Verktyg Visningsval
2013-02-05, 09:50   #1

cvk

Medlem

Plats: Borlänge

Registrerad: jan 2008

Broadcom 4313 - Dålig hastighet via trådlöst

Har en enkel HP 625 notebook som är något år gammal. Sitter på adsl-lina hemma och har inte märkt av detta problem förut då jag bara kommer upp i ca 7-8 Mbit/s hemma. Men nu när jag testat hastigheten via trådlöst nätverk där vi har 100 Mbit/s så får jag ut enbart ca 12-14 Mbit/s via trådlösa nätverkskorten (Broadcom 4313 802.11 b/g/n). Via kabel går hastigheten upp till ca 90 Mbit/s men det är ett annat nätverkskort så klart.

Vad kan jag göra för att öka hastigheten via trådlöst? Jag hr testat olika routrar, alla med n-standard, men det är ingen större skillnad. Någon enstaka gång har jag kommit upp i 40 Mbit/s via mätningar. Jag har även kollat så jag har senaste uppdateringen till nätverkskortet och routrarna.
cvk är inte uppkopplad
2013-02-05, 11:39   #2

cvk

Medlem

Plats: Borlänge

Registrerad: jan 2008

Blev också lite "yr" där att det först var nätverkskortet och sen routern...

Jag har iaf den senaste mjukvaran i nätverkskortet (vad jag kan hitta) och även i routern. Jag gjorde en extra koll nyss och hittade inte på något nyare.
cvk är inte uppkopplad
2013-02-07, 10:58   #3

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

*Tråd rensad*

För trådskaparens skull tar jag och rebootar denna tråd. Kalla inte varandra för troll, och notera att det vanligen går alldeles utmärkt att uttrycka sig utan att vara konfrontativ gentemot andra användare.
phz114n är uppkopplad nu
2013-02-07, 11:05   #4

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Om du bara har n-enheter som ska ansluta så kan du säkert ställa in i den trådlösa routern att den enbart ska kommunicera via just n, och ta bort legacystödet för b/g. Detta borde hjälpa en del.

Dessutom, om du är i en miljö med många andra trådlösa nätverk närvarande (typiskt för lägenheter) så kan det vara värt att försöka hitta en kanal som inte är lika upptagen som övriga. Försök även välja en kanal vars sidokanaler är lediga.

Jag körde en n-router i ett hus med extremt många trådlösa nätverk (studentlägenheter: hög lägenhetsdensitet, och varenda jäkla student hade var sitt trådlöst nätverk), och i samma rum som routern så fick jag ~max ut från 100/100 Mbps-uppkopplingen, och ett par rum bort (genom betongväggar och som sagt många störande nätverk) så gick det också rätt bra. Jag mätte inte, men säkerligen runt 10 Mbps, åtminstone, under långt ifrån optimala förhållanden.
phz114n är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker