Permalänk
Medlem

Två intranät?

Ja, eller hur jag nu skall döpa tråden....

Hej,
Har en lite trevande fråga som jag inte kan beskriva bättre än nedan. Men jag tror ni som begriper er på detta förstår vad jag är ute efter och om jag måste komplettera med utrustning och/eller om det räcker att konfigurera min befintliga router med Wifi så att jag kan få detta att fungera.

Jag vill så att säga ha två intranät, men man får inte ha tillgång till varandras intranät. Bara gemensam access mot internet.

Rent krasst är det såhär: Jag kommer ibland att ha en dator här hemma som behöver access till internet och till ett företag via VPN, men denna dator får inte ha access till intranätet. Den besökande datorn har WiFi. Och när jag kopplar upp datorn här hemma så blir den tilldelad ett 192.168.x.z ipnummer och får tillgång till de resurser som finns på nätverket. Vilket inte är önskvärt.

Idag

--[internet]---[router/nat]---[192.168.x.0]

Vill ha

--[internet]---[router/nat]-------[192.168.x.0] | | ----[192.168.y.0]

Alla datorer i 192.168.x.0 skall ha tillgång till internet
Alla datorer i 192.168.y.0 skall ha tillgång till internet
Ingen dator i 192.168.x.0 får ha tillgång till 192.168.y.0-nätet
Ingen dator i 192.168.y.0 får ha tillgång till 192.168.x.0-nätet

Den router jag har idag kan anta ett LAN-ipnummer

Eller kan jag dela upp 192.168.x i två subnät och sedan fixa åtkomst via routing table?

Routern i fråga är en TP-LINK MR3420

Hur måste jag göra?

Tacksam för hjälp
/K

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det du eftersöker är s.k. VLAN men tyvärr kan jag inte hjälpa så mycket mer än så

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Du måste då ha minst två routrar ifall du vill ha DHCP (så du slipper ställa in IP osv manuellt på varje windowsdator). Kan du tänka dig att ställa in alla saker manuellt i windows på varje dator du ansluter går det att lösa med en router som du har kopplat nu.

edit.
tänkte efter lite och kom fram till att det går att lösa med ett routing table på din enda router samt att du ställer in varje ip-address i windows (om routern du inte har stödjer olika DHCP på olika fysiska portar). Routingtablet gör du så att du endas har en route intärnt för ena subnätet och en route internt för det andra, och sen en default till internet. Alltså att du inte har några routes mellan de två subnäten så ifall du försöker nå det andra subnätet kommer du till standard - gatewayen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Har du en router som kan köra DD-WRT firmware kan du sätta upp vlan relativt enkelt.
Då kan du sätta upp två SSID'n också, ett på varje vlan, så blir det som två separata nät.
Finns kanske routrar som har funktionaliteten out of box också.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som den enklaste lösningen är en hemmarouter som stöder gästnät på wifi.
Ett gästnät kommer alltså inte åt det riktiga "interna" nätet.
Du kan även bygga ett mer "kontorslikt" nät med vlan men det blir dyrare och mer komplicerat än att skaffa en hemmarouter som klarar gästnät på wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Intressant

Router med Gästnät låter lockande. Heter den egenskapen något speciellt när jag söker exempelvis på prisjakt?

Permalänk

Router med Gästnät

Netgear N600 har det (upptäckte det precis). Antagligen också N300.

Låter som att det är det du vill ha, men gästnätverket har ENDAST tillgång till internet och inget lokalt, inte ens andra Wifi-enheter (om jag förstått rätt). Detta kan ju vara en begränsning.

Annars finns ju också möjligheten köpa en dedikerad router, alternativt att bygga sin egen med hjälp av gammal PC + två nätverkskort + Linux. Blir bättre mer flexibel lösning men det kräver ju att man gillar att mecka med sånt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av khol:

Tack för alla svar. Intressant

Router med Gästnät låter lockande. Heter den egenskapen något speciellt när jag söker exempelvis på prisjakt?

Jag tror inte det går att filtrera det på prisjakt utan man blir tvungen att kolla manualerna, men de flesta enheter som inte är rena budgetprylar brukar ha det, men du får gå till tillverkaren och läsa om det på respektive modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Tack för alla svar. Intressant

Router med Gästnät låter lockande. Heter den egenskapen något speciellt när jag söker exempelvis på prisjakt?

Asus routrarna har detta, väldigt smidigt att få igång, funkar klockrent.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Jag har en netgear wndr3700 och den har gästnät. Kan rekomendera denna starkt.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66U har gästnätverk funktionen iallafall. Troligtvis N56U och AC66U också.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo