Hjälp med att öppna portar (Compal CH7284E)

Permalänk
Medlem

Hjälp med att öppna portar (Compal CH7284E)

Hej!

Jag har nytt internet vilket också medföljer ny router och nu när jag skulle öppna lite portar till CS:GO och Steam servers så gick det inte min väg.

Jag förstår inte riktigt routern i sig. Jag förstår inte vad jag ska skriva in på External Start Port, External End Port så skulle vilja ha lite hjälp av er mer kunniga!

Såhär ser det ut i routern

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurawn:

Hej!

Jag har nytt internet vilket också medföljer ny router och nu när jag skulle öppna lite portar till CS:GO och Steam servers så gick det inte min väg.

Jag förstår inte riktigt routern i sig. Jag förstår inte vad jag ska skriva in på External Start Port, External End Port så skulle vilja ha lite hjälp av er mer kunniga!

Såhär ser det ut i routern http://cdn.imghack.se/images/bf5df672e0c12940eb921a3fd1625ca3...

Mvh

Använd portforward.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej!

Jag har nytt internet vilket också medföljer ny router och nu när jag skulle öppna lite portar till CS:GO och Steam servers så gick det inte min väg.

Jag förstår inte riktigt routern i sig. Jag förstår inte vad jag ska skriva in på External Start Port, External End Port så skulle vilja ha lite hjälp av er mer kunniga!

Såhär ser det ut i routern http://cdn.imghack.se/images/bf5df672e0c12940eb921a3fd1625ca3...

Mvh

Börja med att klistra en ip-adress vid din dators mac-adress så att det inte helt plötsligt slutar fungera.
Om det bara är en enda port du ska öppna skriver du den i alla fyra start/end port (bry dig inte om local/external, du behöver det inte för det här).
Om jag exempelvis skulle portforwarda för en minecraftserver skulle jag alltså knappa in 25565 i alla fyra port-rutor, min interna ip längst upp och välja enabled: on.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodanka:

Använd portforward.com

Det måste man ju betala för?

Skrivet av LemonIllusion:

Börja med att klistra en ip-adress vid din dators mac-adress så att det inte helt plötsligt slutar fungera.
Om det bara är en enda port du ska öppna skriver du den i alla fyra start/end port (bry dig inte om local/external, du behöver det inte för det här).
Om jag exempelvis skulle portforwarda för en minecraftserver skulle jag alltså knappa in 25565 i alla fyra port-rutor, min interna ip längst upp och välja enabled: on.

Vad menar du med att klistra in en IP-Adress vid min dators Mac-Adress?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurawn:

Det måste man ju betala för?

Vad menar du med att klistra in en IP-Adress vid min dators Mac-Adress?

Nej, gå in på http://www.portforward.com sen ska du välja din router och sen välja det spelet så ser eu vilks portar som ska öppnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodanka:

Nej, gå in på http://www.portforward.com sen ska du välja din router och sen välja det spelet så ser eu vilks portar som ska öppnas

Routern finns inte med, vet redan vilka portar som skall öppnas men vet inte hur jag gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Vad menar du med att klistra in en IP-Adress vid min dators Mac-Adress?

Någonstans i routern borde du kunna knyta en intern ip-adress till din dators mac-adress så att datorns ip-adress inte byts runt och det helt plötsligt slutar fungera. Jag vet inte var, så du får titta runt lite.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Har gjort en statisk IP och kört DMZ men vill testa Port Forward också. Vet inte hur jag ska gå till väga. Är inne på routerinställningarna men vet inte vad jag ska skriva in

Permalänk
Medlem

Svar på ovanstående

Jag har också detta modem, och eftersom att det inte finns med på portforward.com så måste man testa sig fram.
Jag testade mig fram och fick massa fel i början, men nu fungerar det gallant med PSN och PS4 + allting annat som jag vill porta.

Local start/end är den ingående porten.
External start/end port är den utgående porten.
Dessa 2 skall vara exakt likadana om inte port-providern säger annorlunda (om t.ex Sony säger att på din router måste du knappa in "*siffror*" för lokalt nätverk och dessa "*siffror*" för externt nätverk.) - Så.. Alltid samma ports på både external och local.

Så..
Jag börjar lite lätt med PSN;
TCP Ports: 80, 443, 5223
UDP Ports: 3478, 3479, 3658

Här ser ni TCP och UDP. Eftersom att man inte kan använda BOTH i detta fall, så kör vi helt enkelt med TCP till att börja med.
Så ändra från "BOTH" till TCP. Glöm inte heller av att lägga in ip-adressen som routern gav PS4:at. Du hittar det under "My Network" på "Router".

För att göra det så felfritt som möjligt så ska du lägga in 3 olika port forwards eftersom att routern är lite krånglig.
Så börja med att lägga till den första som exempelvis kan heta "PSN1"
Och lägg in 80 på både Local start/end och External start/end

Klicka apply och spara dina inställningar.

Gör nu samma procedur igen, fast kalla nu denna exempelvis "PSN2".
Och lägg in 443 på alla port locations.

När du är klar med TCP-portarna gör du exakt samma sak med UDP.

Hoppas detta löser ert problem!

Portar för PSN:
TCP Ports: 80, 443, 5223
UDP Ports: 3478, 3479, 3658

Portar för Ps3/Ps4 online gaming:
TCP Ports: 80, 443, 5223, and 10070 - 10080
UDP Ports: 3478, 3479, 3658, and 10070