Permalänk
Medlem

Telia stryper Skype/VoIP i sommar

http://www.idg.se/2.1085/1.444216/telia-stryper-skype-i-somma...

Nu står det klart att Telia kommer att börja ta betalt för mobil ip-telefoni även i Sverige.
Beskedet att Teliasonera tänker börja ta betalt för ip-telefonitjänster som Skype i mobilnätet väckte stor uppmärksamhet när det gavs vid Mobile World Congress i Barcelona tidigare i år. Nu meddelar Teliasonera att det ska gälla även i Sverige.

– Detta kommer att lanseras i Spanien inom en månad och i Sverige för nya abonnemang under sommaren, säger Teliasoneras vd Lars Nyberg i samband med bolagets kvartalsrapport.

---------

EDIT: Detta gällde visst bara mobila nätet, men ändå. Ogillar starkt att man går in och spärrar detta, har dom väl börjat spärra så...

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det fel? gäller det inte bara för mobilnätet eller gäller det internet abonnemanget till huset också?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

Men det kommer väl fortfarande gå att chatta på skype?

Måste väl gå att gå runt på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Men det kommer väl fortfarande gå att chatta på skype?

Måste väl gå att gå runt på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte ens kan chatta, så vet ajg inte vad jag gör.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av crow2:

Har jag fattat det fel? gäller det inte bara för mobilnätet eller gäller det internet abonnemanget till huset också?

Bara mobilnätet.

Går det inte att använda skype på datorn, så flyttar jag någonstans där det går...

Det blir jobbigt för alla som inte har något vanligt internet, utan använder mobilt på datorn också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia är inte direkt leverantören av mobiltnät jag föredrar iaf. Om jag inte minns fel så är 3 bättre när det gäller mobilt

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Är det verkligen lagligt för dem att göra såhär? Får vi inte använda bandbredden vi betalar för till vad vi vill?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Är det verkligen lagligt för dem att göra såhär? Får vi inte använda bandbredden vi betalar för till vad vi vill?

Ja, det är lagligt. Du får använda det du betalar för enligt avtal.

Vad jag vet arbetas det på ett lagförslag i EU som skall förbjuda att operatörerna gör precis såhär. Vi får väl se vad det blir av det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hört talas om WiFi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det är lagligt. Du får använda det du betalar för enligt avtal.

Vad jag vet arbetas det på ett lagförslag i EU som skall förbjuda att operatörerna gör precis såhär. Vi får väl se vad det blir av det hela.

Du har helt rätt, EU jobbar på det.

http://www.thelocal.se/39938/20120328/

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Hört talas om WiFi?

Lycka till att ansluta till din WiFi när du är ute på stan....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Ingen på sweclockers lär ju ha några större problem att skaffa sig en tunnelstjänst av något slag

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Ingen på sweclockers lär ju ha några större problem att skaffa sig en tunnelstjänst av något slag

Precis. Resultatet blir att vi kommer att se ännu mer tunnel/VPN-tjänster. Vad Telia inte ser kan de inte spärra...;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

Precis. Resultatet blir att vi kommer att se ännu mer tunnel/VPN-tjänster. Vad Telia inte ser kan de inte spärra...;)

Jag tror att de räknar med att stoppa den breda massan från att använda sig av VOIP-tjänster innan det börjar få fäste på bred front vilket jag också tror att de kommer lyckas med även om VPNkryphålet inte täcks.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

byt operatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror att de räknar med att stoppa den breda massan från att använda sig av VOIP-tjänster innan det börjar få fäste på bred front vilket jag också tror att de kommer lyckas med även om VPNkryphålet inte täcks.

Jo, det är väl precis vad de räknar med. Förhoppningsvis kommer det snygga paketeringar för ios/android där Voip-klient + VPN kombineras samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

byt operatör

Du vet dom flesta binder sig i 1-3 år när man köper en ny telefon, så det är inte bara "att byta operatör"

Permalänk
Medlem

Värsta jag hört. Ta mig fan helt sjukt. De lär tappa en hel del kunder tack vare det där.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Värsta jag hört. Ta mig fan helt sjukt. De lär tappa en hel del kunder tack vare det där.

Skojar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Du vet dom flesta binder sig i 1-3 år när man köper en ny telefon, så det är inte bara "att byta operatör"

Men det där gäller inte dom som redan är eller har abonnemang hos telia.. de är från och med i sommar det där gäller så den som redan är kund nu behöver inte bry sig alls.. o när bindningstiden är över är det bara o byta operatör // E

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Nya välkomsts skylten på arlanda lyder numera: "Hi and welcome to sweden, the newest and most modern dictatorship in the world, but we like to call it democracy and you should to. Have a nice stay."

Vart är världen och speciellt det här jä*la landet på väg, allt ska kontrolleras och styras... George Orwell var säkert en tidsresenär som i "1984", gav föraningar om vad som komma skall.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Detta är nog inget som bara Telia kommer att införa. Det är samtalen alla operatörer tjänar pengar på..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Lycka till att ansluta till din WiFi när du är ute på stan....

Vem har sagt nåt om min WiFi?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vincent:

Du vet dom flesta binder sig i 1-3 år när man köper en ny telefon, så det är inte bara "att byta operatör"

Gör dom en förändring för tjänsten har jag för mig att man har rätt att avbryta sitt avtal. Vore ju konstigt annars om dom kan ändra hursomhelst.

Men Felia är väl först ut att tappa kunder som vanligt, dom är duktiga på det, men dom måste väl göra något på hemmaplan för att jävlas när vi än så länge inte är en diktatur. *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Vem har sagt nåt om min WiFi?

Jaha.. lycka till att ansluta till andras WiFi då.. då flesta idag vanligtvis har kryptering aktiverat på sina routers..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

De kommer alltså att blockera VoIP-trafik? (om man inte betalar för det alltså)

För det är ju ingen nyhet att avtalen säger att man inte får använda VoIP, vad jag vet har alla mobil-operatörer något om detta i sina avtal.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Jaha.. lycka till att ansluta till andras WiFi då.. då flesta idag vanligtvis har kryptering aktiverat på sina routers..

Många hotell, cafeer och flygplatser har gratis Wifi idag, där du kan koppla upp dig och ringa gratis via Skype.

Varför skall man köra på 3G som kostar pengar, och som operatörerna tjänar orimligt med pengar på?

Konstigt att så många binder upp sig på diverse abonnemang, när man kan komma åt Wifi överallt.

Bara att köra appen "free wifi finder" så hittar du iaf 2- 3 öppna wifi när i en stad.

behövs 3g då?

Permalänk
Medlem

Viktigt att minnas är att detta bara gäller nya abonnemang. Dom kan inte göra om befintliga avtal, utan detta påverkar bara när man binder om sig eller byter operatör.

Kass stil av telia iaf. Det kommer snart sluta med att man sitter med Bahnhof och något skumt mobilabonnemang för att få vara ifred

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det är dock lite skumt med tanke på att det var stort stohej om detta förra året, och politikerna ville driva igenom ett lagförslag som hindrade operatörerna från denna begränsning.

http://www.mobil.se/nyheter/operatorer-ska-hindras-att-blocke...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Skulle vara väldigt intressant med en omröstning om detta. Riktigt tråkigt om detta stämmer. I värsta fall tar de andra operatörerna efter Telia.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I