Verktyg Visningsval
2012-05-11, 00:34   #1

Izak80

Medlem

Izak80s avatar

Plats: Månbas Alpha

Registrerad: aug 2006

Kan Comhems internettjänst/router orsaka "blåskärmar" och att datorn hänger sig?

Hej

Har haft Comhem som brebandsleverantör sedan årsskiftet (har också telefoni och tv-kanals abbonemang hos dem) och har enda sedan i julas sporadiskt haft problem med blåskärmar och att datorm hänger sig. Deras bredbandslösning kommer med en router som kopplas in i väggen och sedan från den nätverksladden in i datorn. Jag undrar om mitt problem med "blåskärmar", vilka alltid inträffar när jag surfar på nätet, kan bero på Comhem-routern eller överlag bristande kvalité på deras internettjänst? Är Comhems internettjänst kända för den här typen av problematik?

Vore mycket tacksam för svar
Isak
Gigabyte GTX560Ti OC
8GB DDR2: Corsair TWIN2X 6400C4DHX
Izak80 är inte uppkopplad
2012-05-11, 02:09   #2

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Om det inte är ett ovanligt hårdvarufel typ felaktiga spänningar i kontakten så ska det inte kunna ge dig blåskärmar, om det bara är vid surfning så hade jag direkt misstänk flash och relaterade saker, fel på drivers, värme, minne, installera om flash och håll koll på gpu och cpu lasten och minnesåtgång när du surfar.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-11, 02:24   #3

Hellspawned

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2008

Nej, det kan inte bero på ditt modem. Har jobbat som supporttekniker och har aldrig stött på modem som orsakar BSODs o dylikt.
Hellspawned är uppkopplad nu
2012-05-11, 02:31   #4

Summoning

Medlem

Summonings avatar

Plats: Götu Burgir

Registrerad: sep 2007

Nej verkligen inte.

Kul att leka med tanken dock: att skicka skadlig kod över nätet som kollapsar till dödens blåskärm <3
2012-05-11, 17:31   #5

Izak80

Medlem

Izak80s avatar

Plats: Månbas Alpha

Registrerad: aug 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Summoning Visa inlägg
Nej verkligen inte.

Kul att leka med tanken dock: att skicka skadlig kod över nätet som kollapsar till dödens blåskärm <3
Det var ju iofs inte det jag trodde var problemet utan snarare om routern i sig kan ställa till med problem av denna art (i mitt fall att datorn hänger sig).
Gigabyte GTX560Ti OC
8GB DDR2: Corsair TWIN2X 6400C4DHX
Izak80 är inte uppkopplad
2012-05-11, 17:33   #6

Kamouflage

Medlem

Plats: Falun

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Izak80 Visa inlägg
Det var ju iofs inte det jag trodde var problemet utan snarare om routern i sig kan ställa till med problem av denna art (i mitt fall att datorn hänger sig).
Principen är densamma. Comhem skulle inte kunna krasha din dator via modemet/internettjänsten om de så gjorde ett tappert försök, så nej, det är inte det som är felet.
Kamouflage är inte uppkopplad
2012-05-11, 22:26   #7

IB

Medlem

IBs avatar

Registrerad: maj 2012

En dator blåskärmar inte på grund av nätverksutrustning som routrar och switchar. Problemet ligger lokalt på datorn. Har du uppdaterat drivrutiner/kollat att alla drivrutiner fungerar som de ska? Installerat någon ny maskinvara den senaste tiden?

Redaktionens senaste nyhetsrubriker