Permalänk
Medlem

Hjälp med att skaffa bredband

Hej, jag vore väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp med att välja bredband. Jag står nämligen i begrepp att byta bostad och behöver för första gången skaffa eget bredband, vilket jag alltså har 0 erfarenhet av.

Hur funkar det egentligen, kan jag skaffa bredband från vilken operatör som helst eller är man begränsad till det som "finns" i huset? Min hyresvärd har själv ingen aning (han är nästan 70), allt han vet är att "det finns Comhem i huset". Betyder det att jag måste välja just Comhem?
Och om man kan välja, finns det några särskilda fördelar med att välja just det som redan finns, dvs i det här fallet Comhem?

Jag ska för övrigt flytta till en ganska gammal lägenhet så den har inga internetuttag i väggen, så jag antar att det måste gå genom telefonjacket (om nu detta spelar någon roll).

EDIT:
Lite fler frågor jag kom på: vilken hastighet är värd att satsa på? Jag skulle gärna vilja komma undan så billigt som möjligt men vill samtidigt kunna spela spel online och streama en del video från SVT PLay och dylikt. Räcker det med 2mbit/s för det? Hur stora är egentligen skillnaderna mellan de olika hastigheterna?

Tack!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Sötast

Ring Comhem först och hör om de kan erbjuda något i huset, möjligt att du har någon trevlig kabelanslutning eller liknande.

Om inte det finns/passar så är det bara att välja och vraka mellan ADSL (och möjligt VDSL) leverantörer, gör adresssökning på nätet så ser du vad du kan få.

Permalänk
Medlem

Ange ditt postnummer där - http://www.prisjakt.nu/bredband/ så ser du vilka bolag som erbjuder bredband på ditt område.

Permalänk
Medlem

Är det ett Comhem hus så kan du gå till länken nedan och söka på ditt postnummer. Därefter så ser du vilka hastigheter du kan få via Comhem.
Com Hem Adress koll

Sen kan du alltid beställa bredband via telefonjacket, då får du söka runt på nätet alternativt ringa till t.ex. Bredbandsbolaget, Telia m.fl. För att kolla upp hastigheter och priser som de kan erbjuda via telefonjacket.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

jag skulle nog inte ta comhem utan välja Telia/Bahnhof/Telenor/Terracom osv istället.

tips, välj alltid den hastighet som du kan få ut på linjen genom att synca hastigheten mellan telestation och ditt modem, så välj det billigaste först typ 8mbps först, sen om du synkar snabbare kan du höjja hastigheten.

det är supporten som syncar åt dig, tips Telia har väldigt bra utrustning men dem kostar också lite mer.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ring Comhem först och hör om de kan erbjuda något i huset, möjligt att du har någon trevlig kabelanslutning eller liknande.

Om inte det finns/passar så är det bara att välja och vraka mellan ADSL (och möjligt VDSL) leverantörer, gör adresssökning på nätet så ser du vad du kan få.

Jag ringde Comhems support och de sa att det blir snabbare och enklare med dem eftersom de redan finns i huset. Kan man blint lita på det?

Blir det mer komplicerat då man måste gå via telefonjacket, har det någon inverkan överhuvudtaget på vad som är bättre/sämre?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag ringde Comhems support och de sa att det blir snabbare och enklare med dem eftersom de redan finns i huset. Kan man blint lita på det?

Blir det mer komplicerat då man måste gå via telefonjacket, har det någon inverkan överhuvudtaget på vad som är bättre/sämre?

Mitt tips till dig. Testa deras 200mbit tjänst som de erbjuder för 199kr/mån i tre månader. Är du missnöjd efter detta, säg upp den och nedgradera till lägsta hastigheten under uppsägningstiden.

Det kommer att kosta dig lika mycket att testa Upp till 24mbit via telejacket, dessutom så brukar inte leverantörer via telejacket erbjuda 0 månader i bindningstid.

Av egen erfarenhet så fungerar Comhem grymt för vissa och skit för andra.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Kabelnätet (comhem i det här fallet) är i teorin betydligt bättre än via telefonledningarna (telia etc).
Men det stämmer inte alltid i verkligheten, det bästa är att höra med boende i huset/området vad de har och hur bra det fungerar.

