Permalänk
Medlem

Dryg far, trådlöst internet?

Hej SweC!

Jag har en väldig dryg farsa som sätter "regler/cheman" i våran router. när han inte är hemma för att jag inte ska sitta för mycket vid dator. Men det är väldigt fåniga tider tex. 19-22. detta händer ganska ofta och jag har försökt att prata med honom men svaret jag får är "du kan inte hantera fritt internet när jag inte är hemma, utan du skulle inte gå till skolan etc" vilket jag faktiskt gör/kommer göra? utan ren rädsla skulle jag säga. Men när han väl är hemma, så har jag iprincip fri tid..

Alltså därför undrar jag om det finns något som gör att man kommer runt detta utan att det märks?
skulle det hjälpa att att köpa ett usb adapter som gör att jag får trådlöst (min polare har det för att han är trött på kabel) för att gå runt på något sätt? just nu har jag kabel som går tvärs genom huset ner till routern.

skulle denna fungera isåfall? NETGEAR Wireless-N 300 Mbps USB Adapter - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593510#extra

(jag är väldigt okunnig när det gäller internet)

Tack på förhand!

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Hacka skiten och begränsa hans internet tid

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekommendera dig att försöka lösa det resonabelt med din far istället för att försöka kringgå hans regler. Se det som ett tillfälle att läre dig konflikthantering och kanske utveckla din relation till din far på vägen.

Permalänk

Det beror på om han har lagt de tiderna på din ip-adress specifikt eller för hela trafiken som går genom routern, skulle det vara bara din så funkar en sån usb-lösning annars gör den inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Hacka skiten och begränsa hans internet tid

har jag redan gjort, eller han var inloggad från sin iphone, så jag ändrade hans.
det fanns en reset knapp på routern som tog ca 2 dagar innan han förstod att jag hade ändrat och reseta skitet

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Har han lagt reglerna på endast din ip-adress så är det bara att ändra den.

Skrivet av ian9696:

har jag redan gjort, eller han var inloggad från sin iphone, så jag ändrade hans.
det fanns en reset knapp på routern som tog ca 2 dagar innan han förstod att jag hade ändrat och reseta skitet

Apropå det, så kan du ju som sagt resetta routern. Dra ur sladden i några minuter så borde det vara att bara köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag skulle rekommendera dig att försöka lösa det resonabelt med din far istället för att försöka kringgå hans regler. Se det som ett tillfälle att läre dig konflikthantering och kanske utveckla din relation till din far på vägen.

haha, jo har försökt i år. Det är totalt omöjligt..

Skrivet av OnlyCasanova:

Det beror på om han har lagt de tiderna på din ip-adress specifikt eller för hela trafiken som går genom routern, skulle det vara bara din så funkar en sån usb-lösning annars gör den inte det.

Jag har snackat med han i början varför/hur han gjorde, då var de blockering i routern på min IP-adress!

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk

förklara att du är 15/16 och kan hantera detta själv en "prövotid" kanske för att övertyga honom?

Permalänk
Medlem

Köp en egen router och switcha den när han inte är hemma

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

vad för mobil har du?

Permalänk

Då kan du bara köpa en sån usb-nätverkskort och köra!

Permalänk

Jag hade föreslagit en "prövovecka" som någon föreslog ovan.
Typ att du och din far kommer överens om att du få har fritt internet i en veckan. Om du sköter dig så får du fortsätta men om du missköter dig så får internet fortsätta vara begränsat.
Vet inte vad ni har för system på din skolan men om jag inte går på lektionerna får föräldrarna reda på det snabbt. Då slipper han tvivla på att du talar sanning menar jag.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Testa ändra MAC-adress på ditt nätverkskort. I Windows 7 läste jag att detta ska gå genom att gå till (översatt från engelska):
Kontrollpanelen > Enhetshanteraren > Nätverksenheten > Avancerat > Nätverksadress, ändra något tecken i MAC-adressen. Starta sedan om, vilket kan behövas på vissa datorer.

