Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Permalänk
Medlem

Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

(Tänkte bara posta detta ifall det finns någon annan därute som sitter med samma modem/router. Detta kanske även gäller andra netgear routers?).

Fick min 100/10mbit lina från Comhem i förra veckan. bytte ut mitt gamla modem och DIR-655 router mot den medskickade Netgear CG3100.

efter att ha gjort lite standardinställningar i det vansinnigt fula admingränsnittet så insåg jag att klåparna har lyckats göra ett admingränssnitt som bara fungerar fullt ut i IE. Helt otroligt dåligt! I FF3 så fungerade inte vissa knappar ...

Nåja, därefter testade jag att tanka lite torrenter och den maxade linan (ca 12MB/sek). Allt var frid och fröjd tills jag försökte surfa samtidigt. Fick ibland försöka 5-10 gånger innan jag kom in på diverse siter.

Det visade sig att det var den påslagna inställningen "IP Flood detection" som helt enkelt nekade anslutningar hejvilt. Efter att ha stängt av denna funktion så fungerar allt perfekt.

hoppas någon blir hjälpt av detta.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Ska kolla detta när jag kommer hem.
Fick min CG3100 i fredags.
Dock fungerar alla knappar i FF3 för mig.
Får inte min 100/10 fören imorgon dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

en knapp som inte fungerade i FF3 var i fliken där man kunde sätta fasta IP adresser baserade på MAC (jag vill t.ex att min stationära och popcornen alltid ska ha samma IP adress) ... Add knappen fungerade inte.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Fungerar för mig, har en nätverkskamera som jag satt fast ip via mac, inga problem i ff.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Fungerar för mig, har en nätverkskamera som jag satt fast ip via mac, inga problem i ff.

märkligt. du kanske har nyare firmware?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt. Har inte kollat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Exakt vad innebär den här "IP Flood detection"-funktionen för detta modemet egentligen?

Det finns inställningar i Firefox som utgör att flera anslutningar görs mot en hemsida för att ladda den snabbare - jag vill minnas att denna funktion är ganska standard i de senaste versionerna. Dock hur många anslutningar kan man trixa med själv men sätter man för många finns risk att hemsidan nekar tillträde eftersom så många anslutningar görs från samma klient.

Möjligen är denna funktionen densamma fast intern inom ditt egna nät som förhindrar anslutningar utåt?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Bara påpeka att ComHems 100/10 fungerar faktiskt bra..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Re: Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahknee
Det visade sig att det var den påslagna inställningen "IP Flood detection" som helt enkelt nekade anslutningar hejvilt. Efter att ha stängt av denna funktion så fungerar allt perfekt.

Var i ******* hittar man denna inställning i GUI:et? Har slagit av NAT men inte hittat någon IP-flooding!?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av te95mne
Var i ******* hittar man denna inställning i GUI:et? Har slagit av NAT men inte hittat någon IP-flooding!?

Slår man av NAT är IP Flooding protection avslaget automatiskt så den menyn ser du inte då...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har också precis fått detta modem, men jag vill använda min dir-655 som router och accesspunkt efter den. Hur gör jag då om jag vill använda cg3100 enbart som modem och stänga av allt annat?

Permalänk
Medlem

CIP-NITE: Stäng av NAT i modemgränssnittet

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
CIP-NITE: Stäng av NAT i modemgränssnittet

Aight, tack som fan! Ska testa det! Ska jag inte stänga av DHCP i varken modemet eller d-linken? Känns som att man normalt gör det?

Permalänk

alltså jag är helt grön när det kommer till sådant här, men jag kopplade precis in mitt Netgear CG3100 med 100mbit XXL från comhem för någon timma sedan och har sedan dess upplevt liknande problem med att tanka ner och surfa samtidigt.

så min fråga är, hur stänger man av "IP Flood detection"?

även att tillägga, precis mätt download och upload på både speedtest.net och bredbandskollen.se mina resultat var

speedtest.net
download: 39.22 Mb/s upload: 11.10 Mb/s

bredbandskollen.se
download: 113.66 Mb/s upload: 8.45 Mb/s

jag fattar ingenting, varför är dom olika och vad är det egentligen som gäller???

