Verktyg Visningsval
2012-04-11, 07:52   #1

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

Rj-45 slutade att fungera i PC. Fungerar fint i andra datorer.

Hejsan, svejsan SweC!

Nu har detta förbannade problem uppenbarat sig igen. Hänt mig sammanlagt 4 gånger i mitt liv - en gång på denna dator, och en gång för något år sedan på en annan.

Skall försöka att beskriva det så bra som det går, men det är bara att ställa frågor. Alla teorier är välkomna, och uppskattas.

Hur som! Detta är problemet; Jag sitter och spelar World of Warcraft. Lirar en arena-match, när jag tror att jag har blivit disconnected. Javist, DC from server.
Kollar på internetikonen i startfältet, och vad visar den? Ingen kabel.
"Great", var min tanke. Testade andra kablar, och då får jag internet utan problem. Tänkte att det hade att göra med mina kontakter på kabeln. Tar fram verktygen och byter ut båda kontakterna, och vips så fungerar det igen! Woho. (Testade alltså inte RJ-45 i en annan dator).

Nu har det gått ett par år sedan dess, och jag har bytt upp mig till delarna i sign (Asrock 970 Extreme4 moderkort).
Kör ett arenagame på dagen igen. B@NG, DC. Kollar startfältet igen - japp, samma problem. Andra kablar fungerar i datorn, och ger internet. Min vanliga RJ-45 gör inte det.
Stoppar i en annan NIC, och det fungerar prima.
Kör på detta en vecka, sedan händer samma sak! Jag kastar ur NICen, och kör på det inbyggda (som jag gjorde tidigare), och då fungerar det igen.

Fick byta ut moderkortet tack vare att det låste sig innan post. (inte relaterat till detta DVS)
Nu, halv ett inatt, händer samma sak igen. Disconnected, mitt i ett arenagame (srsly, what are the fucking odds?).
Gör samma sak som första gången; byter kontakter. FAST NEJ! Inte fungerar det. Blinkar inte på nätverksadaptern eller någonting. Stoppar in den "trasiga" kabeln i fästmöns dator, och det fungerar. Testar även i laptopen, och det fungerar fint.

Stoppar in ett till nätverkskort i datorn, och visst blinkar den fint och så (dock så gammalt att det inte finns drivrutiner till det, annars hade jag kört med den).

Jag har använt Driver Sweeper i felsäkert läge, tagit bort allting som har med Realtek LAN att göra - fungerar inte.
Har restartat modemet, samt fabriksåterställt det - fungerar inte.
Har kollat diverse i registry, men ingenting är fel där.
Har även "reseatat" i modemet, men inte fan går det heller.

Vad är det som kan göra så att jag för disconnected helt random, och visar att ingen kabel är i, då andra kablar fungerar prima? (Skriver ifrån datorn just nu).

Uppskattar som sagt all hjälp.

En vanlig Rj-45 är det, lång modell. Problemet är att jag inte har andra kablar eller skarvar, för att nå hit. Är ungefär 50meter~ mellan modem/router till dator.

Edit; glömde en paragraf.
2012-04-11, 08:05   #2

sQuille

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2004

Nu orkade jag tyvärr inte läsa allt då jag är hur trött som helst, men jag har en teori.

Det kan inte vara så att du har råkat rycka med kontakten om du har flyttat på datorn och glömt ta ut nätverkssladden? Isåfall så är det glapp mellan nätverksuttaget och moderkortet, i bästa fall går det att löda dit igen. Hänt mig en gång och det kostade mig ett nytt nätverkskort till datorn.
2012-04-11, 08:12   #3

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sQuille Visa inlägg
Nu orkade jag tyvärr inte läsa allt då jag är hur trött som helst, men jag har en teori.

Det kan inte vara så att du har råkat rycka med kontakten om du har flyttat på datorn och glömt ta ut nätverkssladden? Isåfall så är det glapp mellan nätverksuttaget och moderkortet, i bästa fall går det att löda dit igen. Hänt mig en gång och det kostade mig ett nytt nätverkskort till datorn.
Har förståelse för att du inte orkar läsa allting. Skall summera så kort som jag kan.
Andra kablar fungerar och ger mig internet, jag skriver ifrån datorn nu. Vanliga kabeln fungerar i alla andra datorer förutom denna.

Är inget slitagefel, tyvärr. Är relativt händig med lödkolv, men sådan tur har man inte!
2012-04-11, 08:28   #4

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

Ibland får man acceptera att det inte finns förklaringar på varför saker och ting händer med datorer...allt är inte helt logiskt alltid...det var kanske en glitch
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC / Sparkle GTX 580 GURU SLI - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2012-04-11, 08:32   #5

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro Visa inlägg
Ibland får man acceptera att det inte finns förklaringar på varför saker och ting händer med datorer...allt är inte helt logiskt alltid...det var kanske en glitch
Jo, förvisso. Dock, hur kan en nätverkskabel i sig "glitcha" när den fungerar i andra datorer perfekt. Den har ju ingen mjukvara som kan glitcha:<. Skulle det vara någon mjukvarubug hos min dator, som stöter bort min kabel? Låter inte så troligt, enligt mig iallafall.
Säger inte detta på något sätt negativt mot dig, eller så. Tyckte att det kunde verka som det:<

Det jag tycker är konstigt är förra gången det hände. Slutade att hitta kabeln, jag kastar i en NIC. Fungerar, sedan slutar NICen att hitta kabeln, och då fungerar det interna igen.
2012-04-11, 08:45   #6

sQuille

Medlem

Registrerad: jun 2004

hur går nätverkskabeln? går den igenom vägg till ett uttag? eller går den direkt från en router/switch/modem till datorn? tänkte om det är något glapp eller så. Alternativt om någon av de 8 ledarna inte får direkt kontakt med kopparn på rj45-kontakten.

Har du testat att göra om rj45-kontakten i båda ändarna?
2012-04-11, 08:58   #7

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sQuille Visa inlägg
hur går nätverkskabeln? går den igenom vägg till ett uttag? eller går den direkt från en router/switch/modem till datorn? tänkte om det är något glapp eller så. Alternativt om någon av de 8 ledarna inte får direkt kontakt med kopparn på rj45-kontakten.

Har du testat att göra om rj45-kontakten i båda ändarna?
Nätverkskabel går från modemet (inbyggd router) till datorn. Inga skarvar eller så. Fungerar som sagt perfekt i andra datorer. Ledarna får kontakt med kopparen, detta har jag försäkrat mig om när jag nu bytt kontakt två gånger på ena sidan.

Senast redigerad av MichaSWE 2012-04-13 klockan 04:49. Anledning: §1
2012-04-11, 09:09   #8

Dava

Medlem

Davas avatar

Plats: Skåne

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Demonoidz Visa inlägg
Nätverkskabel går från modemet (inbyggd router) till datorn. Inga skarvar eller så. Fungerar som sagt perfekt i andra datorer. Ledarna får kontakt med kopparen, detta har jag försäkrat mig om när jag nu bytt kontakt två gånger på ena sidan.
Jag tycker att du ska byta kontakten på andra sidan!

Tycker nästan att det låter som att det är ett (litet) brott på en av ledarna någonstans, har den varit vikt eller klämd i en dörr?
2012-04-11, 09:10   #9

Juggernawt

Medlem

Juggernawts avatar

Registrerad: apr 2010

Har jag förstått rätt ifall det fungerar med en annan kabel oavsett var du trycker in den, men att det är problem med den långa som du "vill" använda?
2012-04-11, 09:14   #10

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Juggernawt Visa inlägg
Har jag förstått rätt ifall det fungerar med en annan kabel oavsett var du trycker in den, men att det är problem med den långa som du "vill" använda?
Njae, både ja och nej. Mer såhär; Jag har två internet kablar in här. Den långa är den som det är någonting konstigt med.
Jag har uteslutit nätverkskortet genom att köra kabel nr2 in i datorn, och det är 110% fine.
Dock kan jag inte påstå att det är kabel nr1 som är trasig, då den ger internet till andra datorer här.