OBS!! Se till att notera den MAC-adress som kortet redan har så du kan återställa om det inte fungerar som det ska.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

När jag var mindre runt i din ålder 15/16 så begränsande pappa mitt internet, först var det ett program han installerade på min dator och sedan så var det samma som dig blockering av IP. Då kunde jag bara surfa mellan 17-22. Jag försökte också göra samma sak som du gör, pratade sunt förnuft med honom men ledde ingenstans.
Hela historien slutade med att jag förstörde hela internet i hemmet , vilket ledde till att han inte orkade längre och gav upp. Nu efter det hela så var jag glad att de gjorde vad de gjorde för jag låg risigt till i plugget, inte IG men låg på G/VG och de gjorde så jag fick ett stabilare betyg och jag kom in på det Gymnasiet jag ville.

Nu så bryr de sig inte för de tycker jag är stor nog att ta hand om mig själv och det har jag visat. Ligger på höga betyg och kan bara tacka pappa för det han gjorde.

Jag antar att din pappa är rädd för dina betyg ska sänkas och det enda sättet att bevisa att de inte kommer att göra det är att visa eget ansvar och det är de du ska säga till din far, att du kan ta hand om dina betyg och samtidigt kunna surfa när du vill.

// Hannes

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

När jag var mindre runt i din ålder 15/16 så begränsande pappa mitt internet, först var det ett program han installerade på min dator och sedan så var det samma som dig blockering av IP. Då kunde jag bara surfa mellan 17-22. Jag försökte också göra samma sak som du gör, pratade sunt förnuft med honom men ledde ingenstans.
Hela historien slutade med att jag förstörde hela internet i hemmet , vilket ledde till att han inte orkade längre och gav upp. Nu efter det hela så var jag glad att de gjorde vad de gjorde för jag låg risigt till i plugget, inte IG men låg på G/VG och de gjorde så jag fick ett stabilare betyg och jag kom in på det Gymnasiet jag ville.

Nu så bryr de sig inte för de tycker jag är stor nog att ta hand om mig själv och det har jag visat. Ligger på höga betyg och kan bara tacka pappa för det han gjorde.

Jag antar att din pappa är rädd för dina betyg ska sänkas och det enda sättet att bevisa att de inte kommer att göra det är att visa eget ansvar och det är de du ska säga till din far, att du kan ta hand om dina betyg och samtidigt kunna surfa när du vill.

// Hannes

Jag har kommit in på alla 5 valen jag valde, så skolan går finemang!

Skrivet av chaos_maniac:

Testa ändra MAC-adress på ditt nätverkskort. I Windows 7 läste jag att detta ska gå genom att gå till (översatt från engelska):
Kontrollpanelen > Enhetshanteraren > Nätverksenheten > Avancerat > Nätverksadress, ändra något tecken i MAC-adressen. Starta sedan om, vilket kan behövas på vissa datorer.

OBS!! Se till att notera den MAC-adress som kortet redan har så du kan återställa om det inte fungerar som det ska.

Okej ska testa, jag pratade precis med honom vad igenltigen routern gör för att blocka mig, då är det tydligen någon han har lagt in i routern att den "känner igen min dator" så att jag alltid får samma ip..

Skrivet av Sweets589:

Jag hade föreslagit en "prövovecka" som någon föreslog ovan.
Typ att du och din far kommer överens om att du få har fritt internet i en veckan. Om du sköter dig så får du fortsätta men om du missköter dig så får internet fortsätta vara begränsat.
Vet inte vad ni har för system på din skolan men om jag inte går på lektionerna får föräldrarna reda på det snabbt. Då slipper han tvivla på att du talar sanning menar jag.

Jodå, har försökt. Men det handlar inte om det och så får man inte något bättre svar..

Skrivet av OnlyCasanova:

Då kan du bara köpa en sån usb-nätverkskort och köra!

Snackade precis med honom, då är de så att jag alltid har samma Ip adress han har gjort något i routern..

Skrivet av combatzone:

vad för mobil har du?

ZTE Blate förtillfället, iphone får jag förmodligen om 2 måndare när mitt nuvarande abonnemang går ut!

Skrivet av FireFox:

Köp en egen router och switcha den när han inte är hemma

Lite väl dyrt?

Skrivet av hippomania:

förklara att du är 15/16 och kan hantera detta själv en "prövotid" kanske för att övertyga honom?

