Tele2 stryper min hastighet trots mycket kvar? (4G)

Permalänk
Medlem

Tele2 stryper min hastighet trots mycket kvar? (4G)

Som titeln säger så verkar det som att Tele2 har strypt min hastighet till 0,20Mbit/s på mobila näten trots att jag hade stor datormängd. Jag hade en trevlig konversation med Tele2s kundtjänst där jag frågade om hur stor datamängd jag hade kvar, och det var 34,84GB klockan 16:30, berättade tom om hur mycket jag gillade deras tjänst trots att de borde ha ett fri surf paket eller i alla fall höja ribban till 120GB/månaden.

Sen kl 16:30 har vi endast laddat ner LoL(ca 1GB) streamat en hockeymatch på Viaplay HD och lyssnat lite på Spotify. Det är väl knappast möjligt att allt detta ska ha dragit hela 35GB? Vårt snitt ligger på ca 50GB/månaden, så det låter helt ofattbart på att vi har blåst 35GB på bara några timmar.

Finns det något jag kan göra, tex kräva något från Tele2? Chatten mellan mig och kundservicen har jag sparad.

EDIT: Total volym på modemet står även fortfarande på 1,03TB vilket den gjorde i morse senast jag kollade.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Streama HD kan säkert röra sig om 5-6GB/timme, kanske mer beroende på material. Det är iaf var jag hamnar om man ser till rippat filmaterial och det har troligen betydligt bättre komprimering pga icke-live/många passes vid kodningen. Sport är extra krävande pga mycket rörelser. Kanske t o m uppåt 10GB/timme. Viasat borde kunna svara på detta mer exakt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur är sändningen? Prövat röra dig runt?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sskludde:

Som titeln säger så verkar det som att Tele2 har strypt min hastighet till 0,20Mbit/s på mobila näten trots att jag hade stor datormängd. Jag hade en trevlig konversation med Tele2s kundtjänst där jag frågade om hur stor datamängd jag hade kvar, och det var 34,84GB klockan 16:30, berättade tom om hur mycket jag gillade deras tjänst trots att de borde ha ett fri surf paket eller i alla fall höja ribban till 120GB/månaden.

Sen kl 16:30 har vi endast laddat ner LoL(ca 1GB) streamat en hockeymatch på Viaplay HD och lyssnat lite på Spotify. Det är väl knappast möjligt att allt detta ska ha dragit hela 35GB? Vårt snitt ligger på ca 50GB/månaden, så det låter helt ofattbart på att vi har blåst 35GB på bara några timmar.

Finns det något jag kan göra, tex kräva något från Tele2? Chatten mellan mig och kundservicen har jag sparad.

EDIT: Total volym på modemet står även fortfarande på 1,03TB vilket den gjorde i morse senast jag kollade.

35gb är inte orimligt ärligt talat, du kan ju testa att ringa in igen för att få bekräftat att surfen är förbrukad, och se ifall det skett nått misstag eller inte. Det är ju lättare att helt enkelt höra med dom igen, eller kolla på "Mitt Tele2" och se hur mycket som är förbrukat där.

De kan inte se vad som har använts, bara hur mycket. Men att systemen spärrar surfen utan att man nått sitt tak är extremt liten chans.

...fast surfen återställs ändå natten till den 1:a varje månad så du borde ha rätt hastighet oavsett snart.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte man kan se dataförbrukning på 4G-abonnemang på Mitt Tele2.

Notera att Tele2 och din router mäter dataförbrukning olika.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan mäta trafikmängden på datorn med http://ispmonitor.be/be-en/software/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Streama HD kan säkert röra sig om 5-6GB/timme, kanske mer beroende på material. Det är iaf var jag hamnar om man ser till rippat filmaterial och det har troligen betydligt bättre komprimering pga icke-live/många passes vid kodningen. Sport är extra krävande pga mycket rörelser. Kanske t o m uppåt 10GB/timme. Viasat borde kunna svara på detta mer exakt.

