Permalänk

Ny router, datorn hänger sig.

Idag köpte jag denna trådlösa routern av märket Netgear WNR2000 från Inet:

http://www.inet.se/produkt/5401373/netgear-wireless-n-wnr2000

Enligt produktbeskrivningen skall den vara avsedd för att streama film och musik.
Installationen fungerade perfekt, och det trådlösa fungerar utan problem. Har Bahnhof fiber 30/10 Mbit.

Men om man laddar ner något via uTorrent, och samtidigt streamar musik så hänger datorn sig.
Det enda man kan göra i det läget är att stänga av med power knappen och börja om från början igen.
Har ej ändrat något i routern, utan kör med standardinställningarna direkt från installationen.

Dock fungerar det bra om man ej kör uTorrent och surfar/streamer som vanligt.

Kan problemet vara att man kör max bandbredd (ingen begränsning) på uTorrent?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om datorn hänger sig är det fel på datorn. Routern ska bara kunna orsaka lagg om den flippar ur. Ville förtydliga att routrar borde kunna orsaka hög nätverksbelastning och sabotera internetuppkopplingen, inte frysa datorn.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

Om datorn hänger sig är det fel på datorn. Routern ska bara kunna orsaka lagg om den flippar ur. Ville förtydliga att routrar borde kunna orsaka hög nätverksbelastning och sabotera internetuppkopplingen, inte frysa datorn.

Låter konstigt eftersom detta aldrig hänt när jag körde med kabel. Idag var första dagen jag körde trådlöst och då kom detta felet. Notera att det endast kommer om jag kör uTorrent samtidigt som jag surfar. Kör jag utan uTorrent fungerar allt bra.

Hur tar man reda på vad som är den bästa inställningen i uTorrent för min router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du flera datorer att testa med? Prova att installera om drivrutinen för ditt trådlösa nätverkskort. Grejen är att hur mycket du än överbelastar din router ska den inte kunna orsaka frysningar i datorn.

Citat:

Hur tar man reda på vad som är den bästa inställningen i uTorrent för min router?

Kolla hur hög hastighet du får på din internetuppkoppling med t ex bredbandskollen och be utorrent begränsa sig till max ~80% av det. Lite billigare routrar kan lätt få problem med många anslutningar när man kör torrent, de orkar inte. Om utorrent har någon funktion för att begränsa antalet anslutningar så experimentera med den. Du borde kunna hitta information om vad din router klarar på Smallnetbuilder.com (jag orkar inte hitta det just nu).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Jepp, testade på min andra laptop med. Fungerade klockrent att surfa.

Problemet med att datorn fryser, kommer bara om man laddar ner något med uTorrent
och man kollar på något streamat på t ex Svt Play eller Youtube. Grooveshark hänger sig med.

Har begränsat antalet anslutningar till 50, och antalet klienter till 50.
Jag har satt en gräns på nedladdningshastigheten på 500 kb/s, och samma på uppladdningshastigheten.

Varför går det inte att streama och köra uTorrent samtidigt?

Måste man ändra något i routern?

Permalänk
Medlem

Kan du ladda ner med uTorrent och streama samtidigt på din andra laptop? Är laptopen med problem virusfri? (bra att kolla med två olika program om det ena missat något) Kolla gärna om App crash view hittar någon information. (Den visar information om program som krashat om Windows sparat någon, fungerar bara för Windows Vista och 7) Vilket operativsystem kör du? Har du testat att surfa med olika webbläsare?

Jag tror inte att det finns något att ändra i routern som hjälper här.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Ja, den andra laptopen fungerar bra. Inga virus på bägge datorerna heller.

Jag kör W7 Home Premium, och använder Chrome som webbläsare.

Kan det bero på att man sitter i ett stängt rum, och routern är ute i hallen?

Signalen kanske får svårt att komma fram?

Nämnde detta för säljaren på Inet, och då rekommenderade han denna routern.

Permalänk
Medlem

Pröva att installera om drivrutin för trådlöst, chrome och uTorrent. Som sagt så ska inte routern kunna orsaka frysningar på datorn.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem

Du har andra problem är routern, att den skulle ge dig hängningar speciellt om den är trådlöst ansluten är väldigt otroligt, däremot verkar du använda flash när det händer, leta där i stället, installera om det och grafikdrivrutinerna och se till att accelerationen funkar som den ska, håll koll på cpu, gpu och disk belastningen.
Det kan kanske även vara ditt wifikort som får slut på minne eller överhettar, kanske kan lösas med uppdatering av det, men routern lär inte ha med det att göra, om du tappar internet är den ett möjligt fel, men om din dator låser sig så är felet i datorn på nått sätt eftersom det är ett program som skenar eller nån komponent som stänger av sig.
Du kanske har fått högre hastighet och ökad belastning på datorn nu och då kan du gå runt problemet genom att begränsa dess hastighet mot nätet eller så fixar du grundproblemet genom att öka kapaciteten hos den del som styper datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har andra problem är routern, att den skulle ge dig hängningar speciellt om den är trådlöst ansluten är väldigt otroligt, däremot verkar du använda flash när det händer, leta där i stället, installera om det och grafikdrivrutinerna och se till att accelerationen funkar som den ska, håll koll på cpu, gpu och disk belastningen.
Det kan kanske även vara ditt wifikort som får slut på minne eller överhettar, kanske kan lösas med uppdatering av det, men routern lär inte ha med det att göra, om du tappar internet är den ett möjligt fel, men om din dator låser sig så är felet i datorn på nått sätt eftersom det är ett program som skenar eller nån komponent som stänger av sig.
Du kanske har fått högre hastighet och ökad belastning på datorn nu och då kan du gå runt problemet genom att begränsa dess hastighet mot nätet eller så fixar du grundproblemet genom att öka kapaciteten hos den del som styper datorn.

Ok, jag fattar poängen. Men varför uppkommer detta bara när man kör trådlöst, och inte med kabel?

Testade samma klipp på YouTube med kabel, samt trådlöst. Efter en stund hänger sig datorn helt, och det är bara att trycka på power knappen.

Men med kabeln i händer inget, och kan surfa hur mycket som helst på YouTube, kolla Svt Play och Tv4 Play.

Routern tappar även anslutningen emellanåt, men efter en stund fungerar det igen.

Tyder det på att signalen störs ut, eller är för svag?

Denna routern har ju 8 inbyggda antenner, och skall även kunna fungera bra i flervåningshus. Därför är det märkligt att den skulle ha problem med 6 m och en dörr mellan.

iPhonen har inga problem att surfa på det trådlösa heller.

Skall göra ett test och flytta ut routern ur sovrummet, och se vad som händer.

Supporten på NetGear hade såklart stängt idag, och skall ringa dem imorgon. De om några borde ju veta hur man skall ställa in den.

Kan det vara andra apparater som stör ut den?

På vägen till laptopen finns det LCD-tv, mediaspelare och en mikro.

Någon annan som känner igen mitt problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju bero på problem med wifin i datorn, routern ska omöjligen kunna få datorn att krascha om den är trådlöst ansluten, det värsta som routern kan göra är att leverera felaktig data, som ditt wifikort då ska hantera, men om ditt nätverkskort får slut på minne eller överhetta eller nått annat så kan din dator låsa sig, men felet ligger i datorn i det läget, oavsett hur routern beter sig ska den inte kunna sänka en frisk dator som anslutits trådlöst, orkar wifin i datorn inte med trafiken ska det stoppa den istället för att krascha, eller om minnet tar slut pga för många anslutningar eller nått annat, det är sånt som nätverkskortet och drivrutinen ska hantera om det är buggfritt.
Funkar datorn med samma last när du kör kablat så borde felet vara i ditt "wifisystem" i datorn, drivers/mjukvara, hårdvara eller temproblem, vad kör du med för wifidelar i datorn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, gör exakt samma saker nu som när jag hade kabeln i.
Bloggar, lyssnar på Grooveshark, kollar Youtube och Svt Play.....

Enligt informationen på min router skall den uppdatera sig automatiskt till senaste firmwaren.
Detta utesluter ju min tanke om att man måste uppdatera firmwaren till routern.

Nätverkskortet är ett "Atheros AR5B95 wireless network adapter".

Kan det vara någon inställning med mitt trådlösa nätverkskort som inte kommer överens med routern?

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde installera om drivtutinerna till att börja med, det är oerhört långsökt att routern kan få datorn att låsa sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Jag har en ny garageport, men nu startar inte bilen längre"
Kolla drivrutiner och så först. Testa också med andra datorer om du får samma problem.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Jag har uppdaterat både drivrutinen i routern, samt drivrutinen till mitt trådlösa nätverkskort till den senaste versionen.
Det fungerar bättre, men hastigheten ligger på 5-6 Mbit/s.
Det känns inget vidare när man har 30/10 fiber.

Jag testade även att koppla in den andra laptopen, och på den fungerar det perfekt att surfa.
Den hänger sig inte heller när man kollar på Play eller YouTube.
Min vanliga laptop verkar fungera bättre med, utan frysningar hittils.
Skall dubbelkolla detta med när jag kommer hem.

Problemet nu istället verkar vara att man inte får rätt bandbredd av routern.
Resultatet imorse blev att YouTube laggade, samt Tv4 Play.

Pratade även med Netgear supporten, och de misstänkte att det kunde vara fel på routern.
Detta eftersom den tappar anslutningen, och att man inte får mer bandbredd från den.
Han hjälpte mig även att kontrollera så att alla inställningarna i den var rätt.
Är det något som låter troligt?

Några fler tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur menar du egentligen? Du skriver att det funkar bra med andra datorer men just din har diverse problem med att wifin går sakta, låser sig, tappar kontakten?
Alla problem du radar upp har specifikt med din dator att göra och andra enheter i nätverkat verkar funka ok, endera beskriver du situationen dåligt eller så ligger felet i din dator, om allt annat än din dator går bra varför misstänker du då routern?
Om routern vore dålig så borde det vara problem för andra också, men du skriver gång på gång att det funkar med andra enheter än din dator.
Du ger hela tiden info som visar att routern är ok men att din dator har problem, så nått är galet i ditt resonemang, beskriv problembilden rätt eller inse att felet sitter i din dator och inte i routern, ska du lösa det så måste du ge dig på rätt sak. Och en router som funkar bra med andra enheter och får din att krascha via trådlös anslutning det är inte troligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av blogtweeter1:

Jag har uppdaterat både drivrutinen i routern, samt drivrutinen till mitt trådlösa nätverkskort till den senaste versionen.
Det fungerar bättre, men hastigheten ligger på 5-6 Mbit/s.
Det känns inget vidare när man har 30/10 fiber.

Jag testade även att koppla in den andra laptopen, och på den fungerar det perfekt att surfa.
Den hänger sig inte heller när man kollar på Play eller YouTube.
Min vanliga laptop verkar fungera bättre med, utan frysningar hittils.
Skall dubbelkolla detta med när jag kommer hem.

Problemet nu istället verkar vara att man inte får rätt bandbredd av routern.
Resultatet imorse blev att YouTube laggade, samt Tv4 Play.

Pratade även med Netgear supporten, och de misstänkte att det kunde vara fel på routern.
Detta eftersom den tappar anslutningen, och att man inte får mer bandbredd från den.
Han hjälpte mig även att kontrollera så att alla inställningarna i den var rätt.
Är det något som låter troligt?

Några fler tips?

Om andra datorer fungerar är det den datorn det strular på som strular.
Du har garanterat någon drivrutin eller programvara som inte gillar ditt trådlösa nätverkskort. Fixa något program som rensar datorn helt från drivrutiner och avinstallera program du inte använder.

Om du inte har något viktigt på datorn skulle jag köra på en formatering och ominstallation av operativsystemet. Installera då beprövade drivrutiner till dina enheter, nedladdade från tillverkarens hemsida.

Lycka till.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Låter som ditt trådlösa kort har problemet att hantera många connections, UPNP kan också ställa till en del.
Sen eftersom du inte får bra bandbredd prova kör din router på andra kanaler och se om dessa fungerar bättre...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erben:

Det skulle kunna vara routerns inställningar om vilken standard som ska gälla för överföring i det trådlösa nätverket.
Den kanske är inställd på a eller g standard som default eller nått annat.
Testa att resetta routern om du varit inne och meckat i den annars ställ in den så att den själv får välja vilken standard som ska gälla för respektive maskin dator, i-phone osv.

En accespunkt använder bara en standard i taget när den kommunicerar, Är det rimligt nya prylar så kan den ev byta mellan 802.11g och 802.11n
802.11a finns enbart på 5GHz och är ganska ovanligt i enklare hemmaprylar, men sitter ofta i bättre wifidelar för företag, så det går att utesluta, på samma sätt som 802.11b som är antikt och går bort av den anledningen.
Så att "ställa in olika beroende på enhet" är inget man gör, man ställer in 802.11n och wifin går då själv över till 802.11g om det är så att n inte stöds, det ingår en sådan funktion i n standarden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

Har du flera datorer att testa med? Prova att installera om drivrutinen för ditt trådlösa nätverkskort. Grejen är att hur mycket du än överbelastar din router ska den inte kunna orsaka frysningar i datorn.

Kolla hur hög hastighet du får på din internetuppkoppling med t ex bredbandskollen och be utorrent begränsa sig till max ~80% av det. Lite billigare routrar kan lätt få problem med många anslutningar när man kör torrent, de orkar inte. Om utorrent har någon funktion för att begränsa antalet anslutningar så experimentera med den. Du borde kunna hitta information om vad din router klarar på Smallnetbuilder.com (jag orkar inte hitta det just nu).

Hm, vi kanske inte hade en router. Men w/e.

Förr, så när jag smsade uti laptopen som var "familje" laptopen.
Och när jag fick ett sms och mobilen var nära, så boom. Datorn hängde sig. Tror Internet oxå dog, blev tvungen i alla fall att starta om allt.
Allt var OK sålänge jag inte smsade samtidigt som mobilen var nära datorn.

Notera, detta problemet är inte kvar nu. Pappa köpte någonting hos Telia som jag inte kan minnas namnet på. Men vit är den! Har för mig den hette "Dog" eller liknande.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

Det verkar fungera bra nu (ta i trä).
Det jag gjort är att varit i kontakt med Netgear supporten.
Där fick jag hjälp med att installera om drivrutinen till det trådlösa nätverkskortet.
Jag fick även hjälp med att installera om drivrutinen till routern till den senaste.

Fick även hjälp med att ställa in en annan kanal på routern, och lite andra inställningar samtidigt.
Sedan resetade jag routern, och fick även logga in på mitt Bahnhof-konto igen.
Alla inställningar hade såklart försvunnit, men det kan det vara värt bara det fungerar.

Körde Bredbandskollen nyss, och fick då resultatet 22/9 Mbit.

Det får man väl anse vara godkänt för min anslutning med router eller?

Datorn har sedan allt detta inte fryst sig vare sig på SVT Play, TV4 Play, Grooveshark samt Youtube.

Så senaste drivrutinerna till routern, ändrat inställningarma i den samt uppdaterat drivrutinen till det trådlösa
närverkskortet kanske har hjälpt.

Kan man andas ut nu äntligen?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju göra en referensmätning via kabel och se hur wifin påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur menar du då? Hastighetsmässigt eller?

Nu spökade datorn igen, i form av en tillfällig frysning.
Kollade på ett klipp på Youtube, och datorn frös och ljudet hakade upp sig.
Dock kom det igång efter ca 20 sekunder igen, så jag slapp starta om hela datorn.

Inga frysningar och den trådlösa uppkopplingen fungerar bra på laptop nr.2 samt iPhonen,
så då kan man utgå från att detta felet ligger i min Windows 7 laptop iaf.

Den har fungerat bra ända sedan hjälpen kom från Netgear supporten. Inga frysningar
eller hängningar alls. dock känns det som något ligger kvar och spökar.

Frågan är vad?

Nya drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet,och även ny firmware till routern.

Vad finns det kvar att kolla?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja nätverkshastigheten måste man referera till kablad mätning för att veta hur wifin påverkar.
Du bör se över flash och hårdvaruaccelereringen av det, och kanske även kollat belastning och temperaturer i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tackar för dina snabba svar, och alla andras med. Det uppskattas! Denna hjälpen är ovärderlig.
Har gjort en kablad mätning på min uppkoppling, och så här visade bredbandskollen:

Kabel: 29.7/9.6 Mbit

Trådlöst: 22.4/8.3 Mbit.

Den hastighetsförlusten kan jag leva med.

Eftersom datorn krånglar endast på vissa webbsidor börjar jag misstänka mjukvarufel.
Jag har ju uteslutit routern, eftersom laptop nr.2 fungerar perfekt och även min iPhone.
Detta felet med att datorn hänger upp sig förekommer bara på min Windows 7 laptop.

Det fungerar att surfa runt på nätet och kolla Twitter,mailen...., men sidorna där detta mystiska fel inträffar är hittills:
Svt Play, Tv4 Play, YouTube och Grooveshark.

Är dessa sidor Flash?

Kan det vara mitt Chrome som spökar?

Nåt program man kan uppdatera/ladda ned?

Permalänk
Rekordmedlem

De sidor du har problem med använder flash för att strömma media, rensa ut flash och grafikdrivern starta om och uppdatera sedan till nyaste versionen, prova sedan igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Går jag in på Flash Player på Adobe hemsidan, står det att jag redan har den senaste versionen av Flash Player för Chrome.
Enligt dem så uppdaterar sig Flash automatiskt när Chrome uppdaterar sig.

Vart kollar man om man har den senaste versionen av Flash Player?

Behöver jag inte installera om Flash Player isåfall?

När det gäller grafikdrivrutinen; skall jag ta bort den helt och installera om den?

Kommer inte bildskärmen att sluta fungera då?

Det följde med ett program med laptopen som hette "Acer drivers update", som kollar efter nya drivrutiner.

Kan det vara värt att köra det?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blogtweeter1:

Går jag in på Flash Player på Adobe hemsidan, står det att jag redan har den senaste versionen av Flash Player för Chrome.
Enligt dem så uppdaterar sig Flash automatiskt när Chrome uppdaterar sig.

Vart kollar man om man har den senaste versionen av Flash Player?

Behöver jag inte installera om Flash Player isåfall?

När det gäller grafikdrivrutinen; skall jag ta bort den helt och installera om den?

Kommer inte bildskärmen att sluta fungera då?

Det följde med ett program med laptopen som hette "Acer drivers update", som kollar efter nya drivrutiner.

Kan det vara värt att köra det?

Avinstallerar flash o drivrutiner, starta om och installera dem igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.