Permalänk

Problem med nätverksskrvare

Hej, jag har problem med att skriva ut från en nätverkskrivare. Tyvärr så är jag en riktig ”noob” när det gäller IP-världen vilket inte gör det hela lättare.

Det handlar om en Sharp MX-2310U kopiator/nätverksskrivare som är inkopplad i ett ”hemmanätverk” via en Gateway (Zyxel P-2602HWT-F1) från Bredbandsbolaget. Men när jag ska skriva ut så fastnar utskriften i skrivarkön...

Vad kan det tänkas vara för trubbel?

Sammanfattning:

  • Nätverksskrivaren har tilldelats en fast IP-adress eftersom detta krävs.

  • Vid installation av skrivardrivrutinen så hittar installationsprogrammet nätverksskrivaren/kopiatorn och lägger upp den som standardskrivare.

  • Det går att bra ping:a nätverksskrivaren/kopiatorn från datorn.

  • Däremot så går det inte att ping:a datorn från nätverksskrivaren/kopiatorn!

-------------------------------------------------------------------------------------------

IP-adresser:
Nätverksskrivaren kräver att den tilldelas en fast IP-adress för att den ska fungera. Men Gateway’n jobbar i huvudsak med dynamiska IP-adresser enligt följande upplägg:

  • IP-pool starting adress = 192.168.1.64

  • Pool size = 32

Vilket borde ge ett intervall för dynamiska IP-adresser från: 192.168.1.64 – 192.168.1.95
Utifrån detta valde jag att tilldela nätverksskrivaren/kopiatorn den fasta IP-adressen 192.168.1.30 (bra eller dåligt?)

Installation av skrivardrivrutin:
Vid installation av skrivardrivrutinen så hittade installationsprogrammet nätverksskrivaren/kopiatorn utan problem och lade upp den som standardskrivare.

PING:a kopiator/nätverksskrivare från datorn:
Det går alldeles utmärkt att ping:a nätverksskrivaren/kopiatorn från datorn.

PING:a dator från kopiator/nätverksskrivare:
Det går däremot inte att ping:a datorn från nätverksskrivaren/kopiatorn!

Fel vid utskrift:
Skrivaren fastnar i skrivarkön.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom pinget är komunikation åt båda håll så funkar det ju fysiskt , att skrivaren inte kommer åt pcn kan ju bero på att din firewall inte tillåter inkommande ping, den kanske även begränsar datatrafiken till skrivaren, kolla igenom inställningarna i din firewall, och prova även att stänga av den o testa, funkar det då så vet du ju var felet ligger.
Föresten ... hur kom du in i konfigureringarna i skrivaren ? har den ett webinterface , jag har en hp jetdirect 3700 skrivarserver och den surfar man in till om man ska konfa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Glömde visst att lägga upp Nätverksskrivarens/kopiatorns inställningar:

Permalänk

mrqaffe:

Tänkte faktiskt inte på att det skulle kunna vara brandväggen som krånglade. Ok att brandväggen blockerar inkommande ping, men blockerar den även då utskrifter som skickas från datorn till nätverksskrivaren?

Vad gäller konfigureringarna så rör det sig om en större kopiator/nätverksskrivare där loggar in som admin på maskinen via den stora kopiatordisplayen.
Rätt benämning borde väl faktiskt vara nätverkskopiator/skrivare.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad brandväggen är konfad till att göra vet inte jag, det är inget jag kan kolla men det är ju inga tekniska problem att strypa en skrivare, eller nått annat heller för den delen, man kan även enkelrikta viss trafik så att pinget måste initieras från rätt håll för att inte blockeras, kan du knappa in ip numret i webläsaren och se om du får upp nått från skrivaren?

