Bra resultat på Bredbandskollen men skyhög ping IN-GAME

Permalänk
Medlem

Bra resultat på Bredbandskollen men skyhög ping IN-GAME

Hej alla Sweclockers. Nu har mitt omgående problem uppstått igen. Det har varit väldigt mycket strul idag med internetet utan anledning. Jag har prövat göra en bredbandskoll-undersökning och fått ut resultatet http://gyazo.com/7935cb85838773c9ca651e622ea6a9b8 ( Ta emot filer: 14,81 mb/s. Skicka filer: 1,08 mb/).Och så undrar jag om det är dem här två enheterna som avgör vilken ping jag ska ligga på när jag går in-game i ett online spel? (t.ex. LoL, WoW). Jag har prövat det flesta metoderna: Startat om modemet, fabriksåterställning på modemet, byt internetsladd, startat om datorn, låtit både datorn/modemet att vara avstängda för ett tag, gjort test på speedtest.net (Får ut samma mb/s på den sidan som på bredbandskollen).

Så ni som är internetkunniga får gärna hjälpa till!

Tack på förhand

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

Kan bero på vilken väg paketen tar genom telias nät. Alternativt att testen inte är ping känsliga. Testa köra pingplotter i bakgruden och kolla typer av program som strular mest.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är något strul mellan din ISP och spelets nätverk?
Har du testat kontakta din ISP, eller försökt leta efter eventuellt publicerade driftstörningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Det kan inte vara så att det är något strul mellan din ISP och spelets nätverk?
Har du testat kontakta din ISP, eller försökt leta efter eventuellt publicerade driftstörningar?

Hur testar jag min ISP? och vad är ISP för något?

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Kan bero på vilken väg paketen tar genom telias nät. Alternativt att testen inte är ping känsliga. Testa köra pingplotter i bakgruden och kolla typer av program som strular mest.

http://gyazo.com/2bab2000a76a1361f15037220c1f47ab säger dig det här någonting om vad det är som strular?

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

ISP=Internet Service Provider (din internet leverantör)

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzorraN:

http://gyazo.com/2bab2000a76a1361f15037220c1f47ab säger dig det här någonting om vad det är som strular?

100 % packet loss? Det var som fan.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Sidokommentar: Det är inte upp/nerhastighet som framförallt avgör din ping. Det är svarstiden(på din bild 20ms). Dock varierar den beroende på vilken server du kopplar upp dig mot.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzorraN:

Hej alla Sweclockers. Nu har mitt omgående problem uppstått igen. Det har varit väldigt mycket strul idag med internetet utan anledning. Jag har prövat göra en bredbandskoll-undersökning och fått ut resultatet http://gyazo.com/7935cb85838773c9ca651e622ea6a9b8 ( Ta emot filer: 14,81 mb/s. Skicka filer: 1,08 mb/).Och så undrar jag om det är dem här två enheterna som avgör vilken ping jag ska ligga på när jag går in-game i ett online spel? (t.ex. LoL, WoW). Jag har prövat det flesta metoderna: Startat om modemet, fabriksåterställning på modemet, byt internetsladd, startat om datorn, låtit både datorn/modemet att vara avstängda för ett tag, gjort test på speedtest.net (Får ut samma mb/s på den sidan som på bredbandskollen).

Så ni som är internetkunniga får gärna hjälpa till!

Tack på förhand

Varken mottagning eller sändningshastighet har direkt med ping att göra, ping är svarstiden från servern.
Som du ser på din test så har du 20 ms i ping mot testservern vilket är rent för mycket enligt mig, bör inte ligga över 2-3ms mot deras testserver.
Hade jag varit dig hade jag kontaktat Telia och frågat varför din ping ligger så högt.

Sen skall man inte heller jämföra resultat från en testserver mot vad man får i spel eftersom förutsättningarna är helt olika.
De serverar du ansluter mot i spel stå ofta betydligt längre bort än någon testserver gör, detta gör att din anslutning gör många fler "hopp" fram till servern och det krävs endast en dålig nod för att rasera hela förbindelsen.

Sitter själv på en 100/100 fiberanslutning och har aldrig över 2 ms i ping till en testserver, men när jag spelar har man allt mellan 30 och 300 ms i ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varken mottagning eller sändningshastighet har direkt med ping att göra, ping är svarstiden från servern.
Som du ser på din test så har du 20 ms i ping mot testservern vilket är rent för mycket enligt mig, bör inte ligga över 2-3ms mot deras testserver.
Hade jag varit dig hade jag kontaktat Telia och frågat varför din ping ligger så högt.

Sen skall man inte heller jämföra resultat från en testserver mot vad man får i spel eftersom förutsättningarna är helt olika.
De serverar du ansluter mot i spel stå ofta betydligt längre bort än någon testserver gör, detta gör att din anslutning gör många fler "hopp" fram till servern och det krävs endast en dålig nod för att rasera hela förbindelsen.

Sitter själv på en 100/100 fiberanslutning och har aldrig över 2 ms i ping till en testserver, men när jag spelar har man allt mellan 30 och 300 ms i ping.

Telia har redan varit här och kollat, och dem ser inga skador på våran ADSL sladd, det dem sa var att att byta till Fiber Optic ett alternativt. Vilket stör mig rätt kraftigt att internetet inte är felfritt och istället rekommenderar dem att jag ska skaffa Fiber optic.

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varken mottagning eller sändningshastighet har direkt med ping att göra, ping är svarstiden från servern.
Som du ser på din test så har du 20 ms i ping mot testservern vilket är rent för mycket enligt mig, bör inte ligga över 2-3ms mot deras testserver.
Hade jag varit dig hade jag kontaktat Telia och frågat varför din ping ligger så högt.

Sen skall man inte heller jämföra resultat från en testserver mot vad man får i spel eftersom förutsättningarna är helt olika.
De serverar du ansluter mot i spel stå ofta betydligt längre bort än någon testserver gör, detta gör att din anslutning gör många fler "hopp" fram till servern och det krävs endast en dålig nod för att rasera hela förbindelsen.

Sitter själv på en 100/100 fiberanslutning och har aldrig över 2 ms i ping till en testserver, men när jag spelar har man allt mellan 30 och 300 ms i ping.

20 ms är inte alls mycket om du kör med ADSL. men det är rätt mycket om du har fiber

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

20 ms är inte alls mycket om du kör med ADSL. men det är rätt mycket om du har fiber

Ok, trodde faktiskt det var i högsta laget mot en testserver även för ADSL, har för mig mina föräldrar ligger betydligt under det med sin ADSL anslutning.

Permalänk
Avstängd

Förstår man inte vad fiber eller adsl betyder så blir det väldigt svårt att hjälpa dig tyvärr:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzorraN:

Telia har redan varit här och kollat, och dem ser inga skador på våran ADSL sladd, det dem sa var att att byta till Fiber Optic ett alternativt. Vilket stör mig rätt kraftigt att internetet inte är felfritt och istället rekommenderar dem att jag ska skaffa Fiber optic.

Då har ni alltså tillgång till fiber? Det är billigare, snabbare och stabilare än ADSL, så bara att byta i så fall.

Permalänk
Medlem

Det första man kanske ska fråga är vad för ping TS har ingame i LoL och WoW.
"Skyhög" mot van han har mot en testserver som ligger 10km från hans hus kan vara väldigt subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

100 % packet loss? Det var som fan.

Suck. Rätt resultat är 0% packet loss.

Skrivet av ZzorraN:

http://gyazo.com/2bab2000a76a1361f15037220c1f47ab säger dig det här någonting om vad det är som strular?

Det ser bra ut, inget som strular. Jämna och bra siffror och inga paketförluster.
Nu har du bara mät i 90s och skickat 6 paket så underlaget är inte så stort.