[BRF] Vilka krav ska vi ställa mot isp?

Permalänk
Medlem

[BRF] Vilka krav ska vi ställa mot isp?

Vi håller på att upphandla internetaccess för vår medlemmar. Ett av våra krav är ipv6. Men vilka krav kan vi mer ställa? Vi lägger undan det ekonomiska en stund...

(Vi har ett FTTH nät och kommer köra med 1/1 Gbit till alla från början satsa på bara bredband först men sen även upphandla tv och telefoni)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

- ingen NAT
- SLA på 8 timmar eller mindre
- gratis switch / router.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

- ingen NAT
- SLA på 8 timmar eller mindre
- gratis switch / router.

Var beredda att betala mycket för dom kraven säger jag bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeMan:

Vi håller på att upphandla internetaccess för vår medlemmar. Ett av våra krav är ipv6. Men vilka krav kan vi mer ställa? Vi lägger undan det ekonomiska en stund...

(Vi har ett FTTH nät och kommer köra med 1/1 Gbit till alla från början satsa på bara bredband först men sen även upphandla tv och telefoni)

- Mindre än 0.01% packetloss.
- ISP'n bör ha eget nät även utanför Sverigeed bra peering mot andra ISP'er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skippa att dra fibernät ifall det är lägenhetskomplex. Satsa då istället på CAT6a som är förberett för 10Gbit istället för att låsa upp er på en fiberkonverter som blir omodern inom 2-3 år. Samt blir en felkälla x100 strömaggregat dyrare switchar dyrare nät i allmänhet.

Kan ni så kör koppar cat6a

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

- ingen NAT
- SLA på 8 timmar eller mindre
- gratis switch / router.

Skrivet av HerrNilsson54:

Var beredda att betala mycket för dom kraven säger jag bara.

Skrivet av Skuggan74:

- Mindre än 0.01% packetloss.
- ISP'n bör ha eget nät även utanför Sverigeed bra peering mot andra ISP'er.

Skickades från m.sweclockers.com

Bör vi kunna kräva detta från antingen ownit, bredband2 eller sthlms stadsnät?

Permalänk
Medlem

Tja ni kan väl kräva vad ni vill men gör man det kan man inte bortse från den ekonomiska biten. Omöjligt att svara på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeMan:

Bör vi kunna kräva detta från antingen ownit, bredband2 eller sthlms stadsnät?

Stadsnätet ska absolut inte ha packetloss, det är ju bara fiber stadsnätet står för väl?

Jag trodde ni skulle upphandla direkt med en ISP, som tex Telia Fiberlan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undvik Bredband2 och Stockholms stadsnät om du vill satsa på stabilt nät och bra support. Dock om en gigabit är ett krav, trots att ni inte kommer att nyttja den bandbredden så kan du glömma större operatörer med bra nät, dvs BBB, Tele2 och Telia.
Det tar sjukt bra betalt för sina gigabit anslutningar.

Mitt förlag är att satsa på 100/10 som standarduppkoppling med option för en lite peng att uppgradera för den som vill.
Dock så ställ krav att utrustningen i källaren klarar 1 Gbit till varje lägenhet.

OBS! Det är viktigt att operatören har ett avtal med varje lägenhet (boende) så att ansvarsfrågan flyttas från föreningen.
Du/ni vill inte att Ponten och grabbarna drar din förening inför rätta för fildelning.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

skippa att dra fibernät ifall det är lägenhetskomplex. Satsa då istället på CAT6a som är förberett för 10Gbit istället för att låsa upp er på en fiberkonverter som blir omodern inom 2-3 år. Samt blir en felkälla x100 strömaggregat dyrare switchar dyrare nät i allmänhet.

Kan ni så kör koppar cat6a

Tack för dina åsikter men vi hade aldrig fått för oss att dra koppar i ett 20 tals hus där vi vill ha allt osynligt (inga kabelkanaler) och inte behöva röra installationen under överskådlig tid. Dessutom är vi snart framme vid 10 gbit (vi blev till och med erbjuden detta från en ISp där vi ligger i centrala Sthlm redan för några månader sen för 1000:-/mån) till resp. Medlem.

Tack för all annan input allihop! Några fler krav vi bör ställa? Vi kommer få inteno XG6846 så ingen Nat är det check på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bredband2s support är otroligt dålig, höjer ett varningens finger där. Kan säkerligen variera beroende på vem man får prata med, men jag har aldrig haft nnågra positiva erfarenhet därifrån tyvärr. Kan man undvika supporten så mycket som möjligt så fungerar det nog i övrigt

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara bra att veta vad switchen i "källaren" kommer matas med för bandbredd. Är det 1Gbit som användarna ska ha så är förmodligen 10Gbit den minsta vettiga.

Permalänk
Medlem

Vill också varna om Bredband2. Dem har helt kass support. Deras nät går ned minst en gång i månaden i runt 24h. Har bara haft problem sedan min BRF bytte till dem.

Kan dock prata gott om Ownit, hade dem innan i ca två år, hade inte ett ENDA avbrott eller problem under den tiden.

Visa signatur

Desktop: Win7 @ CPU: AMD X4 640 @ 3.5GHz RAM: 16GB DDR3
Server: ESXi @ CPU: AMD FX8120 @ 3.8GHz RAM: 32GB DDR3
Laptop: Lenovo G500 Win8 @ CPU: Intel i5 2.6GHz RAM: 8GB DDR3
NAS: Synology DS211j HDD: 2 x 2TB RAID1
Webb: http://www.ciph.se/

Permalänk
Medlem

Hastigheter över 100 Mbit har mindre än 5% av alla boende nytta av. Därför är det viktigt att välja en stabil och bra operatör med bra peering och bra nät framför en med högre hastighet. Ownit (Ägs av Telenor) BBB (samma sak) Tele2 och Telia tillhör dem som har bra nät, inte bara i Sverige men också i Europa. Skulle jag upphandla bredband till min förening skulle jag hålla mig till en av dessa.

I vår förening så har vi ca 300 lägenheter. Offerten från BBB landar på 125 kr/lägenhet för 100/10 Mbit. Dock så har jag hört att några föreningar av denna storlek har fått 100/10 för 99kr/mån, så det går att pruta. Vi har fått offerten från Bredband2, Stockholms stadsnät och några andra, men de har vi förkastat på grund av att jag vet att de har dålig support och ostabila nät.

Endast 60% av våra boende har internet via kabel (BBB). De andra har inget eller använder 3G/4G. Av dessa 60% använder sig endast 10 stycken lägenheter av HDTV via bredbandet. Några har paraboler, men majoriteten använder det som kommer med lägenheten.

När man gör mätningar så använder vår förening i snitt 50-60 Mbit/s (95th) sätt över en månad.
Jag som har 100/10 Mbit anslutning och kör med en egen server men några tjänster behöver i snitt 3 Mbit/mån. Vissa månader kan det bli någon Mbit högre på grund av att jag jag tar en extern backup av mina bilder.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med upphandlingen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Tack för dina åsikter men vi hade aldrig fått för oss att dra koppar i ett 20 tals hus där vi vill ha allt osynligt (inga kabelkanaler) och inte behöva röra installationen under överskådlig tid. Dessutom är vi snart framme vid 10 gbit (vi blev till och med erbjuden detta från en ISp där vi ligger i centrala Sthlm redan för några månader sen för 1000:-/mån) till resp. Medlem.

Tack för all annan input allihop! Några fler krav vi bör ställa? Vi kommer få inteno XG6846 så ingen Nat är det check på!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur går era telekablar idag då? hur du än gör måste du ju ha någon kanalisation varesig du kör fiber eller koppar. Föv är det fortfarande ett sjukt mycket smartare val att köra CAT6A framför en Fiberkonverter.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III