Vad kan man använda sina 100/100mbit till?

Permalänk
Medlem

Vad kan man använda sina 100/100mbit till?

Hej, nu är det så att jag sitter på en 100/100mbit Internet lina och små surar över att jag inte använder mer än runt 30% av den totala kapaciteten. Ligger på runt 350GB i total överföring/dygn. Så nu undrar jag finns det något sätt man kan utnyttja mer utav bandbredden utan en massa återkommande arbete i form att lägga in nya torrenter? (Menar såklart till meningsfulla saker.)

Här är vad jag gör slut runt 30mbit på:

  1. Tor relay none exit ligger på runt 2mbit upp ner den vill inte dra mer än så.

  2. Seeda och ladda ner lagligt innehåll med bittorrent. Ligger på runt 20mbit upp och bara någon enstaka mbit ner. (För mycket jobb att öka på dessa siffror.)

  3. Driver några små spelservrar med tillhörande hemsida. Runt 2mbit.

  4. Har igång en full Bitcoin node med runt 70 anslutningar till Bitcoin nätverket. Drar mindre än 1mbit.

  5. Spotify har jag hört delar ut musiken man har i spellistan via p2p ingen större aning vad det drar för mig.

  6. Snackar massor i Skype men det drar knappast några mängder kanske 500MB/dag.

  7. Surfar en massa tänker då mestadels på strömmande media. Då jag vet hur fort jag blir begränsad av Telia när jag surfar mobilt så uppskattar jag att webbläsarna jag har igång drar runt 5GB/dag.

  8. Vpn/porxy för att kunna surfa tryggt på öppna nätverk. Drar alltifrån 0 till 5GB/dag.

Så min fråga är helt enkelt, går den här listan att utöka på någon enkelt sätt? Finns det något mer liknande Tor, bittorrent, Bitcoin där man kan på ett enkelt sätt donera sin bandbredd? Eller finns det något annat sätt man kan utnyttja sin bandbredd på som man har nytta av?

En kort lista på idéer som jag dock inte har möjlighet att genomföra:

  1. Dela ut linan till grannar eller randoms genom Wifi.

  2. Hmm ja listan blev visst väldigt kort.. Kanske kommer på fler saker senare.

Permalänk
Medlem

Windows Update går rätt fort med 100/100; körde själv 300 uppdateringar efter en installation + SP1 download till W7 samt SP1+SP2+SP3 download till office 2007 och laddade ner adobe reader, samt flash på mindre än en timme.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ring din leverantör och säg att det räcker med 40 / 5...
Vilket I-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Windows Update går rätt fort med 100/100; körde själv 300 uppdateringar efter en installation + SP1 download till W7 samt SP1+SP2+SP3 download till office 2007 och laddade ner adobe reader, samt flash på mindre än en timme.

Jovisst går allt mycket snabbare med 100mbit såklart men det är inte max användning i kortare stunder jag är intresserad utav. Då jag har en router med väldigt bra QoS inställningar. Vilket gör att även fast jag tynger ner min lina med allt möjligt mindre nödvändigt så kommer min vanliga desktop upplevelse att vara nästintill oförändrad. Därför undrar jag om jag kan ha någon mer nytta utav min lina under den majoriteten utav tiden jag faktiskt knappt använder den.

Skrivet av Falcon:

Ring din leverantör och säg att det räcker med 40 / 5...
Vilket I-landsproblem.

För det första finns det knappast någon ips som erbjuder 40/5. Sen så behöver jag ju faktiskt mina 100mbit under kortare tidsperioder när man t.ex. ska ta backup av en server eller streama en spelfilm till en polare.

Sen har jag inte sagt att det är ett "problem" att jag inte utnyttjar hela bandbredden bara att jag små surar över att jag inte gör det. Då det känns som det borde finnas fler sätt att använda för tillfället överflödig brandbredd.

Permalänk
Medlem

jösses......lönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robanswe:

Sen har jag inte sagt att det är ett "problem" att jag inte utnyttjar hela bandbredden bara att jag små surar över att jag inte gör det. Då det känns som det borde finnas fler sätt att använda för tillfället överflödig brandbredd.

Klart att det är ett "problem". Om du småsurar över det och skapar en tråd här, det är ett problem. Tro mig.

Nä, det finns ingen ISP som erbjuder 40 / 5. Men om du ringer dit kanske de kan strypa det till den nivån.

Permalänk
Medlem

Du kan ju installera en folding klient och börja folda!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robanswe:

Hej, nu är det så att jag sitter på en 100/100mbit Internet lina och små surar över att jag inte använder mer än runt 30% av den totala kapaciteten. Ligger på runt 350GB i total överföring/dygn. Så nu undrar jag finns det något sätt man kan utnyttja mer utav bandbredden utan en massa återkommande arbete i form att lägga in nya torrenter? (Menar såklart till meningsfulla saker.)

Här är vad jag gör slut runt 30mbit på:

  1. Tor relay none exit ligger på runt 2mbit upp ner den vill inte dra mer än så.

  2. Seeda och ladda ner lagligt innehåll med bittorrent. Ligger på runt 20mbit upp och bara någon enstaka mbit ner. (För mycket jobb att öka på dessa siffror.)

  3. Driver några små spelservrar med tillhörande hemsida. Runt 2mbit.

  4. Har igång en full Bitcoin node med runt 70 anslutningar till Bitcoin nätverket. Drar mindre än 1mbit.

  5. Spotify har jag hört delar ut musiken man har i spellistan via p2p ingen större aning vad det drar för mig.

  6. Snackar massor i Skype men det drar knappast några mängder kanske 500MB/dag.

  7. Surfar en massa tänker då mestadels på strömmande media. Då jag vet hur fort jag blir begränsad av Telia när jag surfar mobilt så uppskattar jag att webbläsarna jag har igång drar runt 5GB/dag.

  8. Vpn/porxy för att kunna surfa tryggt på öppna nätverk. Drar alltifrån 0 till 5GB/dag.

Så min fråga är helt enkelt, går den här listan att utöka på någon enkelt sätt? Finns det något mer liknande Tor, bittorrent, Bitcoin där man kan på ett enkelt sätt donera sin bandbredd? Eller finns det något annat sätt man kan utnyttja sin bandbredd på som man har nytta av?

En kort lista på idéer som jag dock inte har möjlighet att genomföra:

  1. Dela ut linan till grannar eller randoms genom Wifi.

  2. Hmm ja listan blev visst väldigt kort.. Kanske kommer på fler saker senare.

Sätt upp en Battlefield 2142 server som kör conquest. Den närmaste ligger just nu i USA så det är kass ping för typ alla i europa. Då blir du av med kanske ~5mbit till, om du kör 64 spelare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Dold text

Gör tor-noden till en exit node så kommer det nog gå åt...

Permalänk
Entusiast

Det gör väl ingenting egentligen? När fiberoptik väl är installerat så är det ju som det är, jag tycker inte du borde känna dig "skyldig" eller irriterad över att du inte utnyttjar din bandbredd fullt ut. Det är inte forsande vatten från ett läckande rör vi talar om här

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

1) Berätta för dina grannar att du vill sakta ner deras internet genom att maxa bandvidd.
2) Ring din internetleverantör och berätta att ditt internet går för fort.
3) Sätt upp en gratis furry-porr-site.
4) Gå ut i vårsolen och få perspektiv på dina problem.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Skriv ett script, om du inte vet hur googla.

Sedan när du vet hur du ska programera lite så sätter du en bot på googla dina problem som är meningslösa...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Handlar mer om att det går snabbare att få ner det man vill.

Kan aldrig gå tillbaka till 30Mbit, haft 100/100 i flera år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Handlar mer om att det går snabbare att få ner det man vill.

Kan aldrig gå tillbaka till 30Mbit, haft 100/100 i flera år nu.

Viket i realiteten är ungefär detsamma eftersom paketprioriteringen på 100/100 till konsumenter är så dålig ändå

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Viket i realiteten är ungefär detsamma eftersom paketprioriteringen på 100/100 till konsumenter är så dålig ändå

Hur tänker du nu? När jag tankar eller skickar nåt i ungefär 11MB/s med min 100/100-lina, hur är det "i realiteten" som 30Mbit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Hur tänker du nu? När jag tankar eller skickar nåt i ungefär 11MB/s med min 100/100-lina, hur är det "i realiteten" som 30Mbit?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker på helheten i största allmänhet. De man ansluter till, grannar som delar trunk, de olika protokoll som finns och alla olika brandväggar/routrar har inte alltid högsta kapacitet, bortsett från undantagen såklart, vilket gör att man inte alltid kan nyttja sin kapacitet full ändå. Dvs både in och ut.
Har själv 100/100 men kör jag FTP mot en nod på Bradbandbolaget så hamnar jag på 30Mb/s. När jag går via företagets länk med paketprioritering så ligger jag och skvalpar på 90-100Mb/s.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför måste du "utnyttja" alla 100mbit konstant? Det är ju bara resursslöseri om du egentligen inte behöver det. Det är ju inte som att du förlorar något som försvinner av att du har ett högre hastighetstak än du använder nu. Som någon annan sa, det är ju inte som att det läcker vatten.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänker på helheten i största allmänhet. De man ansluter till, grannar som delar trunk, de olika protokoll som finns och alla olika brandväggar/routrar har inte alltid högsta kapacitet, bortsett från undantagen såklart, vilket gör att man inte alltid kan nyttja sin kapacitet full ändå. Dvs både in och ut.
Har själv 100/100 men kör jag FTP mot en nod på Bradbandbolaget så hamnar jag på 30Mb/s. När jag går via företagets länk med paketprioritering så ligger jag och skvalpar på 90-100Mb/s.