Går inte, försökt i 1 år nu. samma disskusion varje vecka utan resultat! det med internet går inte att övertala oavsett vad. Jag har bra betyg i skolan men de hjälps inte "för det handlar inte om det" de är mitt svar jag får

Skrivet av m4gnify:

Har han lagt reglerna på endast din ip-adress så är det bara att ändra den.

Apropå det, så kan du ju som sagt resetta routern. Dra ur sladden i några minuter så borde det vara att bara köra på

Läs vad jag svarat ovan, jag har samma ip adress på nätverket varje gång jag startar datorn.

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

EDIT. För sent

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Hur gammal är du? Vad har du för mobil? (ZTE Blade)
Från de flesta nya mobiler kan man ju dela internet via USB eller WiFi (men det hade du nog inte på datorn?) om man har obegränsad datatrafik i mobil-abonnemanget.

Annars kanske ni kan komma överens om lite mer generösa tider. Kanske 7-23 för att du inte ska sitta uppe hela natten. Du kan ju fråga om du kan göra något för att "förtjäna" mer internettid.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ian9696:

Läs vad jag svarat ovan, jag har samma ip adress på nätverket varje gång jag startar datorn.

Låter som han lagt in att din mac-adress ska ha ett visst ip.
Som någon skrev längre upp, testa att ändra den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ian9696:

Läs vad jag svarat ovan, jag har samma ip adress på nätverket varje gång jag startar datorn.

Den går att ändra.

Gå in i Kontrollpanelen,
Nätverk och Internet,
Nätverks- och delningscenter,
tryck på din internetanslutning (i mitt fall "Wireless Network Connection (SSID till routern)"),
egenskaper,
markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och tryck på Egenskaper,
välj "Använd följande IP-adress" och skriv in något, t.ex 192.168.1.2,
och skriv in Standard-gateway (adressen du använder för att logga in på routern, i mitt fall "192.168.1.1"),
skriv in en DNS-server-adress, t.ex Googles: 8.8.8.8, eller din routers adress (i mitt fall 192.168.1.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Hur gammal är du? Vad har du för mobil? (ZTE Blade)
Från de flesta nya mobiler kan man ju dela internet via USB eller WiFi (men det hade du nog inte på datorn?) om man har obegränsad datatrafik i mobil-abonnemanget.

Annars kanske ni kan komma överens om lite mer generösa tider. Kanske 7-23 för att du inte ska sitta uppe hela natten. Du kan ju fråga om du kan göra något för att "förtjäna" mer internettid.

Jag är 16, jag har inte obegrensat med surf & jag har inte trådlöst nätverkskort (?)

Som jag tidigare nämt, SÅ GÅR DET INTE ATT FÖRHANDLA. Jag har berättat att jag ofta läser aftonbladet/Sweclockers/social på facebook osv och att jag inte alls spelar alla timmar jag spenderar vid datorn men det verkar inte hjälpas och ska jag "förtjäna internet" så är det inga rimliga gränser som gäller..

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk

Det han har gjort är att han reserverat din IP-adress till din MAC adress i DNS servern så den tilldelar alltid dig samma IP-adress. Sen har han lagt en blockering på den IP-adressen troligtvis. Antingen sätter du en statisk IP, då kommer du inte få någon IP av DNS servern. Eller så byter du MAC-adress som någon tidigare nämnt. Allt detta går dock att upptäcka i loggar och skit på routern. Vet inte hur mycket din farsa kan dock. Pröva. Eller så doppar du routern i badkaret och ber han dra åt helvete.

EDIT: Fan vad folk är snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Den går att ändra.

Gå in i Kontrollpanelen,
Nätverk och Internet,
Nätverks- och delningscenter,
tryck på din internetanslutning (i mitt fall "Wireless Network Connection (SSID till routern)"),
egenskaper,
markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och tryck på Egenskaper,
välj "Använd följande IP-adress" och skriv in något, t.ex 192.168.1.2,
och skriv in Standard-gateway (adressen du använder för att logga in på routern, i mitt fall "192.168.1.1"),
skriv in en DNS-server-adress, t.ex Googles: 8.8.8.8, eller din routers adress (i mitt fall 192.168.1.1)

Tack, ska se om detta hjälper.

