Hur kan prissättningen vara ok? (3G/4G)

Permalänk

Hur kan prissättningen vara ok? (3G/4G)

Eftersom mitt boende renoveras har jag temporärt tvingats flytta till ett hushåll där bredbandet som erbjuds är mobilt bredband (4G).
Jag är van vid 100/100 och framförallt friheten som detta ger. Hastigheten i nätet jag sitter på nu är mycket bra och den är inget att klaga över. Responstid osv är klockrent för att skötas från två enheter som totalt har samma volym som en 33 cl burk.

Det jag reagerar på är att fri surf är något som innebär att jag kan utnyttja maxfarten i mitt abonnemang i knappt 20 minuter innan min surf begränsas med en faktor >800 och fortfarande får kallas fri surf. När priset för 10 GB/mån är allt från 249 kr till 399 kr börjar jag undra om det inte är i paritet med ocker? Om inte annat hutlöst dyrt.[1]

Jag ser helt klart nyttan med en övre gräns för att kunna få lite ro och plats i etern. Men att varje abonnent ska få ca 20 minuter/mån surf (hårddraget) verkar otroligt knepigt. Jag antar att masten går i god för mer än en länk med 40-100 Mbit. En gräns på 100 GB kanske hade varit mer verklighetsbaserat? Jag använder, utan att ens tänka på streaming (ljud/video), minst 10 % av min månadskapacitet per dag.

Beställer man Telias billigaste 4G-surf kostar en GB 50 kr. Det är alltså billigare att, vid något större mängder, be en kompis fylla nyinköpta SSD med nedladdat internetinnehåll och posta dom till dig.
http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/abonnemang/mobilt-...
"Behöver ni öka er surfmängd så kan ni ändra den på Mina Sidor. Varje ytterligare 2 GB kostar 100 kr/mån."[1]

Telias tolkning av fri surf: http://www.telia.se/privat/villkor/trafikhantering-mobila-nat...
För att säkerställa alla kunders möjlighet att få en god kvalitét gäller för närvarande följande generella begränsningar för Telias mobila datatrafik:

Kapaciteten för fildelning är begränsad till 50 Mb/s per site i kärnnätet, dock ej nattetid mellan kl 01 och 06.
Hastigheten för fildelning är reducerad till 50 kb/s i upp-länk och 450 kb/s i ned-länk.
En abonnent kan maximalt använda 5 sessioner samtidigt för fildelning.

Telenors topperbjudande: http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/surf-large.html
"Skulle du uppnå din maximala surfvolym sänks hastigheten till 128 kbit/s fram tills nästa månad." - 800 ggr långsammare än ursprungshastigheten, "Fri surf".
"1 GB: 69 kr" - skicka SSD med posten är billigare. [1]

Tele2: http://www.tele2.se/mobilt-bredband/abonnemang.aspx
I mina ögon det mest vettiga alternativet med en gräns på 80 GB (även det är snålt) för 349 kr/mån. Surhastigheten blir 200 kbit/s efter att kvotan överstigits.

Slutsats: Eftersom folk inte verkar veta vilka prestanda som, oftast, är relevanta kan operatörerna marknadsföra höga hastigheter. Dessa är helt onödiga eftersom de verkar förbruka hela abonnemanget inom 20 minuter.

Det borde gå att justera ner priserna? Vinsterna på dessa abonnemang måste vara groteska. Priserna är nästan i nivå med hur 1 MB kostade innan smartphones..

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Bredband via mobilnätet är rätt ok att ha i en Smartphone men inte som "fast" bredband till sitt hem.
Det finns inget som ersätter trådbundna abonnemang, de är överlägsna i stabilitet och kostnad.

Permalänk
Skrivet av denka:

Bredband via mobilnätet är rätt ok att ha i en Smartphone men inte som "fast" bredband till sitt hem.
Det finns inget som ersätter trådbundna abonnemang, de är överlägsna i stabilitet och kostnad.

Nu fungerar dock det mobila bredbandet väldigt bra. Men jag anser inte att det finns något som motiverar ett pris på upp till 69 kr/GB. Okej 1999, men nu är det 2013 och att beställa hem SSD-diskar förfyllda med data ska inte vara billigare än att ladda hem det via internetuppkoppling.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Eftersom mitt boende renoveras har jag temporärt tvingats flytta till ett hushåll där bredbandet som erbjuds är mobilt bredband (4G).
Jag är van vid 100/100 och framförallt friheten som detta ger. Hastigheten i nätet jag sitter på nu är mycket bra och den är inget att klaga över. Responstid osv är klockrent för att skötas från två enheter som totalt har samma volym som en 33 cl burk.

Det jag reagerar på är att fri surf är något som innebär att jag kan utnyttja maxfarten i mitt abonnemang i knappt 20 minuter innan min surf begränsas med en faktor >800 och fortfarande får kallas fri surf. När priset för 10 GB/mån är allt från 249 kr till 399 kr börjar jag undra om det inte är i paritet med ocker? Om inte annat hutlöst dyrt.[1]

Jag ser helt klart nyttan med en övre gräns för att kunna få lite ro och plats i etern. Men att varje abonnent ska få ca 20 minuter/mån surf (hårddraget) verkar otroligt knepigt. Jag antar att masten går i god för mer än en länk med 40-100 Mbit. En gräns på 100 GB kanske hade varit mer verklighetsbaserat? Jag använder, utan att ens tänka på streaming (ljud/video), minst 10 % av min månadskapacitet per dag.

Beställer man Telias billigaste 4G-surf kostar en GB 50 kr. Det är alltså billigare att, vid något större mängder, be en kompis fylla nyinköpta SSD med nedladdat internetinnehåll och posta dom till dig.
http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/abonnemang/mobilt-...
"Behöver ni öka er surfmängd så kan ni ändra den på Mina Sidor. Varje ytterligare 2 GB kostar 100 kr/mån."[1]

Telias tolkning av fri surf: http://www.telia.se/privat/villkor/trafikhantering-mobila-nat...
För att säkerställa alla kunders möjlighet att få en god kvalitét gäller för närvarande följande generella begränsningar för Telias mobila datatrafik:

Kapaciteten för fildelning är begränsad till 50 Mb/s per site i kärnnätet, dock ej nattetid mellan kl 01 och 06.
Hastigheten för fildelning är reducerad till 50 kb/s i upp-länk och 450 kb/s i ned-länk.
En abonnent kan maximalt använda 5 sessioner samtidigt för fildelning.

Telenors topperbjudande: http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/surf-large.html
"Skulle du uppnå din maximala surfvolym sänks hastigheten till 128 kbit/s fram tills nästa månad." - 800 ggr långsammare än ursprungshastigheten, "Fri surf".
"1 GB: 69 kr" - skicka SSD med posten är billigare. [1]

Tele2: http://www.tele2.se/mobilt-bredband/abonnemang.aspx
I mina ögon det mest vettiga alternativet med en gräns på 80 GB (även det är snålt) för 349 kr/mån. Surhastigheten blir 200 kbit/s efter att kvotan överstigits.

Slutsats: Eftersom folk inte verkar veta vilka prestanda som, oftast, är relevanta kan operatörerna marknadsföra höga hastigheter. Dessa är helt onödiga eftersom de verkar förbruka hela abonnemanget inom 20 minuter.

Det borde gå att justera ner priserna? Vinsterna på dessa abonnemang måste vara groteska. Priserna är nästan i nivå med hur 1 MB kostade innan smartphones..

Jag fick det där förklarat för mig varför dom begränsar din nerlanding via mobiltnät är bara för att det är inte lika stabbilt som fastlina altså mobilt bredband kan inte ta samma mängd trafik utan att crasha som en fastlina. Kommer inte riktigt ihåg vad dom sa men det var något sånt

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Nu fungerar dock det mobila bredbandet väldigt bra. Men jag anser inte att det finns något som motiverar ett pris på upp till 69 kr/GB. Okej 1999, men nu är det 2013 och att beställa hem SSD-diskar förfyllda med data ska inte vara billigare än att ladda hem det via internetuppkoppling.

Nä, priset är verkligen hutlöst.

Skrivet av Sandia:

Jag fick det där förklarat för mig varför dom begränsar din nerlanding via mobiltnät är bara för att det är inte lika stabbilt som fastlina altså mobilt bredband kan inte ta samma mängd trafik utan att crasha som en fastlina. Kommer inte riktigt ihåg vad dom sa men det var något sånt

Skulle en trådlös förbindelse krascha? Hur då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av denka:

Nä, priset är verkligen hutlöst.

Skulle en trådlös förbindelse krascha? Hur då?

Det är själva stationen eller antennen som inte klarar av eller vad min lärrare sa för ett år sen det var något sånt.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Det är själva stationen eller antennen som inte klarar av eller vad min lärrare sa för ett år sen det var något sånt.

