Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nixus
Ja, quad-interface hade ju funkat definitivt, men det är dyrt (kör redan dual gigabit + inbyggt gigabit) och det borde vara möjligt att åstadkomma ändå. Krävs ju bara lite mer logik i pfsense(?), t.ex. emulering av 3 extra mac-addresser som då kan tilldelas varsitt dynamiskt ip från Comhem.
Att jag kan köra t.ex. fyra separata web-servers. En apache och en IIS osv. Köra flera Webdav på multipla IIS med "standardporten" 443 (fungerar sämre eller inte alls annars). Ha möjligheten att kunna köra ett separat nät med en av ip-adresserna med (sämre säkerhet) mer öppnade portar för en högre kompatibilitet med online-spel (UPnP & NAT-PM), och mobila svtplay (RTSP) ... Önskelistan kan göras lång
Btw, blev inspirerad av ditt pfsense-och-mycket-mer-bygge  Kommer nog försöka mig på något liknanade så småningom. Förhoppningsvis med Ivy Bridge 
Ah, mina tankar var inne på helt annat spår, givetvis finns det en hel del kul att göra. Fixa en billig vlanswitch istället för ett quadnic, så kan du få dina 4-5 adresser
Ang. kombinerad windows htpc med pfsense virtuellt så rekommenderar jag det inte. Fick problem med stabilitet när man körde det på windows. Rock-solid egentligen, utan problem, och inte allt för hög cpu-belastning men ett exempel:
Windows med pfsense virtuellt, 1500 anslutningar 11MB/s ~ avg. ms 10-15 (noll belastning avg. ms 0). pfSense avg. cpu-usage: 40%
stand-alone pfsense (atom 330 1,6GHz dual), 1500 anslutningar 11MB/s ~ avg. ms 2-3 (noll belastning avg. ms 0). pfSense avg. cpu-usage: 20-30%
Valde att gå över till en stand-alone Atom med intel dual gbit och vlan-switch och istället en kombinerad NAS/HTPC.
|