Verktyg Visningsval
2012-10-23, 17:12   #1

cosmomenal

Medlem

Registrerad: aug 2011

Uppgift rörande IP-Adressen.

Hej.
Jag går en gymnasial kurs som heter Nätverksteknik. Jag har fått följande fråga och jag vill få hjälp med att svara på den:
Citat:
Kontrollera vad din dator har för Ip-Adress. Vilken klass tillhör denna?
Kontrollera också om du ha en fast IP-adress eller om du har fått den från en DHCP-Server.
I det senare fallet, kontrollera även tid för lånet.
Jag gick in på hemsidan "http://www.whatismyip.com/" och såg att adressen är: 109.xxx.xxx.xx. Det betyder alltså "klass A" vilket jag ser tydligt i Läroboken här.
Fast det svåra med uppgiften är att kontrollera om jag har en fast ip adress eller om jag fått den från en DHCP-server. Hur kontrollerar jag detta?
Hur kontrollerar man tiden för det eventuella dhcp-lånet?
cosmomenal är inte uppkopplad
2012-10-23, 17:14   #2

Swedishg33k95

Medlem

Swedishg33k95s avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av cosmomenal Visa inlägg
Hej.
Jag går en gymnasial kurs som heter Nätverksteknik. Jag har fått följande fråga och jag vill få hjälp med att svara på den:

Jag gick in på hemsidan "http://www.whatismyip.com/" och såg att adressen är: 109.xxx.xxx.xx. Det betyder alltså "klass A" vilket jag ser tydligt i Läroboken här.
Fast det svåra med uppgiften är att kontrollera om jag har en fast ip adress eller om jag fått den från en DHCP-server. Hur kontrollerar jag detta?
Hur kontrollerar man tiden för eventuella dhcp-lånet?
Det borde du veta, eftersom man ofta får betala extra för att ha en dhcp ip. (DOCK inte säker)
Intel i7 930@ 4.2GHz | Asus Rampage Extreme III | LIAN LI PC-77F | 2x GTX 480 SLI | 6Gb Corsair Dominator 1800Mhz | Intel X25-M G2 80Gb x2 i Raid 0 | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 0 Riggen | MK-85 <3
Citera, annars kommer jag inte tillbaka!
Swedishg33k95 är inte uppkopplad
2012-10-23, 17:16   #3

Curemylife

Medlem

Curemylifes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av cosmomenal Visa inlägg
Hej.

Hur kontrollerar man tiden för det eventuella dhcp-lånet?
Ska stå i avtalet mellan dig och din ISP annars kan du ringa dom och fråga

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."
Curemylife är inte uppkopplad
2012-10-23, 17:17   #4

cosmomenal

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedishg33k95 Visa inlägg
Det borde du veta, eftersom man ofta får betala extra för att ha en dhcp ip. (DOCK inte säker)
Jag går kursen för att lära mig saker. Det står inte i Läroboken hur man kontrollerar en IP-adress ifall den är fast eller från DHCP.
2012-10-23, 17:21   #5

crazzir

Medlem

crazzirs avatar

Plats: at home

Registrerad: mar 2004

2012-10-23, 17:21   #6

Otur

Medlem

Plats: på landet

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedishg33k95 Visa inlägg
Nej, man får betala för fast IP. I princip allt använder dynamiska addresser idag.

tryck windows+r och skriv cmd i rutan / alt. sök i win7 startbar. skriv i CMD ipconfig -all. där står om du har DHCP eller ej, dock endast för ditt lokala nät. Men hade du haft en statisk IP till din ISP hade du vetat om det.
/facepalm
Otur är inte uppkopplad
2012-10-23, 17:28   #7

Michaelo

Medlem

Michaelos avatar

Plats: Romelanda

Registrerad: nov 2007

Jag tror att läraren menar din dators interna ip, för om du ska få fram tid osv för den externa ip måste du nog ha tillgång till routern.

Intern ip med all info kan du se med "ipconfig /all" i kommandotolken.

Edit: För långsam.
Michaelo är inte uppkopplad Folding
2012-10-23, 17:36   #8

simonw

Medlem

simonws avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Som redan nämnts så skall du använda dig av ipconfig via kommandotolken.
Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Kommandotolken
alt.
WinKey+r -> cmd -> "enter"
ipconfig /all
Ger följande:
Ethernet-anslutning Local Area Connection 1:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : xxxx.se
   DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
   Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
   IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 10.10.10.5(Standard)
   Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 23 oktober 2012 15:53:39
   Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 23 oktober 2012 18:53:38
   Standard-gateway. . . . . . . . . : 10.10.10.1
   DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.10.10.1
   DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 10.10.10.1

*Några rader bortklippt
Vad du då ska kika på är:

IPv4-adress
DHCP aktiverat
Lånet erhölls
Lånet upphör

Samt vilken klass det är, men det verkar du ha koll på
Class	Range of first octet (decimal)
A	0–127
B	128–191
C	192–223
http://en.wikipedia.org/wiki/IP_address
simonw är inte uppkopplad
2012-10-23, 18:00   #9

cosmomenal

Medlem

Tack för svar allihopa.