Inget av dem är egentligen mer komplicerat för dig.
Antingen stoppar du in ett modem i telefonjacket eller så stoppar du in ett modem i comhems uttag (sitter ihop med tv-jacket).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag ringde Comhems support och de sa att det blir snabbare och enklare med dem eftersom de redan finns i huset. Kan man blint lita på det?

Blir det mer komplicerat då man måste gå via telefonjacket, har det någon inverkan överhuvudtaget på vad som är bättre/sämre?

Tror ingen som levererar till bortre kosmos så det är väl vilket som... men att få bredband genom telefonjacket kräver dels abonnemang för uttaget av Telia (tror det är typ 50kr/mån utan telefondelen). Sen tillkommer det abonnemang från valfri ISP - förutsatt att det finns plats i telestationen) för bredband där kostnaden beror på vilken kapacitet du väljer. Com Hem (som har ett relativt dåligt rykte och omotiverat lång uppsägningstid) finns ju som bekant redan i fastigheten och är troligen det mest prisvärda och bekvämaste alternativet?

Själv kommer jag flytta in i en ComHem-fastighet inom kort och står då framför samma dilemma... Telia eller ComHem. Finns det fiber blir det Telia alla dagar i veckan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja det här var fan inte lätt...

Så bara för att förtydliga:
Om jag väljer Comhem får jag kabel/fiber vilket i teorin är bättre än bredband genom telefonjacket?

Om jag väljer telefonjack (vilket är detsamma som adsl, eller?) kan jag välja vilken ISP som helst, men det blir i teorin långsammare plus att jag måste betala avgift till Telia?

Har jag uppfattat det rätt?

Notera för övrigt att jag ENBART är intresserad av bredband, inte telefoni eller något annat.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Du lär ju inte behöva mer än 10/10 om du ska spela på nätet, kanske räcker med 2/2 eftersom bandbredden sällan är en flaskhals. Comhem hade dåligt rykte för 14 år sen eller så med mycket packetloss, men dom kanske har blivit bättre sen dess.

Har du möjlighet att välja fiber, välj det. 200/200 fiber om du tänker tanka mycket annars så räcker 10/10 gott och väl, du får ju inte bättre ping tider i spel på grund bandbredd du inte utnyttjar.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ja det här var fan inte lätt...

Så bara för att förtydliga:
Om jag väljer Comhem får jag kabel/fiber vilket i teorin är bättre än bredband genom telefonjacket?

Om jag väljer telefonjack (vilket är detsamma som adsl, eller?) kan jag välja vilken ISP som helst, men det blir i teorin långsammare plus att jag måste betala avgift till Telia?

Har jag uppfattat det rätt?

Notera för övrigt att jag ENBART är intresserad av bredband, inte telefoni eller något annat.

Japp.
Över telefonen tror jag inte du kan få mer än 1Mbit upload heller, kanske 3Mbit. Vet inte om det har någon betydelse för dig.
Sen brukar comhem hålla sin utlovade hastighet till skillnad från telejackens 12-24Mbit eller vad de heter nuförtiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Du lär ju inte behöva mer än 10/10 om du ska spela på nätet, kanske räcker med 2/2 eftersom bandbredden sällan är en flaskhals. Comhem hade dåligt rykte för 14 år sen eller så med mycket packetloss, men dom kanske har blivit bättre sen dess.

Har du möjlighet att välja fiber, välj det. 200/200 fiber om du tänker tanka mycket annars så räcker 10/10 gott och väl, du får ju inte bättre ping tider i spel på grund bandbredd du inte utnyttjar.

Så trots att Comhem har (haft) dåligt rykte och har potentiellt sämre bredband borde jag ändå välja det eftersom jag då får fiber?

Fler som instämmer med detta?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på prisjakt.nu och nu är jag ännu mer förvirrad...

Tydligen kan man få bredband från Bahnhof för en bråkdel av vad andra ISP:er kan erbjuda. Vad beror det på? Varför skulle man INTE välja Bahnhof då det är extremt mycket billigare (om man tex jämför 10/10 blir det mindre än 1/4 av priset man skulle få betala med Comhem)?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Så trots att Comhem har (haft) dåligt rykte och har potentiellt sämre bredband borde jag ändå välja det eftersom jag då får fiber?

Fler som instämmer med detta?

Du ska köra med Com Hem.

Testa med dem innan du du går över till telejack, men jag kan garantera att det enda du kan bli missnöjd med är deras Router. De har en tendens att vara taskiga på trådlöst. (De brukar koppla ner ibland).

Min syster kör Com Hem. Jag kopplade bort deras Wireless på Com Hem routern och köpte en hederlig Linksys WRT54GL. Har aldrig kopplat ner och de är supernöjda.

Kör på Com Hem. Du får mer för pengarna.

Edit:
Alla leverantörer kör olika priser. Oftast så hyr Bahnhof in sig i stadsnät, och där är priserna pressade pga många olika aktörer i ett nät. Com Hem äger sitt nät och har avtal med föreningar/fastighet. De är den enda leverantören därav prissättning.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Du ska köra med Com Hem.

Testa med dem innan du du går över till telejack, men jag kan garantera att det enda du kan bli missnöjd med är deras Router. De har en tendens att vara taskiga på trådlöst. (De brukar koppla ner ibland).

Min syster kör Com Hem. Jag kopplade bort deras Wireless på Com Hem routern och köpte en hederlig Linksys WRT54GL. Har aldrig kopplat ner och de är supernöjda.

Kör på Com Hem. Du får mer för pengarna.

Du låter som en j*vla Comhem försäljare

Inget illa menat, bara driver med dig.

Så varför skulle jag inte välja ett mycket mycket billigare alternativ som Bahnhof, speciellt med tanke på att jag ändå inte är så kräsen? Ska bara surfa och spela spel online i princip, inte tanka en massa skit.

Vad menas förresten med LAN? Tydligen är Bahnhof, Tele2, mfl LAN men jag vet inte vad det betyder...
Och hur funkar det när man använder stadsnätet för att få bredband?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Du låter som en j*vla Comhem försäljare

Inget illa menat, bara driver med dig.

Så varför skulle jag inte välja ett mycket mycket billigare alternativ som Bahnhof, speciellt med tanke på att jag ändå inte är så kräsen? Ska bara surfa och spela spel online i princip, inte tanka en massa skit.

Vad menas förresten med LAN? Tydligen är Bahnhof, Tele2, mfl LAN men jag vet inte vad det betyder...
Och hur funkar det när man använder stadsnätet för att få bredband?

Haha..

Du bodde väll i ett Com Hem hus va?

Du kan inte få Bahnhofs 10/10. För att få den så förutsätter det att du har något stadsnät/FIBER (Brukar nämnas som LAN) installerat i er fastighet, vilket jag tvivlar på. Då du sa att Com Hem var leverantören i er fastighet.

Som sagt, dina val består utav; ADSL "Krav på Telefonabonnemang" (Telia, Tyfon, All Tele, Universal, Bredbandsbolaget) eller Comhem.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Kan du få stadsnät / fiber så är det såklart bästa alternativet.
Vissa hur har både comhem och anslutning till stadsnät, men du skriver ju i första inlägget att det inte finns internetuttag i väggen så jag gissar att det inte finns.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Haha..

Du bodde väll i ett Com Hem hus va?

Du kan inte få Bahnhofs 10/10. För att få den så förutsätter det att du har något stadsnät/FIBER (Brukar nämnas som LAN) installerat i er fastighet, vilket jag tvivlar på. Då du sa att Com Hem var leverantören i er fastighet.

Som sagt, dina val består utav; ADSL "Krav på Telefonabonnemang" (Telia, Tyfon, All Tele, Universal, Bredbandsbolaget) eller Comhem.

Skrivet av Json_81:

Kan du få stadsnät / fiber så är det såklart bästa alternativet.
Vissa hur har både comhem och anslutning till stadsnät, men du skriver ju i första inlägget att det inte finns internetuttag i väggen så jag gissar att det inte finns.

Okej, ja som sagt jag vet inte mycket om hur internet och bredband funkar... det är därför jag frågar på Sweclockers istället för att ringa direkt till bredbandsleverantörerna. ^^

Om adsl och kabel via Comhem är mina enda alternativ antar jag att det får bli Comhem. Folk verkar eniga om att kabel är bättre och mer prisvärt oavsett IPS så jag antar att jag får ställa mig in hos den stora massan och helt enkelt gå på det. Priserna verkar ju ändå inte variera alltför mycket.

Ytterligare en detalj för förtydligande: för att få kabel via Comhem måste det kopplas till ett speciellt Comhem-uttag som ska finnas i lägenheten, korrekt? Hur ser ett sånt uttag ut?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ytterligare en detalj för förtydligande: för att få kabel via Comhem måste det kopplas till ett speciellt Comhem-uttag som ska finnas i lägenheten, korrekt? Hur ser ett sånt uttag ut?

Det är ett tredje hål ihop med radio/tv-uttaget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast

Jag ska göra mitt bästa med dina frågor

Skrivet av Utopolitan:

Jag ringde Comhems support och de sa att det blir snabbare och enklare med dem eftersom de redan finns i huset. Kan man blint lita på det?

Blir det mer komplicerat då man måste gå via telefonjacket, har det någon inverkan överhuvudtaget på vad som är bättre/sämre?

Nej, lita aldrig blint på någon försäljare, de lever på sin provision och säger därmed självklart att deras är det bästa även om det är sämre.

Skrivet av Utopolitan:

Ja det här var fan inte lätt...

Så bara för att förtydliga:
Om jag väljer Comhem får jag kabel/fiber vilket i teorin är bättre än bredband genom telefonjacket?

Om jag väljer telefonjack (vilket är detsamma som adsl, eller?) kan jag välja vilken ISP som helst, men det blir i teorin långsammare plus att jag måste betala avgift till Telia?

Har jag uppfattat det rätt?

Notera för övrigt att jag ENBART är intresserad av bredband, inte telefoni eller något annat.

I teorin, och i de flesta fallen så är kabel/fiber mycket bättre än ADSL, ja.

Om du väljer ADSL ( kan finnas VDSL till vissa fastigheter) så kan du oftast välja vilken operatör du vill, i enstaka fall så kan det hända att operatör X inte kan leverera till adress Y medans andra kan.

Med ADSL så kommer du få en starkt osymmetriskt lina i stil med 8-24Mbit ner och 1-3 Mbit upp. (Vilket är helt klart godkänt för ... mer eller mindre alla sysslor förutom att själv ha servrar och liknande) Det räcker till och med med en 0.5 / 0.5 lina för att göra de flesta saker på nätet, dock så blir det en flaskhals direkt när man vill ladda ner större filer.

Ja, du måste betala en avgift till Telia.

Skrivet av Utopolitan:

Så trots att Comhem har (haft) dåligt rykte och har potentiellt sämre bredband borde jag ändå välja det eftersom jag då får fiber?

Fler som instämmer med detta?

Ja, Comhem är din enda chans att få en höghastighetsanslutning, skulle det mot förmodan fungera illa så kan du alltid säga upp och byta operatör(till adsl). (tänk på : bindningstid)

Skrivet av Utopolitan:

Kollade lite på prisjakt.nu och nu är jag ännu mer förvirrad...

Tydligen kan man få bredband från Bahnhof för en bråkdel av vad andra ISP:er kan erbjuda. Vad beror det på? Varför skulle man INTE välja Bahnhof då det är extremt mycket billigare (om man tex jämför 10/10 blir det mindre än 1/4 av priset man skulle få betala med Comhem)?

Nej, du kan inte få bredband via Bahnhof och liknande om inte din fastighet är fiberansluten, är den det så kan du tydligt hitta nätverksuttag runt om i huset/lägenheten, till och med då kan du vara bunden till en viss operatör som t.ex Telia Fiberlan.

Skrivet av Utopolitan:

Du låter som en j*vla Comhem försäljare

Inget illa menat, bara driver med dig.

Så varför skulle jag inte välja ett mycket mycket billigare alternativ som Bahnhof, speciellt med tanke på att jag ändå inte är så kräsen? Ska bara surfa och spela spel online i princip, inte tanka en massa skit.

Vad menas förresten med LAN? Tydligen är Bahnhof, Tele2, mfl LAN men jag vet inte vad det betyder...
Och hur funkar det när man använder stadsnätet för att få bredband?

Tips: Om du endast ska surfa och spela online så hade jag letat efter den billigaste 2/0.5 linan du kan hitta, dock så är det mest troligt att Comhem har just den billigaste lösningen för dig oavsett.

LAN är lokalt nätverk, dock så i detta fallet så menas det att det är en höghastighetsanslutning, mest troligt fiber.