Stationen och antennen klarar av det utan problem. Däremot är det blrist på antalet tidsluckor i nätet. Om alla alltid skulle få full hastighet så skulle hastigheten för alla gå ner rejält.

Permalänk
Medlem

Ptja, ett belastat 3/4G nät har betydligt högre driftskostnad än ett trådat dito. All kapacitetsökning nu innebär dessutom rejäla investeringskostnader.

Permalänk
Medlem

Förra året sålde Telenor sin "portabla hemma-lösning" med fri surf, vilket i det finstilta(dock inte dolt) betydde 100 GB/månad. Klagomålen från kunder som trodde att det verkligen köpt fri surf blev många. Telenor höjde därför trafikgränsen till 200 GB/mån och hastighetsstrypning på 3 Mbps iställer för < 1 Mbps.
Det är en ordentlig skillnad mot de abonnemang Telenor säljer nu. Kapacitetsbrist och glädjekalkyler?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Eftersom mitt boende renoveras har jag temporärt tvingats flytta till ett hushåll där bredbandet som erbjuds är mobilt bredband (4G).
Jag är van vid 100/100 och framförallt friheten som detta ger. Hastigheten i nätet jag sitter på nu är mycket bra och den är inget att klaga över. Responstid osv är klockrent för att skötas från två enheter som totalt har samma volym som en 33 cl burk.

Det jag reagerar på är att fri surf är något som innebär att jag kan utnyttja maxfarten i mitt abonnemang i knappt 20 minuter innan min surf begränsas med en faktor >800 och fortfarande får kallas fri surf. När priset för 10 GB/mån är allt från 249 kr till 399 kr börjar jag undra om det inte är i paritet med ocker? Om inte annat hutlöst dyrt.[1]

Jag ser helt klart nyttan med en övre gräns för att kunna få lite ro och plats i etern. Men att varje abonnent ska få ca 20 minuter/mån surf (hårddraget) verkar otroligt knepigt. Jag antar att masten går i god för mer än en länk med 40-100 Mbit. En gräns på 100 GB kanske hade varit mer verklighetsbaserat? Jag använder, utan att ens tänka på streaming (ljud/video), minst 10 % av min månadskapacitet per dag.

Beställer man Telias billigaste 4G-surf kostar en GB 50 kr. Det är alltså billigare att, vid något större mängder, be en kompis fylla nyinköpta SSD med nedladdat internetinnehåll och posta dom till dig.
http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/abonnemang/mobilt-...
"Behöver ni öka er surfmängd så kan ni ändra den på Mina Sidor. Varje ytterligare 2 GB kostar 100 kr/mån."[1]

Telias tolkning av fri surf: http://www.telia.se/privat/villkor/trafikhantering-mobila-nat...
För att säkerställa alla kunders möjlighet att få en god kvalitét gäller för närvarande följande generella begränsningar för Telias mobila datatrafik:

Kapaciteten för fildelning är begränsad till 50 Mb/s per site i kärnnätet, dock ej nattetid mellan kl 01 och 06.
Hastigheten för fildelning är reducerad till 50 kb/s i upp-länk och 450 kb/s i ned-länk.
En abonnent kan maximalt använda 5 sessioner samtidigt för fildelning.

Telenors topperbjudande: http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/surf-large.html
"Skulle du uppnå din maximala surfvolym sänks hastigheten till 128 kbit/s fram tills nästa månad." - 800 ggr långsammare än ursprungshastigheten, "Fri surf".
"1 GB: 69 kr" - skicka SSD med posten är billigare. [1]

Tele2: http://www.tele2.se/mobilt-bredband/abonnemang.aspx
I mina ögon det mest vettiga alternativet med en gräns på 80 GB (även det är snålt) för 349 kr/mån. Surhastigheten blir 200 kbit/s efter att kvotan överstigits.

Slutsats: Eftersom folk inte verkar veta vilka prestanda som, oftast, är relevanta kan operatörerna marknadsföra höga hastigheter. Dessa är helt onödiga eftersom de verkar förbruka hela abonnemanget inom 20 minuter.

Det borde gå att justera ner priserna? Vinsterna på dessa abonnemang måste vara groteska. Priserna är nästan i nivå med hur 1 MB kostade innan smartphones..

Jag skulle säga att Tres abonnemang är överlägset gällande mobilt bredband (täckning har jag ingen aning om, bara med priserna osv).

Binder du dig 24 månaders mobilt bredband får du, med topperbjudandet, 100 GB/mån + en 4G router gratis, samt att varje extra GB kostar 29kr styck, men billigare om du köper mycket samtidigt (10 GB = 159kr). 200 kb/s efter taket har nåtts. Detta paket kostar 299kr/mån

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/3Bredband/

Permalänk
Skrivet av Sandia:

Det är själva stationen eller antennen som inte klarar av eller vad min lärrare sa för ett år sen det var något sånt.

Tvivlar inte en sekund på att kapaciteten finns där. Med ett flertalet antenner samt uppdelat frekvensspektra finns det plats för många klienter. Lägre hastighet bör ge möjlighet till fler klienter och tvärt om.

Skrivet av Olegh:

Ptja, ett belastat 3/4G nät har betydligt högre driftskostnad än ett trådat dito. All kapacitetsökning nu innebär dessutom rejäla investeringskostnader.

Ja, det inser jag. Men om det är priser som innebär att det måste kosta 69 kr/GB för slutkund är det något som görs fel. Det är stora initiala kostnader. Underhållskostnader borde inte vara allt för höga. Det hela handlar om att de vet om att det kan ta betalt. Att dessutom kalla det för fri surf är i min mening absolut falsk marknadsföring. Jag kan inte ens surfa 1 % av vad jag brukar surfa fritt!

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag skulle säga att Tres abonnemang är överlägset gällande mobilt bredband (täckning har jag ingen aning om, bara med priserna osv).

Binder du dig 24 månaders mobilt bredband får du, med topperbjudandet, 100 GB/mån + en 4G router gratis, samt att varje extra GB kostar 29kr styck, men billigare om du köper mycket samtidigt (10 GB = 159kr). 200 kb/s efter taket har nåtts. Detta paket kostar 299kr/mån

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/3Bredband/

Tack för tipset. Såg helt klart (mer) vettigt ut.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

. Men att varje abonnent ska få ca 20 minuter/mån surf (hårddraget) verkar otroligt knepigt.

Du beskriver knappast surf. Maxad nedladdning möjligtivs - vilket mobilt bredband aldrig varit byggt för.

Citat:

Men jag anser inte att det finns något som motiverar ett pris på upp till 69 kr/GB. Okej 1999, men nu är det 2013 och att beställa hem SSD-diskar förfyllda med data ska inte vara billigare än att ladda hem det via internetuppkoppling.

Priset per GB på en SSD är irelevant i relation till datatrafik i ett nätverk (oavsett om det är LAN, WLAN, WAN, etc).

Visst, mobilt bredband är dyrt. Det man betalar för är just mobiliteten. Att som vissa använda det som ersättning för ngt "fast" som xDSL, osv är IMHO inte fullt genomtänkt.

Permalänk
Medlem

2010 så hade Telenor(enbart) en "True" Fri Surf faktiskt. Var ju enbart 3G uppkoppling men de valde aldrig att sänka hastigheterna hur mycket du än laddade ner, något som blev väldigt populärt hos plutonen i lumpen!

Så frågan är varför nu Telenor valde att gå ifrån den typen, troligtvis rör det sig om en vinstkonstnad och lögnaktiga kampanjer som vanliga Svenssons inte märker av den tekniska skillnaden på.

(Trevligt med renovering btw)

Permalänk
Medlem

Vad jag upplevt (Skall tilläggas att det är ett tag sedan jag körde med mobilt) så är det inte ovanligt att de tummar på sina egna spärrar, är det ingen tryck av andra kunder på stället du är så låter de bli att strypa men de sätter gränserna för att det inte ska bli en free for all som systemet inte klarar av så är det någon som använder sjuka mängder och de tar för mycket plats så kan de strypa.
Kan ju vara att de blivit hårdare på det på senare tid förstås.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Du beskriver knappast surf. Maxad nedladdning möjligtivs - vilket mobilt bredband aldrig varit byggt för.

Nej. Det jag beskriver är verkligen inte surf. Men när operatörer marknadsför abonnemangen med routrar som har stöd för upp till 35 personer (utskrivet explicit) och på samma sida säger att det är perfekt för att streama ljud och bild, är det inte helt oankrat.

Men att det inte skulle vara byggt för det? Lite som att mobiltelefoni inte kan ersätta landlinje? Eller som att länkarna inte är dimensionerade för att användas? Köper inte helt!

Skrivet av Tanis:

Priset per GB på en SSD är irelevant i relation till datatrafik i ett nätverk (oavsett om det är LAN, WLAN, WAN, etc).

Visst, mobilt bredband är dyrt. Det man betalar för är just mobiliteten. Att som vissa använda det som ersättning för ngt "fast" som xDSL, osv är IMHO inte fullt genomtänkt.

