Dual port nätverkskort för Desktop

Permalänk
Medlem

Dual port nätverkskort för Desktop

Hej. Jag håller på och söker ett nätverkskort med dubbla portar för desktop. Vill ha från en känd tillverkare som Intel och HP. Verkar finnas bara för serverar. Måste vara PCI Express x4. Någon som har lite koll?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som jag skrev. Kända märken och för desktop inte servrar. Jag har redan kollat på prisjakt. I den länken finns inga drivrutiner för W7 av dom kända märken.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Denna länken säger i allafall detta om det första resultatet i prisjaktlänken:

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/Windows-7/en-u...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

lite offtopic

vad ger dual port för fördelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

lite offtopic

vad ger dual port för fördelar?

Du behöver inte två NICs

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna. Jag följde länken på prisjakt till tillverkarens hemsida och där stod det inget om att det funkade för W7, men nu vet jag iaf En annan grej. Den får gärna stödja Cat6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

lite offtopic

vad ger dual port för fördelar?

Jag undrar också detta, då jag har faktiskt två portar på mitt inbyggda kort.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att Intel Pro PT Dual kortet fungerar utan problem i W7 x64 då jag kört det i min maskin i snart ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av blakkz:

Kan bekräfta att Intel Pro PT Dual kortet fungerar utan problem i W7 x64 då jag kört det i min maskin i snart ett år

Visst stödjer den bara till Cat5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Visst stödjer den bara till Cat5?

Om jag inte förstår helt fel så står CAT 6 under Other supported cable categories på http://www.intel.com/support/network/sb/CS-030317.htm och kortet finns med i listan i botten, men har aldrig testat det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Visst stödjer den bara till Cat5?

Och Cat5e.

Permalänk
Medlem

Jag kör DELL Broadcom dual 1gbit både på min workstation och server här hemma, funkar kanon oftast. Får dubbla hastigheten, men du måste ha en switch (om du blandar in det i sammanhanget) som klarar det dära protokollet också. Alla nätverskort som fungerar i Windows Server har för mig alltid sedan NT4/Windows 2000 tiden fungerat både på server och "vanliga" Workstation. Däremot har det varit lite problem med vissa kort i Windows 95 och Windows 98 ibland, men det är ju historia nu

Det går alldeles utmärkt att köra med cat6 kabel, däremot kan du ju glömma 10Gbit/s. För skall du ha ett dual 10Gbit kort då pratar vi om mängder med pengar och om PCI-e x8 istället

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Tack för länkarna. Jag följde länken på prisjakt till tillverkarens hemsida och där stod det inget om att det funkade för W7, men nu vet jag iaf En annan grej. Den får gärna stödja Cat6.

here you go:
http://www.dustinhome.se/product/5010090622/intel-pro-1000-pt...

Skrivet av NewGen:

Visst stödjer den bara till Cat5?

Och Cat 6

Skrivet av blakkz:

Om jag inte förstår helt fel så står CAT 6 under Other supported cable categories på http://www.intel.com/support/network/sb/CS-030317.htm och kortet finns med i listan i botten, men har aldrig testat det själv.

Den stödjer Cat6

Skrivet av hejkk:

Och Cat5e.

Och såklart Cat6

Enligt lista:

Connection Speed Minimum Cable Category Recommended Cable Category Other Supported Cable Category(s)
10 Mbps CAT 3* CAT 5 or greater CAT 5, CAT 5E*, CAT 6 or CAT 6a*
100 Mbps CAT 5 CAT 5 or greater CAT 5E, CAT 6 or CAT 6a
1 Gbps CAT 5 CAT 5E or greater CAT 5E, CAT 6 or CAT 6a
10 Gbps CAT 6 CAT 6a CAT 6a

Minimum Cable Category = minsta kravet
Recommended Cable Category = rekommenderat kablage
Other Supported Cable Category(s) = annat kablage som passar, men är inget krav / tillför ingen funktion som är nödvändig.

