Telia stryper systematiskt hastigheterna!

Permalänk
Medlem

Telia stryper systematiskt hastigheterna!

Det kommer säkerligen inte som någon nyhet för alla. Jag har själv haft mina aningar, men det var just bara "aningar".
Jag kontaktade Telias support för ADSL/VDSL via deras chatt för att ta reda på om jag skulle vinna något på att byta från 24mbit till 30mbit. Fick veta att jag bor för långt bort från stationen och att ett byte av tjänst inte kommer ge mig någon hastighetsökning alls. (Bredbandskollen ger mig resultat på strax under 14mbit). När jag tankar saker når jag ca 1.6MB/s som max (vad nu det motsvarar i mbit?!).

Varför jag tar upp detta är för att jag en gång i tiden skaffade ip-tv via bredbandet. Fick veta att de skulle strypa min hastighet till 14mbit för att göra plats för bandbredden ip-tvn skulle ta upp. Jag hade tjänsten tills bindningstiden gick ut och sa upp den då jag fick skandalöst dålig ping och surfhastighet. Efter uppsägningen sa supporten att 14mbit strypningen skulle upphävas.

Nu till det intressanta. Innan tecknandet av ip-tv och strypningen till 14mbit så har jag uppmätningar gjorda med tp-test som mäter 16.8mbit-17mbit. Nu när jag kontaktade telia via chatten berättade hon på supporten att de sänder ut 16mbit till mig. Jag trodde att de skickar ut 24mbit men att hastighet "tappas på vägen". De måste med andra ord ha nya rutiner för var de stryper hastigheten och skyller sedan på att man bor ett visst avstånd från stationen för att snåla in på bandbredd. De skickar alltså inte ut högsta möjliga hastighet upp till 24mbit som många kanske tror. Utan fixerar ett värde som de anser kunna motivera med "ett visst avstånd till stationen".
För mig personligen är inte detta något jätte stort problem då jag är nöjd och prioriterar den ping jag har när jag lirar Quake Live. Men vetskapen att de egentligen kan leverera högre hastighet (upp till 24mbit) men medvetet stryper denna kan kännas som smått irriterande och lite av ett fulspel.

Vore det inte bättre att man betalade för den hastighet som de stryper tjänsten till, då de inte ens försöker leverera "upp till 24mbit"?! Nu är inte prisskillnaden mellan 8-24mbit (eller 30mbit som nya tjänsten heter) någon stor prisskillnad. Men som principsak?
Jag skulle hur som helst vilja se en lagändring där ISPerna tvingas redovisa vad de levererar och sätta priserna utifrån detta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är väl dock ganska uppenbart att man omöjligt kommer att få 24Mbit konstant på ett "12-24Mbit/s" bredband?

Denna bild ger en bra fingervisning om hur det ligger till med hastigheter över adls/vdsl.
http://www.soderhamnnara.se/images/18.4f1faa9812d31cc701280001772/Avst%C3%A5nd_ADSL.jpg

Och vad tror du skulle kosta mest tid/pengar att genomföra? Avsiktligt strypa hastigheten enligt någon okänd formel för varje enskilld kund, som någon personal måste utföra eller betala för de där sista Mbit:sen i bandbredd som majoriteten av kunderna högst troligtvis inte använder större delen av tiden.

Låter bara som paranoia...

Permalänk
Medlem

Dom har ju upp till hastigheter.
Då ska väl vi få ha betalning upp till xmbit/sec.
Det är ju bara logiskt heller?

Dvs får man 12mbit ner på sin 24mbit lina ska man ju bara betala halva kostnaden för 24mbit.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har jag påstått att jag förväntar mig 24Mbit? Jag kan bara konstatera att jag nu får ut ca 14mbit sedan tecknadet och uppsägningen av ip-tv. Jag har sparade uppmätningar i tptest innan tecknandet där jag får ut 16.8 mbit. Jag har även sparat chatten där hon på supporten bokstavligen säger "vi skickar ut 16mbit till dig". Och av dom får jag i bästa fall ut 14mbit. Har testat med samma utrustning samt nyinköpt. Hon sa vid upprepade tillfällen att de begränsar min lina till 16mbit pga avståndet. Alltså en bedömning de gör. Men trots detta hade jag (från vägguttaget) 16.8mbit innan.
Låter det då inte som att de medvetet stryper hastigheten?!

Ska jag bifoga chatten för att vara mer övertygande?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Sötast
Skrivet av grizzly666:

Dom har ju upp till hastigheter.
Då ska väl vi få ha betalning upp till xmbit/sec.
Det är ju bara logiskt heller?

Dvs får man 12mbit ner på sin 24mbit lina ska man ju bara betala halva kostnaden för 24mbit.

Rent logiskt så ja, man borde betala för den tjänst/produkt man får.

Köper du 1000 liter mjölk, men 200 liter mjölk föll av kärran på vägen till dig så skulle du aldrig betala för de 200 literna som aldrig blev levererade.

Permalänk
Medlem

låter inte alls som de stryper något
när jag fick mitt 24 så fick jag ut 19, precis just nu fick jag ut 14, för några veckor sen fick jag ut 16 osv osv. (just nu kör jag ifs med ett annat modem så jag får ut lite mindre men trycker jag i skit modemet jag fick från telia går jag upp några mbit till)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Dom har ju upp till hastigheter.
Då ska väl vi få ha betalning upp till xmbit/sec.
Det är ju bara logiskt heller?

Dvs får man 12mbit ner på sin 24mbit lina ska man ju bara betala halva kostnaden för 24mbit.

Jo det är min tanke. Varför ska jag betala lika mycket för en tjänst och få halva hastigheten av vad någon annan får, när ISPn i fråga dessutom medvetet begränsar hastigheten och sedan i avtalet hävdar "du får upp till 24mbit". I princip skulle de kunna strypa hastigheten ännu mer och hävda att det är pga avståndet.
För att undvika ett systematiskt strypande borde man därför lagstifta bort avtal som gäller "upp till"-hastigheter.

Orkar man läsa hela mitt inlägg så inser man att de aningar många har, är bekräftade och befogade. Och beviset har jag genom att jag tidigare fick ut 16.8 i praktiken och med hennes medgivande enbart kan få upp till 16mbit i teorin då de satt en spärr där, och alltså ej nåbar hastighet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att jag inte är det extremaste fallet.

Permalänk
Medlem

Aldrig tänkt på det och bryr mig inte så mycket egentligen.. Har 100/10 lina och just i detta nu ligger jag på 79,66 Ned och 9,98 Upp... Har vart uppe på 95 Ned och 10.5 Upp någon kväll men oftast ligger min lina runt 70-80 Ned och runt 9 Upp... Ganska nöjd med det... Man kommer ju aldrig få ut det man betalar för och ju närmre stationen man bor destu bättre och stabilare bredband får man ju...

http://www.bredbandskollen.se/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

låter inte alls som de stryper något
när jag fick mitt 24 så fick jag ut 19, precis just nu fick jag ut 14, för några veckor sen fick jag ut 16 osv osv. (just nu kör jag ifs med ett annat modem så jag får ut lite mindre men trycker jag i skit modemet jag fick från telia går jag upp några mbit till)

Om hon säger "vi levererar 16mbit till dig". Alltså inte en hastighet hon mätt upp från supporten, utan det är vad de levererar till mig (ställde en specifik följdfråga om just detta för att vara säker). Och jag har sparade mätningar där jag i praktiken fick ut 16.8mbit från vägg (tror det var år 2008), så innebär det att efter uppsägningen av ip-tv där de sätter gränsen till 14mbit, satte de alltså en ny gräns på 16mbit.
Låter inte det som att de då stryper hastigheten i dina öron?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om hon säger "vi levererar 16mbit till dig". Alltså inte en hastighet hon mätt upp från supporten, utan det är vad de levererar till mig (ställde en specifik följdfråga om just detta för att vara säker). Och jag har sparade mätningar där jag i praktiken fick ut 16.8mbit från vägg (tror det var år 2008), så innebär det att efter uppsägningen av ip-tv där de sätter gränsen till 14mbit, satte de alltså en ny gräns på 16mbit.
Låter inte det som att de då stryper hastigheten i dina öron?

Eftersom att den naturligt går upp och ner, så har jag svårt att tro att de faktiskt sitter och stryper enskilda kunders ADSL för att jävlas.

Förövrigt betalar du ju för 12-24, så hela den här diskussionen är värdelös.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem

Modemet förhandlar med telestationen om farten och de testar och mäter kvaliten när de kopplar ihop sig, och om förhållandena ändras kan man ibland få andra resultat genom att förhandla/mäta om.
Det brukar gå att se mätvärdena i modemet.
Så farten är inte låst utan det kan variera beroende på ledningskvalitet "just nu" det kan alltså påverkas av tex fukt och temperatur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Eftersom att den naturligt går upp och ner, så har jag svårt att tro att de faktiskt sitter och stryper enskilda kunders ADSL för att jävlas.

Förövrigt betalar du ju för 12-24, så hela den här diskussionen är värdelös.

Nej ditt resonemang är värdelöst. Det jag ifrågasätter är den lagliga rätt en ISP har genom att avtala bort skyldigheter att leverera högsta möjliga hastighet upp till det som konsumenten tror sig betala för. "upp till 24mbit, men hastigheten under denna teorietiska hastighet bestämmer vi som vi vill".
Alltså det finns ekonomisk vinning för en ISP att ha ett så stort spann på vad de utlovar att leverera då de medvetet kan strypa hastigheten som de vill. Det är det jag motsätter mig och anser att man borde se över och skärpa lagen kring.
Skulle man ha ett system där man betalar procentuellt av den teoretiska maxhastighet som utlovas, skulle det ligga i ISPns intresse att leverera så hög hastighet som möjligt.
Som det är nu kan de medvetet strypa min hastighet till 16mbits teoretisk maxhastighet där jag i annat fall kanske skulle haft 17mbit som hastighet i praktiken. Jag får bara ut 14mbit som mest och de har tjänat 3mbit att leverera till grannen istället.
Du förstår fortfarande inte resonemanget eller?
Jag är medveten om vilket avtal jag betalar för, och de lämnar öppna händer för ISPn att göra lite som de vill. Även att strypa min hastighet, vilket jag har bevis på att de gör!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att om de skickar ut 24mbit från stationen till dig så kanske det blir alldeles för mycket fel på trafiken, därför har det valt att sänka hastigheten till 16 istället för att få en stabilare trafik, dvs mindre retrainings osv..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har även sparat chatten där hon på supporten bokstavligen säger "vi skickar ut 16mbit till dig".

Låter bara som en missuppfattning.

Det handläggaren troligtvis försökte säga var att den nuvarande hastigheten fram till modemet är 16Mbit, dvs de släpper på 24Mbit från telestationen men pga avståndet mellan dig och telestationen så tappar du hastigheten.

Att du fick någon Mbit högre tidigare (antar att det rör sig om ca 18 månader för det är väl normala bindningstiden på iptv) kan ju bero på att det kommit in fukt i kablarna, gjorts arbete på kabeln som kan påverka hastigheten negativt etc.

Edit: Kan som sagt även vara profilbyten som har gjorts att det som sagt inte alltid går att skyffla ut för hög hastighet utan att det istället enbart blir instabilt.

Permalänk
Medlem

Jag hade Telia ADLS 12-24 och fick mellan 14-18 Mbit/s för kopparledningarna låg under banvallen vid gamla järnvägsstationen som gjorde att jag inte kunde få mer. När bindningstiden gick ut kom deras "nya" 30 Mbit/s och 60 Mbit/s och jag ringde och beställde för att 30 Mbit/s skulle bli billigare än min nuvarande abonemang. Och när jag fick Telia Smart som de kallar med deras Thomson-modem så kollade jag hastigheten, och nu helt plötsligt fick jag 30,05 Mbit/s...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Modemet förhandlar med telestationen om farten och de testar och mäter kvaliten när de kopplar ihop sig, och om förhållandena ändras kan man ibland få andra resultat genom att förhandla/mäta om.
Det brukar gå att se mätvärdena i modemet.
Så farten är inte låst utan det kan variera beroende på ledningskvalitet "just nu" det kan alltså påverkas av tex fukt och temperatur.

Jo... då borde hon kunnat göra en mätning från telias håll för att se vilken hastighet jag bör ha just nu. Men faktum var att hon var tydlig med att förklara att de bara levererar 16mbit till mig (teoretisk maxhastiget). Och 2008 hade jag närmala mätvärden på omkring 16.8-17mbit som faktiskt hastighet och inte 14mbit som jag har i dagsläget.
Den enda förklaring skulle isf vara att ledningarna har slitits med tiden. Men fortfarande så tyder allt det hon sa på att de sätter en teoretisk maxhastighet för varje kund, grundat på avståndet till stationen och inte försöker leverera högst möjliga hastighet upp till 24mbit.
Antagligen har de ändrat rutinerna för detta sedan 2008 och efter mitt avtecknande av ip-tv.
Jag minns att jag ringde dem direkt efter avtecknandet för jag hade hastigheter på 11mbit. De "rättade de till" så jag iaf fick ut 14mbit. Alltså de upphävde begränsningen till 14mbit som de hävdar att de gör när man tecknar ip-tv. Men släppte inte upp strypningen helt och hållet uppenbarligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om hon säger "vi levererar 16mbit till dig". Alltså inte en hastighet hon mätt upp från supporten, utan det är vad de levererar till mig (ställde en specifik följdfråga om just detta för att vara säker). Och jag har sparade mätningar där jag i praktiken fick ut 16.8mbit från vägg (tror det var år 2008), så innebär det att efter uppsägningen av ip-tv där de sätter gränsen till 14mbit, satte de alltså en ny gräns på 16mbit.
Låter inte det som att de då stryper hastigheten i dina öron?

Anledningen till att Telia "bara" levererar 16mbit till dig är för att du ska kunna använda din internetuppkoppling på ett tillfredsställande vis.

Högre hastigheter ställer högre krav på ledningarna (bl.a. avståndet spelar roll) och för att kompensera för det längre avståndet mellan dig och din telestation sänker de hastigheten men ökar "driftsäkerheten".

Du kan säkert ringa dem och be dem höja din profil för att få ut högre nerladdningshastighet när du använder TCP som har paketkontroll etc. När du däremot spelar/skypar etc och är beroende av att RÄTT paket kommer fram kommer du få sämre resultat då ledningen mellan dig och din telestation helt enkelt inte fixar den höga hastigheten vilket resulterar i packet loss etc.

Sen att dom skickar ut olika styrka på signalen för olika sorters abonnemang är en annan femma. Men i ditt fall så verkar 14mbit helt okej. Det är inget utmärkt resultat men godkänt. Telias kundtjänst borde kunna berätta samma sak för dig och låta dig prioritera som DU vill. Det lät bredbandsbolaget mig göra iaf. Jag spelar så sällan så jag ligger hellre på gränsen och tar ett par förlorade paket i gengäld för högre överföringshastigheter.

Permalänk

Hade ett liknande ärende hos Glocalnet några år sen, det stryptes plötsligt ner till ca 12-14Mbps, ringde dem och snackade, de hade då någon automatisk hastighetsreglering som hade ställt ned hastigheten (vet ej varför, kanske var ledningen dålig vid något tillfälle under ett arbete i telenätet?). Jag bad dem att bumpa upp hastigheten igen eftersom jag hade kommit upp i 22Mbps tidigare, de förvarnade att går man så nära maxgränsen kan synkfel uppstå, men ja svarade att jag bara kan ringa tillbaks ifall nätet blir ostabilt.

Så, ring dem igen, tvinga dem att öka gränsen till, mja, säg 17-18Mbps, prova och se om det är stabilt - kanske har du tur?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Och jag vet varför dom "stryper" din lina. Fick reda på detta efter att jag bytt från Telia till BBB.

När jag hade telia fick jag 8mbit på pricken som jag betalade för. Sen när jag kollade runt pris medvetet så var BBB 20 kr billigare i månaden så bytte till dom och det var då sanningen kom fram.....

Min lina hem till mig på ADSL kan leverera MAX 10.3 Mbit/s men då maxar man lina och den kommer inte gå "stabilt" utan du kommer uppleva prestanda kurvor "Berg o dalbana".

Så Telia "ströp" min lina för att jag bara betalade för 8mbit men när BBB fick linan så öppnade dom full spjäll för deras 8-10mbits?
Jag har idag 8.5mbit stabilt och det är max vad som min lina klarar stabilt för annars börjar den svaja...

Så voila ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det kommer säkerligen inte som någon nyhet för alla. Jag har själv haft mina aningar, men det var just bara "aningar".
Jag kontaktade Telias support för ADSL/VDSL via deras chatt för att ta reda på om jag skulle vinna något på att byta från 24mbit till 30mbit. Fick veta att jag bor för långt bort från stationen och att ett byte av tjänst inte kommer ge mig någon hastighetsökning alls. (Bredbandskollen ger mig resultat på strax under 14mbit). När jag tankar saker når jag ca 1.6MB/s som max (vad nu det motsvarar i mbit?!).

Varför jag tar upp detta är för att jag en gång i tiden skaffade ip-tv via bredbandet. Fick veta att de skulle strypa min hastighet till 14mbit för att göra plats för bandbredden ip-tvn skulle ta upp. Jag hade tjänsten tills bindningstiden gick ut och sa upp den då jag fick skandalöst dålig ping och surfhastighet. Efter uppsägningen sa supporten att 14mbit strypningen skulle upphävas.

Nu till det intressanta. Innan tecknandet av ip-tv och strypningen till 14mbit så har jag uppmätningar gjorda med tp-test som mäter 16.8mbit-17mbit. Nu när jag kontaktade telia via chatten berättade hon på supporten att de sänder ut 16mbit till mig. Jag trodde att de skickar ut 24mbit men att hastighet "tappas på vägen". De måste med andra ord ha nya rutiner för var de stryper hastigheten och skyller sedan på att man bor ett visst avstånd från stationen för att snåla in på bandbredd. De skickar alltså inte ut högsta möjliga hastighet upp till 24mbit som många kanske tror. Utan fixerar ett värde som de anser kunna motivera med "ett visst avstånd till stationen".
För mig personligen är inte detta något jätte stort problem då jag är nöjd och prioriterar den ping jag har när jag lirar Quake Live. Men vetskapen att de egentligen kan leverera högre hastighet (upp till 24mbit) men medvetet stryper denna kan kännas som smått irriterande och lite av ett fulspel.

Vore det inte bättre att man betalade för den hastighet som de stryper tjänsten till, då de inte ens försöker leverera "upp till 24mbit"?! Nu är inte prisskillnaden mellan 8-24mbit (eller 30mbit som nya tjänsten heter) någon stor prisskillnad. Men som principsak?
Jag skulle hur som helst vilja se en lagändring där ISPerna tvingas redovisa vad de levererar och sätta priserna utifrån detta.

Har du någon koll på hur xDSL tekniken fungerar?

Det står på deras sida ifall du väljer d-tv med deras 12-24Mbit/s så kommer hastigheten att begränsas till 12Mbit/s som mest.
Ifall du inte vill betala mer än vad du får ut så kan du väl byta till 8Mbit/s, brukar inte vara något problem för de kunder som har haft 12-24Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Anledningen till att Telia "bara" levererar 16mbit till dig är för att du ska kunna använda din internetuppkoppling på ett tillfredsställande vis.

Högre hastigheter ställer högre krav på ledningarna (bl.a. avståndet spelar roll) och för att kompensera för det längre avståndet mellan dig och din telestation sänker de hastigheten men ökar "driftsäkerheten".

Du kan säkert ringa dem och be dem höja din profil för att få ut högre nerladdningshastighet när du använder TCP som har paketkontroll etc. När du däremot spelar/skypar etc och är beroende av att RÄTT paket kommer fram kommer du få sämre resultat då ledningen mellan dig och din telestation helt enkelt inte fixar den höga hastigheten vilket resulterar i packet loss etc.

Sen att dom skickar ut olika styrka på signalen för olika sorters abonnemang är en annan femma. Men i ditt fall så verkar 14mbit helt okej. Det är inget utmärkt resultat men godkänt. Telias kundtjänst borde kunna berätta samma sak för dig och låta dig prioritera som DU vill. Det lät bredbandsbolaget mig göra iaf. Jag spelar så sällan så jag ligger hellre på gränsen och tar ett par förlorade paket i gengäld för högre överföringshastigheter.

