Öppet nät idiotiskt? 100/10 Mbit för 300 kr vs 1000/1000 Mbit för 140-200 kr.

Permalänk

Öppet nät idiotiskt? 100/10 Mbit för 300 kr vs 1000/1000 Mbit för 140-200 kr.

Jag bor i en fastighet med Stokabs fiber. Det är en sk "öppet nät", som enligt alla inblandande parter är jättebra. Tanken är att flera internetleverantörer konkurrerar på lika villkor, priserna pressas, monopol undviks och allt är operatörsneutralt och kunden får välja och bla bla bla.

Men vad är resultatet för kunden i praktiken? Jo, man kan välja mellan ett tiotal operatörer som alla kostar ungefär lika mycket: 100/10 Mbit kostar runt 300 kr/mån, 100/100 Mbit runt 500 kr/mån och gigabitanslutning finns inte ens.

Varför har då så många väsentligt billigare och snabbare bredband? Jo, de fastighetsägarna har INTE "öppna nät", utan har tecknat ett avtal med en operatör, som antingen ansluter alla lägenheter eller bara de som vill. Slutkunderna får inget val mellan operatörer, men priserna sjunker rejält: 100/100 till alla lägenheter kostar 80-100 kr/mån, samma hastighet med individuell anslutning kostar 120-170 kr/mån och 1000/1000 till alla kostar 140-200 kr/mån.

Är det värt att betala mellan tre och fem gånger så mycket för en tjänst (100/100) för att få möjligheten att välja operatör? Jag tycker inte det.

Varför läser man så ofta att öppna nät är bra? Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och andra "experter" kan ju inte ha tittat på facit innan de kom fram till sina åsikter. Någon reell konkurrens blir det ju inte i de öppna näten, eftersom det sitter en kommunikationsoperatör som agerar grindvakt och bara släpper in de internetleverantörer som betalar ordentligt. Vilket kunderna naturligtvis får betala för i slutändan.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av christobald:

Jag bor i en fastighet med Stokabs fiber. Det är en sk "öppet nät", som enligt alla inblandande parter är jättebra. Tanken är att flera internetleverantörer konkurrerar på lika villkor, priserna pressas, monopol undviks och allt är operatörsneutralt och kunden får välja och bla bla bla.

Men vad är resultatet för kunden i praktiken? Jo, man kan välja mellan ett tiotal operatörer som alla kostar ungefär lika mycket: 100/10 Mbit kostar runt 300 kr/mån, 100/100 Mbit runt 500 kr/mån och gigabitanslutning finns inte ens.

Varför har då så många väsentligt billigare och snabbare bredband? Jo, de fastighetsägarna har INTE "öppna nät", utan har tecknat ett avtal med en operatör, som antingen ansluter alla lägenheter eller bara de som vill. Slutkunderna får inget val mellan operatörer, men priserna sjunker rejält: 100/100 till alla lägenheter kostar 80-100 kr/mån, samma hastighet med individuell anslutning kostar 120-170 kr/mån och 1000/1000 till alla kostar 140-200 kr/mån.

Är det värt att betala mellan tre och fem gånger så mycket för en tjänst (100/100) för att få möjligheten att välja operatör? Jag tycker inte det.

Varför läser man så ofta att öppna nät är bra? Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och andra "experter" kan ju inte ha tittat på facit innan de kom fram till sina åsikter. Någon reell konkurrens blir det ju inte i de öppna näten, eftersom det sitter en kommunikationsoperatör som agerar grindvakt och bara släpper in de internetleverantörer som betalar ordentligt. Vilket kunderna naturligtvis får betala för i slutändan.

Eller har jag missat något?

Nuförtiden propageras det från fundamentalisters håll att "öppet" alltid är bäst. Det argumenteras flitigt enligt "gapa och skrik"-metoden.

Det är bättre att ibland tänka utanför lådan och inte fastna blint bland sina principer Jag håller med dig i frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Subvenitonerade nät brukar innebära att de tar in pengarna på tjänsterna snarare än kostnaden för nätet som vid en ytlig koll verkar billigt, eller så övertar de äganderätten av nätet efter en tidsperiod om de så vill och kan då se till att bara leverera de tjänster de vill, dvs tjänar mest på och kunden sitter då med vissa tv kanaler och kan inte byta teleoperatör och konkurrerande tjänster filtreras bort i firewallen, ungefär det som mobiloperatörerna har börjat pilla med, de stoppar ip telefoni från andra operatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tror inte att den enda kostanden som uppstår för en som vill ha 1000/1000 utanför ett öppet stadsnät kommer landa på 140-200 kr/mån utan en massa extrema kringkostander så som anslutningsavgift, administrativa och övriga dolda kostnader. Vart har du hört detta? Eller menar du att det gäller en flerfamiljsbostad som får 1000/1000 på inkommande till en huvudswitch och att det beror på detta att kostnaden per person då landar så lågt? Att bandbredden då blir lägre per familj är ju acceptabelt.

Nu vet jag tyvärr inte hur det är i Stokabs nät, men generellt sett går ju priserna upp av anledningar så som prisförändringar hos leverantörer, när lagar och regler som måste följas och när materialkostnader ökar, samt hur långt det är från stamnätet.

Valmöjligheten i sig, att kunna välja en leverantör som erbjuder en kvalitativ tjänst (baserat på hastighet, kundbemötande, värdering, hur lagar och regler följs osv) är en stark fördel i ett öppet nät. Ett stängt nät jag kan jämföra med är exempelvis som Telias som inte alltid väljer att bygga ut till fiberintresserade områden när det gäller landsbyggd trots att ADSL-kunderna efterfrågat detta länge och oavsett hur många de är. Sen att det finns en kommunikationsoperatör som tar hand om ärendena till slut är en jätteviktig fördel. Givetvis kan det vara till nackdel åt andra hållet - För många kockar i soppan och det blir pannkaka när ingen kan lösa det och det leder till pajkastning. Men hellre i min mening att fler kollar på ett fel än att en enda leverantör tvärvägrar att hjälpa en kund eftersom de inte anser sig behöva ta något ansvar för en så billigt installerad tjänst.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Subvenitonerade nät brukar innebära att de tar in pengarna på tjänsterna snarare än kostnaden för nätet som vid en ytlig koll verkar billigt, eller så övertar de äganderätten av nätet efter en tidsperiod om de så vill och kan då se till att bara leverera de tjänster de vill, dvs tjänar mest på och kunden sitter då med vissa tv kanaler och kan inte byta teleoperatör och konkurrerande tjänster filtreras bort i firewallen, ungefär det som mobiloperatörerna har börjat pilla med, de stoppar ip telefoni från andra operatörer.

Nätet betalar vi för. Priserna för tjänsterna är inte beroende av att någon skall ta över nätet när avtalstiden går ut. När avtalsperioden går ut kan vi välja vad vi vill.

Alltså kvarstår frågan: vad är det som är så bra med öppna nät? För kunderna då, att kommunikationsoperatörerna och andra mellanhänder gillar dem är ju självskrivet.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att ni kan välja vad som helst efter avtalstidens slut om ni har låtit en operatör ta hand om nätbygget, de brukar ha villkor om att de kan förlänga avtalet om de så vill i de fallen, däremot kanske det inte finns nått sånt i avtalet om ni idag har ett öppet nät.
De flesta som installerar fiber ger faktisk bort kontrollen av nätet när avtalstiden löper ut till operatören enligt de avtal de träffat om det inte är ett öppet nät, på längre sikt lär det betyda att det kommer att bli skillnader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Jag tror inte att den enda kostanden som uppstår för en som vill ha 1000/1000 utanför ett öppet stadsnät kommer landa på 140-200 kr/mån utan en massa extrema kringkostander så som anslutningsavgift, administrativa och övriga dolda kostnader. Vart har du hört detta?

Jag har läst offerter från flera internetleverantörer som erbjuder sig att koppla upp oss direkt, utan att blanda in kommunikationsoperatörer. Naturligtvis skall man vara uppmärksam på såna kringavgifter som du nämner, men sådant är det inte fråga om här.

Skrivet av Aurastream:

Eller menar du att det gäller en flerfamiljsbostad som får 1000/1000 på inkommande till en huvudswitch och att det beror på detta att kostnaden per person då landar så lågt? Att bandbredden då blir lägre per familj är ju acceptabelt.

Nope. Varje lägenhet har egen fiberkabel.

Skrivet av Aurastream:

Nu vet jag tyvärr inte hur det är i Stokabs nät, men generellt sett går ju priserna upp av anledningar så som prisförändringar hos leverantörer, när lagar och regler som måste följas och när materialkostnader ökar, samt hur långt det är från stamnätet.

