Går det att tillfredställa video & filmbehovet lagligt?

Permalänk
Medlem

Går det att tillfredställa video & filmbehovet lagligt?

Hej allihopa!

Jag hade under dagen en diskussion med min bror angående effekten av den nuvarande risken med piratkopiering, och jag kunde inte komma fram till något bra svar. Vill i tidigt stadie göra moderatorer m.fl medvetna om att målet med denna tråd inte är att diskutera den olagliga verksamheten kring piratkopiering som förbjuds enligt §7, utan snarare föda idéer och diskutera vad för tjänster/media det finns som kan ersätta tidigare nämnt ämne. Dessutom vill jag också tillägga att jag personligen är mot piratkopieringen ur moralisk synpunkt.

Med den biten ur vägen ska jag förklara ämnet. Att piratkopieringen är ett problem vågar inte många pålästa säga emot. Min problemställning var att för att folk(då mig själv inkluderad) ska känna piratmarknaden mindre attraktiv och övergå till ett lagligt alternativ, måste det finnas ett likvärdigt alternativ som inte uppdateras en gång i halvåret, eller vars nyaste tillskott är "Crouching tiger, Hidden dragon" från ´00. Min bror tyckte att jag argumenterade trångsynt, och utifrån ett lite omoget och egoistiskt perspektiv. Han ansåg att filmer inte alls är dyra, eller svåra att få tag på.

Många idag förstår nog inte hur vida spridd mediakulturen är hos unga. Affärerna säljer HDDer på 3tb, iPhones med 64gb, USB-stickor på 256gb och internetleverantörerna erbjuder linor på upp till 1Gbit. Man kan länge argumentera för att dessa inte är framtagna för att lagra eller tillhandahålla piratkopierat material, men om vi ska vara ärliga finns det nog inte många tb-diskar eller iphone´s som inte innehåller olicensierat media. Detta har gjort att många ungdomar byggt sin media kring piratkopiering, och när lagar tillförs känns det som att mattan dras undan fötterna på en, och därför vill jag diskutera hur vi ska uppmuntra pirater att gå över till ett lagligt alternativ. Musiken ger sig lätt genom spotify. Gratis om du tål reklam/månadsgränser, och kostar en pizza i månaden om du inte gör det. Hur gör vi då med den andra stora delen av populär mediakultur?

Ett av mina största intressen i vardagen är att kolla på serier när jag är själv, och kolla på film när jag är med vänner. I detta finns det flera problem, och jag ska försöka kategorisera dem.

Serier - Här finns det enligt mig ett stort problem, och det är hur lång tid det tar för avsnitten att ta sig från USA till Sverige/EU. Det kan ta allt ifrån en vecka till ett halvår, och under den väntetiden kan man lika gärna fått handling och upplösning spoilat för sig. Dessutom finns det ingen mig vetande tjänst som kan erbjuda serier utom rikskanalerna(TV3, Kanal 5, 6:an osv) och det förstår jag verkligen inte. När man vant sig vid att avsnitten lagts upp minuter efter att de sänts så tycker jag att det känns orimligt att man ibland får vänta flera veckor/månader innan man kan se på dem lagligt.

Filmer - Problemet med filmer är utbudet. Det finns för de flesta två alternativ. Antingen köper du filmen i förväg/mobiliserar dig till bion för 100-200:-/film, eller så får du i spontanitetens anda knalla ner till den lokala filmuthyraren som endast har filmer från 90-talet, eller filmer som får en att inte vilja såra bajs genom att kalla filmen det. Nejmen inte riktigt så allvarligt, men ni förstår hur jag menar. Jag var inne häromdagen och försökte hitta filmen "Thor" på någon slags digital nedladdning(laglig), men den var tydligen för ny/bra för att det skulle gå. När folk vant sig vid att kunna dra ned en film på en pisskvart så känns detta inte heller speciellt rimligt.

I min drömvärld skulle det finnas en tjänst lik Spotify som har i princip allt. Jag förstår att det inte är ekonomiskt hållbart, men jag är villig att betala en fast avgift per månad för att få se serier, och någon tilläggsavgift för de pyrfärska filmerna. Om det skulle kosta 500:- / månad skulle jag snabbt som ögat säga upp skräp-TVn och investera slantarna i det istället.

Vad tror ni om detta? Går det att lösa, eller är det bara att bita i det sura äpplet och kolla på den reklamsprängda, utdaterade TV-tablån, trots att jag betalar för den?

Låt höra!

ps. Denna text är skriven sent och i trött tillstånd, så ev. stav/grammatiska fel hoppas jag att ni har överseende med

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Netflix är poppis i USA. Finns dock enbart där vad jag förstår.

Proxy?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

flytta till usa så är dina problem lösta, sen för resten av folket vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Serier - Här finns det enligt mig ett stort problem, och det är hur lång tid det tar för avsnitten att ta sig från USA till Sverige/EU.

Filmer - När folk vant sig vid att kunna dra ned en film på en pisskvart så känns detta inte heller speciellt rimligt.

Så jäv** sant, båda två!

Dock så kollar jag på t.ex. 2 1/2 Men på CBS via proxy! C:

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

jag har en fråga behöver vi verkligen undertexten fortfarande? jag kan bättre engelska än svenska och min morsa på över 55 år kan flytande engelska jag förstår inte varför det fortfarande finns

Permalänk
Medlem

Det är bara att be till gudarna att Netflix eller något likvärdigt kommer till europa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harith:

jag har en fråga behöver vi verkligen undertexten fortfarande? jag kan bättre engelska än svenska och min morsa på över 55 år kan flytande engelska jag förstår inte varför det fortfarande finns

Jag använder det för att jag äter chips, mestadels.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag har en fråga behöver vi verkligen undertexten fortfarande? jag kan bättre engelska än svenska och min morsa på över 55 år kan flytande engelska jag förstår inte varför det fortfarande finns

dum fråga... alla kan inte engelska tillräckligt bra?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

dum fråga... alla kan inte engelska tillräckligt bra?!

Inte dum fråga.
Men alternativet måste ju finnas.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Vad är det som säger att det är olagligt att dela med sig av material?

Så vitt jag vet har de som påtvingat internetanvändarna idiotlagar, inte
frågat om de vill ha dem. Ej heller har de fått vara med att rösta om dem.

Det är inte frågan om att det är lagligt eller inte. Ingen äger filerna, alla äger dem.
Internetanvändare år 2012 vill dela med sig, inte låta giriga bolag ta hutlösa priser för materialet.

Sedan är det ju bara att buga och tacka för all snabb bandbredd, plus anonymitetstjänster och proxy servrar.

Permalänk
Medlem

En laglig tracker där man köper allt och det kommer i bra kvalité skulle sitta fint. (Bättre än rips!)

Typ 5-10kr för ett avsnitt, 50:- för en ny film.
Kanske någon rea,gratis osv.
Någon månads kostnad med lite fördröjning på avsnitt osv kanske? (För dem som inte vill köpa alla)
En som här sida skulle behöva vara först med allt, inte ens 5min efter det slutar på TV.

Vet ju dock inte om det finns nog med personer som skulle betala om ett bra val fanns.
Fast det här är det väll bara att drömma om.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd du har skapat här och jag håller med dig på alla punkter tror jag. Man vill inte övergå från att piratkopiera till lagliga alternativ när dessa är så mycket sämre. Dock kom jag och tänka nu på något jag har velat kolla upp länge efter x antal reklamer på sexan, nämligen Viaplay. Dock efter lite research nu verkar de flesta vara väldigt outdatat material (alla fall serier jag personligen tittar på). Filmfronten ser lite bättre ut, eftersom det känns som samma som i en video affär.

Jag funderar på att ta upp 1 månads gratis test av tjänsten för att kolla, men jag kommer nog inte premuera förrens de kan göra avtal med bolag som gör serier så man kan se dem dagen efter de gått på tv i USA.

Skrivet av blogtweeter1:

Vad är det som säger att det är olagligt att dela med sig av material?

Så vitt jag vet har de som påtvingat internetanvändarna idiotlagar, inte
frågat om de vill ha dem. Ej heller har de fått vara med att rösta om dem.

Det är inte frågan om att det är lagligt eller inte. Ingen äger filerna, alla äger dem.
Internetanvändare år 2012 vill dela med sig, inte låta giriga bolag ta hutlösa priser för materialet.

Sedan är det ju bara att buga och tacka för all snabb bandbredd, plus anonymitetstjänster och proxy servrar.

Copyright laws säger att det är olagligt att dela med sig av material som produceras under den lagen.

Om du har skapat filerna 100% själv, dvs varje bildsekvens själv osv, då äger du dem. Men om du tar bildsekvenser från någon annan bryter du lagen. Du kör med riktigt dåliga argument kan jag lova (Och tro inte att jag är emot fildelning)

Permalänk
Medlem

Jag håller med om problematiken. Dock är jag kanske lite gammaldags när det kommer till just filmer. När det kommer till spel så går det hur bra som helst att köpa via någon digital distributör men filmer däremot, de vill jag ha i fysiskt format. Jag förstår dock att alla inte är som mig och är villig att lägga 100-300kr på en DVD/Bluray (eller ett uppemot 10-15k om året).

Voddler har jag endast testat någon enstaka gång när betan var stängd men idén är mycket bra. Problemet är ju bara att utbudet, åtminstone då, var mycket begränsat. Alternativt att det finns någon typ av voddler där man inte bara hyr filmer utan faktiskt kan välja att köpa dom också. Hyra en film för 25kr eller köpa för 50-75kr. Då blir det nog genast lite mer pengar i rullning och utbudet växer snabbare? Jag kan ha helt fel, jag vill bara spekulera lite

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Vad är det som säger att det är olagligt att dela med sig av material?

Så vitt jag vet har de som påtvingat internetanvändarna idiotlagar, inte
frågat om de vill ha dem. Ej heller har de fått vara med att rösta om dem.

Det är inte frågan om att det är lagligt eller inte. Ingen äger filerna, alla äger dem.
Internetanvändare år 2012 vill dela med sig, inte låta giriga bolag ta hutlösa priser för materialet.

Sedan är det ju bara att buga och tacka för all snabb bandbredd, plus anonymitetstjänster och proxy servrar.

Är inte argumentet om filer ganska uttjatat. Kom med ett alternativ istället för att säga att lagarna är dåliga.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad tror ni om detta? Går det att lösa, eller är det bara att bita i det sura äpplet och kolla på den reklamsprängda, utdaterade TV-tablån, trots att jag betalar för den?

Låt höra!

ps. Denna text är skriven sent och i trött tillstånd, så ev. stav/grammatiska fel hoppas jag att ni har överseende med


Hej, jag är lika trött.

Idiotförklaring
Det var någon vardagshjälte här ovanför som drog den gamla visan om att filer inte är kopior. I ena änden står sådana människor som bara klagar på priser och aldrig löser problemen själva. I andra änden har vi de gamla gubbarna som bara klagar på att folk vill ha utveckling och aldrig löser problemen själva. Emellan dem pågår propagandakriget där företagen dumförklarar oss och sig med att vi inte förstår upphovsrätt, medans piraterna låtsas att de står för frihet, när de i själva verket mest vill ha gratis och innovation från den fria marknaden.
Dessutom finns de som har idéer och gärna skapar Disruptive Innovation. Löser problemet istället för att likt ryggradsdjur instinktivt skrika gråta att världen är fel.

Lite historia
Jag läser boken om Steve Jobs, jag hatar honom men tycker om det han gör. Bill Gates tycker jag om men jag hatar det han gör. Lista ut vilken av dessa som ska vara grunden i barnuppfostran.
Runt 2000 låg Apple efter, de hade ingen CD brännare och fildelarna frodades bland Napster, Gnutella och Kazaa medans RealPlayer och WinMediaPlayer som gjorde att man kunde bränna sina egna album. Däremot var dessa program rätt krångliga för vanliga konsumenter och bolagen trodde på krångliga streamingtjänster för att behålla kontrollen.

Apple skapade iTunes Jan 2001, iPod Okt 2001 och Apple store April 2003. Apple Store visades för bl.a AOL, EMI och Sony som starkt satte sig emot mp3:or, priset och att splittra albumen. Jobs argument var att fildelningen gjort att folk ville äga musiken de tyckte om, de ville inte tvingas på ett dyrt helt album med låtar de inte ville ha och det sista var att: eftersom Apple bara hade 5% av marknaden kunde de låta honom testa. Gick det fel var ingen större skada skedd. Sony försökte sin egen väg först men misslyckades och fick krypa till korset då de senare var ensamma om att inte delta i kassakon Apple Store. Bill Gates var förvånad över att bolagen gått med på detta, och att ingen annan kommit på detta tidigare, för Windows.

Allt var nu sömlöst och fungerade i ett och samma program. Rip. Download. Mix. Burn. Transfer. iTunes öppnade upp mp3 marknaden.

Spotify har ju återupplivat streaming vilket visar att timing är viktigt. Smartphones möjliggjorde detta. Men jag känner en som var med vid uppstarten och vet att det svåraste och största arbetet Spotify gör är att förhandla med bolag och upphovsrättsinnehavare.
Om man jämför Spotify med iTunes så är det också allt i ett: Importera mp3. Download. Mix. Burn. Transfer. Skillnaden är streaming och månadsavgift!

Min idé
Så, både streaming och ladda ner fungerar. Månadsavgift och betala för varje enskild likaså. Skillnaden mot mp3 är ju att det är ganska stora datamängder så det får vi ta hänsyn till, och att filmer inte går att dela upp som med album.
I grund och botten handlar både musik och filmgrejen om att vi vill kunna visa filmen vi äger på alla skärmar vi är i närheten av med samma kvalitet alternativ som med piratat material. Alltså upp till, eller högre än 1080p i Blu-Ray kvalitet, möjlighet att välja text på alla språk, kommentars ljudspår, 7.1 och kunna visa det på alla skärmar vi stöter på, såväl hemma hos kompisen som på mina egna TV/Samsung Galaxy/datorer/kylskåpsdörr/Surfplatta.
här blev jag trött
Tänk då att du använder Apple Store eller liknande och betalar fast månadsavgift. För detta får du streama all film och alla serier du vill på dina mobiler/datorer/plattor och får lagra, säg 10 filmer och 5 säsonger av olika serier för offline. Dessutom! Din mobil/"ditt konto" agerar som ditt ID. Så när du är i andra hem/arbetsplatser etc. kan du via nätverk låna ut ditt ID till andra datorer/mobiler/plattor/TV så de också får streama film/serier. Detta skulle även kunna fungera med NFC, så du bara drar mobilen mot den andra datorn/TVn så får den under några timmar dina rättigheter.
Mobilen ska även kunna låta en dator spela upp offline-filmerna från din mobil på en 3:e enhet, typ en surfplatta. AirPlay.

Hoppas ni förstår min tankegång om att mobilen är ditt ID, och att ditt ID är det som lagrar rättigheterna du betalt för. Dessa rättigheter kan alltså skänkas temporärt till andra enheter via Bluetooth, NFC, WiFi etc.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Inte dum fråga.
Men alternativet måste ju finnas.

dubbning

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av harith:

jag har en fråga behöver vi verkligen undertexten fortfarande? jag kan bättre engelska än svenska och min morsa på över 55 år kan flytande engelska jag förstår inte varför det fortfarande finns

Väldigt dum fråga.
Undetext är till för folk som: Inte kan engelska, inte har något ljud på, tycker det är lättare med text (tex om man inte skulle höra vad dom säger)
BTW, detta är ett svenskt land. Inte Engelskt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Väldigt intressant tråd du har skapat här och jag håller med dig på alla punkter tror jag. Man vill inte övergå från att piratkopiera till lagliga alternativ när dessa är så mycket sämre. Dock kom jag och tänka nu på något jag har velat kolla upp länge efter x antal reklamer på sexan, nämligen Viaplay. Dock efter lite research nu verkar de flesta vara väldigt outdatat material (alla fall serier jag personligen tittar på). Filmfronten ser lite bättre ut, eftersom det känns som samma som i en video affär.