Jag vill nämna att vi använder Oracle VM Virtualbox. Det är faktiskt väldigt bra program som låter dig att köra flera virtuella datorer med OS.
2012-10-23, 18:16   #10

Pie-or-paj

Medlem

Pie-or-pajs avatar

Plats: Nyköping

Registrerad: apr 2008

Alltid trevligt med gymnasieskolor, speciellt kommunala viket det här verkar vara.

Klassystemet lades ner 93 så det känns ju nice att det fortfarande ingår i uppgifterna.
Var det historielektion du var på?

Att dessutom inte skriva vilken IP adress du ska kolla på och hur du ska göra det är
också ett skämt. Det man kan säga till lärarnas försvar är väl att de har så jäkla
dålig koll själva så de inte vet att lektionen de håller är värdelös.
2012-10-23, 18:18   #11

jonashej

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: aug 2012

IP-adressen din dator har är inte den du ser på whatsmyip och liknande. Det du ser där i nätverkets utgående adress, dvs den du fått från ISP'n.

Gå in i CMD och skriv ipconfig (eventuellt ipconfig /all) för att se din dators ip-adress. Där bör du också se dhcp-uppgifter.
jonashej är inte uppkopplad
2012-10-23, 18:33   #12

ninnuam

Medlem

ninnuams avatar

Plats: Osby, Skåne

Registrerad: jun 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj Visa inlägg
yaaaaay
OffTopic: Visst fan ska vi göra sverige till ett U-land igen! Arrogant tanke att tro vi skulle vara färdigutvecklade i vår del av världen :-)
[ASUS 27" PB278Q][i7 4930k@4.3GHz w/H80i nf-p12][Sabertooth X79][4x4GB Vengeance LP][Asus GTX770][BeQuiet PowerZone 750W][256GB Samsung 840 pro][4x500GB WD RE3][Win 8.1] ASUS Xonar U7 w/Sennheiser Momentum Over-Ear
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes
ninnuam är inte uppkopplad
2012-10-23, 19:16   #13

Pie-or-paj

Medlem

Pie-or-pajs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ninnuam Visa inlägg
OffTopic: Visst fan ska vi göra sverige till ett U-land igen! Arrogant tanke att tro vi skulle vara färdigutvecklade i vår del av världen :-)
Äntligen nån som inte misstolkar den
2012-10-23, 19:18   #14

ninnuam

Medlem

ninnuams avatar

Plats: Osby, Skåne

Registrerad: jun 2002

Citat:
Äntligen nån som inte misstolkar den
Va bra! Förstår inte vad som kan misstolkas med det om man tänker en mm utanför näsan :-)
[ASUS 27" PB278Q][i7 4930k@4.3GHz w/H80i nf-p12][Sabertooth X79][4x4GB Vengeance LP][Asus GTX770][BeQuiet PowerZone 750W][256GB Samsung 840 pro][4x500GB WD RE3][Win 8.1] ASUS Xonar U7 w/Sennheiser Momentum Over-Ear
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes
ninnuam är inte uppkopplad
2012-10-23, 20:42   #15

Bader

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2003

Citat:
Alltid trevligt med gymnasieskolor, speciellt kommunala viket det här verkar vara.

Klassystemet lades ner 93 så det känns ju nice att det fortfarande ingår i uppgifterna.
Var det historielektion du var på?

Att dessutom inte skriva vilken IP adress du ska kolla på och hur du ska göra det är
också ett skämt. Det man kan säga till lärarnas försvar är väl att de har så jäkla
dålig koll själva så de inte vet att lektionen de håller är värdelös.
Bara för att sidonotation introducerades 1993 betyder det inte att ip-klasserna är irrelevanta. Tvärtom är det viktigt att ha koll på om man ska planera ip-nät, man måste ju utgå ifrån något när man subnetar med VLSM. Dessutom står det ju att han ska kontrollera datorns ip-adress vilket gör det föga troligt att det handlar om han publika adress. För övrigt förstår jag inte varför de skulle ange hur han kollar ip-adressen, det är ju del av uppgiften.
Bader är inte uppkopplad
2012-10-24, 19:14   #16