Det låter logiskt. Linan är förhållandevis stabil. Bättre än för några år sen. Internet över lag känns rappare. Nedladdningarna är något långsammare, men jag har bra ping så det är väl inget att klaga över egentligen.
Men om det skulle visa sig att jag skulle kunna få 18mbit och ändå ha stabil lina så skulle det vara ett bevis på att de gör det systematiskt för att tjäna in kapacitet tills folk själva aktivt klagar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Har du någon koll på hur xDSL tekniken fungerar?

Det står på deras sida ifall du väljer d-tv med deras 12-24Mbit/s så kommer hastigheten att begränsas till 12Mbit/s som mest.
Ifall du inte vill betala mer än vad du får ut så kan du väl byta till 8Mbit/s, brukar inte vara något problem för de kunder som har haft 12-24Mbit/s.

Du har inte läst vad jag skrivit. Jag HAR inte ip-tv. Jag hade ip-tv låsningen låg kvar. När jag bad dem ta bort låsningen till 14mbit (fick ut 11mbit) som det var så verkar de lagt en ny låsning på 16mbit som hon påstår. Får nu ut 14mbit från vägg och nnan jag skaffade ip-tv gissar jag att de strypte vid kanske 18mbit då jag fick ut 16.8mbit från vägg. Fick aldrig ut mindre än 15mbit/s. Nu får jag som mest 14mbit, vanligtvis runt 13mbit.

Alltså det verkar som de har nya rutiner för var de lägger strypningen på linan, och den verkar ha ändrats sedan 2008.
Läs klart ett inlägg nästa gång om du tänkt kommentera.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du har inte läst vad jag skrivit. Jag HAR inte ip-tv. Jag hade ip-tv låsningen låg kvar. När jag bad dem ta bort låsningen till 14mbit (fick ut 11mbit) som det var så verkar de lagt en ny låsning på 16mbit som hon påstår. Får nu ut 14mbit från vägg och nnan jag skaffade ip-tv gissar jag att de strypte vid kanske 18mbit då jag fick ut 16.8mbit från vägg. Fick aldrig ut mindre än 15mbit/s. Nu får jag som mest 14mbit, vanligtvis runt 13mbit.

Alltså det verkar som de har nya rutiner för var de lägger strypningen på linan, och den verkar ha ändrats sedan 2008.
Läs klart ett inlägg nästa gång om du tänkt kommentera.

Och du kanske borde ta det lite lugnt med dina piller om du tror att Telia systematiskt begränsar din hastighet för att "tjäna" lite per kund...
Då jag själv har jobbat för sagd företag så tror jag nog att jag har lite koll på detta. Och jag kan säga att detta pågår verkligen inte.

Det som troligtvis har hänt är att din lina har blivit sämre med åren, mycket (relativt) störning på linan orsakar mycket sämre responstid och paketförlust som i sin tur resulterar i lägre hastighet för dig.

Permalänk
Medlem

Nja om man tar bort upp till hastigheterna så måste dom ju ha minst 50 olika abonnemang beroende på hur långt från station du bor samt kvaliteten på ledningarna.
Näe behåll upp till men inför att man betalar för vad man får ut dvs får man ut 50% betalar man 50 får man 65 bet man 65 osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vad hindrar alla operatörer att skriva 1-24 mbit? Goodwill?

Fråga någon konkurrent eller något ftg som sköter DSL utrustning vad som skulle hända om spärren höjdes till 24 istället. Först då kanske du kan få ett pålitligt svar, snarare än om du frågar en operatör.

Jag tycker absolut att man ska betala för vad man får, alla åsikter är konsumentmakt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Rekordmedlem

Hastighetens justeras automatiskt efter den kvalitet som ledningen medger, så jag har svårt att tro att de "stryper" för att lura dig, däremot kan det bli så att ledningen är så dålig att det pga felmängden blir en lägre hastighet och om dessutom modemet känner av att det blir dåliga förutsättningar så kan det växla ner, ibland så går de upp igen om du startar om dem tex om det är ett fuktberoende problem och det torkat upp och olika operatörer har olika krav på kvalitet så de kan ge olika fart.

Adsl och vdsl är dessutom inte helt lika system så att de ger olika resultat är inte konstigt vdsl ger något längre räckvidd för en given hastighet men det krävs olika hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som det sagts så behöver du skaffa lite koll på hur xDSL fungerar.
Ingen operatör sitter med flit och retar upp sina kunder genom att levera mindre än förväntat bara för att jävlas. Det enda det genererar är badwill och det är inte i längden någonting som de vill ha. Kanske att det finns någon befängd operatör som gör det, men jag kan nästan garantera att ingen av de större sysslar med det.

Men, för att komma till poängerna:
1. Alla hastigheter på xDSL beror på hur stark signal man kan få ut. Detta mäts i någonting som kallas för SNR (Signal to Noise Ratio). Ju lägre denna är ju sämre går det. Det operatörerna gör är att sätta riktvärden på hur lågt denna får vara för att det skall anses acceptabelt, men generellt kan man säga att under 6 är dåligt punkt slut. En dålig SNR leder till saker så som bitfel, packetloss och dålig hastighet. Det kan även leda till flappande länk, d.v.s att internet dör helt och hållet titt som tätt. Riktigt dålig SNR kan även leda till att du inte får någon länk hem alls.

2. Alla xDSL-modem förhandlar med en DSLAM i stationen om vilken hastighet som skall köras. Det är i DSLAMen som eventuella begränsningar eller inställningar för uppkopplingen sätts. Begränsningar som kan sättas är t.ex. en max-hastighet eller en minsta SNR som skall upprätthållas. Problemet här är att när en anslutning väl är upprättad så kan den bara förhandlas ner automatiskt, inte upp igen. För att få den att försöka förhandla upp till en högre hastighet krävs att förbindelsen bryts (omstart av modem).

Kruxet är att modemen alltid kommer försöka förhandla sig till så hög hastighet som möjligt (upp till den begränsning som är satt). Detta gör att om regeln för uppkopplingen är max 24Mbit och minst SNR 6, ja då kommer modemet offra SNR för att nå så hög hastighet som möjligt ända tills den når SNR 6. Men sen kanske inte SNR 6 är tillräckligt för att det skall gå bra på just den länk vi talar om, utan kanske 8 vore bättre. Det man då gör är att sätta en lite lägre max-hastighet för att modemet skall sluta offra SNR när det nått det målet.

3. Efter allt detta finns det någonting som heter interleave (felaktigt kallat pingfilter för alla CS-spelare födda efter 80-talets slut). Detta är en funktion som rättar till en del av de bitfel och annat småstrul som uppstår på en xDSL-uppkoppling. Nackdelen är att det krävs lite tid för att detta skall hinnas med, så svarstiderna ökar. Med andra ord man får högre ping, men mindre packetloss. Denna är oftast ställbar i steg om 8. Att stänga av den helt är på xDSL också oftast en dum idé då packetfel är en naturlig del av xDSL och aldrig går att bli av med helt mer än i labb-miljö.

4. Operatören kan aldrig mäta vilken hastighet du får ut. De kan mäta vilken hastighet modemet har förhandlat fram mot DSLAM och se vilken max-hastighet de ställt in. Men för att mäta vad du faktiskt får ut krävs det att det skickas faktisk data till och från ditt hem och en slutpunkt. Det kan bara du göra, så länge du inte vill att operatören skall ha tillgång till att lagra saker på din dator som de kan skicka fram och tillbaka. Och även om du vill det så vill säkert inte operatören syssla med sånt.

5. Punkt 4 gör att det är praktiskt omöjligt för en operatör att ta betalt för den hastighet du får så länge de inte skall sitta och mäta din hastighet konstant, vilket skulle lämna ingenting kvar till dig att använda. Det måste finnas en mätbar siffra som inte kommer förändras nämnvärd att gå efter. Hastigheten som man får ut i datorn kan variera från dag till dag beroende på en helt fantastisk mängd saker. Även den hastighet som operatörerna faktiskt kan mäta kan variera. Har man t.ex. luft-ledning så kan hastigheten mellan modem och station hoppa upp och ner beroende på saker så som om det regnar, blåser eller är för varmt. Och ju högre hastigheter vi talar om, ju mindre krävs det för att de skall svänga (eller så svänger de mer vid samma påverkan). Det är alltså inte ett realistiskt krav. Istället är det intervall-hastigheter som är det realistiska alternativet.