Jag funderar på att ta upp 1 månads gratis test av tjänsten för att kolla, men jag kommer nog inte premuera förrens de kan göra avtal med bolag som gör serier så man kan se dem dagen efter de gått på tv i USA.

Hej!

Vi jobbar ständigt med att försöka få in de senaste serierna och filmerna men oftast tar det tid för att få rättigheterna till dessa tyvärr. Är det några specifika serier som inte finns med ni har i tankarna eller är det att vi inte har de senaste avsnitten än? Så ska jag föra vidare detta till de som har hand om inköp av material.

Mvh Kim
Viaplay Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViasatSupport:

Hej!

Vi jobbar ständigt med att försöka få in de senaste serierna och filmerna men oftast tar det tid för att få rättigheterna till dessa tyvärr. Är det några specifika serier som inte finns med ni har i tankarna eller är det att vi inte har de senaste avsnitten än? Så ska jag föra vidare detta till de som har hand om inköp av material.

Mvh Kim
Viaplay Support

Väldigt trevligt att se er svara här, var inget jag trodde när jag skrev mitt inlägg!

Målen som de flesta piratkopierare söker hos en tjänst är väldigt höga tror jag, och kräver att ni tar in allt så tidigt som möjligt efter ett släpp har skett av en serie i USA.

Jag tror nog att ni tar in det ni kan men problem uppstår med rättigheter och jag har full förståelse av det. Men det är alltid något speciellt med att veta att "på måndag kommer ett nytt Mythbusters" istället för endast veta att det kommer till USA då, och Sverige får vänta.. jao du

(Otroligt kort tid på mig att svara, kommer förhoppningsvis med ett mycket bättre svar senare idag!)

Permalänk
Medlem

Ja men varför betala om man inte behöver göra det.

Permalänk
Skrivet av Peking:

Jag håller med om problematiken. Dock är jag kanske lite gammaldags när det kommer till just filmer. När det kommer till spel så går det hur bra som helst att köpa via någon digital distributör men filmer däremot, de vill jag ha i fysiskt format. Jag förstår dock att alla inte är som mig och är villig att lägga 100-300kr på en DVD/Bluray (eller ett uppemot 10-15k om året).

Med all rätt. Köper du ett spel digitalt, då får du en digital version av spelet. Köper du en film digitalt, då får du en sorglig komprimerad historia, på kanske 10-20% av filstorleken på Blurayutgåvan

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Jag använder det för att jag äter chips, mestadels.

Haha, poäng på den...likadant för mig. Sen är jag vansinnigt förtjust i brittiska deckare....och ibland begriper man inte ett jota av vad dom säger - undertexter!

Mycket intressant tråd f.ö! Har länge suttit i samma banor.

Permalänk
Medlem

Härlig tråd!

Jag bidrar med tips, lik Spotify fast för Asiatisk film. http://www.crunchyroll.com/
Huvudsakligt Japanska filmer samt Anime, fast månadskostnad med relativt stort utbud samt release bara en timme ifrån original sändning från Japan. Givetvis med undertexter!
Nackdel är att utbudet utanför USA kan variera, och vi i Sverige ser inte samtliga filmer tyvärr. Har varit i kontakt med Crunchyroll och de försöker utöka utbudet med det är bolagen som bestämmer, likt de utmaningar som Spotify upplevde vid start samt förmodligen även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergen:

Jag förstår inavels-engelska från Irland bättre än mumlande svenska skådespelare som inte lärt sig artikulera.
Ser man bara på ren action med f**k this, f**k that hela tiden behövs kanske inga undertexter, men så fort dialogen blir lite intrikat udnerlätter det enormt... speciellt när man käkar chips!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag har hört att Netflix är poppis i USA. Finns dock enbart där vad jag förstår.

Proxy?

Skickades från m.sweclockers.com

Netflix är något som jag kollat in, men precis som du säger så finns det endast i USA och Kanada. Det verkar ändå vara en tjänst som skulle fylla mina behov tillräckligt. Proxy är ändå lite i en moralisk gråzon. Det går inte att sätta dit någon som använder det, men det känns ändå inte rätt.

Skrivet av JSvanberg:

flytta till usa så är dina problem lösta, sen för resten av folket vet jag inte.

Haha, och 1000st nya föds

Skrivet av HElephant:

Så jäv** sant, båda två!

Dock så kollar jag på t.ex. 2 1/2 Men på CBS via proxy! C:

Som jag skrev så vill jag hitta ett sätt som är etablerat och lagligt

Skrivet av harith:

jag har en fråga behöver vi verkligen undertexten fortfarande? jag kan bättre engelska än svenska och min morsa på över 55 år kan flytande engelska jag förstår inte varför det fortfarande finns

Jag tror att de flesta på SweClockers inte behöver texten. Jag brukar köra engelsk text om det finns då vissa dialekter/facktermer i hög hastighet kan vara svåra att hänga med i. Exempelvis i The Big Bang Theory när Sheldon går på med sina fysik/mattetermer så är det väldigt skönt med engelsk text. Svensk text tycker jag slaktar ungefär 95% av alla skämt

Däremot tycker jag att texten ska vara kvar på TV för dom som inte kan Engelska lika bra som vi kan.

Skrivet av brillorm:

Det är bara att be till gudarna att Netflix eller något likvärdigt kommer till europa.

Håller tummarna men jag tror att det kommer dröja så pass länge att jag måste hitta något annat alternativ :'(

Skrivet av Demonoidz:

Jag använder det för att jag äter chips, mestadels.

Haha, true that! Finns inget värre än att sitta fängslad framför en film, och sen trycker någon in en näve chips i käften så man missa två repliker

Skrivet av Chris_Kadaver:

dum fråga... alla kan inte engelska tillräckligt bra?!

Precis. Bara för att vi kan det, betyder det verkligen inte att alla gör det.

Skrivet av kyre:

Inte dum fråga.
Men alternativet måste ju finnas.

Jag tycker att alla digitalsändningar ska kunna skifta mellan engelska och svenska, beroende på vad man vill ha. Men det skulle nog vara för mycket för TV-bolagen att hantera.

Skrivet av blogtweeter1:

Vad är det som säger att det är olagligt att dela med sig av material?

Så vitt jag vet har de som påtvingat internetanvändarna idiotlagar, inte
frågat om de vill ha dem. Ej heller har de fått vara med att rösta om dem.

Det är inte frågan om att det är lagligt eller inte. Ingen äger filerna, alla äger dem.
Internetanvändare år 2012 vill dela med sig, inte låta giriga bolag ta hutlösa priser för materialet.

Sedan är det ju bara att buga och tacka för all snabb bandbredd, plus anonymitetstjänster och proxy servrar.

Det är den ena sidan av myntet. Den andra sidan säger att om vi fortsätter piratkopiera kommer inte lika många mindre studios kunna etableras, och musiker som inte tjänar så mycket kommer tvingas gå på soc.

Det handlar inte om vem som äger filerna, utan vem som äger rätten att använda dom. I dagens digitala industri använder vi oss av licenser som ersatt de tidigare fysiska medierna.

Jag tänker inte tokargumentera med dig då jag misstänker att du är extremt liberal i denna fråga, och då kommer allt bara sluta i blodbad.

Säger bara att jag inte håller med dig

Skrivet av BergEr:

En laglig tracker där man köper allt och det kommer i bra kvalité skulle sitta fint. (Bättre än rips!)

Typ 5-10kr för ett avsnitt, 50:- för en ny film.
Kanske någon rea,gratis osv.
Någon månads kostnad med lite fördröjning på avsnitt osv kanske? (För dem som inte vill köpa alla)
En som här sida skulle behöva vara först med allt, inte ens 5min efter det slutar på TV.

Vet ju dock inte om det finns nog med personer som skulle betala om ett bra val fanns.
Fast det här är det väll bara att drömma om.

Mmm, fast man måste sikta på mot stjärnorna när det gäller sånt här. Gör som Spotify. Börja billigt/gratis för en begränsad skara och reklamfinansiera. Sedan ökar du storleken tills dess att efterfrågan om reklamfri tjänst efterfrågas, och då börjar man ta en månadskostnad för att ersätta reklamfinansieringen. Sedan är det bara att låta den växa i takt med folks samvete, precis som Spotify ^^

Jag lovar att många skulle betala om det fanns bra alternativ.

Skrivet av Reyintaz:

Väldigt intressant tråd du har skapat här och jag håller med dig på alla punkter tror jag. Man vill inte övergå från att piratkopiera till lagliga alternativ när dessa är så mycket sämre. Dock kom jag och tänka nu på något jag har velat kolla upp länge efter x antal reklamer på sexan, nämligen Viaplay. Dock efter lite research nu verkar de flesta vara väldigt outdatat material (alla fall serier jag personligen tittar på). Filmfronten ser lite bättre ut, eftersom det känns som samma som i en video affär.

Jag funderar på att ta upp 1 månads gratis test av tjänsten för att kolla, men jag kommer nog inte premuera förrens de kan göra avtal med bolag som gör serier så man kan se dem dagen efter de gått på tv i USA.

Tack för responsen

Jag kollade in viaplay, och det är som du säger. Begränsat utbud. The Big Bang Theory hade som exempel bara andra säsongen, när dom i USA rullar ut sista avsnittet av femte om några dagar. Det är dock en väldigt god tanke, men för att det ska fungera måste nog en hel del mellanhänder kapas. Som det är nu verkar det ta väldigt lång tid för licensieringen, och jag är övertygad om att om tjänsten skulle baseras i USA skulle det vara betydligt färre handskakningar.

Personligen är det inga problem för mig att vänta någon dag på avsnittet, sålänge det är konsekvent och systematiskt. TBBT släpps vanligtvis på natten mellan torsdag och fredag svensk tid, och jag skulle inte ha några problem med att vänta tills på lördag/söndag innan jag kunde se det. Så länge det inte dröjer månader

Jag tror ändå att man måste tänka lite kapitalistiskt för att tjänster som ViaPlay ska fungera. Vi måste börja betala för att utbudet ska bli större. En deprimerande tanke som de flesta struntar i. Företagen måste faktiskt ha kapital för att kunna köpa in licenser för fler serier/filmer.

Skrivet av Peking:

Jag håller med om problematiken. Dock är jag kanske lite gammaldags när det kommer till just filmer. När det kommer till spel så går det hur bra som helst att köpa via någon digital distributör men filmer däremot, de vill jag ha i fysiskt format. Jag förstår dock att alla inte är som mig och är villig att lägga 100-300kr på en DVD/Bluray (eller ett uppemot 10-15k om året).

Voddler har jag endast testat någon enstaka gång när betan var stängd men idén är mycket bra. Problemet är ju bara att utbudet, åtminstone då, var mycket begränsat. Alternativt att det finns någon typ av voddler där man inte bara hyr filmer utan faktiskt kan välja att köpa dom också. Hyra en film för 25kr eller köpa för 50-75kr. Då blir det nog genast lite mer pengar i rullning och utbudet växer snabbare? Jag kan ha helt fel, jag vill bara spekulera lite

Problemet med att vara gammaldags är att man måste betala extra för den fysiska prylen, och mellanhandens affär/lager som ska tillhandahålla den. Jag testade också voddler, och det var som du säger begränsat utbud. Dock var tanken och idén väldigt bra, och om det hade gått bättre kan jag definitivt tänka mig en sådan tjänst.

Valfrihet tror jag är nyckeln till en sådan tjänst

Skrivet av kyre:

Hej, jag är lika trött.

Idiotförklaring
Det var någon vardagshjälte här ovanför som drog den gamla visan om att filer inte är kopior. I ena änden står sådana människor som bara klagar på priser och aldrig löser problemen själva. I andra änden har vi de gamla gubbarna som bara klagar på att folk vill ha utveckling och aldrig löser problemen själva. Emellan dem pågår propagandakriget där företagen dumförklarar oss och sig med att vi inte förstår upphovsrätt, medans piraterna låtsas att de står för frihet, när de i själva verket mest vill ha gratis och innovation från den fria marknaden.
Dessutom finns de som har idéer och gärna skapar Disruptive Innovation. Löser problemet istället för att likt ryggradsdjur instinktivt skrika gråta att världen är fel.

Lite historia
...[/B]

Stort tack till ditt utförliga svar. Intressant läsning

Jag håller med dig om piraters argument, och distrubitörers dumförklaring av konsumenter. Jag anser att skaparna ska få betalt. Allt annat vore absurt. Tänk om man skulle gå till jobbet, och inte få lön för de timmar man jobbat? Jag tror inte att folk förstår hur t.ex den lägre delen av musikkulturen fått lida för piratkopieringen. Visst är jättarna stabila, men artister som precis etablerat sig är beroende av att man köper deras skivor.

Vi hederliga konsumenter är alltid de som får ta skiten för striden mellan marknaden och piraterna. Så länge det finns VPN så kommer piraterna vara oberörda, medan vi får betala extraavgifter på HDDer, mer skatt till de artister som måste gå på socialbidrag, och delvis behöva svara för det som piraterna gör bara för att man håller med om ungefär 1 åsikt på 100 som piraterna har.

Jag vill ha en tjänst som fungerar för alla, så slipper vi nya frihetsinskränkande lagar

Din idé verkar väldigt intressant, och det skulle vara väldigt bra om det gick att genomföra. Det jag fruktar är att licensieringen skulle kosta multum och sluta med att man skulle behöva betala skjortan + få reklam för att det skulle gå runt. Musiklicenser är billiga om man jämför med filmer som kostat hundratals miljoner att göra.

Hmm... får spinna vidare

Skrivet av sergen:

Haha, skojare

Skrivet av SimonMattila:

Väldigt dum fråga.
Undetext är till för folk som: Inte kan engelska, inte har något ljud på, tycker det är lättare med text (tex om man inte skulle höra vad dom säger)
BTW, detta är ett svenskt land. Inte Engelskt.

Right on

Skrivet av ViasatSupport:

Hej!

Vi jobbar ständigt med att försöka få in de senaste serierna och filmerna men oftast tar det tid för att få rättigheterna till dessa tyvärr. Är det några specifika serier som inte finns med ni har i tankarna eller är det att vi inte har de senaste avsnitten än? Så ska jag föra vidare detta till de som har hand om inköp av material.

Mvh Kim
Viaplay Support

Personligen skulle jag vilja se mer än en säsong av The Big Bang Theory. Om ni kan få in alla säsonger + de nya avsnitt senast en vecka från sändning så har ni mig som given kund på obestämd framtid

Skrivet av ozo64:

Ja men varför betala om man inte behöver göra det.

Mmm... För om du skulle jobba skulle du tycka det var helt okej att inte få lön?

Dumt och egoistiskt argument

Skrivet av n_sandstrom:

Med all rätt. Köper du ett spel digitalt, då får du en digital version av spelet. Köper du en film digitalt, då får du en sorglig komprimerad historia, på kanske 10-20% av filstorleken på Blurayutgåvan

Det är också ett problem. Kollade på Kanal 5 Play häromdan(Betner Direkt). Väldigt bra idé, men kvalitén är ju helt absurt dålig. Det fanns tre kvalitetsinställningar(Low, Medium och High) och på High började skiten buffra sönder, och även där var det sönderkomprimerat. Kolla på denna bild. Pinsamt dåligt.

Skrivet av Segas:

Haha, poäng på den...likadant för mig. Sen är jag vansinnigt förtjust i brittiska deckare....och ibland begriper man inte ett jota av vad dom säger - undertexter!

Mycket intressant tråd f.ö! Har länge suttit i samma banor.

Tack JAg är som du när det gäller text. Det är väldigt bra med engelsk text då dialekterna kan bli svåra att förstå, speciellt efter några öl

Skrivet av SolidReactor:

Härlig tråd!

Jag bidrar med tips, lik Spotify fast för Asiatisk film. http://www.crunchyroll.com/
Huvudsakligt Japanska filmer samt Anime, fast månadskostnad med relativt stort utbud samt release bara en timme ifrån original sändning från Japan. Givetvis med undertexter!
Nackdel är att utbudet utanför USA kan variera, och vi i Sverige ser inte samtliga filmer tyvärr. Har varit i kontakt med Crunchyroll och de försöker utöka utbudet med det är bolagen som bestämmer, likt de utmaningar som Spotify upplevde vid start samt förmodligen även idag.

Mycket bra tjänst! Vill se något sånt här fast med amerikansk/europeisk media

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag förstår inavels-engelska från Irland bättre än mumlande svenska skådespelare som inte lärt sig artikulera.
Ser man bara på ren action med f**k this, f**k that hela tiden behövs kanske inga undertexter, men så fort dialogen blir lite intrikat udnerlätter det enormt... speciellt när man käkar chips!

Haha, exakt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

bra tråd.
tror det är något svårare med film än med mp3 pga av filstorleken och streamstorleken, iaf tills bandbredden blir högre överlag.
betänk också att spotify och voddler i mångt jobbar med distribuerade nätverk och det gör att filmer skickas åt båda hållen samtidigt vilket begränsar streamen ytterligare (och hårddiskanvändningen kanske också).

När det kommer till filmtjänster väntar jag på en dagsfärsk variant av Steam där man "köper" filmer ("filmnycklar" kanske) och därmed får ett bibliotek i molnet. När man sedan väljer att se en film man köpt så streamar man från server eller från HDD-cache. Det kräver att alla filmstudior/distributörer kan komma överrrens om en platform. Och det lär ju inte hända!

Häri ligger väl största problemet: stora företag som väljer att inte vara med i olika tjänster (t ex spotify) gör att en avsevärd andel av media inte blir tillgänglig, och då blir det lättare att söka efter saker på olagligt vis.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Problemet med din "drömvärld" med en liknande tjänst som spotify för allt heller i en lite sämre version kanske en tjänst för tv en för film en för musik etc är ganska många.

För det första så är det innehållet spotify har väldigt långt från all musik.
För det andra så får ju artisterna knappt ett öre från spotify det är ju skivbolagen som tar allt se här för ett exempel https://www.google.se/search?sourceid=captaincaveman&q=spotif... på hur lite dom får.

För det tredje så finns problemet hur pengarna ska fördelas till artister vem,vilka ska bestämma det?
Om skivbolagen,ifpi,riaa,mpaa,sami,stim,etc,etc ska göra det så är ju risken oerhört stor att alla som vill betalt måste ha ett skivkontrakt heller åtminstånde vara medlem i någon av dessa organisationer (med en fet kostnad som följd för den så dom små inte har råd).
Ett exempel idag är radio och STIM där du måste vara medlem i STIM för att få ersättning om din musik spelas i radio.
Det finns en hel del exempel på väldigt populära låtar som spelas i radio och STIM får pengar för detta (eftersom det är lag på att STIM ska ha pengar för varje låt spelad i radio) men artist,bandet är ej medlemmar så får inte ett öre av dom pengarna utan dom går då till den samlade potten som sen alla andra STIM anslutna artister får pengar från utefter antal spelningar som gjorts i radio.

Så det finns ju en hel del problem innan denna drömvärld är verklighet och det kommer ju ta väldigt långt tid om den alls kommer komma överhuvudtaget.
För dessa bolag kommer ju inte att släppa till en mm utan att offra miljarder i mutor,stämningar,lobbyister,etc,etc,etc.

Min spådom för framtiden är att det kommer att finnas många olika tjänster där man kan ladda ner hur mycket (kanske men troligen kommer det att finnas en gräns på x antal gig per mån) man vill och då inte vara en för musik,en för tv,etc utan det kommer att vara flera olika för musik flera olika för tv,etc.
Dvs ungefär som det är nu med spotify,itunes,netflix,etc,etc,etc tex ett exempel är ju att netflix förlorade universals (tror jag det var) film,tv katalog för ett tag sedan för att dom ville ha för mycket betalt.
Så i slutänden så tror jag att fler och fler bolag kommer att dra sig ur dessa "samlingstjänster" tjänster för att starta en egen online tjänst för att som dom i alla fall tvärsäkert tror tjäna mer pengar sen hur lång tid det tar vet jag inte men gissar på 5år.

Sen problemet med att sverige får vänta i en halv evighet på tv serier,etc beror ju till ca 50% på att bolagen på andra sidan pölen helt enkelt inte säljer skiten förrens efter ett visst tag och dom andra 50% är att dom är för dyra i början så dom flesta kanaler väntar ju då på att dom ska sänka priset vilket tar ett tag.
Och allt för att dom då tror att dom tjänar mer stålar.

Skrivet av brillorm:

Det är bara att be till gudarna att Netflix eller något likvärdigt kommer till europa.

Dom finns i England och irland dock bara med ca 70% av innehållet och nyare filmer,tv ca en månad efter usa´s netflix.

Sen finns det ju en del företag som har försökt att få till nåt liknande i EU men har helt enkelt stupat för att dom måste utarbeta ett avtal med alla bolag i alla länder dvs är det 5 bolag och 5 länder det handlar om så är det 25 avtal som måste till (och det är ju ite mer än 5 länder och 5 bolag som ska förhandlas med).
Ni kan ju själva förstå att det är en hel del skillnad i kostnad för att utarbeta 5 avtal istället för 25 (för att inte tala om hur många det skulle bli för alla film,tv bolag och länder i EU)

Inte nog med det utan dom har haft stora problem att få avtal med samma bolag i alla länder tex kalles film i svedala,norge,frankrike,tyskland,etc sa ja men danmark,polen,etc sa nej.
Då hade dom ju varit tvingade att hindra åtkomst till kalles film i dessa länder men samtidigt tillåta i alla andra länder och det är inte helt lätt för att hindra pga av vilket land ip numret kommer från är långt ifrån säkert.
Och hade då nån från danmark fått ett ip nr som sägs komma från sverige så hade han ju kunnat se kalles film och därmed hade bolagen varit utsatta för rättsliga åtgärder från kalles film (och med stor sannolikhet fällts)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Precis som du säger så är det största problemet just att det dröjer så länge innan programmen visas här. Jag förstår dock inte ditt motstånd till proxy/vpn när det gäller att titta på avsnitt via netflix mm. Funderar själv på att börja använda den lösningen istället då det verkar smidigt och jag gärna betalar för mig. Detta förutsätter givetvis att det är rimliga priser!

Eftersom man numera mer eller mindre inte äger sina spel (steam, origin), sin musik (spotify mm) så borde priserna kunna sänkas lite för att spegla detta. Jag håller mig gärna ifrån att köpa ett helt nytt spel/album via steam precis vid släpp då jag vet att om något händer med mitt konto så har jag även förlorat alla mina spel.

Som många andra säger handlar det ju om att det är svårt att få ihop alla avtal och annan skit som måste till och detta med sjuhundraelva olika bolag då de är skilda ifrån de på andra sidan pölen och vi har stim mflr i de olika euroländerna. Bara hoppas att detta ordnas framöver och vi kan gå ifrån ett segregerat internet där man slipper youtube-klipp med fina texter som att detta klippet inte är tillgängligt i ditt land osv.. =/

lite styckesindelning så det blir lite mer läsbart..
Permalänk
Inaktiv

Visst går det att tillfredsställa behovet lagligt, vi har det för spel och musik, nu behöver vi bara för film också. Vet inte hur netflix fungerar men om man kan surfa via någon proxy/vpn så kanske man kan testa om dom godkänner kredtikort från EU?

För spel är det perfekt, vi har feta stora tjänster som Steam och en massa massa andra alternativ där spel kan vara riktigt billiga (o nu tänker jag inte ens på ryska cdkeys osv). Här har vi en mogen bransch som är med i tiden, ta gog.com tex, ska jag ladda ner en torrent o fippla med en massa skit från piratbayen eller pyntar jag upp 50sek o får ett spel direkt, utan strul och kan ha kvar känslan av att jag faktiskt stödjer något jag älskar?
Musikindustrin har ju med kniven mot strupen tvingats till förändring.

Nu väntar vi på filmindustrin, o dom har ett eget val att göra, fortsätta vara långsamma och försöka tvinga igenom lagar som Iprde, datalagringsdirektivet, SOPA, ACTA. Detta samtidigt som dom inte erbjuder några alternativ, eller så får dom vänta tills kniven även är mot deras strupar och då acceptera läget. Dagens kids och vi andra hittar ju vägar runt det om vi nu vill, kan vi betala så får man en skitdålig tjänst alternativt dålig kvalité och givetvis betalar man inte för sig nästa gång.

Viasat:
Det ni bör göra är att fixa alla rättigheter, släpp serier samma dag som dom har premiär i USA. Men antar att hur mycket ni än vill så blockas ni av större ekonomiska, långsamma intressen? Alla måste förstå att världen inte är lika uppdelad i regioner som förr, även om man gärna vill låsa in sin egna marknad och ha full kontroll, jaga kontrollen och ni missar allt däremellan.

phew..blir lite trött på sitt egna skrivande, men enkelt såhär, kolla på internet och vad som har hänt med musik, film och spel.
Inte så svårt att se att digital distribution över hela världen samma dag är ett måste, för det distribueras samma dag oavsett om man vill eller inte. Frågan är sen om man orkar fixa en egen laglig tjänst och faktiskt tjäna mer pengar på det eller om man ska hålla fast vid någon dassig gammal dvd och blueraystandard? Kan vi inte få slippa en massa skivor 2013 iaf?

disclaimer: jag är ingen pirat utan betalar för mig, visst ibland "testar" man något men jag är för att man ska betala för sig. Så snälla industrin, gör det då till en möjlighet för oss att faktiskt få betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag har en fråga behöver vi verkligen undertexten fortfarande? jag kan bättre engelska än svenska och min morsa på över 55 år kan flytande engelska jag förstår inte varför det fortfarande finns

Jag kör alltid eng subs. Just för att de låter lite otyligt ibland när de pratar och man ska slippa störa familjen. Swe text tycker jag är otillräcklig då de översätter så illa ibland.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.