Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk
Medlem

Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Hallå!
Jag skulle vilja varna alla ni där ute som sitter på ett stadsnät med Bahnhof som leverantör, de har tydligen börjat köra NAT444 i sina nät för att spara på adresser, detta innebär att de byter till privata ip-adresser vilket gör att alla som hostar tjänster som kräver portmappning eller end to end ansutningar kommer att bli sittande bakom samma publika ip som en hel hög andra människor med noll möjlighet att komma åt tex sina semesterbilder via FTP utifrån.

Meddelande till dig som använder publika ip-adresser
Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

Länk

Hade dom bara talat om att dom skulle göra det här via enkelt mail utskick hade allt varit frid och fröjd och vi nördar hade sluppit plåga den stackars level1-support-sommarjobbaren med "tekniskt mumbojumbo" som han kallade det... men det var tydligen för mycket begärt.

Tack och Hej!

Permalänk
Medlem

tack för headsup'en
blir att kontakta bahnof omgånde

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är riktigt dåligt av Bahnhof. Även fast man kan få en publik ip på begäran så är det säkert många Xbox/Playstation-spelare som inte kan något om nätverksteknik och inte alls förstår varför de får NAT-Type: Restricted och inte kan göra vad man nu gör med en öppen NAT.
Om de hade implementerat IPv6 till kund tycker jag att detta kunde ha varit okej. Men att göra så här är inte ok.

MEN det kommer säkert att bli svårare att sätta dit en för diverse torrentaktiviteter och annat om det är flera kunder som delar samma ip-adress. Om det inte finns exakta loggar så kan de inte veta vem som ligger bakom en viss aktivitet.

Permalänk

Då stannar jag kvar på Alltele!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Detta tycker jag är riktigt dåligt av Bahnhof. Även fast man kan få en publik ip på begäran så är det säkert många Xbox/Playstation-spelare som inte kan något om nätverksteknik och inte alls förstår varför de får NAT-Type: Restricted och inte kan göra vad man nu gör med en öppen NAT.
Om de hade implementerat IPv6 till kund tycker jag att detta kunde ha varit okej. Men att göra så här är inte ok.

Ja, det är ju minst sagt beklagligt, dock lär det ju bli allt vanligare. Internetleverantörerna har väl i princip de IPv4-adresser de har, det finns inga ytterligare IPv4-adresser att tillgå.

Jag håller dock helt med, de bör definitivt pusha för IPv6 som skulle lösa problemet på sikt istället för att bara gräva gropen djupare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av jetten:

Detta tycker jag är riktigt dåligt av Bahnhof. Även fast man kan få en publik ip på begäran så är det säkert många Xbox/Playstation-spelare som inte kan något om nätverksteknik och inte alls förstår varför de får NAT-Type: Restricted och inte kan göra vad man nu gör med en öppen NAT.
Om de hade implementerat IPv6 till kund tycker jag att detta kunde ha varit okej. Men att göra så här är inte ok.

MEN det kommer säkert att bli svårare att sätta dit en för diverse torrentaktiviteter och annat om det är flera kunder som delar samma ip-adress. Om det inte finns exakta loggar så kan de inte veta vem som ligger bakom en viss aktivitet.

Tjena,

Du har en bra poäng i att xbox live-användare kan uppleva problem till följd av denna förändring, och att det i kombination med dålig insikt i nätverksteknik kan resultera i en viss känsla av hjälplöshet. Vår erfarenhet är dock att kunder snabbt hör av sig i de fall då saker och ting plötsligt slutar fungera, och när vi väl fått kontakt så kan en kund snabbt flyttas åter till publika ipadresser.

I de stadsnät där vi nu har börjat rulla ut NAT har vi också kört IPv6 i åtminstone fem år. Bahnhof har funnits på IPv6-internet i snart 10år, och vi bearbetar aktivt de stadsnät som ligger efter i utvecklingen för att vi så snart som möjligt ska kunna erbjuda alla våra kunder IPv6-konnektivitet.

Den här typen av åtgärd (systemet kallas CGN eller 'carrier grade NAT') blir allt vanligare, och det är viktigt att komma ihåg att den föranleds av ett problem som är gemensamt för alla Internetanvändare - IPv4-bristen. Denna klassiska adresseringsform för Internetanslutna system är inte längre tillräcklig för att tillgodose det höga antalet Internetanvändare, varför en övergång till den nyare adresseringsformen, IPv6, är oundviklig. Det är också viktigt att förstå att IPv6 inte kommer kunna ersätta IPv4 över en natt. Bägge tekniker kommer alltså att samexistera under hela övergångsperioden, och i ärlighetens namn så vet ingen riktigt hur lång tid den kommer att pågå.

