Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-12-23, 17:03   #31

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Sverige

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FyoDisco Visa inlägg
Kan tyvärr inte få så hög hastighet. Bor en bit ut på landet. 32mbit/s är högsta. Och just nu har vi 8.
Har du ADSL och bor långt från stationen kommer uploaden alltid att vara värdelöst dålig. Enda sättet är då att begränsa uploaden så att ACK-paketen får plats, annars kommer du alltid ha problem med nerladdning samtidigt som du laddar upp. Finns inget annat sätt.

Ta reda på hur hög upload du har. Har du Telia och SMART-router, titta där, värden står i klartext. Sedan väljer du max 75% av det värdet som tillgänglig upload vid uppladdning.

Huvudburk: Intel 2600K, P8Z68-V PRO, Corsair Vengeance 16GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 320 SSD, WD Black+Green, Silverstone FT02, Silver Power SP-SS750M (SeaSonic M12D), Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS.
* Stolt paragrafryttare *
MultiMan är inte uppkopplad
2012-12-23, 17:09   #32

anton_mjor

Medlem

anton_mjors avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: maj 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TwiceFire Visa inlägg
Brukar ju vara så på just ADSL är det halvdubplex alltså går inte skicka och ta emot samtidigt. Där brukar ju Nedström prioriteras och ska man ladda upp en del så brukar nerströms sjunka rejällt i hastighet tyvärr.
ADSL är fullduplex och upp- och nedladdnings-kanaler går på olika frekvenser.
Dock har man ett begränsat frekvensspektra att använda, därför brukar man göra nedströms-kanalen bredare då det oftast är den som behövs.
Kanalerna är assymetriska, därav Assymetric DSL.

Tala i nattmössan hörredu.
anton_mjor är uppkopplad nu Folding
2012-12-23, 18:17   #33

FyoDisco

Medlem

FyoDiscos avatar

Plats: Uppland

Registrerad: sep 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MultiMan Visa inlägg
Har du ADSL och bor långt från stationen kommer uploaden alltid att vara värdelöst dålig. Enda sättet är då att begränsa uploaden så att ACK-paketen får plats, annars kommer du alltid ha problem med nerladdning samtidigt som du laddar upp. Finns inget annat sätt.

Ta reda på hur hög upload du har. Har du Telia och SMART-router, titta där, värden står i klartext. Sedan väljer du max 75% av det värdet som tillgänglig upload vid uppladdning.
Bor inte så långt ifrån stationen tror jag. Kommer just nu upp i 7,4 som max hastighet ibland.
Oc hför att ändra den där grejen med routern, gör man det via webben?
2012-12-23, 18:30   #34

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Bor inte så långt ifrån stationen tror jag. Kommer just nu upp i 7,4 som max hastighet ibland.
Oc hför att ändra den där grejen med routern, gör man det via webben?
Nerhastigheten som du nämner är helt ointressant, det är UPP som är det viktiga och den är betydligt lägre.

Du loggar in via webbläsaren och routerns adress. Normalt 192.168.1.254, sedan namn och lösen som standard är Administrator och troligen samma lösen, minns ej eftersom jag ändrat för längesen till annat lösen. Annars googla.

Huvudburk: Intel 2600K, P8Z68-V PRO, Corsair Vengeance 16GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 320 SSD, WD Black+Green, Silverstone FT02, Silver Power SP-SS750M (SeaSonic M12D), Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS.
2012-12-24, 01:05   #35

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Plats: Upplands Väsby

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av anton_mjor Visa inlägg
ADSL är fullduplex och upp- och nedladdnings-kanaler går på olika frekvenser.
Dock har man ett begränsat frekvensspektra att använda, därför brukar man göra nedströms-kanalen bredare då det oftast är den som behövs.
Kanalerna är assymetriska, därav Assymetric DSL.

Tala i nattmössan hörredu.
Var nog inte så han menade.

Vid varje TCP överförning så skickas det ett ACK paket som svar till sändaren från mottagaren som berättar "Jag har fått mina första 5 paket, skicka nästa 5 tack". Om du då har linan helt full uppåt (laddar upp film), så kommer tankningen nedåt för t.ex. hemsidor att gå segt, eftersom ACK-paketen inte får samma plats längre. ACK-paketen används för att säkerhetsställa att alla skickade paket kommer fram, och därmed skickas några i taget mellan varje ACK. I online spel blir det för mycket overhead och därmed används UDP som i stora drag skickar data, vare sig allt kommer fram eller inte, den räknar med att allt kommer fram. Sen kan man på mjukvarunivå få samma "ACK" funktion till UDP, men det är en helt annan historia och ligger på applikationsnivå.
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770
Tozzi är inte uppkopplad
2012-12-24, 03:39   #36

anton_mjor

Medlem

anton_mjors avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: maj 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tozzi Visa inlägg
Var nog inte så han menade.

Vid varje TCP överförning så skickas det ett ACK paket som svar till sändaren från mottagaren som berättar "Jag har fått mina första 5 paket, skicka nästa 5 tack". Om du då har linan helt full uppåt (laddar upp film), så kommer tankningen nedåt för t.ex. hemsidor att gå segt, eftersom ACK-paketen inte får samma plats längre. ACK-paketen används för att säkerhetsställa att alla skickade paket kommer fram, och därmed skickas några i taget mellan varje ACK. I online spel blir det för mycket overhead och därmed används UDP som i stora drag skickar data, vare sig allt kommer fram eller inte, den räknar med att allt kommer fram. Sen kan man på mjukvarunivå få samma "ACK" funktion till UDP, men det är en helt annan historia och ligger på applikationsnivå.
Borde inte overhead-data gå separat från userdata? Så funkar det ju i alla andra protokoll.
Jag är på inget sätt expert, men det låter mycket långsökt.
Det låter verkligen speciellt lågsökt att ACK-paketen skulle korka igen nedströms, som har massor med kapacitet.
anton_mjor är uppkopplad nu Folding
2012-12-24, 10:55   #37

Pimpim666

Medlem

Pimpim666s avatar

Registrerad: nov 2005

Citat:
Kan tyvärr inte få så hög hastighet. Bor en bit ut på landet. 32mbit/s är högsta. Och just nu har vi 8.
Bor också på landet och vet hur hemskt du har det. Fick använda netlimiter för att få några vettiga hastigheter upp.

Det du måste göra är strypa din hastighet från det program du laddar upp med och inte hela din bandbredd.
2012-12-24, 21:09   #38

FyoDisco

Medlem

FyoDiscos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pimpim666 Visa inlägg
Bor också på landet och vet hur hemskt du har det. Fick använda netlimiter för att få några vettiga hastigheter upp.

Det du måste göra är strypa din hastighet från det program du laddar upp med och inte hela din bandbredd.
Får väl leva det det isf. Blir nog max 7år till är ute. Sen in mot stan

Men netlimiter säger ju att trial perioden är slut och inget går att göra då. Går det att fixa utan att köpa.
2012-12-24, 21:20   #39

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Plats: Upplands Väsby

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av anton_mjor Visa inlägg
Borde inte overhead-data gå separat från userdata? Så funkar det ju i alla andra protokoll.
Jag är på inget sätt expert, men det låter mycket långsökt.
Det låter verkligen speciellt lågsökt att ACK-paketen skulle korka igen nedströms, som har massor med kapacitet.
"overhead" data är det som sitter på varje paket. Det man kallar overhead är sådan som innehåller data om paketens storlek, adress, etc. Det är sådant man oftast inte kommer förbi, sen är ju alla protokoll lite olika hur de hanterar sin egna overhead och den generella overheaden, de åker alltså inte i skilda paket (frames) eller dylikt. Utan "overhead" vet inte nätverket vart paketet ska. Sen kan man öka MTU, alltå storleken på paketet och hur mycket data det kan innehålla. Det är fortfarande samma mängd overhead, men större mängd data, vilket gör att det procentuellt är mindre overhead. En vanlig MTU via ADSL är 1500, sen finns något som kallas för "Jumbo frames" som är en MTU på 9000. Hur stor MTU man ska ha styrs både av linans hastighet och pålitlighet. Om den är ostabil, t.ex. att många paket tappas på vägen, då är det värre om man har högre MTU, eftersom det är mer data som tappas, och mer data som behöver sändas om igen. Sänker man MTU kan man uppleva högre hastigheter och stabilare lina. Men om linan är tillförlitlig kan man höja MTU och därmed få lite snabbare överförningar, om man knappt har några tappade paket/frames.

Så, i TS fall, så går det segt när han tankar saker UPP. Hela hans upp-lina är full med annan trafik. Om detta så är fallet, blir det svårt att ta emot TCP trafik och skicka bekräftelse (ACK) för dem för att invänta nästa leverans av frames/paket. Så nej, det är varken lång- eller lågsökt, det är väldigt logiskt.

Den vanligaste köhanteringen för paket är "FIFO", "First in, First out". Ett ACK-paket må vara väldigt litet, men om tusen andra paket ligger före (filmen som tankas upp), så tar det väldigt lång tid innan ACK-paketet får skickas ut (tänk dig en lång kö i kassan på ICA, även om den stackarn sist i kön ska köpa en vara, så får han ändå vänta på alla andra som har hela vagnar med mat).

Sen kan man koplicera detta och förenkla detta med tekniker som QoS, som kan hjälpa dig att prioritera vilken trafik som är viktigast och ska få företräde, men det är något annat och inget jag tänker gå igenom här (överkurs).

Netlimiter här funkar nog inte för TS, för den gör kön bara "smalare", vilket gör att det kan få motsatt effekt vad han önskar sig. Om den inte kan begränsa trafiken per applikation som använder nätet, men har aldrig använt programmet så kan inte uttala mig om dennes funktion och effekt.
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770
Tozzi är inte uppkopplad
2012-12-24, 22:50   #40

FoxOne

Medlem

FoxOnes avatar

Plats: ―

Registrerad: feb 2006

Jag använde cFosSpeed när jag satt med asymmetrisk lina..
2012-12-24, 23:08   #41

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Så intressant att samma saker körs om å om igen i tråd efter tråd.
Sitter här gammal och bitter på julaftonskvällen och konstaterar att det är 10 år sen man satt och meckade in wondershaper på sin linuxburk.

http://lartc.org/wondershaper/

Det var problem med ackarna för 10 år sen, det är problem med ackarna fortfarande, inte direkt raketforskning.

Mest bara förvånad över att protokollet och/eller operativsystemen inte evolverat till att lösa detta bättre på egen hand.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-12-25, 08:42   #42

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg
Så intressant att samma saker körs om å om igen i tråd efter tråd.
Sitter här gammal och bitter på julaftonskvällen och konstaterar att det är 10 år sen man satt och meckade in wondershaper på sin linuxburk.

http://lartc.org/wondershaper/

Det var problem med ackarna för 10 år sen, det är problem med ackarna fortfarande, inte direkt raketforskning.

Mest bara förvånad över att protokollet och/eller operativsystemen inte evolverat till att lösa detta bättre på egen hand.
Av egen erfarenhet kan jag bara säga att sedan jag bytte från Alltele med något av de bättre standardmodemen (minns inte nu, men bra) till Telia med Smart-router har jag inte en enda gång lyckats mätta uploaden och fått seg nerladdning. Detta trots att jag enligt siffrorna utnyttjar upload absolut max.

Troligen har Smart någon form av väl fungerande QoS för ACK-paketen inbyggt.

2012-12-26, 00:15   #43

Tanis

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tozzi Visa inlägg

Netlimiter här funkar nog inte för TS, för den gör kön bara "smalare", vilket gör att det kan få motsatt effekt vad han önskar sig. Om den inte kan begränsa trafiken per applikation som använder nätet, men har aldrig använt programmet så kan inte uttala mig om dennes funktion och effekt.
Netlimiter shapar på applikationsnivå o använts i många år för exakt denns typ av problem.

Skickades från m.sweclockers.com
Tanis är inte uppkopplad
2013-01-13, 00:37   #44

FyoDisco

Medlem

FyoDiscos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FoxOne Visa inlägg
Jag använde cFosSpeed när jag satt med asymmetrisk lina..
Provade cfosspeed istället och det funkar grymt mycket bättre! Lite mer komplicerat än netlimiter men fungerar iaf. Men uppladdnings hastigheten sjunker ganska mycket men nedladdningen funkar utmärkt fortfarande!

Redaktionens senaste nyhetsrubriker