Hur koppla patchpanel till bästa användning för mediaanvändning?

Permalänk

Hur koppla patchpanel till bästa användning för mediaanvändning?

Första inlägget och det blir ett klurigt dilemma jag vill få tips inför.

Jag har en patchpanel med fiberanslutning/stadsnät på nedervåningen i mitt hus/villa och en TV med tillhörande digitalbox intill. Jag har ytterligare en TV på övervåningen med ett XBox och nu önskar jag att också koppla ihop TV´n & XBoxen på övervåningen med patchpanelen för att kunna få tillgång till fler TV-kanaler + spela online såklart med TV-spelet.

Men vad bör jag använda mig av/köpa in för att koppla ihop allt på ett effektivt och enkelt sätt?
Finns det effektivare/bättre sätt än att "bara dra cat5/6-kablar längs med vägglister"?

Tips & förslag sökes....

Permalänk
Medlem

Hur gammalt hus? Ev kan du dra kablage i gamla rör för tele-kabel (om vi antar att du inte längre använder den...). Annars får du ju väga hur snygg dragningen måste vara vs tid/kostnad för jobbet - dvs infrästa nya VP-rör vs "dra längs lister". Om du står inför att dra kablage till flera delar av (eller hela) huset kan det vara läge att låta ngt proffs komma titta och lämna förslag/offert.

Wifi eller HomePlug kan naturligtvis vara alternativ.

Permalänk

Datorerna kör jag på router som e inkopplad på patchpanelen.
Att dra kablarna inne i väggar på huset som är byggt -74 är inget alternativ för mig...Ska jag bli tvungen att dra kablar blir alternativet att göra det på utsida väggar med kablar längs med listerna.... =/

HomePlug? Vill du förklara mer? Har du egen erfarenhet av det?

Kjell & Co. säljer en modul 'Catline' för TV-bruk. Enkelt förklarat: nätverkskabel från patchpanel till modul, från modul en anslutningskabel med en ände nätverksstift och en annan ände med vanlig antennkontakt.Nån som testat ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NotSoScar:

HomePlug? Vill du förklara mer? Har du egen erfarenhet av det?

Nätverk via ditt elnät i huset. http://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug
Funkar oftast OK. Kapacitetsmässigt i samma nivå som Wifi.

Citat:

Kjell & Co. säljer en modul 'Catline' för TV-bruk. Enkelt förklarat: nätverkskabel från patchpanel till modul, från modul en anslutningskabel med en ände nätverksstift och en annan ände med vanlig antennkontakt.

Verkar vara för att skicka en antenn-singal över ett bef datanätverk. Men om jag förstod dig rätt så har du inget draget nätverk = hjälper dig inte.

Permalänk

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/catline/catline-forstarkare-p30332

Det var denna jag tänkte på vad gäller TV-biten....

Permalänk
Medlem

Tror du missförstår hur den funkar - alt så förstår jag inte vad du vill göra...

Den nyttjar ett BEFINTLIGT datanätverk att bära en antennsignal till en plats där du har ett nätverksuttag men inget antennuttag.