Permalänk
Medlem

Nätverksproblem med min nya laptop

Hej,

Jag kom över en m14x väldigt billigt så jag slog till.

Idag har jag den kopplat till mitt wifi-nätverk ståendes på mitt skrivbord. Problemet är att jag får konstiga fryslagg, jag tappar kopplingen helt till nätet då och då, men när jag väl är uppkopplad så går det väldigt fort. Detta är sjukt störande då jag blir utsläng från sc2-matcher och förlorar

Min gissning är att jag alltid har datorn stängd och kopplad till en extern monitor, kanske en dum gissning. Jag har nämligen inga problem när laptopen är öppen

Har ni några råd över hur jag kan lösa detta? Funderade på att köpa ett usb-nätverkskort, men vet inte om det löser problemet då nätet fungerar bra förutom fryslaggen?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Wifi är aldrig 100%. Den kopplar bort någon sekund ibland vilket räcker för att förlora kopplingen till t.ex sc. Det du kan göra är dels att se till att du har top notch firmware etc. Gå in på hemsidan och ladda ner. Använd inte den automatiska uppdateringen. Kolla även upp med någon form av övervakningsprogram vilken frekvens du ligger på (om många Sofi ligger på samma skapar detta störningar) samma med microvågsugn och mobiltelefoner. Egentligen allt som är trådlöst går på olika frekvensband. Detta program kan då övervaka vilken frekvens som är minst "trafik" på. Vet ingen till pc då jag använder androids som heter "wifi watcher" Tror jag. När du hittar en frekvens som är bra så kan du byta frekvens i routern (använd inte heller auto funktionen på detta då de är kassst)

/skrivet från min iPhone!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Ahh perfekt, tack för ett väldigt bra svar. Så om jag förstår dig rätt så skulle det ej hjälpa med ett usb-nätverkskort? Jag gillar quick-fixes

/F

Permalänk
Medlem

Ett bra program för till Windows för att kolla frekvenser på trådlösa nätverk är Inssider.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Ahh perfekt, tack för ett väldigt bra svar. Så om jag förstår dig rätt så skulle det ej hjälpa med ett usb-nätverkskort? Jag gillar quick-fixes

/F

Ett usb kort är ibland lte stabilare uppkoppling. (meaning, de tappar inte kopplingen like ofta *i teorin*) dock kvarstår problemet med Frekvenserna.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vexxan:

Hej,

Jag kom över en m14x väldigt billigt så jag slog till.

Idag har jag den kopplat till mitt wifi-nätverk ståendes på mitt skrivbord. Problemet är att jag får konstiga fryslagg, jag tappar kopplingen helt till nätet då och då, men när jag väl är uppkopplad så går det väldigt fort. Detta är sjukt störande då jag blir utsläng från sc2-matcher och förlorar

Min gissning är att jag alltid har datorn stängd och kopplad till en extern monitor, kanske en dum gissning. Jag har nämligen inga problem när laptopen är öppen

Har ni några råd över hur jag kan lösa detta? Funderade på att köpa ett usb-nätverkskort, men vet inte om det löser problemet då nätet fungerar bra förutom fryslaggen?

Tack på förhand

Du kan ju testa att stänga utav energisparfunktionen på nätverkskortet. Detta gör du genom att högerklicka på din nätverksadapter (wifi då), sedan properties>(Configure om det finns)>Power management>Klicka ur Allow the computer to turn off this device to save power.

Kan vara så att laptopen får för sig att stänga utav det, när den är locket är nere. Värt att testa!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla, ska testa era lösningar så snart min sambo behagar vakna, hon sover i samma rum som min dator är i

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Tack för hjälpen alla, ska testa era lösningar så snart min sambo behagar vakna, hon sover i samma rum som min dator är i

Hon vaknar väll om du sätter på datorn de brukar jag göra. Sätta på datorn, sen dra och gör kaffe, när man kommer tillbaka har hon lugnat sig

Lite tidig morgon OT, inga mods vakna ändå!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Sätt på kaffe. sambo och dator. I den ordningen. General reboot. Smil

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha

Permalänk
Medlem

HAHHAHA IRL Asgarv.

klistra!!! xD

Dold text
Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Wifi är aldrig 100%. Den kopplar bort någon sekund ibland vilket räcker för att förlora kopplingen till t.ex sc. Det du kan göra är dels att se till att du har top notch firmware etc. Gå in på hemsidan och ladda ner. Använd inte den automatiska uppdateringen. Kolla även upp med någon form av övervakningsprogram vilken frekvens du ligger på (om många Sofi ligger på samma skapar detta störningar) samma med microvågsugn och mobiltelefoner. Egentligen allt som är trådlöst går på olika frekvensband. Detta program kan då övervaka vilken frekvens som är minst "trafik" på. Vet ingen till pc då jag använder androids som heter "wifi watcher" Tror jag. När du hittar en frekvens som är bra så kan du byta frekvens i routern (använd inte heller auto funktionen på detta då de är kassst)

/skrivet från min iPhone!

Hej!

Nu har jag laddat ner nya drivrutiner och bytt frekvens för mitt nätverk. Tyvärr måste jag säga att det är sämre än förut :S

Finns det något annat jag kan göra??

Tack på förhand

EDIT: Okej, inte sämre, men inte bättre
EDIT2: Signalstyrkan är faktiskt bättre, men de irriterande fryslaggen finns kvar :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du kan ju testa att stänga utav energisparfunktionen på nätverkskortet. Detta gör du genom att högerklicka på din nätverksadapter (wifi då), sedan properties>(Configure om det finns)>Power management>Klicka ur Allow the computer to turn off this device to save power.

Kan vara så att laptopen får för sig att stänga utav det, när den är locket är nere. Värt att testa!

Detta har jag också gjort, tack!

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Vad har du för router?

Hej,

jag har en netgear cg3100, fick den med mitt comhem abonnemang

EDIT: Är beredd att göra ganska mkt för att lösa mitt problem! Vet inte om det är routerns fel, det funkade med min förra dator som jag hade innan min m14x :S

Permalänk
Medlem

Sorry för bump, men skulle fortfarande behöva lite tips på alternativa lösningar!

Tack på förhand