Hastigheten sjunker när jag laddar upp video.

Permalänk
Medlem

Hastigheten sjunker när jag laddar upp video.

Hej!

Stötte på ett problem med vårt nya internet för några dagar sen. Det är nämligen så att när jag ska ladda upp en video till youtube så nästan "krashar" vårt internet. Hastigheten sjunker från stabila 7,5mbit/s till ca, 0,4-0,8mbit/s. Och det händer bara när jag ska ladda upp en video. Annars är det en helt ok hastighet som håller sig runt 7,5mbit/s nerströms och 0,8mbit/s uppströms. Oftast går det inte ens att öppna en annan sida när man laddar upp en video.

Här även provar från andra datorer. Provat med en ethernet kabel. Samma problem. Vet inte om det beror på youtubes servrar, modemet, telia eller mitt nätverkskort.

Vi har Telia 8mbit/s via telejacket. Vi har också telias modem som man fick med.

Innan hade vi Tre mobilt bredband via en router. Då funkade det att aldda upp video till youtube med en ok hastighet och man kunde samtidigt spela online eller kolla runt på webben.

Tillbringade 2timmar en kväll förra veckan med telias kundsupport och vi kom inte fram till nåt fel. Jag provade att återställa modemet med det hjälpte inte.

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Det är alltså nerström som sjunker när du laddar upp?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är alltså nerström som sjunker när du laddar upp?

Nä, både upp-och nedströms sjunker väldigt mycket.

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Brukar ju vara så på just ADSL är det halvdubplex alltså går inte skicka och ta emot samtidigt. Där brukar ju Nedström prioriteras och ska man ladda upp en del så brukar nerströms sjunka rejällt i hastighet tyvärr.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TwiceFire:

Brukar ju vara så på just ADSL är det halvdubplex alltså går inte skicka och ta emot samtidigt. Där brukar ju Nedström prioriteras och ska man ladda upp en del så brukar nerströms sjunka rejällt i hastighet tyvärr.

Hur går det ihop?

EDIT: Om du menar att man som användare prioriterar nedströms så går det bra ihop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Brukar ju vara så på just ADSL är det halvdubplex alltså går inte skicka och ta emot samtidigt. Där brukar ju Nedström prioriteras och ska man ladda upp en del så brukar nerströms sjunka rejällt i hastighet tyvärr.

Mycket dåligt isf tycker jag då bra uppströms hastighet är ett måste för mig.

Men om man skulle byta till en högre hastighet, 30mbit/s ner och 2,5mbit/s upp. Skulle det bli nå bättre då kanske?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Nä, både upp-och nedströms sjunker väldigt mycket.

Som nämt innan är ADSL halv-duplex, dock är ADSL asymetriskt för att "simulera" full duplex och det brukar finnas en "magisk" gräns för när det börjar påverka, för mig ligger det runt 70-75KB/s så brukar låsa på 50 på torrents när jag spelar, max för mig ligger runt 130KB/s och ner just under 2MB/s men såfort den börjar gå över 70-75 börjar ner hastigheten att minska kraftigt väldigt snabbt men innan det märks det typ inte av.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

OM du skulle byta skulle "dippningarna" finnas kvar men under en kortare tidsram då det går snabbare att ladda upp videon.

Hade VDSL2 från Telia tidigare, 30/30 tror jag att jag hade. Laddade mitt ex upp bilder hon fotat gick det inte göra något på nätet..

Satt jag och spelade något timade jag ut, laddade jag ner "dog" min uppkoppling...

Permalänk
Medlem

Om du tar hela din länk för uppload av din video, så dödar du samtidgt nedladdning. Detta då en nedladdande enhet måste löpande skicka ACKs för att sändaren skall få en bekräftelse att paketen kommit fram samt att hastigheten er emellan är OK. Kommer inte dessa ACKs tillbka till sändaren sänks hastigheten steg för steg...

Du bör köra ngn shaping på din upload - typ Netlimiter el dyl så att du max tar 80-90% av din upload. Då finns det "plats kvar" för dina ackar o downloaden kommer att gå bättre.

