Permalänk
Medlem

Hjälp med nätverksuppkoppling

Hej!
Jag har en D-link dir-615 som är ansluten till Thomson TG789vn. Jag vill få alla datorer som är kopplade till båda routrarna att kunna synas på mitt nätverk så att jag kan streama filmer från dir-615 datorerna till Thomson datorn. Jag har försökt att fixa det genom att stänga av DHCP på D-linken och koppla WAN sladden till LAN porten men jag kunde inte se routern på datorn längre och jag fick inget internet heller. Jag var tvungen att återställa routerns inställningar genom att trycka på reset. Missade jag ett steg eller finns det ett annat sätt att göra det på. Jag vill gärna fortsätta använda Wifi:n på D-linken eftersom Thomsonen ligger i en annan våning.

Permalänk
Medlem

Nu har du router på router. Dvs den som sitter i Thomson-möger kommer inte att komma åt de andra och tvärtom.
Du kan göra det ganska enkelt för dig här, använd endast D-Linken som en accesspunkt och switch. Precis som du testade tidigare. Så får Thomson agera router. Gör som du gjorde innan, stäng av DHCP i D-Linken, sätt en IP-adress i samma nät som Thomson-routern. Koppla Thomson till ett LAN-uttag och en dator till ett annat LAN-uttag. Stäng av brandväggen också i D-Linken btw. Starta sedan om datorn du kopplade in i D-Linken och se om du kommer åt den.
Detta är ju inte direkt så snyggt. Du skulle vilja koppla datorn som sitter i Thomson-möget i D-Linken istället imo. Jobbigt att dra kabel iofs.