Vari ligger problemet med Packetloss med Telenors DWR-923 4G??

Permalänk
Medlem

Vari ligger problemet med Packetloss med Telenors DWR-923 4G??

Har en router som topic. Haft en del strul med dålig signalstyrka osv. Detta är nu löst genom att spika routern på 4G@900MHz.

Tyvärr har jag fortfarande problem med packetloss som varierar mellan 1-3% vilket gör onlinespelande till en mardröm!

Någon som har någon idé hur jag kommer till rätta med detta. Varit på Telenor x flera, men dom har inte mycket vetigt att säga.

Körde en Tracert mot Sunet.se som ser ut som följer:
Spårar väg till sunet.se [109.105.111.14]
över högst 30 hopp:

1 <10 ms <10 ms <10 ms 192.168.0.1
2 * * * Begäran gjorde timeout.
3 27 ms 24 ms 25 ms ti3006c400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.100.50]

4 27 ms 24 ms 24 ms ti3001c310-ae5-0.ti.telenor.net [146.172.99.125]

5 26 ms 36 ms 32 ms ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.25]

6 25 ms 23 ms 33 ms se-fre.nordu.net [194.68.128.24]
7 24 ms 24 ms 25 ms web.sunet.se [109.105.111.14]

Spårning utförd.

Kan själv inte tolka denna speciellt bra bortsett från att det inte verkar vara problem mellan min burk och routern!?

Kör jag på Pingtest får jag ganska varierande resultat från gång till gång med både packetloss och ping mellan 35-150ms samt Jitter mellan 10-80ms

Ideer mottages tacksamt!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen en hög siffra? 1-3% packet loss över trådlös uppkoppling?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte en aning, men det genererar rejält med lagg när jag försöker spränga stridsvagnar i WOT!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen en hög siffra? 1-3% packet loss över trådlös uppkoppling?

Ja det är en jättehög siffra.
Det innebär bla att TCP aldrig kommer komma upp i några hastigheter.

Allt över 10^-6 är i princip obrukbart.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag uppar gammal tråd, men hur har det gått för dig?
Jag har exakt samma problem och har exakt samma leverantör och router.

Jag spelar inte mycket, men skickar mycket småfiler, och där vill jag absolut inte ha "packet loss"..Vilket jag har
Jag ligger oftast med stadig ping mellan 25-27ms, jitter 30ms senast.

Har 2 extra antenner på taket för att förbättre min anslutning.
Men som sagt. Hur blir jag av med packet loss?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

ladda ned pingplotter och starta testet. du kommer direkt att se vart problemet ligger

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Jag uppar den här igen då jag har samma problem , sjukt irriterande när man försöker spela online. Hastigheten är skitbra men fryslagg i 2 sekunder var 10nde sekund är inte direkt kul. Har förövrigt stark signalstyrka osv. Telenor fattar ju inte mycket av problemet mer än att kärringen säger "lämna in routern på service/lagning" , men problemet är garanterat inte det. Finns det andra routrar som e stabilare eller vad är problemet? Förövrigt är routern låst på 4g och 900mhz.

Nån som har nån bra plan !??

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Har bråkat nå otroligt med min egen skit och kan bara konstatera att det är en £$$@! skit router. Dock hade jag endel egna problem. Hade 2 switchar i mitt nätverk och ena måste det ha varit något fel på då jag fick stadiga pingspikar. Men även utan den så var det ofta problem med dålig hastighet och ständiga omstarter. Nu är den förvånansvärt stabil, har inte startat om den sen julledigheten tror jag och ligger stadigt över 60Mbit vilket får ses som godkänt. Har iaf kommit fram till att den funkar bäst om man låter den vara. Kör i princips fabriksinställningarna med nyaste (tror jag) Firmware. Har endast min egen Router kopplat till den och allt annat till min router, tråd som trådlöst. Försökte köra DWR-923 som brygga men tyvärr behövdes den startas om ganska frekvent och det var sega omstarter då min router tog väldig tid på sig att få IP från DWR-923.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikbjur:

Jag uppar den här igen då jag har samma problem , sjukt irriterande när man försöker spela online. Hastigheten är skitbra men fryslagg i 2 sekunder var 10nde sekund är inte direkt kul. Har förövrigt stark signalstyrka osv. Telenor fattar ju inte mycket av problemet mer än att kärringen säger "lämna in routern på service/lagning" , men problemet är garanterat inte det. Finns det andra routrar som e stabilare eller vad är problemet? Förövrigt är routern låst på 4g och 900mhz.

Nån som har nån bra plan !??

/Fredrik

Du kör trådlöst som påverkas av nästa allt. Ladda ned pinplotter och testa så ser du vart du tappar paket.
Det går inte att förvänta sig helt stabil länk via trådlöst, så är det bara.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Ursäkta om jag uppar gammal tråd, men hur har det gått för dig?
Jag har exakt samma problem och har exakt samma leverantör och router.

Jag spelar inte mycket, men skickar mycket småfiler, och där vill jag absolut inte ha "packet loss"..Vilket jag har
Jag ligger oftast med stadig ping mellan 25-27ms, jitter 30ms senast.

Har 2 extra antenner på taket för att förbättre min anslutning.
Men som sagt. Hur blir jag av med packet loss?

Skrivet av Fredrikbjur:

Jag uppar den här igen då jag har samma problem , sjukt irriterande när man försöker spela online. Hastigheten är skitbra men fryslagg i 2 sekunder var 10nde sekund är inte direkt kul. Har förövrigt stark signalstyrka osv. Telenor fattar ju inte mycket av problemet mer än att kärringen säger "lämna in routern på service/lagning" , men problemet är garanterat inte det. Finns det andra routrar som e stabilare eller vad är problemet? Förövrigt är routern låst på 4g och 900mhz.

Nån som har nån bra plan !??

/Fredrik

Skrivet av Segge:

Har bråkat nå otroligt med min egen skit och kan bara konstatera att det är en £$$@! skit router. Dock hade jag endel egna problem. Hade 2 switchar i mitt nätverk och ena måste det ha varit något fel på då jag fick stadiga pingspikar. Men även utan den så var det ofta problem med dålig hastighet och ständiga omstarter. Nu är den förvånansvärt stabil, har inte startat om den sen julledigheten tror jag och ligger stadigt över 60Mbit vilket får ses som godkänt. Har iaf kommit fram till att den funkar bäst om man låter den vara. Kör i princips fabriksinställningarna med nyaste (tror jag) Firmware. Har endast min egen Router kopplat till den och allt annat till min router, tråd som trådlöst. Försökte köra DWR-923 som brygga men tyvärr behövdes den startas om ganska frekvent och det var sega omstarter då min router tog väldig tid på sig att få IP från DWR-923.

Om någon fortfarande har problem med denna router vill jag bara dela med mig av lösningen som funkar för mig numera.

FW 1.4.17.37, låst till 4G @900Mhz och bort med högra antennen sett framifrån! Ytterst sällan problem numera bortsett från när sonen youtubar samtidigt som jag jagar låg ping.....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB