Verktyg Visningsval
2013-12-10, 16:56   #1

Alpha Blondy

Medlem

Alpha Blondys avatar

Plats: Västerås

Registrerad: feb 2003

Router skapar internt nätverk, men sänker hastigheten.

Hej
Ny fiberanslutning och skulle behöva bolla lite.

Om jag kopplar direkt från väggen till en netgear gigabit switch så får allt inkopplat bra hastighet.
Jag har ps3, Buffalo nas, 2st boxee box mm.

Men jag kan då inte hitta ip eller filerna på min nas, jag antar för att jag inte skapar ett LAN.

Om jag istället kopplar från vägg till en gammal linksys trådlös router "g"-standard, och därifrån kopplar till min Netgear gigabit switch så får jag en massa 192.168.1.* adresser och kan hitta min nas från övriga devices.

Men problemet är att trots att allt sker med (samma) trådar så försämras hastigheten enormt (från ca 85mbit till 15mbit) när den gamla linksys routern är med och skapar internt nätverk.

Hur kan jag både få full fart på alla prylars uppkoppling, och samtidigt kunna använda/se min nas?

Med vänlig hälsning
Johan
2013-12-10, 18:41   #2

vipers

Medlem

Registrerad: jan 2007

Köp en router som din linksys, fast bättre. Den ska klara 100 mbit WAN <-> LAN, köra NAT och om du vill ha, gigabit switchportar.
2013-12-11, 00:16   #3

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

För att få 100mbit wan <-> lan så måste du lägga minst 500kr på en router i dagsläget.
Kan lätt rekommendera http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...-oppen_kallkod

I7-4790K :-: 16gb HyperX 2400mhz :-: Gbyte GTX 970 :-: Asus Maximus Hero 7 :-: Phanteks TC14PE :-: FD R4 :-: Seasonic X 760W
zeleni är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker