dålig fart på trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem

dålig fart på trådlöst nätverk?

Hejsan.

Har nyligen införskaffat mig en HTPC och hade tänkt streama men den orkade inte med. Låg då på 2,4ghz med modemet som trådlös wifi och båda datorerna hade en dlink usb nätverkskort. När jag förde över data från den ena datorn till den andra via trådlöst wifi så maxa jag 5mb/s å den sjunk ner till 4,8 typ stabilt.

Köpte en ASUS RT-N65U och 2st ASUS USB-N53 nätverkskort till båda datorerna. Stängde av wifi på modemet och kopplade in modemet till routern och satte på wifi på routern istället. kör på 5ghz bandet nu men hastigheten är exakt den samma. 5mb/s som max å sedan 4,8 något stabilt sedan.

Har även testat med kablar (innan jag köpte dom nya sakerna) och även då är hastigheten 5mb/s.

Är det verkligen en normal hastighet? Kollar jag på min lagringsdator så är jag ansluten med 300mbps och har tyvär inte kollat på HTPCn men jag tar för givet att även den är ansluten med 300mbps.

Permalänk

Hade samma problem med tjejens laptop.. hennes trådlösa nätverkskort kunde ej styra ut mer än 40mbit..

Men att du ska få så dålig hastighet med kablar verkar ganska skumt vilket tyder på att flaskhalsen sitter nån annanstans.
Det ja skulle göra för o felsöka e testa internt alltså bara koppla dig till nya routern med kablar o testa hastighet mellan datorerna utan att va internet uppkopplad.. får du samma hastighet där så e de antingen nätverkskorten eller kablarna..

Permalänk
Medlem

Förra gången hade mitt trådlöst 80 MB men nu värre!!

Permalänk

Stor skillnad på Mbyte och Mbit,

byte är en storlek,
bit en hastighet och ska ej förväxlas.

Permalänk
Rekordmedlem

5Mbyte/sekund som 63Mbit/s? mellan 2 datorer som båda är anslutna via wifi, dvs de delar på etertiden ? dvs de komunicerar alltså med ca 130-150Mbit/s mot accesspunkten om man tar hänsyn till lite overhead?
Rätt bra hastighet trådlöst och ungefär där man kan förvänta sig att hamna i praktiken om man inte är helt ensam i etern.
Det förklarar dock inte varför kabel inte går fortare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Hur testar man sitt trådlösa nätverk? Får själv bara max 10mbit/s från min brandvägg som teoretiskt ska klara 54mbit/s alltså G-standarden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klappa:

Hur testar man sitt trådlösa nätverk? Får själv bara max 10mbit/s från min brandvägg som teoretiskt ska klara 54mbit/s alltså G-standarden.

Mäta nätverkshastighet:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Misc-Networking-To...

Guide till iperf:
http://openmaniak.com/iperf.php

För de som vill ha ett grafiskt interface till iperf:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Network-Testing/JP...
Det kräver att man har Java
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index...

InSSIDer för att mäta signalstyrkor och kolla kanaler och angränsande wifinät:
http://www.metageek.net/products/inssider/
http://itunes.apple.com/us/app/inssider/id507308266?mt=12&ign... MAC versionen är tyvärr inte gratis på itunes.

http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector

Wifi inspector har en praktisk gadget som låter beroende på signalstyrkan, mycket praktiskt om man går runt med en laptop och kollar, man slipper läsa av på skärmen utan man kan höra signalnivåerna.

De har alltså lite olika finesser och är båda bra att ha i verktygslådan om man ska trimma ett wifinät i win.

Kolla stabilitet genom att pinga under en längre tid
http://www.pingplotter.com/download.html

Snabbt o enkelt bilduppladdningstjänst (utan registrering o dyl) där man kan ladda upp en skärmdump som kan hjälpa till om man behöver hjälp:
http://forumbilder.se

Kopiera in "Hotlink för forum (alt. 1)" direkt i swec inlägget där du vill att bilden ska synas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5Mbyte/sekund som 63Mbit/s? mellan 2 datorer som båda är anslutna via wifi, dvs de delar på etertiden ? dvs de komunicerar alltså med ca 130-150Mbit/s mot accesspunkten om man tar hänsyn till lite overhead?
Rätt bra hastighet trådlöst och ungefär där man kan förvänta sig att hamna i praktiken om man inte är helt ensam i etern.
Det förklarar dock inte varför kabel inte går fortare.