I dagens läge så byggs dem flesta fasta installationer med Cat6 kablage om man ska framtidssäkra installationen (då Cat6 klarar av upp till 10 Gbps) vilket är en fördel så man slipper byta kablage i framtiden.
För vanligt hemmabruk så är skillnaden mellan Cat5 och Cat6 inget som märks. Vill man bygga upp och framtidssäkra så är Cat6 ett bra val, annars så kan man vara kvar på Cat5 då cat5 oftast är mer "arbetsvänlig" (mer lättböjlig, lättare att dra runt hörn mm, inte så styv).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

here you go:
http://www.dustinhome.se/product/5010090622/intel-pro-1000-pt...

Och Cat 6

Den stödjer Cat6

Och såklart Cat6

Enligt lista:

Connection Speed Minimum Cable Category Recommended Cable Category Other Supported Cable Category(s)
10 Mbps CAT 3* CAT 5 or greater CAT 5, CAT 5E*, CAT 6 or CAT 6a*
100 Mbps CAT 5 CAT 5 or greater CAT 5E, CAT 6 or CAT 6a
1 Gbps CAT 5 CAT 5E or greater CAT 5E, CAT 6 or CAT 6a
10 Gbps CAT 6 CAT 6a CAT 6a

Minimum Cable Category = minsta kravet
Recommended Cable Category = rekomenderat kablage
Other Supported Cable Category(s) = annat kablage som passar, men är inget krav / tillför ingen funktion som är nödvändig.

I dagens läge så byggs dem flesta fasta installationer med Cat6 kablage om man ska framtidssäkra installationen (då Cat6 klarar av upp till 10 Gbps) vilket är en fördel så man slipper byta kablage i framtiden.
För vanligt hemmabruk så är skillnaden mellan Cat5 och Cat6 inget som märks. Vill man bygga upp och framtidssäkra så är Cat6 ett bra val, annars så kan man vara kvar på Cat5 då cat5 oftast är mer "arbetsvänlig" (mer lättböjlig, lättare att dra runt hörn mm, inte så styv).

Tackar så mycket. Fick all den info jag behövde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Tackar så mycket. Fick all den info jag behövde

Skillnaden mellan Cat5/Cat5e och Cat6 är i det stora att dem lagt till ett plastkors inne i kabeln, så det delar dem 4 paren ifrån varandra.

Skillnaden mellan Cat6 och Cat7 är att dem på Cat7 lagt till att varje par skärmade ifrån varandra.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Skillnaden mellan Cat5/Cat5e och Cat6 är i det stora att dem lagt till ett plastkors inne i kabeln, så det delar dem 4 paren ifrån varandra.

Skillnaden mellan Cat6 och Cat7 är att dem på Cat7 lagt till att varje par skärmade ifrån varandra.

Intressant info. Tack för det. Vad är det för skillnad på dessa 2?

http://www.dustinhome.se/product/5010090622/intel-pro-1000-pt...
http://www.dustinhome.se/product/5010197044/intel-gigabit-et-...

Och gärna en förklaring på dessa och vilken man ska använda egentligen?

U/UTP
F/UTP
U/FTP
S/FTP
SF/UTP

Permalänk
Medlem

Hur kan ett närverkskort inte stödja ett Cat-nummer? Så länge kabeln stödjer kortets hastigheter så ska väl inte kortet se nån skillnad på kablarna?
Dvs om Cat5e fungerar så kan Cat6 inte annat än fungera minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Intressant info. Tack för det. Vad är det för skillnad på dessa 2?

http://www.dustinhome.se/product/5010090622/intel-pro-1000-pt...
http://www.dustinhome.se/product/5010197044/intel-gigabit-et-...

Och gärna en förklaring på dessa och vilken man ska använda egentligen?

U/UTP
F/UTP
U/FTP
S/FTP
SF/UTP

Tror det kanske är en low profile PCI bracket på det ena kortet och inte på det andra.

Unshielded UTP räcker, är lättare att dra.