Permalänk
Medlem

speedtest.net ger sällan över 50mbit, inte heller på min uppkoppling (bbb 100mbit).

IP Flood detection slår man av om man går in i modemgränssnittet på 192.168.100.1 under services.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Har inga problem med test från båda sidorna.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
speedtest.net ger sällan över 50mbit, inte heller på min uppkoppling (bbb 100mbit).

IP Flood detection slår man av om man går in i modemgränssnittet på 192.168.100.1 under services.

okej tack för svar!
allright, så jag har som sagt ingen aning om vad jag håller på med här så vad är och hur går man in på modemgränssnittet? jag gjorde ett antagande och slängde in 192.168.100.1 i Iexplorer browsern men blir då förfrågad användarnamn och lösenord
"the server 192.168.100.1 at Netgear requires a username and password"
om det här nu är rätt väg haha, var kan jag hitta mitt användarnamn och lösenord???

Permalänk
Medlem

Läst manualen? brukar väl vara anv: Admin lös: tomt, sen får man ändra till eget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Headlines
okej tack för svar!
allright, så jag har som sagt ingen aning om vad jag håller på med här så vad är och hur går man in på modemgränssnittet? jag gjorde ett antagande och slängde in 192.168.100.1 i Iexplorer browsern men blir då förfrågad användarnamn och lösenord
"the server 192.168.100.1 at Netgear requires a username and password"
om det här nu är rätt väg haha, var kan jag hitta mitt användarnamn och lösenord???

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Läst manualen? brukar väl vara anv: Admin lös: tomt, sen får man ändra till eget?

hahaha amen shit den enda sidan jag råkat missa, tack så mycket

Permalänk
Medlem

Tack som fan! Det hjälpte verkligen mig, innan kunde jag fan inte ens logga in på msn eller något.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

går det stänga av brandväggen och port blocking, utan att stänga av NAT? isf hur..

Permalänk
Medlem

Nä du måste såklart portforwarda med NAT på, så är det på alla routrar. "brandväggen" slår man av genom att bocka ur allt i modemgränssnittet under Services.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=968... fungerar egentligen lika bra för allt gällande detta modem då det enbart är Netgearmodemet som diskuteras i princip nu för tiden. Onödigt med 2 trådar om samma sak. Se bara till att modemet är omstartat idag om man har diverse problem för då får man en ny mjukvara som ev avhjälper endel fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

tack

låter vettigt med en tråd så ska hålla mig i den andra..

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra här om någon annan med comhem 100/10 får mycket package loss?

Pingtest.net

Jag får över 50% package loss, ibland ända upp till 90%. När mina polare gör testet (de har telia och bbb) så får de 0% package loss.

Något sätt man kan fixa det på?

EDIT: Nevermind, haha när jag stängde av NAT så fixade sig package loss också. Fick 0% nu

så ett till tips, får ni package loss med comhem, stäng av NAT så verkar det fixa sig

Permalänk
Medlem

Det är inte NAT som orsakar packetlossen utan antingen firewallen eller ip flooding detection. Dessa slås av automatiskt om man inaktiverar NAT men man kan ha kvar NAT om man vill om man inaktiverar de andra sepparat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in på 192.168.0.1 nu
Efter jag stängde av NAT så kommer jag inte in :E

Permalänk
Medlem

Du använder 192.168.100.1 om NAT är avstängt, står på massor av ställen i den andra tråden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hej,

jag försöker komma åt modemets interface men lyckas verkligen inte. Jag har testat med både Admin och admin som username samt tomt lösenord, men det lyckas inte. har även testat att resetta modemet utan framgång.

nån som har något tips på hur man ska ta sig förbi inloggningen?

Permalänk
Medlem

admin / password

är det som Netgear kör med. Du kan ändra det själv efter det du kommit in.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk

tack för svar!

skulle precis redigera mitt inlägg och säga att jag hittade uppgifterna i väldigt litet typsnitt på undersidan av modemet. ComHem bör ändra i de papper som skickas ut.