5mbyte/sekund är korrekt. Hur strömmar man 1080p på det? I min värld är 5mbyte/sekund uruselt, men det är alltså vad man kan förvänta sig utav trådlöst nätverk?

Skall testa med kabel igen nu när jag har routern och kika lite på dom där länkarna du posta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

5mbyte/sekund är korrekt. Hur strömmar man 1080p på det? I min värld är 5mbyte/sekund uruselt, men det är alltså vad man kan förvänta sig utav trådlöst nätverk?

5MB/s duger hur bra som helst att streama vilken 1080p-film som du har i ditt arkiv (utan omkodning). Detta är en helt ok hastighet över trådlöst nätverk.
En internetanslutnging på 10Mb/s (=1,2MB/s) duger också fint att streama de flesta 1080p-filmerna med.

Permalänk
Skrivet av Divion:

5mbyte/sekund är korrekt. Hur strömmar man 1080p på det? I min värld är 5mbyte/sekund uruselt, men det är alltså vad man kan förvänta sig utav trådlöst nätverk?

Skall testa med kabel igen nu när jag har routern och kika lite på dom där länkarna du posta.

Som sagt ja vet inte vad du har för hastighet på ditt internet men har du 100/100 så är 65mbit trådat nätverk inte helt 100..

Som sagt tjejen låg på 40 med hennes inbyggda wireless på bärbara. där va flaskhalsen i den. Den ska för övrigt klara n protokollet enligt spec:s men så är ej fallet.

Fick köpa en belkin usb wireless adapter som klarar 450mbit http://www.belkin.com/us/p/P-F9L1103och hade före detta köpt en https://www.asus.com/Networking/RTAC66U/

Nu får jag 85-95 Mbit av 100 på hennes trådlösa.. har dock betongväggar med armering i lägenheten vilket skärmar ganska bra.. så nån signal utanför lägenheten e inte att tänkt på.. Flyttar dock snart till ett hus med träväggar snart "woohoo"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

5MB/s duger hur bra som helst att streama vilken 1080p-film som du har i ditt arkiv (utan omkodning). Detta är en helt ok hastighet över trådlöst nätverk.
En internetanslutnging på 10Mb/s (=1,2MB/s) duger också fint att streama de flesta 1080p-filmerna med.

Där ser man, trodde jag faktiskt inte. Speciellt med tanke på att via Xbmc då jag streamade 720p-filmer med buffrande lite då och då som följd. Felet måste vara något annat.

Skrivet av MindRipper:

Som sagt ja vet inte vad du har för hastighet på ditt internet men har du 100/100 så är 65mbit trådat nätverk inte helt 100..

Som sagt tjejen låg på 40 med hennes inbyggda wireless på bärbara. där va flaskhalsen i den. Den ska för övrigt klara n protokollet enligt spec:s men så är ej fallet.

Fick köpa en belkin usb wireless adapter som klarar 450mbit http://www.belkin.com/us/p/P-F9L1103och hade före detta köpt en https://www.asus.com/Networking/RTAC66U/

Nu får jag 85-95 Mbit av 100 på hennes trådlösa.. har dock betongväggar med armering i lägenheten vilket skärmar ganska bra.. så nån signal utanför lägenheten e inte att tänkt på.. Flyttar dock snart till ett hus med träväggar snart "woohoo"

Jag har en 24/1 lina bara.

Permalänk
Medlem

Så du får enbart ut 5 Mbit/s utav ett 24 Mbit/s adsl abonnemang även med TP kabel mellan modem/dator eller modem/router/dator, isåfall låter det som om problemet ligger antingen hos modemet/routern eller ISPn.

Kontakta kundtjänsten för din bredbandsleverantör vore kanske nåt om så är fallet.