Pie-or-paj

Medlem

Pie-or-pajs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ninnuam Visa inlägg
Va bra! Förstår inte vad som kan misstolkas med det om man tänker en mm utanför näsan :-)
Har hänt ett par gånger. Har tom. fått arga meddelanden från folk om hur man kan säga något sånt när människor svälter.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bader Visa inlägg
Bara för att sidonotation introducerades 1993 betyder det inte att ip-klasserna är irrelevanta. Tvärtom är det viktigt att ha koll på om man ska planera ip-nät, man måste ju utgå ifrån något när man subnetar med VLSM. Dessutom står det ju att han ska kontrollera datorns ip-adress vilket gör det föga troligt att det handlar om han publika adress. För övrigt förstår jag inte varför de skulle ange hur han kollar ip-adressen, det är ju del av uppgiften.
Är det inte bättre att utgå från vad man ska ha än vad man kallade nätet förut?

Det finns inte många routrar idag där man routar "klasser" utan det är nätmask som gäller.
2012-10-24, 21:15   #17

Bader

Medlem

Citat:
Har hänt ett par gånger. Har tom. fått arga meddelanden från folk om hur man kan säga något sånt när människor svälter.

Är det inte bättre att utgå från vad man ska ha än vad man kallade nätet förut?

Det finns inte många routrar idag där man routar "klasser" utan det är nätmask som gäller.
Klasser är fortfarande relevanta. Han läser nätverksteknik, då ska man ha koll på klasser. Det spelar ingen roll att de flesta routing-protokoll är klasslösa. Du måste ändå ha koll på klasserna om du designar nätverk. EIGRP konfigureras t ex default klassfullt. Hur ska du kunna förstå de automatiska route summaries om du inte kan ip-klasserna? Discontiguous networks? Förstå enkel dokumentation tom? Jag vet inte hur många prov jag skrivit där det står "Du har en klass x adress och behöver z antal nätverk med minst y hostar i varje etc. Anledningen till att jag säger det är för att det är viktigt att ha koll på om han tar sina studier seriöst och definitivt inte, som du försöker få det att låta som, irrelevant.
Bader är inte uppkopplad
2012-10-25, 19:29   #18

Pie-or-paj

Medlem

Pie-or-pajs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bader Visa inlägg
Klasser är fortfarande relevanta. Han läser nätverksteknik, då ska man ha koll på klasser. Det spelar ingen roll att de flesta routing-protokoll är klasslösa. Du måste ändå ha koll på klasserna om du designar nätverk. EIGRP konfigureras t ex default klassfullt. Hur ska du kunna förstå de automatiska route summaries om du inte kan ip-klasserna? Discontiguous networks? Förstå enkel dokumentation tom? Jag vet inte hur många prov jag skrivit där det står "Du har en klass x adress och behöver z antal nätverk med minst y hostar i varje etc. Anledningen till att jag säger det är för att det är viktigt att ha koll på om han tar sina studier seriöst och definitivt inte, som du försöker få det att låta som, irrelevant.
Jag ger mig. Men jag håller inte med. Route summaries är ju bla. varför man övergav klassystemet. I route summaries använder man nätmaskar (ofta förkortade som tex. 192.168.0.0/22).
Du tar upp prov som exempel vilket var precis det jag argumenterade emot. Att det används i skolor men sällan i "riktiga världen".

Självklart menade jag aldrig att studier var irrelevanta, det är alltid bra med kunskap.
Men man skulle kunna få effektivare studier som låg bättre i tiden och skulle göra mer nytta.

Men som sagt jag ger mig. Jag kommer inte argumentera mer i den här tråden.
2012-10-26, 11:20   #19

Bader

Medlem

Citat:
Jag ger mig. Men jag håller inte med. Route summaries är ju bla. varför man övergav klassystemet. I route summaries använder man nätmaskar (ofta förkortade som tex. 192.168.0.0/22).
Du tar upp prov som exempel vilket var precis det jag argumenterade emot. Att det används i skolor men sällan i "riktiga världen".

Självklart menade jag aldrig att studier var irrelevanta, det är alltid bra med kunskap.
Men man skulle kunna få effektivare studier som låg bättre i tiden och skulle göra mer nytta.

Men som sagt jag ger mig. Jag kommer inte argumentera mer i den här tråden.
Vill bara klargöra en sak, jag tror vi har kommit dit vi ska med diskussionen. Med prov och dokumentation menar jag inte nödvändigtvis skolor, jag gjorde precis ett Cisco-prov hos Cornerstone där klasser förekom på väldigt många frågor. Det används alltså för utbildning och liknande även i riktiga världen. Förstår du inte dem hämmar du rejält din förmåga att utvecklas, vilket ju är a och o inom teknik. Dock är det ju ett icke-problem då klasser är så enkelt ändå.
Bader är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb