Dålig hastighet trådlöst; Netgear CG3100 [ComHem]

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet trådlöst; Netgear CG3100 [ComHem]

Har deras 100/10 tjänst och vet att dom bara garanterar sin hastighet via kabel. Men eftersom jag sitter 1m från routern via trådlösa så undrar jag ändå varför jag bara kommer upp i 10/0,9. Förslag på lösning om jag ändå vill köra trådlöst och få det jag betalar för?

Kör bara med Netgears CG3100

Permalänk
Medlem

Möjligen modem/adapterproblem om du får dålig räckvidd så nära modemet. Får du bra mottagning mot grannars modem? Testat olika kanaler?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Det rekommenderas aldrig att köra trådlöst om du vill "få det du betalar för". Väldigt mycket saker kan påverka en trådlös anslutning. Jag är absolut ingen expert på trådlösa överföringar, men 1 meter känns spontant för "kort" avstånd för att det ska fungera smärtfritt. Fel vinkel på antenner kan påverka, så väl som position av routern, och hur pass bra antenn du har i din dator.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vad klarar din dator av ? i.e. vad har ditt nätverkskort för kapacitet ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Byt kanal!
Mitt trådlösa gick extreeemt långsamt emellanåt (har samma uppkoppling som du) och jag provade byta kanal i wireless settings. Det är alltså Control Channel du ska ändra till valfri annan kanal.

Skriv in din nätverksadress, typ 192.168.0.1 i browsern.
Sen fyller du i användarnamn = 'admin' och lösenord = 'password' (brukar det vara om du inte ändrat det).
Sen går du in i Wireless settings och ändrar Control Channel till exempelvis 4 och sen går du längst ner och trycker apply.

Sen är problemet förhoppningsvis löst.
Det löste mitt problem iaf..

Permalänk

ComHem Netgears CG3100

Samma problem här, har endast 15-35 ner och 10 upp. Jag har 100/10 och med sladden inkopplad går det fin fint! Jag har testat följande

* Flyttat modem till 3 olika ställen i lägenheten
* testat 6 olika kanaler
* Fabrikinställt Netgears CG3100
* Kör felsäkert läge med trådlöst

Fortfarande detta problem, har någon bra tips på problemet? Om man köper denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 skulle problemet kanske bli löst då? känns ju snopet att lägga ut 600 om det inte funkar.

Eller denna för att förstärka signalen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1443710
Dock är ju mätaren på max gällande kontakten till routern.