Verktyg Visningsval
2012-04-22, 19:15   #1

Mixe

Medlem

Mixes avatar

Registrerad: aug 2008

Ping i spel / bredbandstest


Hej,

Har funderat ett tag på vad det är som skiljer pingen från internet test, dvs bredbandskollen & speedtest. Mot vad jag får när jag spelar.
Nu precis körde jag Bredbandskollen (24 ms) & Speedtest (38 ms) Men när jag spelar, wow på en server som ligger i tyskland. Får jag aldrig under 50-55. (Har testat på outland som ligger i stockholm)

Någon som har ett bra svar på varför pingen är t ex 24 på bredbandskollen, men jag aldrig haft under 50-55 i spelet? Oavsett vilken server jag har testat.

Tack på förhand!
Mixe är inte uppkopplad
2012-04-22, 19:20   #2

Nuffing

Medlem

Nuffings avatar

Plats: Älvsbyn

Registrerad: nov 2011

Ett spel har väl en aning mer belastning jämfört med en server som används för att testa hastigheten på ens internet. Det finns säkert oändligt många faktorer som spelar in också.
__________________
Citera mig för snabba svar.
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance - 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]
Nuffing är inte uppkopplad
2012-04-23, 10:28   #3

Phunky

Medlem

Phunkys avatar

Plats: Nordpolen

Registrerad: nov 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mixe Visa inlägg
Hej,

Har funderat ett tag på vad det är som skiljer pingen från internet test, dvs bredbandskollen & speedtest. Mot vad jag får när jag spelar.
Nu precis körde jag Bredbandskollen (24 ms) & Speedtest (38 ms) Men när jag spelar, wow på en server som ligger i tyskland. Får jag aldrig under 50-55. (Har testat på outland som ligger i stockholm)

Någon som har ett bra svar på varför pingen är t ex 24 på bredbandskollen, men jag aldrig haft under 50-55 i spelet? Oavsett vilken server jag har testat.

Tack på förhand!
Servern ligger i tyskland, där har du problemet. BBkollen osv ligger i sverige. 50-55 i ping på WoW är förövrigt inget problem normalt sett.
__________________
Dooh!
Phunky är uppkopplad nu
2012-04-23, 20:05   #4

Mixe

Medlem

Mixes avatar

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phunky Visa inlägg
Servern ligger i tyskland, där har du problemet. BBkollen osv ligger i sverige. 50-55 i ping på WoW är förövrigt inget problem normalt sett.
Snälla läs innan du svarar.
Mixe är inte uppkopplad
2012-04-23, 20:27   #5

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Ping är en latensmätning mellan 2 punkter, du kan inte mäta mellan olika platser och jämföra resultaten, och pingmätningar i spel blandar dessutom in mera än bara nätverket, som spelprogrammet och spelservern, dessa tar lite tid på sig att behandla förfrågan de också, spelping och nätverksping är inte riktigt samma sak även om de båda mäter latenser så gör de det på olika sätt.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-23, 20:45   #6

Mixe

Medlem

Mixes avatar

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Ping är en latensmätning mellan 2 punkter, du kan inte mäta mellan olika platser och jämföra resultaten, och pingmätningar i spel blandar dessutom in mera än bara nätverket, som spelprogrammet och spelservern, dessa tar lite tid på sig att behandla förfrågan de också, spelping och nätverksping är inte riktigt samma sak även om de båda mäter latenser så gör de det på olika sätt.
jaha på så vis, tack för svaret !
Mixe är inte uppkopplad
2012-04-23, 21:03   #7

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Du kan kanske se det som att nätverkspinget är samma sak som om du ringer upp någon och hur länge det tar innan det ringer, men spelpingen är att jämföra med att någon svarar.
Ringer du en längre sträcka tar det längre tid att överföra signalen pga avståndet, normalt set är radio snabbast, följt av kabel och långsammast är faktiskt fiberoptik, blanda nu inte ihop överföringshastigheten med överföringskapaciteten, för där vinner fiber stort även om det sällan går över 0,7C att överföra själva signalen medans radio har 1C och koppar kan komma över 0,9C
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-29, 19:11   #8

darkadde

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Du kan kanske se det som att nätverkspinget är samma sak som om du ringer upp någon och hur länge det tar innan det ringer, men spelpingen är att jämföra med att någon svarar.
Ringer du en längre sträcka tar det längre tid att överföra signalen pga avståndet, normalt set är radio snabbast, följt av kabel och långsammast är faktiskt fiberoptik, blanda nu inte ihop överföringshastigheten med överföringskapaciteten, för där vinner fiber stort även om det sällan går över 0,7C att överföra själva signalen medans radio har 1C och koppar kan komma över 0,9C
Ljuset är väl ändå det som färdas snabbast? Så fiber borde väl gå snabbast om man bortser från att det ska konverteras!
Förövrigt så är ju radio faktiskt sämst om man ska se till överföring då det finns mycket som stör!