Du berör också frågan om spårbarhet ipadress till kund, och för er som exempelvis har följt anakatas juridiska resa så vet ni att det förekommit enstaka fall då stadsnäten själva har lämnat ut uppgifter om Bahnhofs slutkunder till Polisen. En positiv bieffekt av denna tekniska förändring är att ett stadsnät inte längre kommer kunna läcka denna information, då det blir omöjligt för dem att på egen hand kunna avgöra kopplingen mellan en publik ipadress och en abonnent.

Kort och gott, vi på Bahnhof gör allt vi kan för att upprätthålla våra kunders tjänstekvalitet och förmånliga prisbild, oavsett i vilken riktning Internet utvecklas.

Permalänk
Medlem

Må så vara att adresserna är slut och att det krävs övergång till CGN för att dels klara av ipv4 men också skynda på övergången till ipv6. Informationen är ju dock alltför dålig, skicka mail till alla kunder! Göm det inte under en rubrik på kundservice sektionen av hemsidan.

Ska maila för mer info. Men om vi har en kunnig bahnhof representant här så kanske du kan delge vilka nät det handlar om?
Antar att man även behöver börja tänka på en övergång till ipv6 nu då...

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är det för tjänster som kan påverkas förutom ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem ?

VPN ?
Torrent ?
Fjärrstyrning ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Hmm, vad är det för tjänster som kan påverkas förutom ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem ?

VPN ?
Torrent ?
Fjärrstyrning ?

Allt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Hmm, vad är det för tjänster som kan påverkas förutom ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem ?

VPN ?
Torrent ?
Fjärrstyrning ?

Vad som helst där det krävs att man utifrån kan upprätta en anslutning in till din dator. Det är som jag ser det inte realistiskt att göra en komplett lista men det är mycket som påverkas (visserligen mycket som "ingen" bryr sig om).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skyflakes:

Tjena,

Du har en bra poäng i att xbox live-användare kan uppleva problem till följd av denna förändring, och att det i kombination med dålig insikt i nätverksteknik kan resultera i en viss känsla av hjälplöshet. Vår erfarenhet är dock att kunder snabbt hör av sig i de fall då saker och ting plötsligt slutar fungera, och när vi väl fått kontakt så kan en kund snabbt flyttas åter till publika ipadresser.

I de stadsnät där vi nu har börjat rulla ut NAT har vi också kört IPv6 i åtminstone fem år. Bahnhof har funnits på IPv6-internet i snart 10år, och vi bearbetar aktivt de stadsnät som ligger efter i utvecklingen för att vi så snart som möjligt ska kunna erbjuda alla våra kunder IPv6-konnektivitet.

Den här typen av åtgärd (systemet kallas CGN eller 'carrier grade NAT') blir allt vanligare, och det är viktigt att komma ihåg att den föranleds av ett problem som är gemensamt för alla Internetanvändare - IPv4-bristen. Denna klassiska adresseringsform för Internetanslutna system är inte längre tillräcklig för att tillgodose det höga antalet Internetanvändare, varför en övergång till den nyare adresseringsformen, IPv6, är oundviklig. Det är också viktigt att förstå att IPv6 inte kommer kunna ersätta IPv4 över en natt. Bägge tekniker kommer alltså att samexistera under hela övergångsperioden, och i ärlighetens namn så vet ingen riktigt hur lång tid den kommer att pågå.

Du berör också frågan om spårbarhet ipadress till kund, och för er som exempelvis har följt anakatas juridiska resa så vet ni att det förekommit enstaka fall då stadsnäten själva har lämnat ut uppgifter om Bahnhofs slutkunder till Polisen. En positiv bieffekt av denna tekniska förändring är att ett stadsnät inte längre kommer kunna läcka denna information, då det blir omöjligt för dem att på egen hand kunna avgöra kopplingen mellan en publik ipadress och en abonnent.

Kort och gott, vi på Bahnhof gör allt vi kan för att upprätthålla våra kunders tjänstekvalitet och förmånliga prisbild, oavsett i vilken riktning Internet utvecklas.

Om det är så att Helsingborg är en av de städer med det nya systemet, kan det förklara alla arga samtal jag ringt till Bahnhof - men det enda jag får som svar, är att det är fel på min utrustning, trots åtskilliga bevis (i form av tester från båda parter).

Går jag däremot in till grannen (med en annan leverantör) och min utrustning så fungerar det perfekt.

Ett ordentligt utlåtande vilka stadsnät som i skrivande stund är påverkade, hade ju varit trevligt att få veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av ingulf:

Må så vara att adresserna är slut och att det krävs övergång till CGN för att dels klara av ipv4 men också skynda på övergången till ipv6. Informationen är ju dock alltför dålig, skicka mail till alla kunder! Göm det inte under en rubrik på kundservice sektionen av hemsidan.

Ska maila för mer info. Men om vi har en kunnig bahnhof representant här så kanske du kan delge vilka nät det handlar om?
Antar att man även behöver börja tänka på en övergång till ipv6 nu då...

Vår bedömning är att denna tekniska förändring i hur vi leverar våra tjänster som grund, berör ytterst få utav våra kunder. Därför har vi valt att kommunicera detta via vår kundweb snarare än genom utskick, då det senare sannolikt skulle oroa långt fler än vad som faktiskt berörs. Vi är medvetna om att många av våra kunder inte klarar sig utan publik adressering, och vi kommer därför alltid att erbjuda detta som ett kostnadsfritt alternativ till hur vi levererar tjänsten som grund.

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av Segas:

Om det är så att Helsingborg är en av de städer med det nya systemet, kan det förklara alla arga samtal jag ringt till Bahnhof - men det enda jag får som svar, är att det är fel på min utrustning, trots åtskilliga bevis (i form av tester från båda parter).

Går jag däremot in till grannen (med en annan leverantör) och min utrustning så fungerar det perfekt.

Ett ordentligt utlåtande vilka stadsnät som i skrivande stund är påverkade, hade ju varit trevligt att få veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Trist att höra att du har problem med din tjänst. Utan en mer uttömmande problembeskrivning så kan jag inte avgöra om de symptom du upplever *hade* kunnat bero på vår NAT-utrullning. Jag kan däremot berätta att vi ännu inte har rullat ut i Helsingborg / Öresundskraft.

Jag kommer inte att kunna presentera en lista över de nät vi rullat ut i hittills.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skyflakes:

Vår bedömning är att denna tekniska förändring i hur vi leverar våra tjänster som grund, berör ytterst få utav våra kunder. Därför har vi valt att kommunicera detta via vår kundweb snarare än genom utskick, då det senare sannolikt skulle oroa långt fler än vad som faktiskt berörs. Vi är medvetna om att många av våra kunder inte klarar sig utan publik adressering, och vi kommer därför alltid att erbjuda detta som ett kostnadsfritt alternativ till hur vi levererar tjänsten som grund.

Jag tror inte riktigt på att det berör "ytterst få" utan snarare relativt många, men att de flesta inte förstår nog inte varför programmen börjat krångla. Hur har ni kommit fram till antalet som ni tror berörs?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tror inte riktigt på att det berör "ytterst få" utan snarare relativt många, men att de flesta inte förstår nog inte varför programmen börjat krångla. Hur har ni kommit fram till antalet som ni tror berörs?

Nu ska jag inte lägga ord i munnen på någon men jag skulle ju misstänka att ett sådant uttalande baseras på något resonemang i stil med att "de allra flesta klickar bara lite i sin webbläsare", vilket iofs kanske stämmer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoiper:

[Banhof] har tydligen börjat köra NAT444 i sina nät för att spara på adresser

Men altså finns ju miljarder miljarder ipv6 adresser.. vad är iden med att spara på adresser ?!?!
du kan säkert, ge tvättmaskinen, micron, kylskåpet och brödrosten egna ip och det kommer inte ta slut iaf..

Permalänk
Medlem

Jag drog iväg ett mail med rasande fart. Riktigt illa att denna information inte delges kunderna på något lämpligt vis. Att det endast skulle beröra ytterst få är en helt förkastligt dålig ursäkt. Bahnhof brukar ju vara grymt bra på att meddela om sina PR-jippon, så man blir ju besviken när de inte meddelar om något som man faktiskt behöver få information om.

Jag väntar med spänning på nyhetsartikeln om detta på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men altså finns ju miljarder miljarder ipv6 adresser.. vad är iden med att spara på adresser ?!?!
du kan säkert, ge tvättmaskinen, micron, kylskåpet och brödrosten egna ip och det kommer inte ta slut iaf..

Det handlar ju om IPv4-adresser, det är dessa som ransoneras. (Sedan håller jag som sagt med om att ISPer verkligen borde jobba på att få ut IPv6 till kund.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Om ni nu ska börja fixa med tekniska problem.

Varför inte börja erbjuda e-faktura också?

Hade bara tur att jag surfade in här och såg detta. Alla ändringar av abonnemang skall informeras om. Här blir man inte informerad av er utan får ta reda på informationen själv.

Detta är INTE ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det handlar ju om IPv4-adresser, det är dessa som ransoneras. (Sedan håller jag som sagt med om att ISPer verkligen borde jobba på att få ut IPv6 till kund.)

Precis så jag tänkte, om IPv4 börjar ta slut så varför inte gå över till IPv6.

Permalänk
Medlem

Visserligen vore det bra att börja rulla ut IPv6 men det är inte så simpelt som att bara slå på IPv6, det krävs en hel del omstrukturering av systemen och sedan vägar mellan IPv4 och IPv6 då de inte är direkt kompatibla osv. Iom att du måste byta ut mycket hårdvara och även ha bakåtkompatibilitet då större delen av internet fortfarande kör IPv4 vore ett byte till IPv6 extremt dyrt (anledningen till att de inte börjat ske än i stor utsträckning).

Så det är inte bara byta, det är massor med saker runt om som måste fixas och visserligen vore det väl bättre om de istället för att göra som de gör nu ändra område efter område till IPv6 men problematiken som uppstår nu är samma som skulle ske då, folks publika IP skulle vara IPv6 och/eller gemensam IPv4 adresser(pga de gateways som krävs för att länka systemen).
Så om du hostar en server skulle du behöva en IPv4 väg in för alla dem som inte kör IPv6 redan och med tanke på att routingen sker globalt och där har det inte växlat till IPv6 än helt så blir det problematik där med om bara en ensam aktör byter till IPv6.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av Ferrat:

Visserligen vore det bra att börja rulla ut IPv6 men det är inte så simpelt som att bara slå på IPv6, det krävs en hel del omstrukturering av systemen och sedan vägar mellan IPv4 och IPv6 då de inte är direkt kompatibla osv. Iom att du måste byta ut mycket hårdvara och även ha bakåtkompatibilitet då större delen av internet fortfarande kör IPv4 vore ett byte till IPv6 extremt dyrt (anledningen till att de inte börjat ske än i stor utsträckning).

Så det är inte bara byta, det är massor med saker runt om som måste fixas och visserligen vore det väl bättre om de istället för att göra som de gör nu ändra område efter område till IPv6 men problematiken som uppstår nu är samma som skulle ske då, folks publika IP skulle vara IPv6 och/eller gemensam IPv4 adresser(pga de gateways som krävs för att länka systemen).
Så om du hostar en server skulle du behöva en IPv4 väg in för alla dem som inte kör IPv6 redan och med tanke på att routingen sker globalt och där har det inte växlat till IPv6 än helt så blir det problematik där med om bara en ensam aktör byter till IPv6.

IPv6 finns idag parallellt med IPv4 i de flesta internetoperatörers stamnät. Att bygga konnektivitet innifrån och ut har aldrig varit problemet, utan det som gör _övergången_ svår (ordet "byte" antyder att det saknas överlapp) är att man ska nå ut till alla slutanvädares olika enheter, servrar i datahallar mm. Precis som du säger så är det först när samtliga system är nåbara via IPv6 som man kan börja avvecka IPv4, och där kommer vi helt enkelt inte att befinna oss i närtid.

De åtgärder vi nu har vidtagit är något vi måste göra för att kunna säkerställa att ingen av våra kunder sitter utan IPv4-konnektivitet innan IPv6 har hunnit bli en fullgod ersättare.

Permalänk
Medlem

Är det någon vänlig själ som kan svara på om det kommer göra så att min teamspeakserserver kommer att drabbas?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Är det någon vänlig själ som kan svara på om det kommer göra så att min teamspeakserserver kommer att drabbas?

Ja, den kommer att påverkas.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Ja, den kommer att påverkas.

Tack så mycket, var dock inte svaret jag ville ha
Men antar att det bara är att ringa till Bahnhof och begära publik IP-adress.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

EN fråga till Bahnhof : Hur stor del av stadsnäten kör IPV6 fullt ut med ipv4 bridging nu?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Entusiast

Jag skickade nu ett mail till Bahnhof om att jag inte ville vara med om ändringen, får hoppas det är allt som behövs. Tack för varningen!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Tack så mycket, var dock inte svaret jag ville ha
Men antar att det bara är att ringa till Bahnhof och begära publik IP-adress.

Tack för hjälpen.

Vill snarare hävda att det var exakt det svar du ville ha, för nu slipper du se dum ut om din TS helt plötsligt inte går att komma åt

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Även jag sitter på Öresundskrafts stadsnät och skickade nyss ett meddelande till Bahnhofs tekniska support.
Kommer att byta ISP den sekund jag får privat IP, behöver absolut en publik IP och att erbjuda något annat utan en REJÄL prissänkning och TYDLIG information är absurt.
Hade mycket högre tankar om Bahnhof än så här :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag skickade nu ett mail till Bahnhof om att jag inte ville vara med om ändringen, får hoppas det är allt som behövs. Tack för varningen!

Du måste antagligen förklara varför