Permalänk
Skrivet av plajton:

Så du får enbart ut 5 Mbit/s utav ett 24 Mbit/s adsl abonnemang även med TP kabel mellan modem/dator eller modem/router/dator, isåfall låter det som om problemet ligger antingen hos modemet/routern eller ISPn.

Kontakta kundtjänsten för din bredbandsleverantör vore kanske nåt om så är fallet.

Ne han menade 5 Mbyte/sec och iom detta så antar ja att han refererar till det interna nätverket.. eftersom du ej behöver internet för att spela upp filer internt.

så av hans 100mbit eller 1gbit nätverk får han bara ut 5Mbyte/sec (ca 40Mbit/sec) i hans interna nätverks kapacitet. vilket tyder på antingen hans router som jävlas inte troligt när han köpte en ny, hans nätverkskort kan va troligt, eller hans tp kablar.

Om hans router och nätverkskort stödjer 300mbit/sec så borde han iaf komma upp i 100-150mbit internt om hans hdd osv klarar av att föra över i den hastigheten.

Hade en gammal hdd i min server som höll på att pajja den kunde bara skicka med 1Mbyte/sec så den bytte ja ut ganska fort...

Så de första ja skulle göra är att checka den dator och dess hårddiskar med crystalmark eller nå annat hdd check program så dem/den inte håller på o pajja.
får du max hastighet där på 5Mbyte/sec så har du antagligen boven i dramat där..

Är de inte så får du felsöka mera.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Stor skillnad på Mbyte och Mbit,

byte är en storlek,
bit en hastighet och ska ej förväxlas.

Sorry men det där är helt fel. 8 bit = 1 byte.

Permalänk
Rekordmedlem

Man delar kapaciteten mellan alla enheter inom radioräckvidd, även grannarna och alla störningar, har man 2 trådlösa enheter som kommunicerar med varandra så behöver båda naturligtvis etertid, och dessutom blir det "spill" och latenser, så hastigheten via wifi är normal med tanke på att det är 2 trådlösa enheter som kommunicerar och inte en trådad och en wifi.
Man får alltså i bästa fall en halvering av throughputen när man förbinder 2 wifienheter, men i praktiken blir det ännu lägre eftersom latenser och yttre störningar alltid tillkommer och sänker farten ytterligare, man man delar ju alla på tiden man kan kommunicera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du inte bor mitt i stan med en massa andra trådlösa nätverk omkring dig så kan du för att få en bättre hastighet mellan dina datorer utnyttja båda radiodelarna i din router. Det gör du genom att låta den ena datorn ansluta på 2,4GHz-bandet och den andra på 5GHz. Som tidigare har sagts i tråden så kan bara en enhet sända åt gången på ett trådlöst nätverk (på samma kanal) men om du utnyttjar både 2,4GHz och 5GHz parallellt så kan 2 enheter sända samtidigt.

Filöverföring mellan datorerna då båda kommunicerar mot 5GHz-radion (endast en enhet kan sända åt gången):
Dator1 sänder data till N65U på 5GHz --> N65U sänder vidare data på 5GHz till Dator2 medan Dator1 väntar på att få sända mer data

Filöverföring mellan datorerna då den ena ligger på 5GHz och den andra på 2,4GHz (två enheter kan sända samtidigt):
Dator1 sänder data till N65U på 5GHz --> N65U sänder vidare data på 2,4GHz till Dator2 samtidigt som Dator1 fortsätter sända data

Det resulterar i en effektiv dubblering av hastigheten i dataöverföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Ne han menade 5 Mbyte/sec och iom detta så antar ja att han refererar till det interna nätverket.. eftersom du ej behöver internet för att spela upp filer internt.

så av hans 100mbit eller 1gbit nätverk får han bara ut 5Mbyte/sec (ca 40Mbit/sec) i hans interna nätverks kapacitet. vilket tyder på antingen hans router som jävlas inte troligt när han köpte en ny, hans nätverkskort kan va troligt, eller hans tp kablar.

Om hans router och nätverkskort stödjer 300mbit/sec så borde han iaf komma upp i 100-150mbit internt om hans hdd osv klarar av att föra över i den hastigheten.