Permalänk
Medlem

Förstod tyvärr inte så mycket av det ni ovan skrev då jag inte är helt inne på det här med internet och sånt. Men det finns ingen annan typ av internet uppkoppling som man kan använda om man bor en bit utanför stan. Mobilt är inget alternativ.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

När man fildelar brukar man för att inte röras av detta fenomen ställa in sin uppladningskapacitet på ca max 80% för att ha lite fritt till att skicka anrop uppströms till de webbsidor du vill ska laddas ner till datorn. Fyller man uppladdningskapaciteten till fullo med något, uppladning av video, fildelning eller dylikt, kan man logiskt nog inte begära sidor och dylikt att laddas ner, och internet "dör" då.

Netlimiter eller dylikt kanske skulle fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

När man fildelar brukar man för att inte röras av detta fenomen ställa in sin uppladningskapacitet på ca max 80% för att ha lite fritt till att skicka anrop uppströms till de webbsidor du vill ska laddas ner till datorn. Fyller man uppladdningskapaciteten till fullo med något, uppladning av video, fildelning eller dylikt, kan man logiskt nog inte begära sidor och dylikt att laddas ner, och internet "dör" då.

Netlimiter eller dylikt kanske skulle fungera?

Netlimiter och dylikt, vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Netlimiter och dylikt, vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

http://bit.ly/UDuRfX

Permalänk
Medlem

Snälla. Ni som säger att ADSL är halv-duplex bör läsa på lite. ADSL är fullduplex.

Den är asymetrisk pga att den mesta bandbredden används för uppströmmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Snälla. Ni som säger att ADSL är halv-duplex bör läsa på lite. ADSL är fullduplex.

Den är asymetrisk pga att den mesta bandbredden används för uppströmmen.

Går det typ inte göra så att bandbredden används 50/50 ungefär av både upp- och nedströms. Iaf när jag ska ladda upp en video.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Snälla. Ni som säger att ADSL är halv-duplex bör läsa på lite. ADSL är fullduplex.

Den är asymetrisk pga att den mesta bandbredden används för uppströmmen.

Stämmer bra, jag är extremt trött på myten att dsl är halv-duplex.
ADSL är FULL duplex.

Orsaken till att bandbredden går ner i en riktning när man lastar i andra riktningen är TCP.
Mottagaren skickar hela tiden ACK:ar att den mottagit paketen och får inte sändaren ACK så slutar han helt enkelt att sända.

Om du fyller din upplänk med tex en videouppladdning så blir upplänken full.
Länken blir så full att det inte finns plats för annan trafik.

Och om du samtidigt startar en nedladdning så kommer din dator att försöka skicka ACK på paketen den tagit emot.
Men din upplänk är redan full av din "uppladning" - och det finns ingen plats för dina ACK.
Vilket ledar till att servern du laddar ner från slutar sända eftersom den inte får några ACK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Men om man skulle byta till en högre hastighet, 30mbit/s ner och 2,5mbit/s upp. Skulle det bli nå bättre då kanske?

Nej, inte om du även i fortsättningen fyller din upplänk.

Faktum är att det inte ens hjälper om du har 100M eller 1G uppströms.
Fyller du upplänken så får du extremt dålig nedladdning (med TCP).

Permalänk
Medlem

Det man kan göra är att antingen begränsa uploaden så att det finns bandbredd över för ACKarna att skickas eller sätta högre prioritet på ACKarna än annan utgående trafik. Tänk på att om det finns flera enheter som är anslutna mot internet hos dig så kan du behöva göra den här optimeringen på routern istället för på bara en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det man kan göra är att antingen begränsa uploaden så att det finns bandbredd över för ACKarna att skickas eller sätta högre prioritet på ACKarna än annan utgående trafik. Tänk på att om det finns flera enheter som är anslutna mot internet hos dig så kan du behöva göra den här optimeringen på routern istället för på bara en dator.

Ok, men hur gör jag den där optimeringeng på telias modem?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Går det typ inte göra så att bandbredden används 50/50 ungefär av både upp- och nedströms. Iaf när jag ska ladda upp en video.

netlimiter som folk redan skrivit.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

netlimiter som folk redan skrivit.

