Extremt mycket lagg i både spel och webbläsare.

Permalänk

Extremt mycket lagg i både spel och webbläsare.

Hej.
Denna tråd skrivs på en extremt instabil lina/dator så om jag inte svarar direkt, så vet du/ni varför.

Jag har alltid haft lagg på min dator som köptes för drygt 1.5 år sedan, i någon form men har alltid varit hanterbart med ''temporära lösningar''. Det har funnits perioder utan lagg, men har alltid haft småproblem. Nu känns det som om jag har slut på altenativ och lever med konstant lagg med vissa breaks lite då och då.

Jag har Windows 8, 64-bitars på dator.

Ska försöka beksriva lagget så enkelt som möjligt: Det kommer oftast en stund efter jag startat datorn, men ibland även direkt. Lagget slår till i 30-90 sekunder där jag inte kan ladda några sidor, googla, spela spel. Ingenting. Sedan försvinner det och fungerar helt perfekt i 30-90 sekunder, då lagget återvänder.

Ibland startar jag om dator/drar ut in internetsladden och då kan det funka relativt felfritt med något litet lagg då och då. I t.ex. World of Warcraft så uppnår jag typ 8000ms innan det blir för högt för att den ska kunna förstå hur högt det är. När jag spelar ostört och felfritt ligger jag runt 30-40ping (vi bor i skogen, detta fungerar utmärkt dock.).

Andra datorer har inte detta problemet i huset, även om de haft små överkomliga problem som de knappt märker av.

Jag har testat att:
*Starta om datorn
*Dra ut/in internetsladden
*Starta om routern (temporär lösning men fungerar inte alltid. Plus att andra i huset blir irriterade eftersom jag är den enda med lagg.)
*Byta till en nyare internett sladd (Den förra var bucklig och svängde mycket. Detta löste problemet i någon vecka innan det kom tillbaka.)
*Avinstallerat skit jag inte använder på datorn, kört CCleaner samt kollat att jag inte har några konstiga uppstartningsprogram i bakgrunden.

Hjälp är väldigt uppskattad, börjar bli tokig på detta nu. Bara att ladda upp denna tråden lär ta år...

PS! Om ni behöver info om nätverkskort eller liknande, beskriv gärna hur jag tar reda på det på enklast sätt.

Jonas.

Permalänk
Medlem

Och vad har du för komponenter i din dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kopplar du din dator till internet? Med sladd eller trådlöst?
Vad har du för anslutning? 3G/4G/ADSL/Fiber osv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Agile:

Och vad har du för komponenter i din dator?

Jag är lite osäker på hur jag kollar upp det, men här är vad jag kunde hitta:
http://i.gyazo.com/700b8c9faff6e45c11a1fa5f73ad2a70.png

Permalänk
Skrivet av giplet:

Hur kopplar du din dator till internet? Med sladd eller trådlöst?
Vad har du för anslutning? 3G/4G/ADSL/Fiber osv?

Med sladd, via ett modem som är via telejacket.

Permalänk
Medlem

Oftast så är det maxad upload som ställer till det vid spelande.
Antar att du stänger kända bandbreddstjuvar som steam och alla p2p program.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Oftast så är det maxad upload som ställer till det vid spelande.
Antar att du stänger kända bandbreddstjuvar som steam och alla p2p program.

Givetvis. T.o.m. startat om datorn och stäng av samtliga (onödvändiga) processer vid uppstart utan att öppna några andra program men ändå inte kunnat spela. Lagget ligger i under vanligt surfande också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonaskyll:

Givetvis. T.o.m. startat om datorn och stäng av samtliga (onödvändiga) processer vid uppstart utan att öppna några andra program men ändå inte kunnat spela. Lagget ligger i under vanligt surfande också.

Om någon annan dator i ditt nätverk kör torrents kan du få samma problem.

Du skrev att du bytt en kabel, är det kabeln mellan din dator och router du bytt? Annars prova att byta den. Prova även att byta uttag i routern.

Vad är det för router du har?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du blåst om burken?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Har du blåst om burken?

Nej. Jag har funderat på det, men felsöker gärna fullt ut innan jag gör det.

Permalänk
Medlem

Har du original router som följer med? Jag hade problem med den från comhem och kör nu bara den som modem vilket funkar utmärkt och har en ny Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaskyll:

Hej.
Denna tråd skrivs på en extremt instabil lina/dator så om jag inte svarar direkt, så vet du/ni varför.

Jag har alltid haft lagg på min dator som köptes för drygt 1.5 år sedan, i någon form men har alltid varit hanterbart med ''temporära lösningar''. Det har funnits perioder utan lagg, men har alltid haft småproblem. Nu känns det som om jag har slut på altenativ och lever med konstant lagg med vissa breaks lite då och då.

Jag har Windows 8, 64-bitars på dator.

Ska försöka beksriva lagget så enkelt som möjligt: Det kommer oftast en stund efter jag startat datorn, men ibland även direkt. Lagget slår till i 30-90 sekunder där jag inte kan ladda några sidor, googla, spela spel. Ingenting. Sedan försvinner det och fungerar helt perfekt i 30-90 sekunder, då lagget återvänder.

Ibland startar jag om dator/drar ut in internetsladden och då kan det funka relativt felfritt med något litet lagg då och då. I t.ex. World of Warcraft så uppnår jag typ 8000ms innan det blir för högt för att den ska kunna förstå hur högt det är. När jag spelar ostört och felfritt ligger jag runt 30-40ping (vi bor i skogen, detta fungerar utmärkt dock.).

Andra datorer har inte detta problemet i huset, även om de haft små överkomliga problem som de knappt märker av.

Jag har testat att:
*Starta om datorn
*Dra ut/in internetsladden
*Starta om routern (temporär lösning men fungerar inte alltid. Plus att andra i huset blir irriterade eftersom jag är den enda med lagg.)
*Byta till en nyare internett sladd (Den förra var bucklig och svängde mycket. Detta löste problemet i någon vecka innan det kom tillbaka.)
*Avinstallerat skit jag inte använder på datorn, kört CCleaner samt kollat att jag inte har några konstiga uppstartningsprogram i bakgrunden.

Hjälp är väldigt uppskattad, börjar bli tokig på detta nu. Bara att ladda upp denna tråden lär ta år...

PS! Om ni behöver info om nätverkskort eller liknande, beskriv gärna hur jag tar reda på det på enklast sätt.

Jonas.

Dold text

hur ser det ut om du öppnar upp både resursövervakaren och aktivitetshanteraren medans lagget förekommer?
klistra fast dom fönstrena i varsin sida >>

Då kan du se vilken process+drivrutin som kan ha minnesläcka eller andra fel.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av Humper:

Har du original router som följer med? Jag hade problem med den från comhem och kör nu bara den som modem vilket funkar utmärkt och har en ny Asus router.

Vi har Telia och vi använder routern som följde med, men som sagt. Alla i familjens internet, inkl. mitt egna Wi-Fi på mobilen fungerar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:
Dold text

hur ser det ut om du öppnar upp både resursövervakaren och aktivitetshanteraren medans lagget förekommer?
klistra fast dom fönstrena i varsin sida >> http://i.imgur.com/yyMUmML.png

Då kan du se vilken process+drivrutin som kan ha minnesläcka eller andra fel.

Hej. Tack så mycket för svaret, och ursäkta mitt väldigt sena svar. Här tog jag screenshot på de båda programen bredvid varann, säg till om det ska vara något speciellt inställt i Resursövervakaren.

http://i.gyazo.com/0761e5074dd4246c54e2096a2cb221d1.png

Permalänk
Medlem

Hej, som jag förstår det så är det bara din dator som har detta problem, övriga datorer fungerar bra?
Du verkar ha 2 st nätverkskort i den, ett trådlöst och ett trådat? Prova att inaktivera det trådlösa och kör bara på det trådade?

Om det är en stationär dator så prova även att ta bort det trådlösa kortet, om det är möjligt, och se om det blir någon skillnad?
Har du möjlighet så prova ett annat trådat nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Har du testat nya drivrutiner till dom komponenterna som kan behöva det eller som du tror påverkar problemet? typ moderkort, din rauter, nätverkskort, med mera.
Kan ju vara så att du kör någon "ostabil" programvara.

Tar för givet att du redan har kollat efter Virus.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.