Hade en gammal hdd i min server som höll på att pajja den kunde bara skicka med 1Mbyte/sec så den bytte ja ut ganska fort...

Så de första ja skulle göra är att checka den dator och dess hårddiskar med crystalmark eller nå annat hdd check program så dem/den inte håller på o pajja.
får du max hastighet där på 5Mbyte/sec så har du antagligen boven i dramat där..

Är de inte så får du felsöka mera.

Lycka till.

Samtliga av mina HDDs är under 3månader så tvivlar på att det är det som är fel. Men skadar inte kolla upp saken. Har märkt att jag är ansluten med 300mbps när nätverket vilar, men så fort jag för över data till HTPCn så sjunker den ner till 81mbps, är det normalt? Har inte hunnit testa med kabel än men skall göra det.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Om du inte bor mitt i stan med en massa andra trådlösa nätverk omkring dig så kan du för att få en bättre hastighet mellan dina datorer utnyttja båda radiodelarna i din router. Det gör du genom att låta den ena datorn ansluta på 2,4GHz-bandet och den andra på 5GHz. Som tidigare har sagts i tråden så kan bara en enhet sända åt gången på ett trådlöst nätverk (på samma kanal) men om du utnyttjar både 2,4GHz och 5GHz parallellt så kan 2 enheter sända samtidigt.

Filöverföring mellan datorerna då båda kommunicerar mot 5GHz-radion (endast en enhet kan sända åt gången):
Dator1 sänder data till N65U på 5GHz --> N65U sänder vidare data på 5GHz till Dator2 medan Dator1 väntar på att få sända mer data

Filöverföring mellan datorerna då den ena ligger på 5GHz och den andra på 2,4GHz (två enheter kan sända samtidigt):
Dator1 sänder data till N65U på 5GHz --> N65U sänder vidare data på 2,4GHz till Dator2 samtidigt som Dator1 fortsätter sända data

Det resulterar i en effektiv dubblering av hastigheten i dataöverföringen.

Intressant, skall testa å ansluta med HTPCn till 2,4ghz bandet igen å se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat runt lite. Testade aldrig crystalmark faktiskt men jag testade att istället för att sända/ta emot med lagringsdiskarna på båda datorerna så förde jag över till båda datorernas SSD diskar med samma resultat. Så där drar jag slutsatsen att HDDs fungerar som dom skall.

Testade sedan att köra ena på 2,4 bandet å den andra på 5ghz men fortfarande max 5mbyte/sekund.
Kopplade sedan bort modemet och anslöt båda datorerna till routern med kablar och vips 100mbyte/sekund.

Kopplade in modemet igen och då var överföringen fortfarande 100mbyte/sekund med kablar.
Tog bort kablarna och aktiverade trådlösa igen, nu med båda på samma band men nej, fortfarande 5mbyte/sekund.

Men, nu jädrar så hände det något, jag testade ytterligare en gång å köra en dator på vardera bandet och då låg jag på 9-10mbyte/sekund.
Vad är normal hastighet på 300mbps trådlöst? Dock så har jag märkt att när man börjar föra över så sjunker hastigheten, nu ner till 216 för att efter slutförd överföring återgå till 300mbps. Är detta fenomen normalt?

Är nu en bit på väg till ett snabbare trådlöst nätverk, tack alla för hjälpen jag fått!

Permalänk
Rekordmedlem

För att få bra fart på wifi krävs det att det är fritt i etern runt dig, det brukar gå att få till bra på 5GHz eftersom det innebär stora fördelar med kort räckvidd och flera kanaler, medan det inte ryms mer än 3 icke överlappande kanaler på 2,4GHz, dessutom har de frekvenserna lätt att passera väggar och det ger för det mesta onödigt lång räckvidd och det gör att alla stör varandra och hastigheten går ner.
För att kolla upp lämpligaste kanalvalen så använd inssider, det ger en ganska enkel grafisk bild av hur radiokanalerna påverkar varandra och visar även signalstyrkorna, men de kan vara lättare att justera med hjälp av wifi inspector.
#13448518

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.