Dålig fart över FTP med Com Hem Cisco EPC2425 och DIR-655

Permalänk
Medlem

Dålig fart över FTP med Com Hem Cisco EPC2425 och DIR-655

Jag har precis kopplat in min nya DIR-655 till det bryggade kabelmodemet Cisco EPC2425.
HW version B1
Firmware 2.00

Har en 10/10-lina och bredbandskollen ger mig helt OK värden över kabel.

Men jag får dålig fart vid upp/nedladdning från en FTP-server (som sitter på en 100-lina). Snittar på ungefär 350 kbit/s och det känns lite lågt.
Misstänker att jag kanske ska slå på/av någon funktion i routern?

Tanken är också att köra trådlöst, men det får bli en senare fråga...

Permalänk
Medlem

Active eller Passive mode på ftp kopplingen?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Det är inte servern som är överbelastad eller helt enkelt kass?

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte servern har några problem.

Det sjuka är att jag hade en äldre DIR-655, men den fick jag starta om flera gånger per dag, då allt bara stannade av. Den kunde snitta upp till 1 MB/s mot samma FTP-server. Så jag misstänker att jag har nån bra instälning i gama routern - men vad jag ändrat på har jag ingen aning om...

Överföringen stod som Default i FileZilla, men nu har jag ställt den som Passiv. Lika dåligt resultat...

Permalänk
Medlem

Pröva att slå av allt som heter QoS i routern.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Har du satt Cisco EPC2425 i bryggat läge så du inte får NAT på NAT?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Pröva att slå av allt som heter QoS i routern.

Nu har jag testat. Verkar inte göra någon skillnad.

Jag använder FileZilla som klient på en iMac.

Det skumma är att mätningar mot bredbandskollen och speedtest.net ger OK värden (nu är de väl inte något direkt facit, men ger iaf en hint om att jag får det jag betalar för, dvs 10/10).

Finns det ngt annat jag kan testa? Det sjuka är att den gamla routern gav ungefär 1 MB/s mot samma server, med samma dator och kabelmodem.

Permalänk
Medlem

Kan du prova tanka lite filer från en annan ftp.
Typ ftp.sunet.se

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Kan du prova tanka lite filer från en annan ftp.
Typ ftp.sunet.se

Där sa du nåt.....

Tänkte öht inte på att testa mot en annan server. :-/

Men jag kopplade upp mig mot jobbet och då snittar jag på runt 1 MB/s - så routern verkar må bra, trots allt.

Tack för alla tips!

Permalänk
Skrivet av ciderboy:

Nu har jag testat. Verkar inte göra någon skillnad.

Jag använder FileZilla som klient på en iMac.

Det skumma är att mätningar mot bredbandskollen och speedtest.net ger OK värden (nu är de väl inte något direkt facit, men ger iaf en hint om att jag får det jag betalar för, dvs 10/10).

Finns det ngt annat jag kan testa? Det sjuka är att den gamla routern gav ungefär 1 MB/s mot samma server, med samma dator och kabelmodem.

Var det på Cisco EPC2425 du kunde ställa in QoS? kan inte hitta det

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ciderboy:

Där sa du nåt.....

Tänkte öht inte på att testa mot en annan server. :-/

Men jag kopplade upp mig mot jobbet och då snittar jag på runt 1 MB/s - så routern verkar må bra, trots allt.

Tack för alla tips!

Hur många passiva portar har du vidarebefodrat till FTP-servern från routern? Det finns en tumregel som jag tyvärr glömt bort, men sätt 50+ portar eller liknande bara för att testa. Brukar kallas för PASV-portar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+