Så sammanfattat: Att bara ställa det på max 24Mbit och hoppas på det bästa är alltså oftast en väldigt dum ide, då det i många fall betyder att stackaren som sitter hemma har horribel ping, packetloss och bitfel som gör att han ändå inte kan använda hastigheten effektivt. Och det är bara om han inte har otur och får ett internet som leker jojo eller lägger av helt.

Så sluta gnälla. Du får säker ut lite lägre för att det är där dina signal-värden ser bäst ut. Det du kan göra är att ringa supporten och be dem testa en profil med högre max-hastighet och se om det fungerar. Så länge du inte får tala med ett totalt stolpskott så kommer du få höra "visst, men på din egen risk och om det blir problem kommer vi ställa ner det igen".

Edit**
Och när det gäller lagar och vad det korrekta i att dela ut 16Mbit på ett 12-24Mbit-abonnemang kommer ifrån så är det "12-24" det kommer ifrån. Enligt avtal så är det någonstans mellan 12 och 24Mbit som du skall ha. Har du det, ja då är det inga bekymmer. Sen om man ligger långt ner i intervallen kan det ju vara snällt av dem att låta en byta till ett lägre intervall, men det gör inte det hela mindre korrekt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hör inte riktigt till ämnet, men vi har Bredband 60 hos bredbandsbolaget, som ska ge oss 20-60Mbit/s ner och 3-20Mbit/s upp.

Då fattar man ju att det inte alltid kan ligga på 60ner 20upp men grejen är ju att det konstant ligger på 35Mbit/s ner och 10Mbit/s upp. Antagligen beror detta på att vi bor för långt från närmaste telestation (trotts att vi bor mitt i stockholm?) men tycker i så fall att man skulle få ett lägre pris om man omöjligt kan få hastigheterna som de pratat om när man beställde abonnemanget?

Nu kanske man låter kräsen när man klagar på 35Mbit/s, men vi är ändå 3 stycken gamers i hushållet och då kan det bli lite ont om lina till alla, speciellt när åtminstonde en eller två servers är uppe samtidigt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hör inte riktigt till ämnet, men vi har Bredband 60 hos bredbandsbolaget, som ska ge oss 20-60Mbit/s ner och 3-20Mbit/s upp.

Då fattar man ju att det inte alltid kan ligga på 60ner 20upp men grejen är ju att det konstant ligger på 35Mbit/s ner och 10Mbit/s upp. Antagligen beror detta på att vi bor för långt från närmaste telestation (trotts att vi bor mitt i stockholm?) men tycker i så fall att man skulle få ett lägre pris om man omöjligt kan få hastigheterna som de pratat om när man beställde abonnemanget?

Nu kanske man låter kräsen när man klagar på 35Mbit/s, men vi är ändå 3 stycken gamers i hushållet och då kan det bli lite ont om lina till alla, speciellt när åtminstonde en eller två servers är uppe samtidigt.

Vart du bor spelar ingen roll. När kablarna drogs för en sisådär 30-50 år sedan så existerade inte tanken på bredband via telenätet, så nätet är byggt för att hantera analog telefoni i grunden. Detta betyder att man kan bo granne med stationen, men kabeln är dragen 2km runt hela området innan den når ditt hus för till telefoni fungerar det. För bredband är det dock inte lika lyckat.

Troligen får ditt modem ca 40Mbit, vilket är rätt mycket mitt i intervallet. Sen får du alltid ut lite mindre på datorn, speciellt om det är fler uppkopplade. Men det bör inte vara några problem att spela på det så länge ingen sitter och laddar några filer/uppdateringar eller liknande. Driver man egna servrar kan det dock äta bandbredd rätt snabbt, men även idag så räcker en 4-5Mbit gott och väl till för att kunna spela på. Krävs det mer än så borde någon ge ansvarig för multiplayer en örfil för det urkassa jobbet han gjort.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.