Förstår inte varför detta är relevant i sammanhanget? Alla drabbas ju av allmänna kostnadsökningar, men öppna lösningar är mellan tre och fem gånger dyrare för slutkunden.

Skrivet av Aurastream:

Valmöjligheten i sig, att kunna välja en leverantör som erbjuder en kvalitativ tjänst (baserat på hastighet, kundbemötande, värdering, hur lagar och regler följs osv) är en stark fördel i ett öppet nät. Ett stängt nät jag kan jämföra med är exempelvis som Telias som inte alltid väljer att bygga ut till fiberintresserade områden när det gäller landsbyggd trots att ADSL-kunderna efterfrågat detta länge och oavsett hur många de är. Sen att det finns en kommunikationsoperatör som tar hand om ärendena till slut är en jätteviktig fördel. Givetvis kan det vara till nackdel åt andra hållet - För många kockar i soppan och det blir pannkaka när ingen kan lösa det och det leder till pajkastning. Men hellre i min mening att fler kollar på ett fel än att en enda leverantör tvärvägrar att hjälpa en kund eftersom de inte anser sig behöva ta något ansvar för en så billigt installerad tjänst.

Jo, man ger upp valfriheten. Men jag menar att det inte är mycket till valfrihet i öppna nät heller, när alla tar samma priser på grund av att kommunikationsoperatören sätter ett prisgolv. Och denna valfrihetsinskränkning gäller bara i tre år, eller hur lång avtalstid man nu har. Sköter de sig inte förlängs inte avtalet, plus att fastighetsägare talar med varandra om sina erfarenheter. I vårt område finns det ett flertal andra fastighetsägare som överväger att spola "öppet nät"-modellen, vilket ytterligare motiverar leverantörerna att göra ett bra jobb.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte att ni kan välja vad som helst efter avtalstidens slut om ni har låtit en operatör ta hand om nätbygget, de brukar ha villkor om att de kan förlänga avtalet om de så vill i de fallen, däremot kanske det inte finns nått sånt i avtalet om ni idag har ett öppet nät.
De flesta som installerar fiber ger faktisk bort kontrollen av nätet när avtalstiden löper ut till operatören enligt de avtal de träffat om det inte är ett öppet nät, på längre sikt lär det betyda att det kommer att bli skillnader.

Det är vårt nät, som redan ligger på plats, och som vi inte tänker överlåta till någon annan. Punkt.

Permalänk
Medlem

Om du inte har Fiber och tänker skaffa dig Fiber så är ett öppet/kommunalt nät det bästa då du får mer valfrihet och kan säkerställa att du får bra kvalite.
Hade du däremot bundit dig fast med t.ex Telia och fått Fiber därifrån så skulle du se att priserna är samma om inte ens högre än ett öppet nät.

I ditt exempel så har ISP:en gått in och subventionerat för att säkerställa att dom får sina kunder då de får såpass många i one-go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christobald:

Jo, man ger upp valfriheten. Men jag menar att det inte är mycket till valfrihet i öppna nät heller, när alla tar samma priser på grund av att kommunikationsoperatören sätter ett prisgolv. Och denna valfrihetsinskränkning gäller bara i tre år, eller hur lång avtalstid man nu har. Sköter de sig inte förlängs inte avtalet, plus att fastighetsägare talar med varandra om sina erfarenheter. I vårt område finns det ett flertal andra fastighetsägare som överväger att spola "öppet nät"-modellen, vilket ytterligare motiverar leverantörerna att göra ett bra jobb.

Tre år låst till en operatör som inte sköter sig, byter ägare, har extrem överbokning, etc - kan vara en ganska stor uppoffring.

Är det stora, etablerade ISPer som bjuder 140kr/mån för 1000/1000 så låter det onekligen lockande. Är det mindre, nya aktörer så... nja. Men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

"Nope. Varje lägenhet har egen fiberkabel."

Okej, men hur långt innan de hamnar i en och samma switch/router?
- vanligtvis så har inte operatörerna mer än 1Gbps/1Gbps i uppkoppling per kvarter/område (ja, finns de som har 2,5Gbps eller 10Gbps - men på hur många lägenheter då?)

Överbokningen på bredband är det som gör att priserna kan vara så låga här i Sverige.
Överbokning för de som inte har koll på uttrycket: Lägg ihop vad alla hushåll har i anslutning dela med vad operatören har i peering.
(så om 1000 hushåll har 1000/1000 så har operatören 5*1000/1000 totalt i koppling mot andra operatörer så har man en överbokning på 200)

Jag vet om operatörer som har överbokningar på långt över 200...

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Om du inte har Fiber och tänker skaffa dig Fiber så är ett öppet/kommunalt nät det bästa då du får mer valfrihet och kan säkerställa att du får bra kvalite.
Hade du däremot bundit dig fast med t.ex Telia och fått Fiber därifrån så skulle du se att priserna är samma om inte ens högre än ett öppet nät.

I ditt exempel så har ISP:en gått in och subventionerat för att säkerställa att dom får sina kunder då de får såpass många i one-go.

Vad är det med öppna/kommunala nät som säkerställer bra kvalité? När gamla politiker förhandlar med gamla politiker (som det i nio fall av åtta är fråga om när "öppna nät" skall byggas) har jag svårt att tänka mig att det tekniska och ekonomiska är relevanta parametrar.

Att man inte skall göra affärer med Telia, varken i öppna eller slutna nät, får väl anses som självklart? Såvida man inte själv arbetar på Telia eller allmänt okunnig, då.

Vadå subventionerat? Operatörerna lämnar ett pris som de tror är konkurrenskraftigt jämfört med andra operatörer. Vari ligger subventionen?

Permalänk
Medlem

1000/1000 för 150 kr/mån? Tror du har missuppfattat något. Priserna du anger med öppet låter mer som de folk brukar betala med stängt och vice versa.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Att monopolnät är billigare än öppet nät måste vara ett undantag som beror på kraftiga lockpriser.

Jag har tele2 fiber. Lite längre bort på gatan finns örebro stadsnät. För något år sedan gjorde jag en jämförelse och vi får betala ca 100kr mer för 10/10 än de som valt Tele2 i det öppna nätet betalar för 100/100.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Stafis:

"Nope. Varje lägenhet har egen fiberkabel."

Okej, men hur långt innan de hamnar i en och samma switch/router?
- vanligtvis så har inte operatörerna mer än 1Gbps/1Gbps i uppkoppling per kvarter/område (ja, finns de som har 2,5Gbps eller 10Gbps - men på hur många lägenheter då?)

Överbokningen på bredband är det som gör att priserna kan vara så låga här i Sverige.
Överbokning för de som inte har koll på uttrycket: Lägg ihop vad alla hushåll har i anslutning dela med vad operatören har i peering.
(så om 1000 hushåll har 1000/1000 så har operatören 5*1000/1000 totalt i koppling mot andra operatörer så har man en överbokning på 200)

Jag vet om operatörer som har överbokningar på långt över 200...

Det var däremot en intressant fråga! Jättebra att få veta sånt här innan man börjar förhandla med dem.

Vad mer bör man tänka på när man jämför operatörer?

Permalänk
Rekordmedlem

Man lägger ett lågt pris på nätet för att få in kunder som då ger inkomster via tjänsterna i stället, man får förmodligen fler kunder än om man inte gjort så, så även om man inte ökar tjänstepriset så tjänar ispn på monopolet om man tex får in 20% fler abonnenter på kabeltv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag håller med dig i princip. Men priserna om man binder sig med en operatör landar inte på de nivåer du skriver. Möjligtvis om man är en jättestor förening/fastighet. I vår förening på runt 40 lägenheter i Stockholm landade månadskostnaden på 165 kr för 100/10, och då om alla lägenheter är uppkopplade på avtalet. Då tillkom inga andra kostnader runtomkring utan vi fick nätverk draget gratis osv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av pecill:

1000/1000 för 150 kr/mån? Tror du har missuppfattat något. Priserna du anger med öppet låter mer som de folk brukar betala med stängt och vice versa.

Nej. Jag tror att du inte har läst vad jag har skrivit. Det är vi som äger fibernätet och det ligger redan på plats. Jag föreställer mig att det inte är en helt oväsentlig del när en operatör lämnar en offert; fiber är ju inte särskilt billigt att dra in.

Permalänk

Det måste vara något fel på erat öppna nät, korruption?, kartell? ... eftersom vi betalar typ 130kr/månad för 10/10 mbit och 200kr för 100/100 mbit och ca 300kr/mån för 400/400 mbit för vårat öppna nät. Bor du i Göteborg? så är det garanterat korruption på hög nivå eller så har installatören blåst er. Jag rekommenderar att ni gräver vidare.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av christobald:

Vad är det med öppna/kommunala nät som säkerställer bra kvalité? När gamla politiker förhandlar med gamla politiker (som det i nio fall av åtta är fråga om när "öppna nät" skall byggas) har jag svårt att tänka mig att det tekniska och ekonomiska är relevanta parametrar.

Att man inte skall göra affärer med Telia, varken i öppna eller slutna nät, får väl anses som självklart? Såvida man inte själv arbetar på Telia eller allmänt okunnig, då.

Vadå subventionerat? Operatörerna lämnar ett pris som de tror är konkurrenskraftigt jämfört med andra operatörer. Vari ligger subventionen?

Att om den leverantören inte gör bra av sig så kan du lätt byta utan att sitta fast med din nuvarande leverantör

Prisskillnaden mellan öppna och stängda nät är väldigt små medan öppna nät har övertaget där du faktiskt har valmöjligheter.

Om en ISP kan få en fastighetsägare som kanske äger ett tiotals fastigheter så är ISP:en villig att sänka priset lite då dom är 100% säkra på att dom kommer få kunder och en hel del av dom med. Därför subventionerar dom till fastighetägare.
Men för vanliga villa ägare så finns det ingen sådan subventionering och då finns det ingen poäng att välja ett stängt över ett öppet.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Det måste vara något fel på erat öppna nät, korruption?, kartell? ... eftersom vi betalar typ 130kr/månad för 10/10 mbit och 200kr för 100/100 mbit och ca 300kr/mån för 400/400 mbit för vårat öppna nät. Bor du i Göteborg? så är det garanterat korruption på hög nivå eller så har installatören blåst er. Jag rekommenderar att ni gräver vidare.

Allt beror på storleken på föreningen/fastigheten.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Jag håller med dig i princip. Men priserna om man binder sig med en operatör landar inte på de nivåer du skriver. Möjligtvis om man är en jättestor förening/fastighet. I vår förening på runt 40 lägenheter i Stockholm landade månadskostnaden på 165 kr för 100/10, och då om alla lägenheter är uppkopplade på avtalet. Då tillkom inga andra kostnader runtomkring utan vi fick nätverk draget gratis osv.

Det är väl det där sista som är hela skillnaden: finns det redan nät i fastigheten eller måste det dras in? Vi har redan ett fastighetsnät på plats, ni hade det inte. Det kostar förstås pengar att bygga ett nät om det inte redan finns, så där verkar priskillnaden rimlig.

Men i vårt fall kostar alltså "öppet nät" tre till fem gånger så mycket vid 100/100 Mbit, utan att jag ser några påtagliga fördelar för varken konsumenten eller fastighetsägaren. Och det är nu inte några små skuttfirmor som erbjuder dessa priser, utan stora och seriösa aktörer.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Det måste vara något fel på erat öppna nät, korruption?, kartell? ... eftersom vi betalar typ 130kr/månad för 10/10 mbit och 200kr för 100/100 mbit och ca 300kr/mån för 400/400 mbit för vårat öppna nät. Bor du i Göteborg? så är det garanterat korruption på hög nivå eller så har installatören blåst er. Jag rekommenderar att ni gräver vidare.

Ehhh, när jag tog internet abbonemang så var priserna enligt ovan men nu när jag kollar är priserna:

10/10 189kr/mån
100/100 220kr/mån
200/100 345kr/mån
300/100 445kr/mån
500/100 645kr/mpn
1000/1000 1145kr/mån

Allt utom 100/100 har blivit rejält mycket dyrare. Inflationen är ju lika med noll så något är ju fel någonstans. Billigare hade jag kunnat tycka är normalt men dyrare? något är fel någonstans.

Kan det vara så att vi betalar för FRA (och indirekt NSA) via våra våra bredbandsavgifter? inte nog med att vi blir övervakade nu ska vi tom med betala för det.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av christobald:

Det är väl det där sista som är hela skillnaden: finns det redan nät i fastigheten eller måste det dras in? Vi har redan ett fastighetsnät på plats, ni hade det inte. Det kostar förstås pengar att bygga ett nät om det inte redan finns, så där verkar priskillnaden rimlig.

Men i vårt fall kostar alltså "öppet nät" tre till fem gånger så mycket vid 100/100 Mbit, utan att jag ser några påtagliga fördelar för varken konsumenten eller fastighetsägaren. Och det är nu inte några små skuttfirmor som erbjuder dessa priser, utan stora och seriösa aktörer.

Ok då är det ju rimligare ja. Att dra ett nät kostar minst 20-30.000 oavsett hur litet det är. Då är jag med dig, ser inga fördelar med öppet nät (om man inte har en stor andel av boende som av någon anledning inte vill ha en uppkoppling - dvs att bara de som är intresserade ska kopplas upp på nätet, isf är det nog bättre men dyrare med öppet nät).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av christobald:

Nej. Jag tror att du inte har läst vad jag har skrivit. Det är vi som äger fibernätet och det ligger redan på plats. Jag föreställer mig att det inte är en helt oväsentlig del när en operatör lämnar en offert; fiber är ju inte särskilt billigt att dra in.

Er situation är annorlunda än den som brukar jämföras. Där handlar det om att aningen
a) Låta en ensklld leverantör (Telia etc.) bygga fastighetsnätet och ansluta till omvärlden, eller
b) Låta ett "stadsnätsbolag" göra det.
Som du och andra verkar vara inne på så skapar det i bägge fallen ett monopol. I första fallet vill Telia o. dyl. ha igen installationskostnaden och mer därtill genom förhöjda månadsavgifter; en form av avbetalningsköp, och precis som andra avbetalningsköp så brukar det bli dyrt i slutänden.
I andra fallet är det stadsnätsbolaget som vill ha betalt för sina investeringar, i form av en grundavgift som de tar ut av de som vill leverera tjänster i nätet, vilket förstås är varför det också blir så dyrt. Avbetalning igen...och priserna brukar väl i bägge fallen landa runt 300 kr i månaden varav *minst* hälften är avbetalning till den som investerat i nätet.

I praktiken tycker jag att det ofta är åldern på avtalet som avgör vilken av dessa som är billigast - priserna går ju ned, så ett avtal man tecknar i år är ju billigare än ett som tecknades 2010. Och förstås var det ligger - Stockholms innerstad med billig Stokab svartfiber i gatan utanför blir ju billigare än ett radhusområde i Åmål med ett par kilometer till närmaste fiberanslutningspunkt hos en dyr privat leverantör.

Om man redan har ett befintligt nät, och föreningen är kompetenta upphandlare kan man förstås få tjänsten till ett mycket bättre pris. Dessutom slipper man en massa andra konstiga TV- och telefoni-tjänster i nätet, om man inte vill ha dem. Nackdelarna är två: a) mer arbete och administration för föreningen, och b) inte samma tjänsteutbud - t.ex. kanske man begränsar sig till 100/100 eller 1000/1000 för att minska administrationen, och kunna ha billigare utrustning. Jag är sjukt avundsjuk på min kompis i Spånga t.ex. som haft en kunnig upphandlare och haft 100/100 och 1000/1000 löjligt billigt länge nu, på precis det sättet. Efter att ha investerat c:a 10 000 i fibergrävning per hus förstås... Själva skicka-ettor-och-nollor-avgiften borde landa på 100-200 kr per hushåll, beroende på anslutningsgrad etc.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Det måste vara något fel på erat öppna nät, korruption?, kartell? ... eftersom vi betalar typ 130kr/månad för 10/10 mbit och 200kr för 100/100 mbit och ca 300kr/mån för 400/400 mbit för vårat öppna nät. Bor du i Göteborg? så är det garanterat korruption på hög nivå eller så har installatören blåst er. Jag rekommenderar att ni gräver vidare.

Bor i Stockholm. Tror jag har identifierat det stora problemet i vårt fall: Telia agerar kommunikationsoperatör och de tar bra betalt för att släppa in sina konkurrenter i nätet. Fast när jag tittar på vad andra kommunikationsoperatörer (Opennet, Itius och vad de heter) så är inte deras slutpriser särskilt mycket bättre. Bättre än Telias, förvisso, men fortfarande är det långt kvar till vad man får om man eliminierar kommunikationsoperatören helt och hållet.

Korruption förekommer säkert, men det går inte att göra så mycket åt om man inte är Janne Josefsson. Jag vill förbättra situationen för mig och mina grannar först och främst, att dra ut på korståg för att bekriga vänskapskorruption har jag helt enkelt inte tid, ork eller förmåga till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christobald:

Nej. Jag tror att du inte har läst vad jag har skrivit. Det är vi som äger fibernätet och det ligger redan på plats. Jag föreställer mig att det inte är en helt oväsentlig del när en operatör lämnar en offert; fiber är ju inte särskilt billigt att dra in.

Jag har bara lite svårt att se hur någon skulle kunna erbjuda 1000/1000 för 150 spänn. Det måste vara något slags lockpris. Trist för dig att det blir dyrare med öppet, men för de flesta andra är det tvärtom.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av pecill:

Jag har bara lite svårt att se hur någon skulle kunna erbjuda 1000/1000 för 150 spänn. Det måste vara något slags lockpris. Trist för dig att det blir dyrare med öppet, men för de flesta andra är det tvärtom.

Det där vill jag nog, liksom TS, påstå är en myt att det skulle vara billigare med öppet. Speciellt om det ska byggas nät också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Norge och USA är bra exempel där det är vanligt med nätmonopol för den som var med och drog in fiber. (dyrt och leverantören har noll motivation att fixa fel som man rapporterar, kan strypa ned vad de vill för du kan ändå inte byta etc).

Bor själv i Norge, kan få 200Mbit/s.. men det har jag inte, för det kostar 2500kr/månad. Jag har 70/10, vilket kostar 630kr/månad.
Öppna nät är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av christobald:

Jag bor i en fastighet med Stokabs fiber. Det är en sk "öppet nät", som enligt alla inblandande parter är jättebra. Tanken är att flera internetleverantörer konkurrerar på lika villkor, priserna pressas, monopol undviks och allt är operatörsneutralt och kunden får välja och bla bla bla.

Men vad är resultatet för kunden i praktiken? Jo, man kan välja mellan ett tiotal operatörer som alla kostar ungefär lika mycket: 100/10 Mbit kostar runt 300 kr/mån, 100/100 Mbit runt 500 kr/mån och gigabitanslutning finns inte ens.

Varför har då så många väsentligt billigare och snabbare bredband? Jo, de fastighetsägarna har INTE "öppna nät", utan har tecknat ett avtal med en operatör, som antingen ansluter alla lägenheter eller bara de som vill. Slutkunderna får inget val mellan operatörer, men priserna sjunker rejält: 100/100 till alla lägenheter kostar 80-100 kr/mån, samma hastighet med individuell anslutning kostar 120-170 kr/mån och 1000/1000 till alla kostar 140-200 kr/mån.

Är det värt att betala mellan tre och fem gånger så mycket för en tjänst (100/100) för att få möjligheten att välja operatör? Jag tycker inte det.

Varför läser man så ofta att öppna nät är bra? Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och andra "experter" kan ju inte ha tittat på facit innan de kom fram till sina åsikter. Någon reell konkurrens blir det ju inte i de öppna näten, eftersom det sitter en kommunikationsoperatör som agerar grindvakt och bara släpper in de internetleverantörer som betalar ordentligt. Vilket kunderna naturligtvis får betala för i slutändan.

Eller har jag missat något?

Jag jobbar på en kommunikationsoperatör och har rätt bra koll på hur priserna sätts. Jag skulle vilja säga att dina prisexempel är extrema åt båda hållen och är inte representativa för hur det ser ut generellt.

Det är inte 5 ggr dyrare med öppet nät. Påslaget för att köra ett öppet nät handlar om några tior i månaden, om nätet driftas effektivt. Så det är ungefär den siffran man kan diskutera om den är värd pengarna eller inte. I praktiken är öppna nät dock ofta snäppet billigare än Telia/Bredbandsbolaget/ osv i slutändan pga konkurrensen mellan leverantörerna.

Gruppanslutning kan dock bli rätt mycket billigare jämfört med individuella anslutningar eftersom det är mycket lättare att hantera för en ISP.

Sen fulas det mer med benämningen på gruppanslutningar.
Exempel: Folk använder sina anslutningar väldigt olika. Snittanvändningen i en BRF kanske ligger på 5-10 Mbit/s per hushåll, dvs det är belastningen som ISPn tar i praktiken. Men man kopplar på en 1000/1000-lina med fritt blås till fastigheten och säger att alla har tillgång till "1000/1000 per hushåll" trots att de inte kan använda det samtidigt. Överbokning är visserligen helt normalt och en kalkyl man tar i bredbandsnät men man kan definitivt göra det mer eller mindre.