F/UTP Foiled förmodligen typ aluminium foile runt samtliga par.
S/FTP är väl alumnium folie runt samtliga par plus att varje par eller varje liten kabel är shielded med någon folie eller dylikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Alltså seriöst, vad skall du ha kortet till egentligen ? Slänga 1600:- på något som du kanske inte andvänder ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Tror det kanske är en low profile PCI bracket på det ena kortet och inte på det andra.

Unshielded UTP räcker, är lättare att dra.

F/UTP Foiled förmodligen typ aluminium foile runt samtliga par.
S/FTP är väl alumnium folie runt samtliga par plus att varje par eller varje liten kabel är shielded med någon folie eller dylikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Alltså seriöst, vad skall du ha kortet till egentligen ? Slänga 1600:- på något som du kanske inte andvänder ?

Den andra länken verkar stödja PCI Express 2.0. Det verkar vara nyare när man kollar modell namnet. Det skiljer så lite i pris. Vet inte vilken som är bättre. Försökt jämföra funktionerna med varandra men vet inte riktigt vad det är egentligen till för vissa av dom. Skulle uppskatta lite tips från experter:) Eller om ni har tips på ännu bättre.

Ang vad jag ska ha 2 portar till. Ena porten till internet, den andra ska vara kopplat till en server.

Permalänk
Medlem

Det finns inga dualport-kort för desktop eftersom det är onödigt. Antar att du har en port på moderkortet så då räcker det väl med en enda port på kortet?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Det finns inga dualport-kort för desktop eftersom det är onödigt. Antar att du har en port på moderkortet så då räcker det väl med en enda port på kortet?

Finns förvisso en uppsjö utav dualNICs.
Personligen körde jag fyra stycken dualports i min gamla gaming rigg, då jag även använde den som router. Där har du ett användningsområde (: (Syftade på "Så då räcker det väl med en enda port på kortet") - kan bli jobbigt om man inte har många Pci-e och vanliga PCIplatser.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns inga dualport-kort för desktop eftersom det är onödigt. Antar att du har en port på moderkortet så då räcker det väl med en enda port på kortet?

Nej det räcker inte. Kommer köra 2 servrar mot det kortet i framtiden och vill köpa dual port direkt. Har bara plats med 1 PCI Express x4.

Permalänk
Medlem

F är foil dvs folie
S är stranded dvs strumpa

SFTP blir då folie plus strumpa vilket rätt utfört ger en mycket välskyddad kabel.

Dock är det idag så att man kör med UTP och räcker inte det så går man och hämtar fibern (detta gäller då yrkesmässigt). I ett hem så använder man Cat7 för tex lexcom

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hjälpsam

Såg inte om denna nämts innan, Intel DualPort Gigabit med Win7 Drivers med mera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=79419

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Nej det räcker inte. Kommer köra 2 servrar mot det kortet i framtiden och vill köpa dual port direkt. Har bara plats med 1 PCI Express x4.

Låter som det är en switch du ska ha... Annars är det Intel Dualport Gigabit Server Adapter som folk redan nämnt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Nej det räcker inte. Kommer köra 2 servrar mot det kortet i framtiden och vill köpa dual port direkt. Har bara plats med 1 PCI Express x4.

Skrivet av mfm:

Låter som det är en switch du ska ha... Annars är det Intel Dualport Gigabit Server Adapter som folk redan nämnt.

Eller så vill han ha så att servrarna inte är routade mot internet utan bara direktkopplade mot desktopen

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eller så vill han ha så att servrarna inte är routade mot internet utan bara direktkopplade mot desktopen

Är väl inget som hindrar att switchen sitter på insidan? Man brukar inte använda en nätverksport för varje server man ska koppla sig till...

Ett Realtek Gigabit-kort för 100 kr och en gigabit-switch för 250 kr är ett mycket bättre köp än en intel dual port server adapter för 1400 kr

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eller så vill han ha så att servrarna inte är routade mot internet utan bara direktkopplade mot desktopen

Helt rätt. Du verkar ha lite koll så jag frågar vad du tycker om dessa kort? Vill gärna ha en high-end kort. Andra raden och uppåt.

http://www.intel.com/content/www/us/en/network-adapters/gigab...