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk

Vill du inte bli "påkommen" kan du alltid göra som så att du har två nätverkskort (antingen båda trådade eller ett trådlöst extra som du tänkte på innan), ett för när han är hemma (som han vet om) och ett för när han är borta (som han inte vet om, eftersom du kopplar om och rebootar routern innan han kommer hem). På så vis kommer det troligtvis inte synas i routern att du ens varit uppkopplad med ett andra nätverkskort.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Den går att ändra.

Gå in i Kontrollpanelen,
Nätverk och Internet,
Nätverks- och delningscenter,
tryck på din internetanslutning (i mitt fall "Wireless Network Connection (SSID till routern)"),
egenskaper,
markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och tryck på Egenskaper,
välj "Använd följande IP-adress" och skriv in något, t.ex 192.168.1.2,
och skriv in Standard-gateway (adressen du använder för att logga in på routern, i mitt fall "192.168.1.1"),
skriv in en DNS-server-adress, t.ex Googles: 8.8.8.8, eller din routers adress (i mitt fall 192.168.1.1)

Nu är det så att när jag har skrivit in "vilken ip adress jag vill ha" så får jag automatiskt en "nätmask" som jag inte kan ändra, och den ska vara precis vad den står på antar jag?

Fråga 2. och på "standard- gateway" måste jag ha "inloggnings adressen" till routern, eller kan jag andvända mig av en fake? tex 8.8.8..8.8 eller dylikt?
Samt om inte hur kan jag få tag på den, jag kan nämligen inte den i huvet..

Tack för all hjälp<33333
Nästa gång han kommit hem ska jag be han dra ett mejl till skolan och höra hur det gått, och sen berättar jag att jag haft fri tid under tiden han varit borta. sen visar jag tråden och då kommer jag nog få fri tid om jag känner han rätt

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ian9696:

Nu är det så att när jag har skrivit in "vilken ip adress jag vill ha" så får jag automatiskt en "nätmask" som jag inte kan ändra, och den ska vara precis vad den står på antar jag?

Fråga 2. och på "standard- gateway" måste jag ha "inloggnings adressen" till routern, eller kan jag andvända mig av en fake? tex 8.8.8..8.8 eller dylikt?
Samt om inte hur kan jag få tag på den, jag kan nämligen inte den i huvet..

Tack för all hjälp<33333
Nästa gång han kommit hem ska jag be han dra ett mejl till skolan och höra hur det gått, och sen berättar jag att jag haft fri tid under tiden han varit borta. sen visar jag tråden och då kommer jag nog få fri tid om jag känner han rätt

Nätmasken borde jag ha nämnt, men jag undvek det just för som du säger så ska den vara det som den blir automatiskt

Standard-gateway måste vara routerns IP-adress, annars kommer det inte fungera.

Permalänk
Medlem

Barn skall lyda sina föräldrar, punkt!
Nä men diskutera med han lugnt och sansat eller vänta ett par år tills du blir vuxen och myndig, då gör du som du vill! (Fast du får ju flytta först...).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Du kan använda ett program för att scanna nätverket. Angry IP Scanner till exempel. Då svarar alla enheter som är kopplade med ett namn och/eller en pong. Med svaren du får kan du nog lista ut vilken som är routern.

Det vanligaste är dock att routern har 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Pröva dem innan du använder scannern.
Du kan även pinga via command tool för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Barn skall lyda sina föräldrar, punkt!
Nä men diskutera med han lugnt och sansat eller vänta ett par år tills du blir vuxen och myndig, då gör du som du vill! (Fast du får ju flytta först...).

Tror säkerligen du tänkte så när du var liten..

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Om ni kör en sådan "prövovecka" så är det bara att slänga sej i sängen när han kommer. Sen säger du att du sovigt sen du kom hem
Har prövat detta ett antalgånger , funkar finfint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som min farsa, synd att jag inte lyssnade på han och gick runt alla hans medel hur han än bar sig åt >< då hade jag kanske gått på högskolan redan som 19 åring och inte behövt plugga upp några ämnen på komvux ;D

Visa signatur

not so fast