Jag måste använda den långa då jag annars inte har uppkoppling, förutom genom att brygga ett nätverk i en annan dator, och köra kort kabel därifrån. (Vill ha datorerna oberoende, så att reboots etc inte skall förstöra).

Senast redigerad av MichaSWE 2012-04-13 klockan 04:49. Anledning: §1
2012-04-11, 09:16   #11

Juggernawt

Medlem

Juggernawts avatar

Ok, då klarnar det lite. Måste fråga, kör du med Auto-negotiation på nätverkskortet i datorn?
2012-04-11, 09:17   #12

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ok, då klarnar det lite. Måste fråga, kör du med Auto-negotiation på nätverkskortet i datorn?
Körde 1Gbit Full duplex innan när det fungerade. När det dog så bytte jag till Auto negotiation, japp. Ingen skillnad tyvärr ):
2012-04-11, 09:19   #13

Dava

Medlem

Davas avatar

Plats: Skåne

Nu är jag ute på väldigt hal is, men borde du inte kunna kontrollera att alla ledarna har samma motstånd. Du kunde ju kontrollera att alla hade kontakt. Tänker att TP-kablarna har tunna ledare som är väldigt känsliga för vikning/klämning..
2012-04-11, 09:22   #14

Juggernawt

Medlem

Juggernawts avatar

Nåväl, det låter iallafall som om det är något skumt med den kabeln eller kontakterna. Har du kollat igenom hela kabeln & kontakter för att säkerställa att den är hel? Kan räcka med att den legat i kläm eller i väldigt stor vinkel ett tag för att nån av trådarna ska ha fått sig en törn.
Såg nu att du nämner lödkolv och undrar lite förskräckt: Du löder väl inte på kontakterna på kabeln? (Dum fråga kanske, men konstigare saker händer varje dag). =)
2012-04-11, 09:22   #15

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dava Visa inlägg
Nu är jag ute på väldigt hal is, men borde du inte kunna kontrollera att alla ledarna har samma motstånd. Du kunde ju kontrollera att alla hade kontakt. Tänker att TP-kablarna har tunna ledare som är väldigt känsliga för vikning/klämning..
De är mediokert klämda på två ställen. Ingenting extremt. Fast, klämda är fel ord - tillplattade är mer rätt. Kan ta och kolla om det har skett någon förändring i motståndet sedan tidigare.
Detta kan faktiskt förklara varför kabeln har börjat att fungera efter ett tag - har helt enkelt flyttat på "klämpunkterna".
Mycket bra tips!

Citat:
Nåväl, det låter iallafall som om det är något skumt med den kabeln eller kontakterna. Har du kollat igenom hela kabeln & kontakter för att säkerställa att den är hel? Kan räcka med att den legat i kläm eller i väldigt stor vinkel ett tag för att nån av trådarna ska ha fått sig en törn.
Såg nu att du nämner lödkolv och undrar lite förskräckt: Du löder väl inte på kontakterna på kabeln? (Dum fråga kanske, men konstigare saker händer varje dag). =)
Din första fråga blir svarad i samma citat som detta.

Haha, detta gav mig ett riktigt morgonskratt. Självklart har jag inte gått lös med lödkolven på kontakterna!

Edit; Mycket bra tips från er båda (:

Senast redigerad av Demonoidz 2014-06-08 klockan 04:38.
Demonoidz är inte uppkopplad
2012-04-11, 10:44   #16

Otur

Medlem

Plats: på landet

Du har inte en switch som sänker signalstyrkan eller någon energispararfunktion som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com
/facepalm
Otur är inte uppkopplad
2012-04-11, 18:02   #17

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Otur Visa inlägg
Du har inte en switch som sänker signalstyrkan eller någon energispararfunktion som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com
Nope:< Har vanligt modem med inbyggd router.
2012-04-13, 04:48   #18

MichaSWE

Moderator

MichaSWEs avatar

Plats: göteborg

Registrerad: okt 2006

*Tråd rensad*

Personliga diskussioner och vem vet mest tävlingar kan ni ta via PM, skärpning!

Med vänlig hälsning
MichaSWE
Mina System: HePC och Gaming
MichaSWE är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker