det innebär att vi enligt lag kommer lämna ut information om en domstol kräver detta. Med vänlig hälsning Mohammed Baghcheh-Saraee Telia Kundservice |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#27 (länk) |
Citat:
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#28 (länk) |
-=FULLMOON=-Medlem Plats: Klämd bakom 19"rackskåpet Registrerad: jul 2006 |
Klart att Telia loggar sina de är fortfarande kompis med storebror.
| Kordiplors | Feedbacken | 19" Rackbygge | FAQ - Remove fan's blade | FAQ - Brytare | Projekt - 19" U1 1 | Projekt - Serverrum | Regler | Projekt - 19" U1 Musikdator | Galleri - 19" U1 Musikdator | Din dummaste bedrift genomtiderna! | Hitta tjejer - Tråden | Mattjuven | Misstagstråden! | Sköna fläktgaller | D-link Tabbe | Doom Projekt | Givetvis är alla mina satiriska texter skrivna på skämt, ta inte illa upp... |
|
Anmäl Citera |
|
|
#29 (länk) |
Tony CliftonMedlem Plats: Göteborg Registrerad: mar 2004 |
Svaret från Glocalnet:
"Hej ***, Vi är mycket måna om våra kunders integritet och vi har ingen ambition att lagra IP-uppgifter längre än nödvändigt, samtidigt har vi en skyldighet gentemot våra kunder att hålla hög nätsäkerhet och skydda mot bedrägerier, som phishing, virus, spam etc. För att detta ska vara möjligt för oss att genomföra måste vi spara IP-nummer en begränsad tid, men absolut inte längre än nödvändigt. Även Bahnhof har sagt att man kommer att spara uppgifter under en begränsad tid. Vänliga hälsningar, *** Informatör" Frågan är då vad "en begränsad tid" innebär. Jag gissar minst ett halvår. Sen visste jag inte att Bahnhof sagt att de ska spara uppgifter under en begränsad tid. Stämmer verkligen det? Vad jag läst ska de över huvud taget inte spara sådana uppgifter som kan begäras ut. Här låter det nästan som om Glocalnet har samma policy som Bahnhof, vilket jag inte tror är sant.
Anmäl Citera |
|
|
#30 (länk) |
belgaMedlem Plats: Norrköping Registrerad: jan 2003 |
Jag överväger helt klart att avsluta mitt Tele2 100Mbit till fördel för Bahnhof ADSL. Känns lite skruvat då mitt grundkrav när jag letade lägenhet för ett år sedan var att det skulle finnas LAN, men så mycket är kundmedvetenhet värt tycker jag.
Xbox Live - Firaphex Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar 2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade. |
|
|
Anmäl Citera |
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
Senaste nyhetsrubrikerna