Men surfen är otroligt dyr om det är billigare att köpa ny hårdvara som man ber någon annan (med fast anslutning) fylla på med data och sedan skickar med posten. Varför ska mobiliteten kosta?

Ja, jag inser att en ny mast och kabel till den kostar. Jag inser också att underhåll kostar. Detsamma gäller för trådburet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det jag reagerar på är att fri surf är något som innebär att jag kan utnyttja maxfarten i mitt abonnemang i knappt 20 minuter innan min surf begränsas med en faktor >800 och fortfarande får kallas fri surf. När priset för 10 GB/mån är allt från 249 kr till 399 kr börjar jag undra om det inte är i paritet med ocker? Om inte annat hutlöst dyrt.[1]

Jag håller med att det är dyrt. Men som Olegh poängterade så har mobilnäten högre driftkostnad i förhållande till kapacitet också.

Tele2 alternativet med 80 GB för 349kr/mån eller Tre alternativet med 100GB för 299kr/mån låter ändå ganska rimligt. Om man tar hänsyn till att det fortfarande är vinstdrivande företag och inte kompisar som gör det för att vara justa mot dig.

Permalänk
Rekordmedlem

3-4G kommer aldrig tekniskt sett att kunna ersätta fasta uppkopplngar i kapacitet, 5 G kanske klarar det pga det mer innebär att man integrerar det med lan via microceller, men det kräver fast lina till huset för att funka.
Jag tycker det fulaste är att teleoperatörerna lurar folk med att mobilt idag kan ersätta fast bredband då det i många fall verkligen är en oanvänbar tjänst med stora begränsningar där man bara kan använda farten under max nån timme, det är mer verklighetsnära att skriva 100kr/timme istället för 300kr/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag håller med att det är dyrt. Men som Olegh poängterade så har mobilnäten högre driftkostnad i förhållande till kapacitet också.

Tele2 alternativet med 80 GB för 349kr/mån eller Tre alternativet med 100GB för 299kr/mån låter ändå ganska rimligt. Om man tar hänsyn till att det fortfarande är vinstdrivande företag och inte kompisar som gör det för att vara justa mot dig.

Att dom har högre driftskostnader köper jag. Men i fallet med Tele2 så ska deras driftkostnader vara 420(!) gånger högre för att priset ska vara motiverat.
Uträkning (TBfast/TBmobil*prisfaktor): ((100/8*60*60*24*30)/1024/1024)/(80/1024)*(349/329) där 80 är antalet GB/mån och 349 är månadspriset för 4G. Resten av siffrorna tillhör Telia 100/10.

I fallet med Tre blir det 288 gånger dyrare.
Med Telia 10 GB blir det 2395 gånger dyrare.

Antingen är det svindyrt att distribuera internet via trådlös länk eller så är vinsterna groteska.

Till denna uträkning ska det tilläggas att det inte vore möjligt om alla mobila klienter sitter och bränner på i full hastighet, men uträkningen borde reflektera lite hur pass mycket dyrare trådlöst är.

(Ett fel som jag inte orkar rätta till: Telia 100/10 kostar visst 339 kr)

Skrivet av mrqaffe:

3-4G kommer aldrig tekniskt sett att kunna ersätta fasta uppkopplngar i kapacitet, 5 G kanske klarar det pga det mer innebär att man integrerar det med lan via microceller, men det kräver fast lina till huset för att funka.
Jag tycker det fulaste är att teleoperatörerna lurar folk med att mobilt idag kan ersätta fast bredband då det i många fall verkligen är en oanvänbar tjänst med stora begränsningar där man bara kan använda farten under max nån timme, det är mer verklighetsnära att skriva 100kr/timme istället för 300kr/månad.

Ja, 100 kr/timme vore mer verklighetsbaserat då det i princip är vad det kostar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Oavsett vilka driftkostnader som finns så är det avgörande för slutpriset det vanliga: utbud och efterfrågan.

Varför kostar en ny iPhone >5000kr? Om den bara kostar 500kr (gissar...) att tillverka? Naturligtvis finns massa utvecklingskostnader som skall täckas, etc, etc, - men i slutändan är priset satt efter det som folk är villiga att betala. Om Apple kunde sälja lika många för 9tkr/st - då hade den kostat det.