10 gig? Jag fattar att det kan gå åt så mycket om kvalitén är tillräckligt hög, men om du kan hitta någon kanal/stream som streamar så hög kvalité ska jag äta upp min hatt. Kan inte tänka mig att någon sänder i så hög i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

10 gig? Jag fattar att det kan gå åt så mycket om kvalitén är tillräckligt hög, men om du kan hitta någon kanal/stream som streamar så hög kvalité ska jag äta upp min hatt. Kan inte tänka mig att någon sänder i så hög i praktiken.

Tror inte någon streamtjänst erbjuder bitrate över 10 Mbps?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ramblemoe:

Tror inte någon streamtjänst erbjuder bitrate över 10 Mbps?

Vid 10Mbps kommer man använda ca 4500MB per timme. Ganska långt ifrån 10GB.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev 5-6GB/timme, vilket är det jag tror är rimligt. Men eftersom jag inte har en aning om hur HD-sport sänds med tanke på sitt material med mycket rörelser (och live inte minst, då krävs större bitmarginaler för optimal bild) skrev jag också kanske uppåt 10GB/h.

Edit: 2010 var det max 4Mb/s, dvs 1,8GB/h. Inte vad jag hade kallat HD, speciellt inte med sport eller live.

http://blog.viaplay.se/2010/05/champions-league-i-hd-pa-webbe...

men

" Mattias
Tid 17 september, 2011 at 23:00

Tycker något verkar vara skumt med Viasats bandbredd. Jag sitter på ett fibernät men har svårt att se något utan att det buffrar i tid och otid. Bredbandskollen ger mig 20Mbit vilket borde räcka och uppenbarligen fungerar andra tjänster med liknande krav. Tittar jag hur mycket bandbredd som används till strömmen varierar det från upp till 10Mbit för en HD-film och ned till så lite som 250kbit för en SD-film. De finns alltså ännu lägre bitrate än de 500kbit som enligt er skulle vara den lägsta. Dock får jag alltid lägsta bitrate, trots att jag har tillräckligt med bandbredd."

och

" Per
Tid 18 september, 2011 at 12:18

För att sända sport överhuvudtaget behövs mellan 4-6Mbit i SD. HD behövde så mycket som 24Mbit, medans tekniken har utecklats till att endast behöva 16Mbit och enligt experter tror de att de kan komma ner till att endast behöva 10-12Mbit inom nått år. Detta är pågrund utav de trånga utrymmet i marknätet.
Men nu pratar vi om streaming och jag måste tycka att kollar man film, serier på viaplay fungerar det faktiskt bra. Sport däremot är kvalitén lidande. Framförallt är det ofta när det sänds champions league. Det känns som det är mer folk inne och utnyttjar streamingen just när champions league matcherna rullar vilket många gånger leder till väldigt komprimerad bild eller buffring. Hoppas viaplay jobbar kontinuerligt på att förbättra denna teknik då idén och prislappen är en jättebra kombination."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

En del material på youtube verkar ligga kring 6Mbps i medel med peakar på 24Mbps och de tillåter upp till 50Mbps, det kanske finns värre klipp och man kanske inte anser att det är "normal streaming" men men........
Mät den verkliga datamängden med det prog jag länkade innan om det är noga, själv så hade jag inte klarat mig på 50GByte/månad.
Det är iallafall inte tekniskt orimligt att köra slut på 15GByte genom att strömma några timmar i hd om man får högsta kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trots era förklaringar så tycker jag att det känns orimligt, vi har kunnat kolla på Viaplay förr utan att det tagit slut. Högsta kvalitén på Viaplay är på 3Mbit/s.

Får väl höra med Tele2 kanske.

Edit: Har nu pratat med samma tjej från Tele2s kundtjänst som jag pratade med igår, även hon tyckte det lät konstigt att det gått 34,84GB på 3 timmars streaming så hon sa att utifall datamängden skulle ta slut denna månad skulle vi få 5GB extra som kompensation. Alltid något i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vid 10Mbps kommer man använda ca 4500MB per timme. Ganska långt ifrån 10GB.

Det var lite det som var min poäng.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3