ny dator som köptes igår,kan inte ansluta till wi-fi

Permalänk
Medlem

ny dator som köptes igår,kan inte ansluta till wi-fi

Köpte en ny Lenovo g710 igår men märkte direkt att när jag ansluter till internet så visar den som "begränsat", det står ipv4: internet åtkomst saknas

Hur löser man det när internet åtkomst från ipv4 saknas? Är ganska grön på detta.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Besök tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutinen därifrån, sedan lägg på USB och koppla in i laptopen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Besök tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutinen därifrån, sedan lägg på USB och koppla in i laptopen.

Vilka drivrutiner pratar vi om?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Vilka drivrutiner pratar vi om?

Lan typ

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Köpte en ny Lenovo g710 igår men märkte direkt att när jag ansluter till internet så visar den som "begränsat", det står ipv4: internet åtkomst saknas

Hur löser man det när internet åtkomst från ipv4 saknas? Är ganska grön på detta.

Skulle prova med ett usbnätverkskort om det funkar..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Vilka drivrutiner pratar vi om?

Skrivet av hurrai:

Precis, ursäkta att jag var lite oklar, det är rätt varmt!

WLAN

http://mobilesupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-ne...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det finns inga drivrutiner till Windows 8.1 64-bit där?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Köpte en ny Lenovo g710 igår men märkte direkt att när jag ansluter till internet så visar den som "begränsat", det står ipv4: internet åtkomst saknas

Hur löser man det när internet åtkomst från ipv4 saknas? Är ganska grön på detta.

Har du andra enheter som funkar trådlöst? Detta kan även vara ett problem med din router.
Prova också att klicka på anslutningen och låta Windows reparera den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du andra enheter som funkar trådlöst? Detta kan även vara ett problem med din router.
Prova också att klicka på anslutningen och låta Windows reparera den.

Allt annat funkar trådlöst förutom den datorn.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Det finns inga drivrutiner till Windows 8.1 64-bit där?

Jag tror att "Windows 8" gäller 8.1 med. Man kan ju alltid prova!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hittade inga drivrutiner för Win8.1 till min gamla HP LaserJet och Epson Scanner, funkade med drivrutiner till Vista och Win7.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Win 8 drivisen ska funka..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Dem nya drivrutinerna hjälpte inte, har ingen aning om hur jag ska göra. IPV4 anslutningen saknas fortfarande.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Får även upp att DNS-servern inte svarar.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Ifall du har en gammal router utan NAT så kan IP adresserna ta slut hade själv detta problem men löste sig när jag fick en ny router med NAT

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Det kan hända att det är problem med DHCP, borde lösas med att köra Windows inbyggda felsökare. Högerklicka på nätverket och felsök.

Permalänk
Medlem

Ingen aning angående ''NAT'' men routern är ganska ny max 2 år gammal så den är inte speciellt gammal. Kört alla möjliga felsökare utan framgång förutom ''DNS-servern svarar inte''.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Fick nu fram ''Datorn försöker ansluta till en DNS-server som är felaktig eller inte finns.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Ingen aning angående ''NAT'' men routern är ganska ny max 2 år gammal så den är inte speciellt gammal. Kört alla möjliga felsökare utan framgång förutom ''DNS-servern svarar inte''.

Funkar det att köra datorn med en sladd?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Ingen aning angående ''NAT'' men routern är ganska ny max 2 år gammal så den är inte speciellt gammal. Kört alla möjliga felsökare utan framgång förutom ''DNS-servern svarar inte''.

Jag tror knappast att detta är problemet, men för säkerhets skull...

Chapter 2. Starting to use Windows 8.1
19 Connecting to a wireless network
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Enabling wireless connection
To enable wireless functions, do one of the following:
• Press "F7" to disable airplane mode.
• Open the charms and select Settings  to open the network configuration page. Then toggle the airplane mode switch to off.

Connecting to a wireless network
After wireless has been enabled, the computer will automatically scan for available wireless networks and display them in the wireless network list. To connect to a wireless network, click the network name in the list, and then click Connect.

Blev visst lite rörigt, se sidan 19(dvs välj sid 23 i adobe reader) i denna manual.

http://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/lenovo_g700g7...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cappe:

Det finns inga drivrutiner till Windows 8.1 64-bit där?

Nähä?! Vad är detta då?

Atheros LAN Driver for Windows 8.1 (64-bit) – Lenovo G710, IdeaPad Z710

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag tror knappast att detta är problemet, men för säkerhets skull...

Chapter 2. Starting to use Windows 8.1
19 Connecting to a wireless network
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Enabling wireless connection
To enable wireless functions, do one of the following:
• Press "F7" to disable airplane mode.
• Open the charms and select Settings  to open the network configuration page. Then toggle the airplane mode switch to off.

Connecting to a wireless network
After wireless has been enabled, the computer will automatically scan for available wireless networks and display them in the wireless network list. To connect to a wireless network, click the network name in the list, and then click Connect.

Blev visst lite rörigt, se sidan 19/dvs välj sid 23 i adobe reader) i denna manual.

http://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/lenovo_g700g7...

Fo3

Det var i princip det första jag gjorde som ger utslaget ''begränsat'' som status på nätverket.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Det är en ''LAN-driver'' och ingen ''WLAN'' driver.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cappe:

Det är en ''LAN-driver'' och ingen ''WLAN'' driver.

Då väljer du bara Windows 8 som operativ så hittar du WLAN driver, är ju samma sak

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då väljer du bara Windows 8 som operativ så hittar du WLAN driver, är ju samma sak

Redan gjort det utan framgång.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Fick nu fram ''Datorn försöker ansluta till en DNS-server som är felaktig eller inte finns.

När din dator startar så får den IP-adress, Gateway och DNS från din router. Det verkar som att din router delar ut fel DNS till din dator. Detta kan bero på att din ISP gjort några ändringar. Att du inte ser samma fel på dina andra enheter kan bero på att de kör med gamla inställningar.

Har du inte startat om routern så prova att göra det. Kör sedan felsökaren igen om inte datorn funkar efter det. En sak som felsökaren gör är att förnya din tilldelning av IPnr vilket bör trigga en uppdatering av DNS'en på din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När din dator startar så får den IP-adress, Gateway och DNS från din router. Det verkar som att din router delar ut fel DNS till din dator. Detta kan bero på att din ISP gjort några ändringar. Att du inte ser samma fel på dina andra enheter kan bero på att de kör med gamla inställningar.

Har du inte startat om routern så prova att göra det. Kör sedan felsökaren igen om inte datorn funkar efter det. En sak som felsökaren gör är att förnya din tilldelning av IPnr vilket bör trigga en uppdatering av DNS'en på din dator.

Detta hjälpte inte heller, fortfarande samma problem och det enda felsökaren visar är "DNS-server svarar inte"

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Ingen aning angående ''NAT'' men routern är ganska ny max 2 år gammal så den är inte speciellt gammal. Kört alla möjliga felsökare utan framgång förutom ''DNS-servern svarar inte''.

Vad är det för router? Är det något du själv köpt eller något som din ISP har tillhandahållit?

Har du provat köra kommandot "ipconfig" i cmd och ser att du får ett IP-nummer?

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Vad är det för router? Är det något du själv köpt eller något som din ISP har tillhandahållit?

Har du provat köra kommandot "ipconfig" i cmd och ser att du får ett IP-nummer?

Jadå jag får upp ett IP-nummer.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Jadå jag får upp ett IP-nummer.

Kan du klistra in alla uppgifter du får med det kommandot?
Vilken bredbandsleverantör har du?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!