Permalänk

Har inget internet

Det är så att min kompis farsa låter honom bara ha internet ett antal timmar. Hans farsa går in i routern, skriver in sitt användarnamn och lösenord och stänger av hans internet.

Finns det något sett han själv kan sätta på det igen? vi har testat med att gå in i den och skrivit "admin" i båda fälten och logga in med tomma fält men det funkar inte.

Hans router heter Wrt350N.

Permalänk
Medlem

Om han har en smartphone så kan han ju använda den som modem
Men han lär inte komma förbi spärren i routern, han får väl snacka med sin far istället för att försöka gå runt honom.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

igentligen borde han lösa det med sina föräldrar men i alla fall enligt manualen är standard login

användar namn : tomt/nada/inget
lösenord : admin

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om han har en smartphone så kan han ju använda den som modem
Men han lär inte komma förbi spärren i routern, han får väl snacka med sin far istället för att försöka gå runt honom.

Du menar internetdela? han har bara ipod. Jag tror att han har försökt snacka med honom ett par gånger. Så det är kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om han har en smartphone så kan han ju använda den som modem
Men han lär inte komma förbi spärren i routern, han får väl snacka med sin far istället för att försöka gå runt honom.

Mm precis! Jag har sett på webben att det finns tutorials på aggressive negotiation.

Permalänk
Skrivet av fax110:

igentligen borde han lösa det med sina föräldrar men i alla fall enligt manualen är standard login

användar namn : tomt/nada/inget
lösenord : admin

Tack, ska säga till honom att testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Tack, ska säga till honom att testa det

finns 1-2 till sätt att göra det på också ifall hans pappa hett dit eget namn/lösenord, dock lär det uppstå en hetsig disskusion då det går ut på att nollställa routern för att ta bort lösenord+användarnamn och det lär ju han pappa märka ganska fort

Permalänk
Skrivet av fax110:

finns 1-2 till sätt att göra det på också ifall hans pappa hett dit eget namn/lösenord, dock lär det uppstå en hetsig disskusion då det går ut på att nollställa routern för att ta bort lösenord+användarnamn och det lär ju han pappa märka ganska fort

Hans pappa har eget lösenord. Ifall han resetar routern, och farsan går in och skriver sitt användarnamn/lösenord, kommer det då funka ändå? I sådana fall kommer han inte märka någonting ifall de inte har bytt namn på routern men det går också att fixa.

Permalänk
Medlem

Jag vet perfekta sättet! Min farsa brukade göra detta och han blockade ut min dator via MAC-IPN. Säg åt din polare att byta MAC IP såfort hans farsa stänger av nätet.

Glöm inte att han ska byta tillbaka MAC IPen så att hans farsa inte märket något

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Jag vet perfekta sättet! Min farsa brukade göra detta och han blockade ut min dator via MAC-IPN. Säg åt din polare att byta MAC IP såfort hans farsa stänger av nätet.

Glöm inte att han ska byta tillbaka MAC IPen så att hans farsa inte märket något

Mac ip är väl bara för mac,s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Mac ip är väl bara för mac,s?

Tror att det snackas om mac-adresser

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Jag vet perfekta sättet! Min farsa brukade göra detta och han blockade ut min dator via MAC-IPN. Säg åt din polare att byta MAC IP såfort hans farsa stänger av nätet.

Glöm inte att han ska byta tillbaka MAC IPen så att hans farsa inte märket något

Skrivet av Azured:

Tror att det snackas om mac-adresser

Hur byter man den?

Permalänk
Skrivet av Maximusextreme:

Mac ip är väl bara för mac,s?

mac address är den text/siffer serie som talar om för routern vilken dator som är din polares

har farsan däremot lagt in att allt utom hans Mac address inte är tillåtet som blir det överkurs..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Hur byter man den?

Jadu, finns manuella sätt och det finns program som kan sköta det åt en.

Jag använde detta när Farsan hade sina utbrott: http://www.technitium.com/tmac/index.html

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Hur byter man den?

En mac-adress är hårdkodad i hw, och går inte att byta.
Finns dock specialfall med wlan-kort och ethernet-adaptrar som kan göra detta.

Sen finns ju ett alternativ att spoofa, vilket inte är att rekommendera.

Vet att Classe hade ett ethernet-kort med samma mac-adress på alla kort i en batch, det var jag tvungen att spoofa för att få det att fungera (jag menar, hur bra blir det om det är 4 st datorer med samma mac i ett nät..)..

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Jadu, finns manuella sätt och det finns program som kan sköta det åt en.

Jag använde detta när Farsan hade sina utbrott: http://www.technitium.com/tmac/index.html

Tack, ska testa den.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter "Mac IP". MAC-adress är dock en unik adress för varje nätverkskort som tillverkaren oftast petar in i ett Read-only-minne. Dock kan man ändra MAC-adress på de flesta nyaste nätverkskort med såkallad MAC Spoofing. Du hittar mer om du googlar.
Dock kan han ju ha blockerat din IP och datornamn också, så det får du också ändra i så fall.
Om han inte är helt bakom flötet så har han ju tillåtit all trafik från sin dator under tiden han stänger av all annan trafik. Dvs det spelar ingen roll vilken adress du byter till så kommer du ändå inte ut på internet.

Men han stänger väl av det av en anledning?

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Det finns inget som heter "Mac IP". MAC-adress är dock en unik adress för varje nätverkskort som tillverkaren oftast petar in i ett Read-only-minne. Dock kan man ändra MAC-adress på de flesta nyaste nätverkskort med såkallad MAC Spoofing. Du hittar mer om du googlar.
Dock kan han ju ha blockerat din IP och datornamn också, så det får du också ändra i så fall.
Om han inte är helt bakom flötet så har han ju tillåtit all trafik från sin dator under tiden han stänger av all annan trafik. Dvs det spelar ingen roll vilken adress du byter till så kommer du ändå inte ut på internet.

Men han stänger väl av det av en anledning?

Det här är inget forum för det här just men han har i princip inga föräldrar, han bor i soc-familj och igår fick jag reda på att deras riktiga son har internet och inte han. Så då har han väl bara blockat hans dator?

Han har inte internet för att det är "dåligt" för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Det här är inget forum för det här just men han har i princip inga föräldrar, han bor i soc-familj och igår fick jag reda på att deras riktiga son har internet och inte han. Så då har han väl bara blockat hans dator?

Han har inte internet för att det är "dåligt" för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Så funkade programmet?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Maximusextreme:

Det här är inget forum för det här just men han har i princip inga föräldrar, han bor i soc-familj och igår fick jag reda på att deras riktiga son har internet och inte han. Så då har han väl bara blockat hans dator?

Han har inte internet för att det är "dåligt" för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

vad är det mer han inte får ? hur gammal är kompisen ?
kanske ha mikrofon gömd i kläderna spela in alla samtal på MP3 spelare, lägg upp ljudfilerna här ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Så funkade programmet?

Vi har inte testat det än, han resetade routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Vi har inte testat det än, han resetade routern.

Rätt korkat att reseta den.. Nu kommer hans farsa att få reda på det. 100% säkert.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Rätt korkat att reseta den.. Nu kommer hans farsa att få reda på det. 100% säkert.

Han sa ingenting, men programmet ser ut att inte funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Han sa ingenting, men programmet ser ut att inte funka.

Det kan ju vara så att ni gör fel också.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Det kan ju vara så att ni gör fel också.

Skrivet av Stöldmärkt:

Rätt korkat att reseta den.. Nu kommer hans farsa att få reda på det. 100% säkert.

Programmet funkade ett tag, men på något sätt så "blockade" farsan programmet enligt min kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximusextreme:

Programmet funkade ett tag, men på något sätt så "blockade" farsan programmet enligt min kompis.

Hur vet han det? Det känns som att ni gissar hej vilt.
Som sagt så har förmodligen hans far blockerat all trafik utom den från hans dator.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Hur vet han det? Det känns som att ni gissar hej vilt.
Som sagt så har förmodligen hans far blockerat all trafik utom den från hans dator.

Jag tror att hans farsa bara blockat hans dator, eftersom hans halvbror har Internet hela tiden

Permalänk

Det kommer ofta upp de här trådarna om ungar som ska komma runt föräldrar och tvärtom... haha rätt kul ändå

edit
ont: vet inte, använd mobilen

Permalänk

Fråga farsan varför han inte får använda internet när hans son får göra det. Om det är dåligt för honom borde det vara dåligt för sonen med, eller?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Fråga farsan varför han inte får använda internet när hans son får göra det. Om det är dåligt för honom borde det vara dåligt för sonen med, eller?

Han har försökt, då spelar farsan bara dum och låtsas inte veta om det.