Jo föresten, en ide till.......... det är en kontors maskin, de kan ju kräva användaridentifiering för att skriva, du ska inte slå in en pinkod direkt på skrivaren eller nått för att väcka den till liv vid utskrifter.
det står ju att den ska ha remote interface och Robust multi-layer security solutions for ultimate data/document protection då brukar man ha pinkoder eller smartcard för att få ut papper ur den ...........
Den verkar ju smidig, 160 Gb utrymme iden, 75 kilo tung .... har du den hemma eller är det ett kontor ?
En sån här maskin kräver att du gör en grundkonfiguration, den är nog egentligen lite för avancerad för någon som kallar sig noob, en nörd är bättre i det här fallet, det finns ju guider på hemsidan för grund konf.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Öppna egenskaper för skrivaren. Välj fliken portar och välj egenskaper på den porten den kör på. Avkryssa snmp. Det hade iaf jag problem med när jag flyttade min usb-skrivare från en skrivar-hubb till routerns usb-port. SNMP gör om jag förstått rätt att datorn vet om skrivaren är online. Finns det ingen snmp-server som svarar så tror datorn att den är offline.

Permalänk

mrqaffe:

Ska testa med att knappa in IP-adressen i webläsaren och se vad ger.

Användaridentifieringen har jag redan kikat på och den tror jag inte det är som spökar. Det skulle komma upp ett felmeddelande på skärmen om det var det som krånglar.

Maskinen står på ett föreningskansli.

Permalänk

jocke92:

Tack för tipset, men SNMP är inte aktiverat.

Permalänk
Rekordmedlem

Fick ni inte med installation när ni köpte/hyrde den eller hur kommer det sig att du ska konfa den ? såna här maskiner brukar man inte skaffa om man inte har nån administratör som ordnar det, de kräver betydligt mer för att funka bra och säkert jämför med att trycka i usb kabeln i en hemma skrivare.
Har du kollat här http://www.sharp.eu/cps/rde/xchg/scee/hs.xsl/-/html/product_d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"Fick ni inte med installation när ni köpte/hyrde den...?"

Well, när maskinen levererades så fanns ingen bredbandsanslutning inkopplad i lokalen och inget nätverk att koppla in maskinen till helt enkelt

Tack för länken men jag har redan laddat ned alla relevanta dokument därifrån. (Installationsmanualen är dock riktigt riktigt dåligt utformad. Klart förvirrande när man läser den första gången. Trodde att det berodde på en dålig översättning till svenska först men den engelska manualen är precis lika dålig den med. Dock så har jag järnkoll på den usla installationsmanualen numera)

Permalänk

Lägger upp installationsproceduren för drivrutinen till nätverksskrivaren/kopiatorn:

Kan kanske kasta lite ljus över "caset".

Skärmdumpar "Installation av drivrutin":

Skärmdumpar "Konfigurera skrivardrivrutin":

Skärmdumpar "Inställning av skrivarport":

Permalänk

Hmm, borde inte nätverkskrivarens/kopiatorns fasta IP-adress (192.168.1.30) visas i Gateway'ns Client List?

Nu visas endast datorns dynamiskt tilldelade IP (192.168.1.64) i Client List:

Oohps, men när jag tittar närmare på skärmdumpen står det faktiskt "DHCP Client Table" på rubriken och då borde väl faktiskt inte maskinens fasta tilldelade IP-adress synas just där i alla fall eftersom DHCP väl handlar om dynamiska IP-adresser. (fan, inte lätt att vara IP-noob dessa dagar!)

Men borde inte närverkskrivarens/kopiatorns fasta IP-adress visas någonstans när man går in och kikar i Gateway'n?

Gateway'n är en Zyxel P-2602HWT-F1 från Bredbandsbolaget. Finns dock tyvärr inte någon manual för denna gateway på Zyxels hensida. Måste vara någon specialare för Telenor/BBB.

