Permalänk

Intermittenta frånkopplingar

Hej!

För tre dagar sedan bytte jag ut mitt moderkort, CPU och RAM-minne (P8z77-V deluxe, 3770k, Corsair Vengeance 4GB). Det är första gången som jag har "byggt" en dator. Efter uppgraderingen har jag stött på problem med min internetanslutning. Ungefär var 15:e minut förlorar jag uppkopplingen, men den återkommer igen efter 10 sekunder. Detta avbrott är dock tillräckligt för att jag ska frånkopplas från servrar när jag spelar.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner till moderkortet. Jag har ingen router utan bara en switch, men jag har en mjukvarubrandvägg (utöver Windows-brandväggen) och anti-virusprogram. Jag har scannat datorn efter virus och programmet hittar inga infekterade filer.

Det här problemet går mig på nerverna och jag skulle uppskatta hjälp. Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Hedersmedlem

Om du skriver "eventvwr.msc" i "kör" och kikar på loggarna, hittar du något som du kan härleda till frånkopplingarna?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt ett liknande problem engång. Det visade sig vara min DynDNS autoupdater som låg i bakgrunden och gjorde något väldigt konstigt med min internetuppkoppling. Vet inte om du har det installerat, men har du det så kika ifall det inte är den som spökar. Blev tokig själv innan jag kom på att det var den som bråkade.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du skriver "eventvwr.msc" i "kör" och kikar på loggarna, hittar du något som du kan härleda till frånkopplingarna?

Flertalet varningar av denna typ finns:
"Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 0xC86000A0AB29. Följande fel uppstod: 0x2744. Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern." och "Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 0xC86000A0AB29. Följande fel uppstod: 0x79. Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern."

Dessa två varningar återkommer ofta i loggen.

Efter att ha förlorat uppkopplingen när jag körde BF3 kollade jag i loggen på direkten och den senaste varningen i loggen var:
"Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 0xC86000A0AB29. Följande fel uppstod: 0x2744. Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern."

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Hedersmedlem

Felkoden 0x2744 verkar tyda på att din dator inte kan kommunciera med din ISP:s närmaste gateway, eller liknande. Så här står det hos Microsoft:

The connection has been broken due to keep-alive activity detecting a failure while the operation was in progress.

Vad har du för internetleverantör och ev. modem?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Felkoden 0x2744 verkar tyda på att din dator inte kan kommunciera med din ISP:s närmaste gateway, eller liknande. Så här står det hos Microsoft:

The connection has been broken due to keep-alive activity detecting a failure while the operation was in progress.

Vad har du för internetleverantör och ev. modem?

Jag tror inte att det är modemet och internetleverantören som är problemet för jag har flera andra datorer i samma nätverk och de har inga problem.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem

Du har 2 NIC på ditt moderkort, provat båda?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Du har 2 NIC på ditt moderkort, provat båda?

Fo3

Jag har samma problem med båda utgångar.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem

Råkar du ha en 'lease-time' på cirka 15 minuter på Ip-adresser från din DHCP-server? (möjligtvis din router)

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Skrivet av Androoz:

Råkar du ha en 'lease-time' på cirka 15 minuter på Ip-adresser från din DHCP-server? (möjligtvis din router)

Min lease-time är på 20 minuter. Det konstiga är att ibland uppdaterar datorn "lånet" innan lease-time:en tar slut och ibland fördröjs tiden, men jag förlorar uppkopplingen en kort stund varje gång datorn uppdaterar "lånet".

Hur ändrar jag min lease-time? Mitt modem är Inteno XG6749 och min ISP är Universal Telecom.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem

Du får gå in i ditt modem antar jag det är som delar ut IP-adresser och ändra lease-time. Har du inte en jädrans massa datorer som pluggas ut och in (säg över 100 st) iaf så kan du öka lease-time till en bra bit över en dag.
Låter konstigt att du förlorar internet varjegång du förnyar din adress dock. Är något mer som ligger och krånglar då förläning av lease-time bara skjuter på problemet.
DHCP förnyar nämligen innan lease-time går ut just för att du inte ska märka någonting. Om du upplever problem vid varje förnyelse så ligger något och spökar.. Frågan är om du får IP från din Inteno eller från stockholms stadsnät som jag antar att du använder ?

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Skrivet av Androoz:

Du får gå in i ditt modem antar jag det är som delar ut IP-adresser och ändra lease-time. Har du inte en jädrans massa datorer som pluggas ut och in (säg över 100 st) iaf så kan du öka lease-time till en bra bit över en dag.
Låter konstigt att du förlorar internet varjegång du förnyar din adress dock. Är något mer som ligger och krånglar då förläning av lease-time bara skjuter på problemet.
DHCP förnyar nämligen innan lease-time går ut just för att du inte ska märka någonting. Om du upplever problem vid varje förnyelse så ligger något och spökar..

Det enda problemet jag har märkt av är korta perioder utan internet. Jag har försökt komma åt inställningarna till min switch men jag börjar misstänka att den är låst av min ISP. Jag tror ändå inte att switchen är problemet då allting fungerade felfritt innan jag uppgraderade min dator. Det är troligen den nya hårdvaran eller ominstallationen av mjukvaran som ligger och spökar.

Skrivet av Androoz:

Frågan är om du får IP från din Inteno eller från stockholms stadsnät som jag antar att du använder ?

Det vet jag inte. Hur kollar jag det? Jag har ingen erfarenhet inom nätverk.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centrilio:

Det vet jag inte. Hur kollar jag det? Jag har ingen erfarenhet inom nätverk.

Öppna kommandotolken i Windows och skriv ' ipconfig /all ' och leta efter raden DHCP server.

Kikat runt lite.. Antingen så är det nå knas med ditt moderkort då du har inbyggt nätverkskort, vilket vi får hoppas inte är problemet. Trasig kabel mellan din dator och nätverket låter långsökt det med..

Du skulle kunna testa att inaktiva IPv6 på ditt nätverkskort (egenskaper på ditt nätverkskort sedan klicka ur IPv6). Tvivlar dock på att det skulle lösa problemet.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Skrivet av Androoz:

Öppna kommandotolken i Windows och skriv ' ipconfig /all ' och leta efter raden DHCP server.

Min DHCP-server är 109.228.183.1. Jag har redan testat att byta internetkabel. Att stänga av IPv6 hjälpte inte.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem

Då lutar det tyvärr åt problem antingen med ditt nya moderkort (eftersom allt annat verkat fungera felfritt) eller om du har lite mer tur, kanske Windows installationen.

Lycka till hursomhelst.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk

Jag testade att installera om Windows, men det hjälpte inte. Jag kollade också i loggen hos en annan dator i nätverket (en som inte har internetproblem). I loggen fanns likadana varningar (Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern). Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern) som jag har i loggen hos datorn med internetproblem. Det som är konstigt är att den andra datorn förlorar inte uppkopplingen trots att den har samma varningsmeddelanden.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centrilio:

Jag testade att installera om Windows, men det hjälpte inte. Jag kollade också i loggen hos en annan dator i nätverket (en som inte har internetproblem). I loggen fanns likadana varningar (Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern). Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern) som jag har i loggen hos datorn med internetproblem. Det som är konstigt är att den andra datorn förlorar inte uppkopplingen trots att den har samma varningsmeddelanden.

Har du löst problemet? Har fått exakt samma problem sedan jag skaffat universal telecom. Varje gång dhcp ska förnyas så dyker kopplingen ner i 5ish sekunder för att sedan komma tillbaka. Körde tidigare via en router och samma sak hände då men tror det var mer sällan, nu ikväll så koppla jag in direkt från inteno "modemet" till datorn och då händer det ungefär var tionde minut.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Centrilio:

Jag testade att installera om Windows, men det hjälpte inte. Jag kollade också i loggen hos en annan dator i nätverket (en som inte har internetproblem). I loggen fanns likadana varningar (Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern). Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern) som jag har i loggen hos datorn med internetproblem. Det som är konstigt är att den andra datorn förlorar inte uppkopplingen trots att den har samma varningsmeddelanden.

Skrivet av Wishy:

Har du löst problemet? Har fått exakt samma problem sedan jag skaffat universal telecom. Varje gång dhcp ska förnyas så dyker kopplingen ner i 5ish sekunder för att sedan komma tillbaka. Körde tidigare via en router och samma sak hände då men tror det var mer sällan, nu ikväll så koppla jag in direkt från inteno "modemet" till datorn och då händer det ungefär var tionde minut.

Någon av er som kom på någon lösning? Haha. Skaplig bump här! Men jag har samma skit som ni.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Någon av er som kom på någon lösning? Haha. Skaplig bump här! Men jag har samma skit som ni.

Bumpar tillbaka
Det slutade krångla till slut, skickade en massa wiresharkloggar till deras tekniker när dom fick veta att jag hade sådana.

Mitt problem var att jag aldrig fick svar när min dator ville förnya ip efter halva tiden, det gick sedan ut och fick starta dhcp request processen igen. Det var tydligt i loggarna.

Lite sent svar så hoppas ditt problem är löst sedan länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780