Well, jag maxar (och mer därtill) min 100-lina med torrents varje dag (självklart endast lagliga sådana...). Det är inte alls ovanligt att komma upp i 13,5-14MB/s på en hyfsat aktiv/populär torrent. Däremot är det ytterst sällan man kommer upp i de hastigheterna när man laddar från en källa, för sådär tio år sedan använde jag alltid ftp.sunet.se för att testa uppkopplingshastigheter (utöver ping, tracert osv.) men inte ens de kan hålla jämna steg med dagens uppkopplingar. På speedtest brukar jag ligga någonstans runt 85-99 men det är alltså inte max.

Permalänk
Inaktiv

Kör tveksamma torrents då? o seeda allt det nyaste dygnet runt, så kan du ha maxad lina dygnet runt.

Eller kör igång en download från sunets ftp? brukar väl vara bra hastigheter dit, o sen när du har tankat ner hela deras arkiv börjar du bara om.

Eller börja hyra ut bandbredd och serverutrymme?

Men jag ställer mig frågande till varför?

Absolut enklast är väl att du ringer din ISP o ändrar om till 10/10?

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på att seeda saker som är open-scource, typ linux distar och liknande om jag hade ditt problem. Kräver ju dock lite hårddisksutrymme men det kan ju alltid vara bra att ha i framtiden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, jag maxar (och mer därtill) min 100-lina...

Kul för dig. Är du säker på att du representerar meridianen då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kul för dig. Är du säker på att du representerar meridianen då?

meridian? http://sv.wikipedia.org/wiki/Meridian

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kul för dig. Är du säker på att du representerar meridianen då?

Det handlar inte om det utan om att en 100-lina sällan är flaskhalsen idag utan de ligger på andra ställen. Beroende på vad man laddar ner kan man nog maxa de flesta linor, inte via http eller ens ftp kanske men från andra, snabbare, källor. Torrents från en bra tracker är ypperliga på att utnyttja tillgänglig bandbredd maximalt då en bra tracker innefattar snabba källor som är benägna att upplåta mycket bandbredd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänker på helheten i största allmänhet. De man ansluter till, grannar som delar trunk, de olika protokoll som finns och alla olika brandväggar/routrar har inte alltid högsta kapacitet, bortsett från undantagen såklart, vilket gör att man inte alltid kan nyttja sin kapacitet full ändå. Dvs både in och ut.
Har själv 100/100 men kör jag FTP mot en nod på Bradbandbolaget så hamnar jag på 30Mb/s. När jag går via företagets länk med paketprioritering så ligger jag och skvalpar på 90-100Mb/s.

Jag har då inga problem att nyttja min bandbredd. Det räcker att jag drar igång ett klipp på youtube så tuffar det på i 60-70Mbit medans det buffrar. Sen ligger det ju i Internets natur att man inte alltid får maximal bandbredd på en enda anslutning, men det är inte svårt att märka skillnad på 30 och 100.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Ladda ner Linux iso från sunet.

Permalänk
Medlem

Har du planer på köra bilen i dess teoretiska toppfart konstant också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sätt upp en Battlefield 2142 server som kör conquest. Den närmaste ligger just nu i USA så det är kass ping för typ alla i europa. Då blir du av med kanske ~5mbit till, om du kör 64 spelare.

åååh vilken smart idé, + på detta!!

har velat börja lira de igen ett bra tag men inga servrar ju som sagt =/

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

åååh vilken smart idé, + på detta!!

har velat börja lira de igen ett bra tag men inga servrar ju som sagt =/

Hittade massor av servrar själv.
Såg detta och tänkte kanske dra upp en men jag gick in i spelet och hittade massor av servrar. Några från ryssland också. Fanns helt klart servrar med låg ping som man kunde spela på om man ville.
Så därför sket jag i att dra upp ännu en server som ingen kommer spela på

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad ni betalar för er 100mb hastighet. Här var jag bor så betalar jag 300kr för att få 18mb internet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

åååh vilken smart idé, + på detta!!

har velat börja lira de igen ett bra tag men inga servrar ju som sagt =/

Det kommer garanterat folk på den. Den närmaste med vettiga regler är i USA och det är lagom kul med 135ms i ping, så du lär inte få några problem att fylla den

Skrivet av Cooling23:

Jag är nyfiken på vad ni betalar för er 100mb hastighet. Här var jag bor så betalar jag 300kr för att få 18mb internet.

Jag har 100/10 och betalar 285Kr/mån. 100/100 skulle kosta 385.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.