Får ingen IP adress till min Dreambox

Permalänk
Medlem

Får ingen IP adress till min Dreambox

Hejsan!

Sitter med ett ADSL från BBB och har trådlöst nätverk till mina laptops utan problem.

Nu ska jag koppla in min Dreambox digitalbox med LINUX, men får ej någon kontakt mot routern.

Nätverks kontakt både på nätverkskortet samt routern lyser men får ingen kontakt med routern. (via nätverkskabel)

Vilken typ av ip adress ska jag använda mig för manuella konfigurationer i boxen, dvs den adressen som boxen ska söka mot routern?

Gateway? Nätmask? IPv4-adress? Länklokal IPv6-adress(denna står det bara massa tecken bredvid i ipfconfig)

är tacksam om jag får hjälp!

mvh Henrik

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk
Medlem

Med router menar du prylen du fick av BBB? Isf är det ingen router, ska du ha mer än 5 prylar kopplad till den som får ip så måste du köpa en router.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det är bara två trådlösa anslutningar i form av laptop och en digital box via kabel.

Modemet eller vad fasiken det är är ett ADSL modem XAVI X5258B.

Kommer ej in i "modemet" när jag slår in standard ip adressen, var tvungen att ändra till fast IP på denna dator. Men då dog hela trådlösa nätverket till "modemet" från den datorn jag körde det på.

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Med router menar du prylen du fick av BBB? Isf är det ingen router, ska du ha mer än 5 prylar kopplad till den som får ip så måste du köpa en router.

'Men min far lyckades fixa nå våran DB med modemet han trodde att bara router funkade, men åtgärdade detta på något sätt

Permalänk
Medlem

Hur gjorde din far då, vore tacksamt?

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk

BBB använder skarpa dynamiska adresser. Därför kan du inte konfigurera adresserna manuellt. Som maniak skrev så delar BBB ut 5 st IP adresser till varje hushåll. Har du mer än 5 st enheter måste du använda en router.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Har enbart 3 st inkl den som ej kommer igång. som jag skrev ovan!

läste att de har spärrat router funktionen i mitt modem, ska koppla en extern router framför och se.

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk
Medlem

nu får min Dreambox en IP adress från den andra routern.
Men tammefan så fungerar den inte ändå.... jävla skit BBB skickar ut.

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk
Medlem

efter lite mekk och en reboot av dreamboxen så är det igång!
tack för all info

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk
Medlem

okey, bra att du fick igång det, satte mig precis vid datorn igen.. skulle precis fråga farsan, men du fixade det då

Permalänk

Förklara gärna hur du gjorde.
Jag sitter i exakt samma sits.

Tacksamt som fan

Permalänk
Medlem

haha, ett svar kom till min mail:)

Ja, Nu var det såhär att min router från BBB är låst till wifi om jag uppfattade fel.
Jag kopplade in en extern router på uplinken och delade ut internet till boxen via den.

Mvh Henrik

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA