Permalänk
Medlem

Bygga ut mitt nätverk?

Hej!

Ett par frågor om mitt hemnätverk. Jag skall bygga om (ändra placering på vissa saker) samt se till att alla saker som behöver/vill ha nätverk skall få det. T.ex. Tv, blu-ray, stereo osv. Som det är idag har jag ett Linksys E4200 och jag har hängt på allt å denna och nu är platserna slut.

Jag har tänkt dra en nätverkskabel till stereobänken och där grena på denna så alla saker vid stereon kan få internet/nätverk. Skall jag köpa en switch till detta eller vilken utrustning passar sig bäst?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp en gigabitswith. Det blir kanon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Köp en gigabitswith. Det blir kanon

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer som det ser ut nu att behöva grenare på 2-3 ställen, så en switch på varje ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jag kommer som det ser ut nu att behöva grenare på 2-3 ställen, så en switch på varje ställe?

Ska du "grena" in till flera olika rum?
Eller menar du att du ska "grena" nätet till 2-3 olika enheter vid TV/Stereo bänken?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Netgear GS105 är en bra switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Netgear GS105 är en bra switch

Japp bra och billiga, vill man ha lite större är det bara att gå upp till GS108.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ska du "grena" in till flera olika rum?
Eller menar du att du ska "grena" nätet till 2-3 olika enheter vid TV/Stereo bänken?

Jag skall grena till saker i samma rum (typ stereo, tv, osv).

Spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

Tjänar jag någonting på att köpa en linksys med tanke på att min router är en linksys?

Tänker mig denna i så fall:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=881932

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jag skall grena till saker i samma rum (typ stereo, tv, osv).

Spelar det någon roll?

Ja om du skulle koppla in prylar på olika platser i lägenheten/huset så kan det vara smidigt att ha flera switchar.
Men ska du bara koppla in grejjer i och runt tvbänken så räcker det med 1 switch som har 1 port mer än antal prylar du ska koppla in i den.
T.ex. säg att du ska koppla in TV, stereo, blu-ray och en konsol (4 grejjer) så räcker en 5 portars switch. Men ska du koppla in, säg en HTPC också så behöver du gå upp till en 8 portars.
Mao. en port kommer gå åt till att koppla ihop din E4200 och switchen.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tjänar jag någonting på att köpa en linksys med tanke på att min router är en linksys?

Tänker mig denna i så fall:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=881932

Ne, det spelar ingen roll.
Fördelen med GS105/108 och liknande switchar är att dom är riktigt små, och således lätta att gömma undan.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ne, det spelar ingen roll.
Fördelen med GS105/108 och liknande switchar är att dom är riktigt små, och således lätta att gömma undan.

Kanon! Tackar för svaret! Jag kommer få köpa 3 switchar, men det har väl ingen betydelse? Det finns väl ingen begränsning för min router om vad den klarar av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Kanon! Tackar för svaret! Jag kommer få köpa 3 switchar, men det har väl ingen betydelse? Det finns väl ingen begränsning för min router om vad den klarar av?

Ne det är bara koppla på där du behöver.
Vist den har en begränsning på 254st enheter, så vida man inte kör med flera subnät.
Men jag antar att du inte kommer komma upp i närheten av den summan ändå

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ne det är bara koppla på där du behöver.
Vist den har en begränsning på 254st enheter, så vida man inte kör med flera subnät.
Men jag antar att du inte kommer komma upp i närheten av den summan ändå

Som mest kanske jag kommer upp i 10-12 enheter, så då har jag lite marginal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Citerar för at du skall se mitt inlägg

När jag har tittat på dessa rekommenderade switchar så ser jag att det finns nyare versioner av dem, men samtidigt så ser jag att enbart en av dem har "anslutning för administration", har detta någon betydelse? Vad skulle vara intressant för mig att kunna ändra i en administration? (Jag gissar på att aktuellt gränssnitt fungerar över min Browser).

Vad är skillnaden på en aktiv/passiv switch? Är detta något jag borde bry mig om?

När kommer jag ha användning för PoE?

Övervakningsbar Switch, handlar det om att jag kan strypa tillgång till internet enligt regler jag själv sätter upp? Eller är det en aktiv övervakning som "säger till" om något inte stämmer?

Den switch jag i nuläget tittar på att köpa är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553 (Netgear GS108T v2 ) Pris 699 kr.
Finns det någon annan switch i den prisklassen med 8 kanaler eller mer som ni hellre skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

När jag har tittat på dessa rekommenderade switchar så ser jag att det finns nyare versioner av dem, men samtidigt så ser jag att enbart en av dem har "anslutning för administration", har detta någon betydelse? Vad skulle vara intressant för mig att kunna ändra i en administration? (Jag gissar på att aktuellt gränssnitt fungerar över min Browser).

Vad är skillnaden på en aktiv/passiv switch? Är detta något jag borde bry mig om?

När kommer jag ha användning för PoE?

Övervakningsbar Switch, handlar det om att jag kan strypa tillgång till internet enligt regler jag själv sätter upp? Eller är det en aktiv övervakning som "säger till" om något inte stämmer?

Den switch jag i nuläget tittar på att köpa är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553 (Netgear GS108T v2 ) Pris 699 kr.
Finns det någon annan switch i den prisklassen med 8 kanaler eller mer som ni hellre skulle rekommendera?

Jag har administration på alla mina switchar, men egentligen behövs det inte om man inte använder VLAN för att separera nät. (Då behöver du stöd för det även i routern som jag inte tror att du har). Annars är det bara "nice to have" så man kan se eventuella CRC-errors, vilken länkhastighet man får osv. Personligen tycker jag att QoS eller bandbreddsbegränsning är meningslöst på en hemmaswitch, men det brukar också kunna ingå i en managerbar switch. Managering är i hemmaswitchar via browser, medan för riktiga switchar via telnet/SSH.
Kort sagt, jag rekommenderar inte att köpa en managerbar om du är rädd om pengarna.

Övervakningsbar är att man förmodligen skickar SNMP-paket till den för att övervaka att den fungerar som den ska, samt att den kan larma genom att skicka SNMP-traps. Konfigurering via SNMP är väldigt ovanligt. I ditt fall tämligen onödigt.

PoE är power over ethernet. Dvs, att man driver utrustning genom att skicka ström i nätverkskabeln. Det är väldigt smidigt för då slipper man dra en separat strömkabel och någonting som är kanon för IP-telefoni, accesspunkter osv. Det kan också vara jättesmidigt att driva en mindre switch på exempelvis en vind via PoE för att slippa ha 220 volt dit upp. Dock är frågan om switchen i sig kan skicka ut PoE eller om du kan driva din switch på det sättet. Oavsett är det sannolikt inte nödvändigt.

Sedan finns det layer2 respektive layer3-switchar. Layer2 är vad du vill ha, medan en layer3-switch helt enkelt också kan routa trafiken. Dvs, göra vägval baseras på vart det kommer från och vart det ska. Det har inte ens jag hemma:)

Vet inte riktigt vad som menas med en aktiv eller passiv switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Vist den har en begränsning på 254st enheter, så vida man inte kör med flera subnät.

Vill bara förtydliga att du kan ha ett subnät som är rejält mycket större än 254 enheter. Subnätmasken anger hur stort spann du har på adresserna.

192.168.0.1 - 192.168.254.254 , med subnet mask 255.255.0.0 är en godkänd konfiguration, om än helt onödig.
Den ger dig 65534 adresser, och kallas för klass B. Ett "vanligt" 254-adressers nät kallas för klass C.

Klass A-nätverk är ordentligt stora; 16 777 214st adresser. (255.0.0.0) t.ex.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag själv funderade starkt på att skaffa en MikroTik RouterBoard. Ganska okänt märke, men egenutvecklad firmware/os och ganska mycket funktionalitet för priset, t.o.m. en SFP port för fiber(!). Tyvärr fanns den inte i lager så jag gick på en Netgear GS105. Men den kanske är lite overkill om du vill hålla setupen enkel och smidig..? Tror Netgear 108:an kommer duga fint.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Vill bara förtydliga att du kan ha ett subnät som är rejält mycket större än 254 enheter. Subnätmasken anger hur stort spann du har på adresserna.

192.168.0.1 - 192.168.254.254 , med subnet mask 255.255.0.0 är en godkänd konfiguration, om än helt onödig.
Den ger dig 65534 adresser, och kallas för klass B. Ett "vanligt" 254-adressers nät kallas för klass C.

Klass A-nätverk är ordentligt stora; 16 777 214st adresser. (255.0.0.0)

Adresserna är sällan problemet i ett privat LAN. Det är antalet portar i samma VLAN som kan sätta käppar i hjulet.. Ju fler enheter i samma VLAN desto större broadcast-domän och tjatter på VLANet.. Det kan ställa till det prestandamässigt på mindre switchar som inte har ett så stort bakplan.
Datorer i ett och samma VLAN kan prata med varandra på MAC addressen, dom behöver egentligen inte någon IP address. Men applikationer gillar köra IP så därför kommer man inte undan det idag. Förr var det IPX eller NetBIOS som gällde, men det var för typ 100 år sen...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

...så för att prata svenska så räcker det med en Netgear GS108?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog tänka på hur det ser ut rent fysiska innan du skaffar "en stor switch till allt" i stället för flera små, finns det draget kablage så det räcker att koppla in allt om du bara använder en switch ? Om du har flera saker i samma men i ett annat rum än där switchen står så behöver du en kabel per klient in dit, har du däremot en switch i rummet så räcker det med en gemensam kabel in till switchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog tänka på hur det ser ut rent fysiska innan du skaffar "en stor switch till allt" i stället för flera små, finns det draget kablage så det räcker att koppla in allt om du bara använder en switch ? Om du har flera saker i samma men i ett annat rum än där switchen står så behöver du en kabel per klient in dit, har du däremot en switch i rummet så räcker det med en gemensam kabel in till switchen.

Jag kommer behöva 1 större (8 kanaler) switch å 2 mindre (5 kanaler) switchar för att kunna koppla ihop allt i bostaden.

Som det är idag så byter jag kabel i apparaterna eller inte utnyttjar möjligheterna till nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com