Skrivet av Utopolitan:

Okej, ja som sagt jag vet inte mycket om hur internet och bredband funkar... det är därför jag frågar på Sweclockers istället för att ringa direkt till bredbandsleverantörerna. ^^

Om adsl och kabel via Comhem är mina enda alternativ antar jag att det får bli Comhem. Folk verkar eniga om att kabel är bättre och mer prisvärt oavsett IPS så jag antar att jag får ställa mig in hos den stora massan och helt enkelt gå på det. Priserna verkar ju ändå inte variera alltför mycket.

Ytterligare en detalj för förtydligande: för att få kabel via Comhem måste det kopplas till ett speciellt Comhem-uttag som ska finnas i lägenheten, korrekt? Hur ser ett sånt uttag ut?

Ställ specifika frågor direkt till comhem isåfall och ta reda på om de verkligen kan leverera till din adress oavsett hur/vad du har i lägenheten just nu.

Själv använder jag Telia Fiberlan och tycker det är en helt underbar tjänst, dock tyvärr mycket dyrare än alla andra operatörer... Men så är det med monopol

Hoppas att du vet lite mer nu

Permalänk
Medlem

om du råkar vara student (med mecenatkort) kan du få 100Mbit/s för 100kr/mån hos ComHem. väldigt bra pris för den hastigheten. kommer själv prova på denna tjänst när min bindingstid hos Telia går ut

500kr i engångsavgift utan bindingstid, eller 1kr med 12 månader

http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/br...

Permalänk
Avstängd

Ta en titt på denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... innan du bestämmer dig.:) Så du inte hoppar i galen tunna!:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bästa post någonsin.

Respekt mannen, respekt.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ta en titt på denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... innan du bestämmer dig.:) Så du inte hoppar i galen tunna!:P

Okej, många verkar ha problem med Comhem, det är väldigt tydligt... MEN:

Skrivet av Cirap:

om du råkar vara student (med mecenatkort) kan du få 100Mbit/s för 100kr/mån hos ComHem. väldigt bra pris för den hastigheten. kommer själv prova på denna tjänst när min bindingstid hos Telia går ut

500kr i engångsavgift utan bindingstid, eller 1kr med 12 månader

http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/br...

...nu råkar jag faktiskt vara student och om det faktiskt stämmer att man kan få upp till 100 mbit/s för 100 kr/mån vore det väl ändå värt att prova detta, alla problem och missnöjda kunder till trots?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet av comhem är enbart positiv.
Jag fick alltid strax över utlovad hastighet, jättebra ping och de få gångerna det var strul så fixade de det på någon dag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Min personliga erfarenhet av comhem är enbart positiv.
Jag fick alltid strax över utlovad hastighet, jättebra ping och de få gångerna det var strul så fixade de det på någon dag.

Det är ju kul att höra att det trots allt finns personer som INTE har problem... man blir ju nästan rädd när man läser Comhem-tråden om hur många som lider.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det är ju kul att höra att det trots allt finns personer som INTE har problem... man blir ju nästan rädd när man läser Comhem-tråden om hur många som lider.

Fast det gäller i stort sett vilken ISP som helst.
Comhem är ju en av de större och då blir det ju givetvis många som har problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jahapp, fick just veta att det INTE finns Comhem bredband i min blivande lägenhet, trots att min hyrsevärd gång på gång påstått raka motsatsen... fan vad jag kan bli trött på gamla pensionärer som har noll koll.

Då får det väl bli adsl i varje fall då. Vilka leverantörer skulle ni rekommendera bland Glocalnet, Universal, Telia, Tyfon och Bredbandsbolaget? Det är dessa jag får upp under adsl på min postort på prisjakt.nu som inte är alltför dyra. Glocalnet är tydligen billigast med 24/1.2 för 199 kr/mån.
EDIT: Universal är tydligen ännu billigare med ungefär samma hastighet.

Förslag?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jahapp, fick just veta att det INTE finns Comhem bredband i min blivande lägenhet, trots att min hyrsevärd gång på gång påstått raka motsatsen... fan vad jag kan bli trött på gamla pensionärer som har noll koll.

Då får det väl bli adsl i varje fall då. Vilka leverantörer skulle ni rekommendera bland Glocalnet, Universal, Telia, Tyfon och Bredbandsbolaget? Det är dessa jag får upp under adsl på min postort på prisjakt.nu som inte är alltför dyra. Glocalnet är tydligen billigast med 24/1.2 för 199 kr/mån.
EDIT: Universal är tydligen ännu billigare med ungefär samma hastighet.

Förslag?

Är det inte stor skillnad hade jag valt telia.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."