Permalänk
Rekordmedlem

Skrivaren svarar på ping så det lär inte vara något att bry sig om där i nätet, men kommunikationen stoppas nån annanstans, kanske i en felaktigt inställd firewall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Manualen var ju lite rörig åtminstonde utan att kunna kika på det fysiskt, Ska skrivaren kunna anslutas till nätverket utan en dedikerad extern skrivarserver? jag hittade ingen info om det, det fanns ju lite info om att ändra portar i manualen också. det där expansion kitet som nämns för att aktivera postscript , är det något ni har ? tänkte om ni försöker köra över fel format.
Funkar det att köra med usb ? funkar någon annan del än printer, alltså scan o fax?

Här är en annan bättre manual http://files.sharpusa.com/Downloads/ForBusiness/DocumentSyste...
Den kanske ger dig nya ideer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lägg skrivarens ip adress i 192.168.1.64 – 192.168.1.95 intervallet,som du tidigare angivet. Reservera skrivarens ipadress och macadress.Då funkar den som fast adress och inga problem för de som ska skriva ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FåtöljStrategen:

Hmm, borde inte nätverkskrivarens/kopiatorns fasta IP-adress (192.168.1.30) visas i Gateway'ns Client List?

Nu visas endast datorns dynamiskt tilldelade IP (192.168.1.64) i Client List:
http://img219.imagevenue.com/loc686/th_861760971_1_122_686lo....

Oohps, men när jag tittar närmare på skärmdumpen står det faktiskt "DHCP Client Table" på rubriken och då borde väl faktiskt inte maskinens fasta tilldelade IP-adress synas just där i alla fall eftersom DHCP väl handlar om dynamiska IP-adresser. (fan, inte lätt att vara IP-noob dessa dagar!)

Men borde inte närverkskrivarens/kopiatorns fasta IP-adress visas någonstans när man går in och kikar i Gateway'n?

Gateway'n är en Zyxel P-2602HWT-F1 från Bredbandsbolaget. Finns dock tyvärr inte någon manual för denna gateway på Zyxels hensida. Måste vara någon specialare för Telenor/BBB.

Eftersom du konfat statisk ip i skrivaren så listar inte routern att den delat någon ip till skrivaren. Kör du så att du får adress via dhcp på skrivaren och säger i routern att adressen x.x.x.x ska vara låst till skrivaren så listas den helt enkelt. Inget att bry sig om egentligen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Här är en annan bättre manual http://files.sharpusa.com/Downloads/ForBusiness/DocumentSyste...
Den kanske ger dig nya ideer.

Tack för manualtipset, men det var manualen för installation (drivrutiner) och konfigurering som var något för djävligt usel. Användarhandboken, som du länkade till, är närmast ett under av klarhet i jämförelse med manualen för mjukvaruinstallation.

Men kanske den amerikanska manualen är bättre översatt från japanskan än den brittiska. Ska kolla det.

Permalänk
Skrivet av molk:

Lägg skrivarens ip adress i 192.168.1.64 – 192.168.1.95 intervallet,som du tidigare angivet. Reservera skrivarens ipadress och macadress.Då funkar den som fast adress och inga problem för de som ska skriva ut.

Tack för tipset, ska testa det.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Eftersom du konfat statisk ip i skrivaren så listar inte routern att den delat någon ip till skrivaren. Kör du så att du får adress via dhcp på skrivaren och säger i routern att adressen x.x.x.x ska vara låst till skrivaren så listas den helt enkelt. Inget att bry sig om egentligen.

Jocke92:

Jättetack för klargörandet.

Permalänk
Medlem

Kan du klistra in en skärmdump av inställningarna under Ports och konfiguerara port, så jag ser vad det är för inställningar som printar mot skrivaren, såg av kön som du bifogade att den printar mot rätt IP.

Att den hänger sig i utskriftskön kan vara en brandvägg som många andra sagt, för att utesluta det, använd en annan dator tex laptop och försök printa med den.

En annan sak som jag tycker du ska försöka konfiguerar är, scan to mail om den möjligheten finns.

Att man scannar ett dokument och kopiatorn mailar den till vald mailadress i pdf form, kan vara användbart.