Ok, men skulle va snällt om nån skulle kunna förklara hur man gör med netlimiter då jag inte är helt inne på det här emd internet som jag redan har skrivit.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Nu har jag åtminstånde löst problemet med att det inte går att göra nåt medans jag laddar upp. Så nu funkar det fint. Men nu laddar jag upp videona riktigt segt.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Nu har jag åtminstånde löst problemet med att det inte går att göra nåt medans jag laddar upp. Så nu funkar det fint. Men nu laddar jag upp videona riktigt segt.

Begränsa hastigheten på den webläsare du använder till runt 80% av maxhastigheten du får ut uppströms. Då borde du kunna använda datorn under tiden och även få upp videona i hyffsad fart.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vet inte om något svarat det jag tänker på, men:

Varje gång du skickar data, så skickas det i perioder. Det kan skickas 5 paket i taget, för varje 5 paket måste andra sidan skicka en "ack" att "Ja, jag har mottagit dessa 5 paket, skicka nästa 5 tack". Och om du då maxar hela din lina upp, så får din dator nästan omöjligt att hinna med och skicka "ack" när du besöker en hemsida, eftersom din dator måste säga "Jag har mottagit mina första 5 paket, vänligen skicka nästa 5 paket, tack".

Hoppas du förstod min förklaring. Tog "5" som exempel bara.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Begränsa hastigheten på den webläsare du använder till runt 80% av maxhastigheten du får ut uppströms. Då borde du kunna använda datorn under tiden och även få upp videona i hyffsad fart.

Har begränsat allt internet användande på min dator. Alltså även webbläsarn.

Skrivet av era909:

Begränsa hastigheten på den webläsare du använder till runt 80% av maxhastigheten du får ut uppströms. Då borde du kunna använda datorn under tiden och även få upp videona i hyffsad fart.

Skrivet av Tozzi:

Vet inte om något svarat det jag tänker på, men:

Varje gång du skickar data, så skickas det i perioder. Det kan skickas 5 paket i taget, för varje 5 paket måste andra sidan skicka en "ack" att "Ja, jag har mottagit dessa 5 paket, skicka nästa 5 tack". Och om du då maxar hela din lina upp, så får din dator nästan omöjligt att hinna med och skicka "ack" när du besöker en hemsida, eftersom din dator måste säga "Jag har mottagit mina första 5 paket, vänligen skicka nästa 5 paket, tack".

Hoppas du förstod min förklaring. Tog "5" som exempel bara.

Tack! Nu fattar jag bättre hur det fungerar.

Men är det inte så att mitt trådlösa nätverks grejs via usb kan va problemet? Kanske blir bättre med kabel?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Har begränsat allt internet användande på min dator. Alltså även webbläsarn.

Tack! Nu fattar jag bättre hur det fungerar.

Men är det inte så att mitt trådlösa nätverks grejs via usb kan va problemet? Kanske blir bättre med kabel?

Beroende på hur snabbt internet du har, trådlöst har ju en viss begränsning, men om man har ADSL är det svårt att slå i taket på denna höjd om man inte har mycket störningar i hemmet eller sitter långt ifrån mellan AP och dator.

Men testa gärna med kabel, det är det enda sättet och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Inget har egentligen hjälpt. Netlimiter går typ inte att använda längre då trial tiden har runnit ut tydligen och jag tänker inte köpa nåt. Och sen när jag inte använder netlimiter och även stänger ner hela programmet så ligger det där och segar ner min hastighet som tusan. Måset avinstallera netlimiter för att komma upp i maxhastighet. Men då är jag på samma problem som tidigare. Det går inte att ladda upp videos utan att hela nätverket krashar.

Skulle det bli bättre om man betalar för en högre hastighet?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Skulle det bli bättre om man betalar för en högre hastighet?

Högre upphastighet kommer naturligtvis bli bättre.
Kör på 100/100 och du kommer inte ha några problem alls.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

http://blog.ip.fi/2012/03/silver-bullet-for-home-qos.html

En utmärkt bloggpost om ditt problem och hur man löser detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Högre upphastighet kommer naturligtvis bli bättre.
Kör på 100/100 och du kommer inte ha några problem alls.

Kan tyvärr inte få så hög hastighet. Bor en bit ut på landet. 32mbit/s är högsta. Och just nu har vi 8.

Visa signatur

/Felix