Ingen skillnad mot priset på mobilt bredband. Det kostar det folk är villiga att betala. Om ingen längre köper till tex 400kr/månad, ja då kommer priserna att gå ner. Dock aldrig lägre än att leverantören/tillverkaren ser en vinst på lång sikt (isf bär inte efterfrågan produkten överhuvudtaget o bör läggas ner).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanis:

Oavsett vilka driftkostnader som finns så är det avgörande för slutpriset det vanliga: utbud och efterfrågan.

Varför kostar en ny iPhone >5000kr? Om den bara kostar 500kr (gissar...) att tillverka? Naturligtvis finns massa utvecklingskostnader som skall täckas, etc, etc, - men i slutändan är priset satt efter det som folk är villiga att betala. Om Apple kunde sälja lika många för 9tkr/st - då hade den kostat det.

Ingen skillnad mot priset på mobilt bredband. Det kostar det folk är villiga att betala. Om ingen längre köper till tex 400kr/månad, ja då kommer priserna att gå ner. Dock aldrig lägre än att leverantören/tillverkaren ser en vinst på lång sikt (isf bär inte efterfrågan produkten överhuvudtaget o bör läggas ner).

Jag har inget emot prissättnnigen i sig men marknadsföringen är väldigt ful när det gäller "fri" vadsomhelst när det i själva verket är kraftigt begränsat och täckningsljuget har de ju börjat prata om lagstiftning emot, samt att roamingavgifterna inom EU verkar vara på väg bort via politiska beslut snarare än operatörernas egna insatser.
Marknadsför man 4 g som alternativ till fast uppkoppling för hemmet så ska det ju gå att använda och då måste ju trafikmängderna vara på vettiga nivåer om det överhuvudtaget ska få finnas begränsningar, jag förbrukar kring 1 Tbyte /månad hemma utan fildelning, det går webtv och musik i princip konstant och ska det funka med 4g för ett hushåll och inte bara för en ensam mobiltelefonsurfare så måste trafikmängderna ligga på minst 1Tbyte och farten måste vara över 10Mbit även under högtrafik, det begränsar nya tjänster annars och både video och "molnet" kräver mer o mer trafik.
Ska varje familjemedlem betala en massa pengar och ändå inte kunna använda mobilnätet så är det bara ful marknadsföring, de borde tvingas att redovisa hur länge man kan surfa vid full fart istället och tvingas redovisa korrekta täckningskartor, stämmer inte uppgifterna så ska kunden få avsluta abbonmanget utan kostnader, det skulle sätta lite press på operatörerna för frivilligt lär de inte bättra sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Oavsett vilka driftkostnader som finns så är det avgörande för slutpriset det vanliga: utbud och efterfrågan.

Varför kostar en ny iPhone >5000kr? Om den bara kostar 500kr (gissar...) att tillverka? Naturligtvis finns massa utvecklingskostnader som skall täckas, etc, etc, - men i slutändan är priset satt efter det som folk är villiga att betala. Om Apple kunde sälja lika många för 9tkr/st - då hade den kostat det.

Ingen skillnad mot priset på mobilt bredband. Det kostar det folk är villiga att betala. Om ingen längre köper till tex 400kr/månad, ja då kommer priserna att gå ner. Dock aldrig lägre än att leverantören/tillverkaren ser en vinst på lång sikt (isf bär inte efterfrågan produkten överhuvudtaget o bör läggas ner).

$207 enligt den här sidan. (dock irrelevant)
Dessutom kan du använda den obegränsat (ringa, meddelanden, surf, etc).

Det är skillnad jämför med priser på mobilt bredband. Har jag inte råd med en iPhone kan jag välja att ta en billigare telefon och fortfarande göra i princip samma saker, obegränsat. Med mobilt bredband har jag i princip inget val. Det finns inget som är obegränsat som också är billigt. Det handlar inte om tillgång och efterfrågan. Det handlar om ful marknadsföring och en vägran att sänka priser till vettiga nivåer (alltså höja/ta bort begränsningen). 249-399 kr är inga konstiga priser att betala för obegränsat bredband. Det är när det fortfarande får kallas "Fri surf" och ha ett GB-pris som ligger 2500 gånger högre än äkta fri surf som det är fult.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

$207 enligt den här sidan. (dock irrelevant)
Dessutom kan du använda den obegränsat (ringa, meddelanden, surf, etc).

Det är skillnad jämför med priser på mobilt bredband. Har jag inte råd med en iPhone kan jag välja att ta en billigare telefon och fortfarande göra i princip samma saker, obegränsat. Med mobilt bredband har jag i princip inget val. Det finns inget som är obegränsat som också är billigt. Det handlar inte om tillgång och efterfrågan. Det handlar om ful marknadsföring och en vägran att sänka priser till vettiga nivåer (alltså höja/ta bort begränsningen). 249-399 kr är inga konstiga priser att betala för obegränsat bredband. Det är när det fortfarande får kallas "Fri surf" och ha ett GB-pris som ligger 2500 gånger högre än äkta fri surf som det är fult.

Först o främst - visst, marknadsföringen för mobilt bredband är oftast under all kritik. Håller absolut med. Borde vara mycket tydligare vad men eg köper.

Det förändrar dock inte det faktum att normala ekonomiska samband mellan tillgång och efterfrågan trots allt gäller.

Vad du eller jag som enskilda individer tycker är en vetting nivå för prissättningen är irrelevant. Hur den stora massan aggerar (inte "tycker") är det avgörande. Om massan inte är beredd att betala 249-399kr för det man nu får idag så kommer priserna obenhörligen att gå ner (eller "mer" för samma pris). Det ligger absolut ett problem just i det faktum att gemene man vet inte vad man köper - o då är vi tillbaka till den undermåliga marknadsföringen (från konsumentens sida, dvs. Ur operatörernas synvinkel är ju marknadsföringen lysande, då man lyckas övertyga om att säga upp fasta bredband o ersätta med mobilt - trots dess begränsingar).

Permalänk
Hedersmedlem

Handlar det inte delvis om att begränsa efterfrågan för att köpa tid för utbyggnad också? Det är väl inte hela förklaringen, men skulle man få obegränsad tillgång trådlöst för 350 spänn i månaden så finns risken att fler konsumenter hoppar på än det finns belastningsteckning för.

Två begränsande faktorer i utbygganden är att det måste finnas utbildad personal som kan sätta upp systemen samt att budgeten för utbyggnadstakten varje kvartal inte alls är oändlig utan baserad på hur det gått med försäljningen senaste tiden.

Blir ju inge vidare bra reklam för företaget heller om några procent av kunderna hade snabb 4Gtäckning tidigare men efter 3-4 månader börjar den gå ner kraftigt på grund av överbelastning. Många arga foruminlägg ;). Bättre att begränsa innan och skriva med det i avtalet. Att de kallar tjänsten för fri surf har jag däremot ingen som helst förståelse för.

Får hålla med om att prissättningen ser något knepig ut med siffrorna nedan

"I fallet med Tre blir det 288 gånger dyrare.
Med Telia 10 GB blir det 2395 gånger dyrare."

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är ju till för dom som inte sitter uppkopplade timvis. man betalas sin räkning, kollar vädret och tippar sin V75 rad och efter det går man ut och gör det man brukar göra som att rensa trädgårdslandet eller vad nu folk gör om dagarna.

Har själv kört Telias snålnät i många år... Man köper ett portkort sen laddar man detta med surf för 500kr i halvåret.Det är en Gb som gäller sen stryps det till typ 256 kb eller nått... Det vill säga, man kan fortfarande betala en räkning.

har detta nuförtiden som reservnät eller när jag är hos mina paranoida föräldrar som tror att jag pajar datorn deras för att jag installerar ett antivirusprogram och uppdaterar lite grejer på deras dator.

Så nu sitter jag med egen lapptopp med usbkabel till telefonen och säger mmmm när morsan säger att datorn deras är trög

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Handlar det inte delvis om att begränsa efterfrågan för att köpa tid för utbyggnad också? Det är väl inte hela förklaringen, men skulle man få obegränsad tillgång trådlöst för 350 spänn i månaden så finns risken att fler konsumenter hoppar på än det finns belastningsteckning för.

Två begränsande faktorer i utbygganden är att det måste finnas utbildad personal som kan sätta upp systemen samt att budgeten för utbyggnadstakten varje kvartal inte alls är oändlig utan baserad på hur det gått med försäljningen senaste tiden.

Blir ju inge vidare bra reklam för företaget heller om några procent av kunderna hade snabb 4Gtäckning tidigare men efter 3-4 månader börjar den gå ner kraftigt på grund av överbelastning. Många arga foruminlägg ;). Bättre att begränsa innan och skriva med det i avtalet. Att de kallar tjänsten för fri surf har jag däremot ingen som helst förståelse för.

Får hålla med om att prissättningen ser något knepig ut med siffrorna nedan

"I fallet med Tre blir det 288 gånger dyrare.
Med Telia 10 GB blir det 2395 gånger dyrare."

Det finns ju en del intressanta abbonemang

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/3Bredband/

3 Maxfart Fri surf passar dig som vill surfa snabbt och väldigt mycket.
Ja det låter ju bra det, operatören är alltså troligtvis Tre och det är säkert helt korrekt så långt, de skrev iallafall namnet rätt

Fri surf ? i det finstilta:

Fri surf: Nej
Datamängd som ingår (GB): 100

Maxfart ? läser i det finstilta igen.

Skulle du surfa för mer än 100GB per månad så sänks hastigheten till 200 Kbit/s

Jag tycker det är väldigt långt ifrån nån tjänst jag förknippar med maxfart och fri surf Det är marknadsavdelningen som är ute och låter tjurarna bajsa!
Men jag är väl gammal och bitter som inte inser att det är fritt och maxfart men bara inte så fritt och snabbt som jag i min dumhet trodde när jag läste vad de kallat abonnemanget, när de dessutom har andra paket där de anspelar på begränsningar i namnet så borde det som heter "FRITT" inte ha några spärrar tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju en del intressanta abbonemang
http://forumbilder.se/CEJIK/3bluff.JPG

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/3Bredband/

3 Maxfart Fri surf passar dig som vill surfa snabbt och väldigt mycket.
Ja det låter ju bra det, operatören är alltså troligtvis Tre och det är säkert helt korrekt så långt, de skrev iallafall namnet rätt

Fri surf ? i det finstilta:

Fri surf: Nej
Datamängd som ingår (GB): 100

Maxfart ? läser i det finstilta igen.

Skulle du surfa för mer än 100GB per månad så sänks hastigheten till 200 Kbit/s

Jag tycker det är väldigt långt ifrån nån tjänst jag förknippar med maxfart och fri surf Det är marknadsavdelningen som är ute och låter tjurarna bajsa!
Men jag är väl gammal och bitter som inte inser att det är fritt och maxfart men bara inte så fritt och snabbt som jag i min dumhet trodde när jag läste vad de kallat abonnemanget, när de dessutom har andra paket där de anspelar på begränsningar i namnet så borde det som heter "FRITT" inte ha några spärrar tycker jag.

Näe jag håller med dig helt ;). Påståendet om att det skulle vara fri surf är vatten värd när man läser om begränsningarna. Inlägget ovan handlade snarare om en möjlig förklaring till varför det är så mycket dyrare på det nya 4G-nätet än det är på det fasta utbyggda nätet per gigabyte. Där har jag lite mer förståelse.
Men att utlova fri surf när det är så begränsat är bara tokigt som du säger!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vad gör du på nätet som förbrukar 10gb data per 20 minuter? Jag har flera polare som både spelar och bara surfar mm och de har inga större klagomål på 4g

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad gör du på nätet som förbrukar 10gb data per 20 minuter? Jag har flera polare som både spelar och bara surfar mm och de har inga större klagomål på 4g

Skickades från m.sweclockers.com

Laddar hem en fil som är 10 GB stor. Och det du försöker komma fram till är ett fruktansvärt dåligt argument. Uppenbarligen använder dom mindre bandbredd än vad jag gör. Jag har inga klagomål på 4G i sig, utan det handlar om den snåla mängden bandbredd man får.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

På Telias hemsida stog det när jag täcknade mitt 4G att man kunde fyllla på med 1GB för 29 kr.
Skulle jag ha litat på det?? Nej!

Fick hem en faktura nu, då kostar det helt plötsligt 69kr för 1 jävla GB. Jag bestälde extra GB på telefon via telia, där de sa att det kosta 29 kr...
Går jag in och tittar på deras hemsida nu. Så är det skillnad på vilket datum man beställde, för då kostar GB olika 29 eller 69
Fanns ingen sådan info när jag beställde.
Lurendrejeri är vad de håller på med. ÄKLIGA bolag. Sedan en liten fin faktura avgift. Det är ju skrattretande. Jag ska betala för att det ska kunna ta betalt. Fast faktura avgift är de ju inte direkt ensamana om.

Imorrn är det telefonkö och krig som gäller. Önska mig lycka till.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html

Nån som vet vad fasiken Telenor fått för sig? Vill minnas art dom hade "fri surf" och nån klausul mellan 40-80 GB per månad förut.

Nu ska dom ha 399 spänn i månaden för 12 gig? Dét är ju skrattretande och totalt absurt! Sen 69 spänn för varje extra gig! Vad fan är set som händer!?

Edit: Tre verkar ta 299 för 100Gb per månad. Telenor måste ju fan ha tryckfel på sin hemsida? Även kvoterna i deras vanliga mobilabbonemang är skrattretande låga!