Hur "nördvänliga" är comhems fiberkoax-modem? (Compal)

Permalänk
Medlem

Hur "nördvänliga" är comhems fiberkoax-modem? (Compal)

Funderar på Comhem 250/50, hörde just att man får fyra publika adresser tilldelade sig. En Compal CH7284E följer med, hur låst blir jag vid denna? Jag måste ju använda den eftersom nån annan av mina grejer inte har nån koax-port, men kan jag stänga av nat, wifi, etc, och låta nästa mackapär i ordningen ta hand om allt det tidigare nämnda? Som t ex Tre-hål-i-väggen -> Compal -> RT-N66U, alternativt en managable switch precis bakom comviqs Compal-modem?

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, är lite för sopig för detta.

Om så ingen förstår vad jag menar, vad är den allmänna uppfattningen hos er mer avancerade användare vad gäller Comhem och då just Compal. Lyckas ni konfigurera era nät tillfredsställande eller är det något som sätter stopp? Vill ju undvika dubbel-nat osv osv...

Ett tillägg: Alternativet skulle vara telias nät, ethernet draget upp i lägenheten. Skulle tro att 100/50 är max, och det brukar funka bra. Grejen är den att 250 eller t.o.m 500mbit låter vattnande...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det innebär att du ska ansluta dig till ett antennuttag så fungerar inte normala nätverksprylar så nått form av modem måste du ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan använda det som rent modem och inställningarna gör man lätt själv.
Telefoni fungerar ändå om du skulle använda dig av den tjänsten.

När du kopplar in modem första gången kommer du åt det på adressen 192.168.1.1 då det agerar som router från början.
Där loggar du in med standarduppgifterna ID: admin PW: password

Statussidan ser ut så här

Börja med att stänga av wifi

Därefter ger du dig på NAT

Efter detta kopplar du bara in en egen router i port nummer 1 och njuter av en bättre router.
Alternativt switch emellan modem - router för att få alla IP-adresserna.

Skulle du behöva komma åt modem senare kommer du åt den på 192.168.100.1 istället när NAT är inaktiverat.

Fungerar utmärkt för mig med egen router.

EDIT: Har du möjlighet till fiber så välj det för guds skull framför Internet via koax.
Alltid alltid ren fiber först!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Funderar på Comhem 250/50, hörde just att man får fyra publika adresser tilldelade sig. En Compal CH7284E följer med, hur låst blir jag vid denna? Jag måste ju använda den eftersom nån annan av mina grejer inte har nån koax-port, men kan jag stänga av nat, wifi, etc, och låta nästa mackapär i ordningen ta hand om allt det tidigare nämnda? Som t ex Tre-hål-i-väggen -> Compal -> RT-N66U, alternativt en managable switch precis bakom comviqs Compal-modem?

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, är lite för sopig för detta.

Om så ingen förstår vad jag menar, vad är den allmänna uppfattningen hos er mer avancerade användare vad gäller Comhem och då just Compal. Lyckas ni konfigurera era nät tillfredsställande eller är det något som sätter stopp? Vill ju undvika dubbel-nat osv osv...

Ett tillägg: Alternativet skulle vara telias nät, ethernet draget upp i lägenheten. Skulle tro att 100/50 är max, och det brukar funka bra. Grejen är den att 250 eller t.o.m 500mbit låter vattnande...

De flesta av comhems gateways kan du brygga, jag har dock ingen erfarenhet av just den du nämner. Googla den och hitta specs/instruktion från tillverkaren?

Angåender fiber från telia kontra coax från comhem, vad ska du göra med din uppkoppling? Kommer du ha stor nytta av 250mbit i jämförelse med 100mbit? Jag har för mig att Telias fiber har bättre stabilitet och att de också har publika ip tillgängliga...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det innebär att du ska ansluta dig till ett antennuttag så fungerar inte normala nätverksprylar så nått form av modem måste du ha.

Givetvis, jag frågade ju om Comhems egna modem, läs min trådstart igen (eller inte, för problemet är löst)

Skrivet av iller:

Du kan använda det som rent modem och inställningarna gör man lätt själv.
Telefoni fungerar ändå om du skulle använda dig av den tjänsten.

När du kopplar in modem första gången kommer du åt det på adressen 192.168.1.1 då det agerar som router från början.
Där loggar du in med standarduppgifterna ID: admin PW: password

Statussidan ser ut så här

Börja med att stänga av wifi

Därefter ger du dig på NAT

Efter detta kopplar du bara in en egen router i port nummer 1 och njuter av en bättre router.
Alternativt switch emellan modem - router för att få alla IP-adresserna.

Tack! Det låter skitbra faktiskt! Nu ska jag bara lista ut vad folk i allmänhet tycker om själva uppkopplingen i det stora hela. Men ditt svar var precis vad jag ville ha.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Tack! Det låter skitbra faktiskt! Nu ska jag bara lista ut vad folk i allmänhet tycker om själva uppkopplingen i det stora hela. Men ditt svar var precis vad jag ville ha.

Jag är generellt sätt nöjd, här ser du förra månadens statistik på min 500/50-lina i Helsingborg.
https://reporting.samknows.com/reportcard/html/237382/2014060...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

EDIT: Har du möjlighet till fiber så välj det för guds skull framför Internet via koax.
Altid altid ren fiber först!

Så har jag också tänkt men efter att ha sett ping- och speedtest resultat hos en vän med comhem så vart jag tveksam. Plus att det inte är gigabit i huset, vilket låser oss till 100/100 (om alternativet ens finns). Edit: ..jag har alltså inte fiber ända in i lägenheten, jag har ett ethernet-jack. Vet inte om kablarna är CAT5/CAT6 (godkända för gigabit), jag vet inte hur deras utrustning i källaren ser ut och jag vet inte hur planerna för hastighter över 100mbit ser ut.

Skrivet av Release:

De flesta av comhems gateways kan du brygga, jag har dock ingen erfarenhet av just den du nämner. Googla den och hitta specs/instruktion från tillverkaren?

Angåender fiber från telia kontra coax från comhem, vad ska du göra med din uppkoppling? Kommer du ha stor nytta av 250mbit i jämförelse med 100mbit? Jag har för mig att Telias fiber har bättre stabilitet och att de också har publika ip tillgängliga...

Tack för input, det är möjligt att fiber/ethernet-upp-i-lägenheten är ett bättre alternativ. Det är comhems 250-500mbit hastigheter som lockar mig så jag kollar runt lite

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Fiber ger i slutändan bättre stabila hastigheter och du slipper det dumma tankesättet "upp till" som finns på ADSL och koax.

Fibern har inte samma hastighetsbegränsningar så högre hastigheter för billigare pengar än vad Comhem erbjuder är så gott som alltid en sanning förr eller senare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag är generellt sätt nöjd, här ser du förra månadens statistik på min 500/50-lina i Helsingborg.
https://reporting.samknows.com/reportcard/html/237382/2014060...

Det vattnas i munnen, det gör det...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Fiber ger i slutändan bättre stabila hastigheter och du slipper det dumma tankesättet "upp till" som finns på ADSL och koax.

Fibern har inte samma hastighetsbegränsningar så högre hastigheter för billigare pengar än vad Comhem erbjuder är så gott som alltid en sanning förr eller senare.

Frågan är om dom dragit CAT6 genom huset, och frågan är vad deras/våran förenings planer är.

Jag hyr ut den i andra hand just nu men ska flytta dit i höst igen, sitter redan nu och funderar på hur man ska ha det.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Comhem är det sämsta du överhuvudtaget kan ha som internetleverantör.

Konstanta problem och absolut noll service.

Om du någon gång lyckas få tala med någon på Comhem så är det "Anna-Stina" från typ Kiruna eller övre Svappavaara som inte ens äger en dator själv och bara sitter och läser innantill från det dokument hon fick i handen när hon fick jobbet.
- Har du startat om datorn?
-Sitter kabeln i ordentligt?
- Vaddå? 200 i ping är ju jättebra! (jo, jag har fått det svaret en gång... *suck*).

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/7...

Comhem är inget alternativ för de som kan välja något annat.

Du kommer att slita ditt hår med konstanta avbrott i uppkopplingen, ping som åker berg-och-dalbana och packetloss från helvetet. Lycka till med att spela onlinespel när du kopplas bort konstant.

Välj inte Comhem! Bara gör det inte!

edit: Har du alltså möjlighet att välja Telia fiber istället? Det är inte ens en fråga om vilket du ska välja, fiber alla dar i veckan. Vad har du för nytta av en teoretiskt högre hastighet med combort när det aldrig fungerar?

/före detta comhemkund

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Funderar på Comhem 250/50, hörde just att man får fyra publika adresser tilldelade sig. En Compal CH7284E följer med, hur låst blir jag vid denna? Jag måste ju använda den eftersom nån annan av mina grejer inte har nån koax-port, men kan jag stänga av nat, wifi, etc, och låta nästa mackapär i ordningen ta hand om allt det tidigare nämnda? Som t ex Tre-hål-i-väggen -> Compal -> RT-N66U, alternativt en managable switch precis bakom comviqs Compal-modem?

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, är lite för sopig för detta.

Om så ingen förstår vad jag menar, vad är den allmänna uppfattningen hos er mer avancerade användare vad gäller Comhem och då just Compal. Lyckas ni konfigurera era nät tillfredsställande eller är det något som sätter stopp? Vill ju undvika dubbel-nat osv osv...

Ett tillägg: Alternativet skulle vara telias nät, ethernet draget upp i lägenheten. Skulle tro att 100/50 är max, och det brukar funka bra. Grejen är den att 250 eller t.o.m 500mbit låter vattnande...

Cpmpal modemet går som sagt att brygga.

Varför tror du att telia inte kan leverera mer än 100/50? Över fiber brukar de kunna leverera mer än så. Kolla här: http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-bredband-via-fiber.

Fördelen med det alternativet är att du får bättre responstid neråt europa, slipper problem med comhems coax nät (jag sätter mig hällre på mobilt bredband än det coax nätet igen.) och tillgång till en enligt mig bättre support.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med båda nu och Telia erbjuder som mest 100/100 för 379:-/mån och då får jag en publik adress. Ingen bindningstid.

Comhem erbjuder 250/50 med fyra publika adresser. 12 mån bindningstid och kostnaden var något runt 350kr/mån (plus startavgift).

Jag tror jag nöjer mig med 100/100, har som (kanske sagts tidigare i tråden) bott i den här lägenheten och jag var mycket nöjd med telias fiber (kan jag säga fiber, fastän det är ethernet ut till lägenheterna hehe?). Jag tror ändå att 100/100 duger bra i dagsläget, men det är klart att 250 lockar. Fyra publika adresser hade varit sjyst, jag har ingen användning för det i dagsläget men jag gillar att laborera med servrar osv.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Jag har pratat med båda nu och Telia erbjuder som mest 100/100 för 379:-/mån och då får jag en publik adress. Ingen bindningstid.

Comhem erbjuder 250/50 med fyra publika adresser. 12 mån bindningstid och kostnaden var något runt 350kr/mån (plus startavgift).

Jag tror jag nöjer mig med 100/100, har som (kanske sagts tidigare i tråden) bott i den här lägenheten och jag var mycket nöjd med telias fiber (kan jag säga fiber, fastän det är ethernet ut till lägenheterna hehe?). Jag tror ändå att 100/100 duger bra i dagsläget, men det är klart att 250 lockar. Fyra publika adresser hade varit sjyst, jag har ingen användning för det i dagsläget men jag gillar att laborera med servrar osv.

Bra val!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Jag har pratat med båda nu och Telia erbjuder som mest 100/100 för 379:-/mån och då får jag en publik adress. Ingen bindningstid.

Comhem erbjuder 250/50 med fyra publika adresser. 12 mån bindningstid och kostnaden var något runt 350kr/mån (plus startavgift).

Jag tror jag nöjer mig med 100/100, har som (kanske sagts tidigare i tråden) bott i den här lägenheten och jag var mycket nöjd med telias fiber (kan jag säga fiber, fastän det är ethernet ut till lägenheterna hehe?). Jag tror ändå att 100/100 duger bra i dagsläget, men det är klart att 250 lockar. Fyra publika adresser hade varit sjyst, jag har ingen användning för det i dagsläget men jag gillar att laborera med servrar osv.

Låter som du valde det bra valet då Comhem's 250/50 via FiberKOAX kostar 559kr/månaden
Har du frågat Telia om det går att beställa extra publika adresser kanske? Vissa erbjuder ju detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Låter som du valde det bra valet då Comhem's 250/50 via FiberKOAX kostar 559kr/månaden
Har du frågat Telia om det går att beställa extra publika adresser kanske? Vissa erbjuder ju detta.

Comhemsnubben sa att det var extrapris på min adress (eller i den stilen), så priset var runt 350+ i månaden, och jag försäkrade mig om att det inte var nåt pris som gällde tre månader och sen bankar dom på med 559kr som egentligen är ordinarie pris.

Kan prata med telia om detta senare, men det är några månader kvar.

Tack för svar alla!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

oh faen, it is bwoy! Du kanske känner igen mig som Backzlash

100/100 duger bra det, men de jag har pratat med som har comhem 250/250 är nöjda med det. Du kan brygga comhem modemet och sedan köra egen router bakom, då har du inte dubbel NAT. Och om du har fiber coax så kör du bara coaxial en kort sträcka, vilket är ett plus.

Troligtsvis så är de minst Cat5e draget, vilket betyder 1Gbit, men switchen i huset som du är kopplad mot kan mycket väl vara 100Mbit portar.

Om du tänker spela så vore Telia bäst, men om du vill bara surfa och kanske ladda ned lite då och då så spelar de egentligen ingen roll. Jag sitter fortfarande på 100/100 Mbit Bahnhof och är nöjd med det, behöver egentligen ingenting snabbare än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

oh faen, it is bwoy! Du kanske känner igen mig som Backzlash

100/100 duger bra det, men de jag har pratat med som har comhem 250/250 är nöjda med det. Du kan brygga comhem modemet och sedan köra egen router bakom, då har du inte dubbel NAT. Och om du har fiber coax så kör du bara coaxial en kort sträcka, vilket är ett plus.

Troligtsvis så är de minst Cat5e draget, vilket betyder 1Gbit, men switchen i huset som du är kopplad mot kan mycket väl vara 100Mbit portar.

Om du tänker spela så vore Telia bäst, men om du vill bara surfa och kanske ladda ned lite då och då så spelar de egentligen ingen roll. Jag sitter fortfarande på 100/100 Mbit Bahnhof och är nöjd med det, behöver egentligen ingenting snabbare än det.

Halloj där, visst minns jag dig, kul! Läget?

Jag tror jag tar 100/100 ändå, det är då inte ofta jag kommer behöva mer bandbredd och ett publikt ip får räcka (men två hade varit fränt...). Tar jag telia så slipper jag bindningstiden och jag har för mig att det är bra drag i deras nät i huset (det var 1½ år sen jag bodde där, har hyrt ut i andrahand). Skickade just ett mess till Palm (vad han nu nickade förr i tiden, minns ej), han har lite koll på just det huset.

Jag minns att man kunde välja till ett fast ip för en kostnad, men om man ska gissa (och om det vore möjligt), vad skulle ett extra publikt ip kosta tro?

Kul att "se" dig! Kvar i gävle?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Halloj där, visst minns jag dig, kul! Läget?

Kul att "se" dig! Kvar i gävle?

Japp, men söker nätverks jobb för tillfället, möjligtvis att jag flyttar till Stockholm inom snar framtid, lite klent med jobb inom nätverk i Gävle för tillfället. Lite klent med bostäder i Stockholm dessutom så får se hur det blir

Telia har ju en bra nät infrastruktur och egen fiber till utlandet så deras nät är oftast stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Japp, men söker nätverks jobb för tillfället, möjligtvis att jag flyttar till Stockholm inom snar framtid, lite klent med jobb inom ätverk i Gävle för tillfället. Lite klent med bostäder i Stockholm dessutom så får se hur det blir

Ok, har du utbildning och/elller certifikat i ryggsäcken? Jag sitter ivrigt och väntar på fredag (11e) då antagningsbeskeden till högskolan kommer. Tänkte ta ett basår, och sen dataingenjör, och sen får vi se vad det blir av det hela.

Min ultimata plan är att döda internet och återskapa BBS-scenen med vanliga modem......

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Jag kör med Compal-modemet och 250/50 Mbit, får ut ca 255Mbit ner och 58Mbit upp, sänker sig något under "topptider" på dygnet men knappt under 250/50.

Jag har stängt av NAT och WiFi på Compal-modemet och kör det bara som modem och har en Asus RT-N66U som router. Uppgadera från 100/10 för 4-5 månader sedan och fick då detta modem, har varit på konstant sen dess, haft en downtime under den tiden på ca 5 minuter (fick starta om modemet).

Pingen ligger runt 12-13ms ganska konstant, inte märkt av att den varit över 20 nån gång i alla fall.

Jag är kanonnöjd med mitt, funkar hur bra som helst och ja jag är en avancerad användare.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Ok, har du utbildning och/elller certifikat i ryggsäcken? Jag sitter ivrigt och väntar på fredag (11e) då antagningsbeskeden till högskolan kommer. Tänkte ta ett basår, och sen dataingenjör, och sen får vi se vad det blir av det hela.

Min ultimata plan är att döda internet och återskapa BBS-scenen med vanliga modem......

Yep, jag har utbildning och certifikat inom nätverk. Det går nog att döda internet lite med BGP om du jobbar hos en tjänstleverantör som t.ex Telia, fast nog inte dött så länge, och du får nog sparken

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZZe:

Jag kör med Compal-modemet och 250/50 Mbit, får ut ca 255Mbit ner och 58Mbit upp, sänker sig något under "topptider" på dygnet men knappt under 250/50.

Jag har stängt av NAT och WiFi på Compal-modemet och kör det bara som modem och har en Asus RT-N66U som router. Uppgadera från 100/10 för 4-5 månader sedan och fick då detta modem, har varit på konstant sen dess, haft en downtime under den tiden på ca 5 minuter (fick starta om modemet).

Pingen ligger runt 12-13ms ganska konstant, inte märkt av att den varit över 20 nån gång i alla fall.

Jag är kanonnöjd med mitt, funkar hur bra som helst och ja jag är en avancerad användare.

Låter bra, har du en switch framför Asus för att använda dina 3 övriga publika ip'n eller använder du dom inte?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Låter bra, har du en switch framför Asus för att använda dina 3 övriga publika ip'n eller använder du dom inte?

Nä jag NAT:ar direkt efter modemet i RT-N66U. Har inget behov av fler publika IP:en än ett hemma för tillfället. Men antar att det är tekniskt möjligt, ser ingen anledning till att det inte skulle funka.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Stort tack för den här instruktionen, Iller. Jag köpte en router i lördags och med din hjälp fungerar det klockrent.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk

Brygga men behålla wifi från comhem?

Skrivet av iller:

Du kan använda det som rent modem och inställningarna gör man lätt själv.
Telefoni fungerar ändå om du skulle använda dig av den tjänsten.

Börja med att stänga av wifi

https://dl.dropbox.com/s/k3pj7phabrx8j52/Screen%20Shot%202014...

Kan man behålla wifi från comhem och koppla in sbc bredvid som tar hand om nat och brandvägg?
Vill brygga comhem så mycket det går, men vill fortfarande använda deras wifi, (eftersom min Ingate SBC inte har något eget wifi) är detta möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black Gate:

Kan man behålla wifi från comhem och koppla in sbc bredvid som tar hand om nat och brandvägg?
Vill brygga comhem så mycket det går, men vill fortfarande använda deras wifi, (eftersom min Ingate SBC inte har något eget wifi) är detta möjligt?

Om du bryggat modem men ansluter wifi kommer du bara ut med 3 enheter till förutom brandvägg.

Med den vetskapen. Ja det är möjligt.
Wifi-anslutna kan inte prata med enheter bakom brandvägg heller.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Okej, så är följande korrekt:
Jag kan ha 3 datorer på wifi (i lan) mot comhems compal?
Min Ingate sbc brandvägg kopplar jag vid sidan av compal och den sköter då nat och brandvägg för att skydda lanet mot internet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Black Gate:

Okej, så är följande korrekt:
Jag kan ha 3 datorer på wifi (i lan) mot comhems compal?
Min Ingate sbc brandvägg kopplar jag vid sidan av compal och den sköter då nat och brandvägg för att skydda lanet mot internet.

Du måste köra trafiken genom brandväggen om den ska ge skydd, du kan alltså inte koppla så om du ska ha en fungerande brandvägg till alal klienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du kan använda det som rent modem och inställningarna gör man lätt själv.
Telefoni fungerar ändå om du skulle använda dig av den tjänsten.

När du kopplar in modem första gången kommer du åt det på adressen 192.168.1.1 då det agerar som router från början.
Där loggar du in med standarduppgifterna ID: admin PW: password

https://dl.dropbox.com/s/a5ny4h96sfwl01x/Screen%20Shot%202014...

Statussidan ser ut så här

https://dl.dropbox.com/s/6oiv7my6yijkmvb/Screen%20Shot%202014...

Börja med att stänga av wifi

https://dl.dropbox.com/s/k3pj7phabrx8j52/Screen%20Shot%202014...

Därefter ger du dig på NAT

https://dl.dropbox.com/s/4yljqjhbkui5ang/Screen%20Shot%202014...

Efter detta kopplar du bara in en egen router i port nummer 1 och njuter av en bättre router.
Alternativt switch emellan modem - router för att få alla IP-adresserna.

Skulle du behöva komma åt modem senare kommer du åt den på 192.168.100.1 istället när NAT är inaktiverat.

Fungerar utmärkt för mig med egen router.

EDIT: Har du möjlighet till fiber så välj det för guds skull framför Internet via koax.
Alltid alltid ren fiber först!

Ledsen om jag kapar tråden lite. Kör exakt samma setup, Compals modem, ASUS-RT56U och ComHem 250. Med bara compals modem får jag upp ca 255 Mbit ner över 5Ghz bandet. Bridgar jag modemet till ASUS routern stannar det nånstans på 190 Mbit ner. Detta är oavsett tidpunkt. Tilläggas skall att routern tidigare varit lite strulig. Är det nån uppenbar inställning som jag missat?