Jag skulle mer vilja säga att pingen i ett spel är ju hur du upplever allting på servern (gubbarnas rörelse, slag etc...) så här får man räkna in att servern måste behandla alla inputs från alla och skicka ut skillnaderna till alla och då är bara ett ping väldigt mycket simplare då det inte behövs någon uträkning för att svara.
__________________
|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||
darkadde är inte uppkopplad
2012-04-29, 19:30   #9

Piece of Cake

Medlem

Piece of Cakes avatar

Plats: Partille-Göteborg

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av darkadde Visa inlägg
Ljuset är väl ändå det som färdas snabbast? Så fiber borde väl gå snabbast om man bortser från att det ska konverteras!
Förövrigt så är ju radio faktiskt sämst om man ska se till överföring då det finns mycket som stör!

Jag skulle mer vilja säga att pingen i ett spel är ju hur du upplever allting på servern (gubbarnas rörelse, slag etc...) så här får man räkna in att servern måste behandla alla inputs från alla och skicka ut skillnaderna till alla och då är bara ett ping väldigt mycket simplare då det inte behövs någon uträkning för att svara.
Radiovågor är också elektromagnetisk strålining, precis som ljus och har därför samma hastighet.
När du använder fiber så går ljuset igenom glas/plast/whatever och går då långsammare än i luft.
__________________
Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG KAN HITTA TILLBAKA!
Piece of Cake är inte uppkopplad
2012-04-29, 19:58   #10

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Ljuset går dessutom oftast en längre sträcka eftersom det studsar mot fiberns ytterkanter, ju grövre fiber desto sämre blir det. studsandet innebär även högre dämpning, så ju tunnare desto bättre ur signalsynpunkt.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-29, 20:21   #11

haggert

Medlem

haggerts avatar

Plats: Örebro

Registrerad: sep 2011

Det finns en .reg fil man kan installera som drar ner MSen i WoW något så fruktansvärt mycket. Spelade tidigare på Stormscale och låg och pendlade mellan 180-220MS, då jag vanligtvis brukar ligga runt 8MS med bredbandskollen. Stormscale ligger i England om jag inte missminner mig och med hjälp av denna .reg fil drog jag ner min MS till 30-40 och skillnaden var extrem.

Kan ju vara värt om det nu är så att du vill dra ner den, vet dock inte hur stor skillnaden blir då du redan har en acceptabel MS.

Här har du förövrigt länkar till de två jag använt mig av, och som jag kan säga fungerat för mig:

http://www.wowinterface.com/download...atencyFix.html

http://www.sk-gaming.com/content/155...ur_ping_by_150
__________________
MSI P67A-C45 REV B3 | Gainward GTX 570 "Golden Sample" | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Intel i5 2500k@4,0ghz| Corsair VX550W | Antec Three Hundred
haggert är inte uppkopplad
2012-04-30, 12:54   #12

Mixe

Medlem

Mixes avatar

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av haggert Visa inlägg
Det finns en .reg fil man kan installera som drar ner MSen i WoW något så fruktansvärt mycket. Spelade tidigare på Stormscale och låg och pendlade mellan 180-220MS, då jag vanligtvis brukar ligga runt 8MS med bredbandskollen. Stormscale ligger i England om jag inte missminner mig och med hjälp av denna .reg fil drog jag ner min MS till 30-40 och skillnaden var extrem.

Kan ju vara värt om det nu är så att du vill dra ner den, vet dock inte hur stor skillnaden blir då du redan har en acceptabel MS.

Här har du förövrigt länkar till de två jag använt mig av, och som jag kan säga fungerat för mig:

http://www.wowinterface.com/download...atencyFix.html

http://www.sk-gaming.com/content/155...ur_ping_by_150
Har redan testat detta, för iallafall =)!
Mixe är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker